Merci, ami nem lehetne jó, de jó

Mercedes-Benz CLA 220CDI - 2013

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.06.23. 06.00

Szürkében, optikai AMG-cuccokkal, 2,2 literes dízellel, sportülésekkel kicsit fura konfiguráció, de még így is szívesen megtartottam volna.

Röviden – Mercedes-Benz CLA 220 CDI AMG
Mi ez? Kompakt kupé-limuzin, óriási csillaggal az orrán
Mit tud? Jól néz ki és tulajdonképpen nagyon kellemes vele a hétköznapi élet
Mibe kerül? A tesztelt verzió 15,4 millió forintba kerül
Kinek jó? Aki beleszeretett a formába és takarékosan akar autózni egy AMG-szettes Mercivel

Tetszik? Az AMG-felni is? A dízelmotor takarékossága is? Az automata váltó komfortja is? A sportfutómű is? És ez így együtt? És ez így együtt – 15,4 millióért?

Lenyűgözően értelmetlen, és felháborítóan jól néz ki az AMG-optikás 220 CDI motors CLA. Komótos dízellel, régivágású automatával egyáltalán nem sportos, hiába néz úgy ki, ráadásul túl drága is, de valahogy mégis egy fenejó autó

Tetszik a csillag és a keret nélküli ablakok, a gyönyörű AMG-hűtőmaszk annyira, hogy ne érezzük égbekiáltó pofátlanságnak a 200 ezres további felárat az automata klímáért, 2013-ban? (A legolcsóbb Toyota Corolla alapáron automata klímával érkezik.) Tetszik a különleges, látványos, ráadásul hihetetlenül áramvonalas (cW=0,23) forma annyira, hogy feledtesse: négyajtós Mercedeshez méltatlan módon elsőkerék-hajtás van alatta?

A választ mindenki megfogalmazhatja magának, mindenesetre egyhetes együttélésünk után az én válaszom – számomra is meglepő módon – IGEN!

A német prémiumgyártós faszariság (hátsó kartámasz felára az autón: 52 ezer forint) és a botrányos keresztmotor-fronthajtás dacára a Mercedes-Benz CLA eleve egy nagyon menő, a csillaghoz méltó műszaki tartalmú és minőségű, klasszikus Merci-értékeket hordozó, mégis aktuális és persze látványos, izgalmas autó. (Amit itthon még jobban szeret a közönség, hiszen Kecskeméten készül.)

Gyönyörű, sportos, elegáns négyajtós Mercedes. Ezt annyira jól adja elő, hogy az ember már nem is bánja a kijózanító valóságot: ez a Merci a rossz végén hajt!

A CLA Mercedes formájáról, akár a külsőt, akár a belsőt tekintjük, több okból sem szeretnék itt hosszú himnuszt írni. Egyrészt, mert a CLS eleganciáját másfél számmal kisebben remekül leutánzó CLA-t számos cikkben méltattuk már, miniszterelnök-lesős gyárlátogatástól szpotbemutatón át benzines tesztig – ennyi ingyenreklám sok lesz már a Mercedesnek.

Másrészt pedig ugye ez egy német autó, ráadásul német prémiumautó, tehát pont olyan, amilyennek a kedves vevő, vagy esetünkben a sajtóflottát összeállító PR-menedzser megrendeli. A hűtőmaszk színrefújt lamellái (28 000), a polírezüstös fényezés (202 000), a fóliázott hátsó üvegek (68 000) sokat adnak hozzá az összképhez, de nem mondható el, hogy az alapáras, bő nyolcmilás CLA is pont ilyen látványos lesz, mint ez a majd’ kétszer annyiba kerülő darab.

A dízel, automata CLA konkurensei (sportpakett nélkül), listaáron
 Lexus IS 300h (181 LE) 10 700 000 Ft
Audi A3 Sedan TDI (150 LE, csak kézi váltóval) 7 527 670 Ft
 VW Passat CC 2.0 CR TDI BMT DSG (170) 10 136 250 Ft
Mercedes-Benz CLA 220CDI aut. (170 LE) 10 717 110 Ft

Az elektronikus extrákról is csak annyit érdemes mondani, hogy a Mercedes CLA-hoz a legtöbb modern extra rendelhető, ha kifizeti az árát a vevő, és minden jól működik, a Harman-Kardon audiorendszertől (208 000) a tolatókameráig. Na jó, egy kicsit bicskanyitogató túlzás “sávtartó automatiká”-nak titulálni a felfestés érintésekor a kormányt rezgető vibramotort, hiszen vannak autók, amelyek valóban a sávban tartják a kocsit aktív kormányzással (például a VW vagy a Lexus számos modellje, felárért, persze). De mondjuk az intelligens világítás a reflektort is automatikusan kapcsolgató kamerás figyelőrendszerrel remekül bevált, 441 ezerért.

