Röviden – Mercedes-Benz CLA 220 CDI AMG
Mi ez?Kompakt kupé-limuzin, óriási csillaggal az orrán
Mit tud?Jól néz ki és tulajdonképpen nagyon kellemes vele a hétköznapi élet
Mibe kerül?A tesztelt verzió 15,4 millió forintba kerül
Kinek jó? Aki beleszeretett a formába és takarékosan akar autózni egy AMG-szettes Mercivel

Tetszik? Az AMG-felni is? A dízelmotor takarékossága is? Az automata váltó komfortja is? A sportfutómű is? És ez így együtt? És ez így együtt – 15,4 millióért?

Lenyűgözően értelmetlen, és felháborítóan jól néz ki az AMG-optikás 220 CDI motors CLA. Komótos dízellel, régivágású automatával egyáltalán nem sportos, hiába néz úgy ki, ráadásul túl drága is, de valahogy mégis egy fenejó autó

Tetszik a csillag és a keret nélküli ablakok, a gyönyörű AMG-hűtőmaszk annyira, hogy ne érezzük égbekiáltó pofátlanságnak a 200 ezres további felárat az automata klímáért, 2013-ban? (A legolcsóbb Toyota Corolla alapáron automata klímával érkezik.) Tetszik a különleges, látványos, ráadásul hihetetlenül áramvonalas (cW=0,23) forma annyira, hogy feledtesse: négyajtós Mercedeshez méltatlan módon elsőkerék-hajtás van alatta?

A választ mindenki megfogalmazhatja magának, mindenesetre egyhetes együttélésünk után az én válaszom – számomra is meglepő módon – IGEN!

A német prémiumgyártós faszariság (hátsó kartámasz felára az autón: 52 ezer forint) és a botrányos keresztmotor-fronthajtás dacára a Mercedes-Benz CLA eleve egy nagyon menő, a csillaghoz méltó műszaki tartalmú és minőségű, klasszikus Merci-értékeket hordozó, mégis aktuális és persze látványos, izgalmas autó. (Amit itthon még jobban szeret a közönség, hiszen Kecskeméten készül.)

Gyönyörű, sportos, elegáns négyajtós Mercedes. Ezt annyira jól adja elő, hogy az ember már nem is bánja a kijózanító valóságot: ez a Merci a rossz végén hajt!

A CLA Mercedes formájáról, akár a külsőt, akár a belsőt tekintjük, több okból sem szeretnék itt hosszú himnuszt írni. Egyrészt, mert a CLS eleganciáját másfél számmal kisebben remekül leutánzó CLA-t számos cikkben méltattuk már, miniszterelnök-lesős gyárlátogatástól szpotbemutatón át benzines tesztig – ennyi ingyenreklám sok lesz már a Mercedesnek.

Másrészt pedig ugye ez egy német autó, ráadásul német prémiumautó, tehát pont olyan, amilyennek a kedves vevő, vagy esetünkben a sajtóflottát összeállító PR-menedzser megrendeli. A hűtőmaszk színrefújt lamellái (28 000), a polírezüstös fényezés (202 000), a fóliázott hátsó üvegek (68 000) sokat adnak hozzá az összképhez, de nem mondható el, hogy az alapáras, bő nyolcmilás CLA is pont ilyen látványos lesz, mint ez a majd’ kétszer annyiba kerülő darab.

A dízel, automata CLA konkurensei (sportpakett nélkül), listaáron
 Lexus IS 300h (181 LE)10 700 000 Ft
Audi A3 Sedan TDI (150 LE, csak kézi váltóval)7 527 670 Ft
 VW Passat CC 2.0 CR TDI BMT DSG (170)10 136 250 Ft
Mercedes-Benz CLA 220CDI aut. (170 LE)10 717 110 Ft

Az elektronikus extrákról is csak annyit érdemes mondani, hogy a Mercedes CLA-hoz a legtöbb modern extra rendelhető, ha kifizeti az árát a vevő, és minden jól működik, a Harman-Kardon audiorendszertől (208 000) a tolatókameráig. Na jó, egy kicsit bicskanyitogató túlzás “sávtartó automatiká”-nak titulálni a felfestés érintésekor a kormányt rezgető vibramotort, hiszen vannak autók, amelyek valóban a sávban tartják a kocsit aktív kormányzással (például a VW vagy a Lexus számos modellje, felárért, persze). De mondjuk az intelligens világítás a reflektort is automatikusan kapcsolgató kamerás figyelőrendszerrel remekül bevált, 441 ezerért.

