Elektromos robogó 280 ezerért – mit tud?

Teszt: ZT 22 elektromos robogó

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.06.28. 15.00

Olcsó, erős kínai robogónk akkor lenne igazán jó szívvel ajánlható holmi, ha nem lenne olcsó.

Röviden – Z-Tech ZT22 villanyrobogó
Mi ez? Olcsó kínai elektromos robogó ólom-sav akkuval
Mit tud? Meglepően jó minőséget és sík úton jó tempót
Mibe kerül? 280 ezer forint körül adják a kereskedők
Kinek jó? Síkvidéki közlekedőknek, akik szeretnek csendben, lassan robogózni

Lángnyelvek a szép kék fényezésen

Lángnyelvek a szép kék fényezésen


Az elektromos robogók vagy jók, vagy olcsók – ez nem is lesz másképp, amíg a lítiumion akkumulátorokat ki nem váltja valami olcsóbb technológia. Két éve egy lítiumos, osztrák cég által importált kínai gyártású géppel nagyszerű élmény volt csendben, négy kilowattos motorjával lendületesen közlekedni, bőven 50 kilométer feletti hatótávval 60-70 km/h-s utazótempó mellett. De 1,3 millió forintért sajnos ez a gép kívül esik a pénzügyi realitás korlátain. Bármilyen olcsó is vele járni, teljes élettartama alatt se képes behozni a 8-900 ezer forintos felárat egy olcsó kétütemű benzines géphez képest.

Van ugyan pár járulékos előnye a villanyrobogózásnak: nem zajos, nem büdös, nem csöpög belőle semmi, de a hazai jövedelmi viszonyok mellett egy ilyen drága holmi egyszerűen nem piacképes.

Sokkal jobbat ígér, mint amennyit valójában adni képes

Ami talán piacképes lehetne, az mai tesztrobogónk. Ólom-sav akkuval, kis teljesítménnyel, de egész jó dizájnnal, természetesen a kínai gyártás jelentette rendkívül nyomott áron. 300 ezer forint alatt kapható a kiskereskedőknél – ennyibe kerülnek a legolcsóbb kínai benzines robogócskák is. (Például ez a Keeway.)

A ZT-22 nevű holmit ugyanaz a cég importálja, akitől korábbi háromkerekű villanyrollerünk is érkezett. A Z-Tech Autó Kft. Kínából hoz be autós kiegészítőket, de a fő profil mellett elektromos kerékpárokkal és robogókkal is kísérleteznek nálunk. A ZT-22 az egyik csúcsmodelljük.

Központi rugóstag helyett két klasszikus elem hátul: a sok bekötési ponttal kellemesen merev a robogó, nem nyaklik az úton

Pofás szerkezet, még a rém giccses lángnyelvek is jól állnak neki. Szép a felni a vékonyka virslik alatt, a kapcsolók olcsók, de nem silányabbak, mint a benzines kínai gépeken. A fék hatásos és kis erővel működik elöl (tárcsa, két dugattyú), elfogadható hátul, a pofonegyszerű villamos technikával és rezgésmentességgel az egész szerkezet valószínűleg a világ végéig kitart majd – csak az akkut kell majd néha cserélgetni, ha elöregszik.

Futóművet, utánfutást, villaszöget elemezgetni egy 40-45 km/h végsebességű robogónál különösebben nincs értelme. A ZT-22 nem szitált, viszont rugózott, nagyobb gödrökben ellenben csúnyán felütött, ahogy legtöbb benzines kategóriatársa is teszi.

A töltő tapasztalataim szerint 4-5, katalógus szerint 6-8 óra alatt tölti fel az akkukat

48 voltos, 800 wattos motorjával nagyjából a gyárilag fojtott, leggyengébb, négylóerős, 45 km/h-nál tényleg nem gyorsabb négyütemű robogók menetdinamikáját hozza, csak persze füst- és zajmentesen, valamint a villanymotor nagy indítónyomatéka miatt a röpsúlyos kuplungos robogókhoz képest sokkal fickósabb elrajtolásokkal. A kezdeti lendületnek persze hamar vége szakad; nem kell meglepődni, ha néha egy-egy sportosabb biciklisfutár is megelőzi az embert.

Budapesten folyamatos életveszély vele a közlekedés – mint a szabályos, fojtott robogókkal is. Igazából vidéki, kisvárosi használatra ajánlható a gép, jövés-menésre, boltba, suliba, melóhelyre, nyugdíjasklubba járni, életfázistól függően.