Nagyon mercis, nagyon látványos, és még az ergonómia is jó, pár apró, szokásos Mercedes-hülyeséggel

A CLA egyetlen megemlíthető pici hibája viszont az elektronikához kapcsolódik. A vastag keretes, kis képernyős Becker multimédia-kijelző méltatlan a márkához. Olyan csúnya, annyira kilóg az összképből, hogy arra gyanakszunk, direkt újságíró-feszültségkisütő villámhárítónak tették a CLA-ba.

Adatlap

Mercedes-Benz CLA 220CDI – 2013

Merci, ami nem lehetne jó, de jó 1
Motor 2143 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 170 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 8,2 sec
Végsebesség 230 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,5 l / 100 km

Van ehhez a remekbeszabott dizájnhoz nyomatékos-takarékos dízelmotor és nyomatékos-erős turbós benzinmotor is, mindenféle színben kapható, 8,34 millió forint az alapára, ami méretéhez képest nem kevés, de a keret nélküli ablakkal és a hatalmas csillaggal az orrán valahol érthető. Ez az autó, bár sokkal kisebb, mint egy C, E vagy S limuzin, érezhetően egy picit sem taxinak, szállodai vagy állami autónak készült, hanem stílusos pénzvillogtatónak azok számára, akik nem igénylik a CLS nagyobb méreteit, igénylik ellenben a négy ajtó, a négy ülőhely és a lehetetlenül tágas, 470 literes csomagtér meglétét. És szeretnek vezetni. Mert a CLA-t vezetni jó, még ezt a CLA-t is.

Amíg az ember bele nem ül, nehezen hiszi el ezt. Hogy lenne már jó, keresztmotorral, ráadásul négyhengeres dízellel, fronthajtással – egy Mercedes? Biztos kényelmetlen az AMG sportfutóműves ültetés miatt, biztos túlszervózott a kormányzása a Mercedes-csillag miatt, biztos lomha az automata váltó miatt. De nem, nem és nem.

A /40-es gumik dacára a CLA egész komfortos volt még a tragikus állapotú hazai utakon is – miközben agilisen, harapósan, félelmetes közvetlenséggel fordul. Mintha az agyunkból kapná a jelet a kormánymű. Én szeretem a nagyobb Merci limuzinok kormányzását is, pont a nagyvonalú, amerikaias rásegítés okán – de ez a feszes, direkt Mercedes is tetszett.

Újra és újra ámulatba ejtett praktikumával a CLA: minden apróságot el lehet rekkenteni valahol az utastérben


Az automata váltó pedig nem hagyományos automata, hanem a 7G DCT nevű duplakuplungos robotváltó, ami a kormány mögötti fülekkel is vezérelhető. A Mercedesnél zseniális módon sikerült megoldani a finom alapjárati kúszást és a kényelmes, lágy váltásokat is ezzel a szerkezettel, de ha sportosabban állunk az autózáshoz, a fülekkel olyan gyorsan kapcsolgathatunk, hogy nem is nagyon hiányzik a harmadik pedál.

A váltó választókarja a nagyobb Mercedeseknél szokásos módon a kormányoszlopra került egy elektronikus bajuszkapcsoló formájában, így az első ülések közt nem ormótlankodik semmi, könyökölhetünk, forgathatjuk a Comand tekerős joystickját zavartalanul.

8,2 másodperces 0-100, 230 km/h végsebesség – hétköznapi autózásban vegyes üzemben 6,3 literes tesztfogyasztás mellett. Tulajdonképpen nincs tehát semmi baj ezzel a négyhengeres dízellel; jó-jó, nem olyan megnyugtatóan dörmög, mint a jó kis V6-osok, de ha ennyit eszik, bánja kánya! Nem mondom, a remek futómű és kormányzás, no meg az az AMG hímzés a szőnyegen azért néha, kanyargósabb utakon kívánta volna a jobban kihúzatható, benzines karakterisztikát, de hosszú távon, mindennapi használatban jó ez a dízel.

Amikor visszaadtam ezt a képtelenül konfigurált, drága kis négyajtós Mercit a Kárpát utcában, rájöttem: egy nagyon-nagyon jó kis kocsit, talán az egyik lehetséges legtutibb hétköznapi Mercedest hagyok ott az egykori pártgarázsban a következő újságírónak. Még most sem értem egészen, hogy lehetséges ez egy rossz végén hajtó dízel Mercedesnél, de így van.