Nagyon mercis, nagyon látványos, és még az ergonómia is jó, pár apró, szokásos Mercedes-hülyeséggel

A CLA egyetlen megemlíthető pici hibája viszont az elektronikához kapcsolódik. A vastag keretes, kis képernyős Becker multimédia-kijelző méltatlan a márkához. Olyan csúnya, annyira kilóg az összképből, hogy arra gyanakszunk, direkt újságíró-feszültségkisütő villámhárítónak tették a CLA-ba.

Adatlap

Mercedes-Benz CLA 220CDI – 2013

Merci, ami nem lehetne jó, de jó 1
Motor2143 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény170 LE
Nyomaték350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)8,2 sec
Végsebesség230 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,5 l / 100 km

Van ehhez a remekbeszabott dizájnhoz nyomatékos-takarékos dízelmotor és nyomatékos-erős turbós benzinmotor is, mindenféle színben kapható, 8,34 millió forint az alapára, ami méretéhez képest nem kevés, de a keret nélküli ablakkal és a hatalmas csillaggal az orrán valahol érthető. Ez az autó, bár sokkal kisebb, mint egy C, E vagy S limuzin, érezhetően egy picit sem taxinak, szállodai vagy állami autónak készült, hanem stílusos pénzvillogtatónak azok számára, akik nem igénylik a CLS nagyobb méreteit, igénylik ellenben a négy ajtó, a négy ülőhely és a lehetetlenül tágas, 470 literes csomagtér meglétét. És szeretnek vezetni. Mert a CLA-t vezetni jó, még ezt a CLA-t is.

Amíg az ember bele nem ül, nehezen hiszi el ezt. Hogy lenne már jó, keresztmotorral, ráadásul négyhengeres dízellel, fronthajtással – egy Mercedes? Biztos kényelmetlen az AMG sportfutóműves ültetés miatt, biztos túlszervózott a kormányzása a Mercedes-csillag miatt, biztos lomha az automata váltó miatt. De nem, nem és nem.

A /40-es gumik dacára a CLA egész komfortos volt még a tragikus állapotú hazai utakon is – miközben agilisen, harapósan, félelmetes közvetlenséggel fordul. Mintha az agyunkból kapná a jelet a kormánymű. Én szeretem a nagyobb Merci limuzinok kormányzását is, pont a nagyvonalú, amerikaias rásegítés okán – de ez a feszes, direkt Mercedes is tetszett.

Újra és újra ámulatba ejtett praktikumával a CLA: minden apróságot el lehet rekkenteni valahol az utastérben


Az automata váltó pedig nem hagyományos automata, hanem a 7G DCT nevű duplakuplungos robotváltó, ami a kormány mögötti fülekkel is vezérelhető. A Mercedesnél zseniális módon sikerült megoldani a finom alapjárati kúszást és a kényelmes, lágy váltásokat is ezzel a szerkezettel, de ha sportosabban állunk az autózáshoz, a fülekkel olyan gyorsan kapcsolgathatunk, hogy nem is nagyon hiányzik a harmadik pedál.

A váltó választókarja a nagyobb Mercedeseknél szokásos módon a kormányoszlopra került egy elektronikus bajuszkapcsoló formájában, így az első ülések közt nem ormótlankodik semmi, könyökölhetünk, forgathatjuk a Comand tekerős joystickját zavartalanul.

8,2 másodperces 0-100, 230 km/h végsebesség – hétköznapi autózásban vegyes üzemben 6,3 literes tesztfogyasztás mellett. Tulajdonképpen nincs tehát semmi baj ezzel a négyhengeres dízellel; jó-jó, nem olyan megnyugtatóan dörmög, mint a jó kis V6-osok, de ha ennyit eszik, bánja kánya! Nem mondom, a remek futómű és kormányzás, no meg az az AMG hímzés a szőnyegen azért néha, kanyargósabb utakon kívánta volna a jobban kihúzatható, benzines karakterisztikát, de hosszú távon, mindennapi használatban jó ez a dízel.

Amikor visszaadtam ezt a képtelenül konfigurált, drága kis négyajtós Mercit a Kárpát utcában, rájöttem: egy nagyon-nagyon jó kis kocsit, talán az egyik lehetséges legtutibb hétköznapi Mercedest hagyok ott az egykori pártgarázsban a következő újságírónak. Még most sem értem egészen, hogy lehetséges ez egy rossz végén hajtó dízel Mercedesnél, de így van.

Vagy csak a napon oly gyönyörűen ragyogó krómszegecsek, a DTM-hangulatot idéző sárvédő-kopoltyúk, a csodás kerek légbeömlők és az a sok vörös cérna vette el az eszemet?

Mellette – Ellene
  • Menő forma
  • Ízléses belső
  • Tágas csomagtér, sok rakodórekesz
  • Made in Hungary
  • Utánozhatatlan Merci-fíling
  • 180-185 centi felett szűk
  • Magas ár