Már amennyiben az a vidék sík vidék.

A harcias idomokkal kontrasztot képez a vékony virsligumi

A Budakeszi úton kifelé, vagy épp Budakesziről a Széll Moszkva Kálmán tér felé próbáltuk meg, van-e bármilyen létjogosultsága a gépnek érdekesebb domborzati viszonyok között. Nos, nemigen. Hiába a ZT-22 egész megnyerő dizájnja, az elfogadható összeszerelési és kidolgozási minőség; amikor 98 kilós súlyom alatt a két dögnehéz ólomakkuval bő mázsás motorka 25, majd 20 km/h alá lassult, teljesen elment az életkedvem. Aztán, amikor piros lámpánál meg kellett állnom, majd újra el kellett indulnom, már tudtam: semmi értelme folytatni a teszt ezen szakaszát.

A katalógusban 45 km feletti hatótáv is töredékére esik a meredélyeken. A hosszan tartó nagy terhelést jobban bíró lítium-technológia még csak-csak képes megbirkózni ezzel a problémával, de az ólomakku baromi gyorsan elgyengül.

Még egy kicsit gurulgattam vízszintesebb részeken, hosszas jövőkutatási gondolatkísérleteket folytattam egy benzinkutassal és számos járókelővel (az elektromos mobilitás mindenkit érdekel, ahol csak megálltam, megszólítottak), lefotóztam a gép részleteit, és szomorúan gurítottam fel a robogót a platóra. Dízel Mazdámmal vittem vissza a kereskedőnek a pesti lapályra a gépet, mert sajnos esélyem se volt önerőből átjutni a budai hegyeken oda, ahol valamelyest hasznát lehet venni ennek a gépnek.

Pedig olyan jó volt nem durrogva, csak surrogva gurulni – kevesebb mint háromszázezerért!

Kommentek

  • PluginHibrid

    “A töltő tapasztalataim szerint 4-5, katalógus szerint 6-8 óra alatt tölti fel az akkukat.

    Rossz hír.

    Azért mert más most kész van az akksi.

    Hány km-et ment eddig ?

  • fank1970

    Csodák nincsenek…

  • Kempelen10.

    Plugin az úristenedet, mikor tanulsz meg írni te anyaszomorító! :DDD

  • demagóg

    Tényleg igényes… Főleg a fordítva elhelyezett kürtgomb, a nem kicsi illesztési hézag és az okádék műanyagminőség miatt.
    Nektek milyen az igénytelen?

  • PluginHibrid

    Kempi

    E tied szomorúbb amikor bakiban meg bombiban meglát nem ?

  • Kempelen10.

    Plugin te be vagy tépve, már nem csak hibásan írsz, hanem érthetetlenül is. Szégyelld magad füves alak! Zéró tolerancia van, ha így vezetsz mész a kaptárba szerencsére.

  • PluginHibrid

    Mit nem értesz ???
    “A” helyett “E”-t írtam…huhu..mekkora érthetetlenség…

    A mondat lényegét azért fogtad nem ?

    Egyébként rágalmazd magadat….ugyis mindenki abból indul ki….

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

Olcsó középmotoros sportkocsi érkezik

A legváratlanabb helyen: Indiában születik meg a középmotoros autók piacának legújabb és legolcsóbb képviselője. Genfben is ott lesz a Tata Tamo Futuro.

125 éves a ketyegő, amit csak dízelmotornak neveznek

Rudolf Diesel német gépészmérnök százhuszonöt éve, 1892. február 28-án adta be szabadalmát belső égésű motorjára. A később róla elnevezett dízelmotor alacsonyabb fogyasztása miatt a benzinüzemű Otto-motorok komoly konkurense lett, s ma is sok közúti, vízi és vasúti jármű erőforrása.

Így nyílik az új Mercedes E-osztály kabrió teteje!

Hamarosan teljes szépségében megláthatjuk az E-kabriót, addig is itt egy animált kép a tetőnyitásról.

Sok magyar még mindig így autózik

Minden ötödik magyar autós az évszaknak nem megfelelő gumit használ járművén – derült ki egy márkafüggetlen gumikereskedő felmérése alapján.

Tíz fotón a tökéletes autó

“Amikor el kellett búcsúznom ettől a szívfájdítóan csodálatos géptől, szabályosan meggyászoltam.”

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.