Vagy csak a napon oly gyönyörűen ragyogó krómszegecsek, a DTM-hangulatot idéző sárvédő-kopoltyúk, a csodás kerek légbeömlők és az a sok vörös cérna vette el az eszemet?


Mellette – Ellene
  • Menő forma
  • Ízléses belső
  • Tágas csomagtér, sok rakodórekesz
  • Made in Hungary
  • Utánozhatatlan Merci-fíling
  • 180-185 centi felett szűk
  • Magas ár

Kommentek

  • menőmanó

    Érdekes forma. Néhány irányból kifejezetten bumfordi, de van ahonnan egész jól néz ki.
    Az a belső navi valóban szánalmas. Egy ilyen “prémium” márka csak kiröhögteti vele magát, úgy mint azokkal a kerek bazári szellőzőkkel.
    Az ára megszokottan röhejes.
    A gyorsulásával és végsebességével kapcsolatban is vannak fenntartásaim, de a Mercinél lehet, hogy szakadékban hátszéllel mérnek. :)

  • bikes

    Autopult.hu 7,6-os gyorsulást mért a gyári 8,2 helyett. Tehát bőven felülteljesíti a megadott adatokat. Fogyasztásban is, de az az 1 liter amivel többet mértek a gyárinál, az bőven a mostani tendencián belül van. A BMW például jelenlegi palettáján 30%-al alacsonyabb fogyasztást ad meg, mint amit a valóságban tudnak az autói (ezt tudom én is tanusítani, de erről van egy hosszú elemzés).
    Próbáltam én is a CLA-t, de első autónak kizárt dolog. Hátul kínozni lehet vele embereket, annyi hely van benne, mint egy Nissan GTR-ben (vagy még annyi sem…). Maximum gyerekeknek lehet jó, 12 éves korig (feltéve ha nem Mcdonaldson nevelkedtek).

  • Sokéves

    Túl kicsi és túl drága. Ráadásul a Mercit vesz, annak nem a fogyasztás a legfontosabb adat! Tudom, mert benzines Mercit hajtok. :D
    menőmanó! Azért mert utálod a Mercit és a CLA nem tetszik, attól még prémium márka! Javasolok egy CLS vagy ML próbát! Ja, hogy többe kerül mint egy Suzuki? :) Ezért prémium márka… :D

  • Sokéves

    Ja, és a rossz végén hajt! :)

  • Sokéves

    A röhejes kerek szellőző, meg hagyomány tisztelet és tradíció! Ugyanis a MB már 100 éve is autókat gyártott. :P

  • Géza a Cápa

    “Ez nem az a gránit, amiből az alkotmányunk van”
    Ha-ha-ha Tamás, ezt minek kell ide?

  • Levrone

    Lenyűgözően szép autó, tök mindegy milyen légbeömlői vannak. Ez az az autó, amit azért (is) vennék meg, mert egyszerűen vizuális orgazmust okoz az agynak, beleég a retinába. Földbe döngöli az összes konkurrensét, legalábbis az én szememben. Pénz hiányában nem hőbörgök ellene, inkább elismerem a tervezők zsenialitását. Gratula Mercedes, szép munka. :-)

  • menőmanó

    Sokéves
    Nem utálom a Mercit, csak túlárazott autónak tartom. A prémium nálam nem a minőség érzetet jelenti. :) Soha nem vennék.
    A kerek légbefúvókat sportosan is meg lehet csinálni, ami közel sem ilyen csili-vili bazári. Lásd a másik “magyar” most bemutatott “prémium” versenytársnál.

  • cddexter

    Ez egy (kis)polgár pukkasztó és provokáló autó. Aki nem bírja elviselni, hogy van aki megengedheti magának egy reálisan nézve is iszonyatosan túlárazott, alacsony használati értékű autót az megüti a guta. Mert bizony a külső értékei mellett pont ez az egyik oka amiért imádni fogják :)

  • cddexter

    *néhol a ragozás elcsúszott és akad betűtöbblet/hiány is, bocs :)

  • malums

    Ez nem AMG hütörács.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

Kocsisor, ami Budapesttől a Balatonig ér

Ha egymás mögé állítanánk a 15 ezer autót, akkor a kocsisor Budapest határától majdnem a Balatonig érne – márpedig idén a Ford várhatóan ennyi járművet ad el Magyarországon.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.