Peugeot 208 GTI – Bárány farkasbőrben

Teszt: Peugeot 208 GTI 1.6 THP

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.06.22. 07.00

Nincs szó arról, hogy rossz konstrukció lenne a kocsi, sőt! A maga nemében kitűnő, de nem GTi, még csak nem is GT, hanem inkább egy új kategória: a Mini Turismo.



Röviden – Peugeot 208 GTi 1.6

Mi ez?

A legendás GTi típusjelzést  megöröklő Peugeot 208 legerősebb verziója

Mit tud? Inkább egy bődületesen erős, kényelmes városi autó, mint sportgép
Mibe kerül? 5 880 000 forintért vihető
Kinek jó? Aki stílusos, izmos kisautóra vágyik, de a feszes futóműre, zajos motorra nem tart igényt
Átnyálaztam megannyi magazint, rákattantam tucatnyi weboldalra, és mindenhol, kivétel nélkül számon kérik a legendás előd, a Peugeot 205 GTi örökségét. Az összehasonlítás érthető, a nyolcvanas évek legtökösebb kisautójának megidézésével hatalmas elvárás ült a 208-as nyakára.

Mint mikor gigászi metálbandák állnak össze, hosszú, kokainködben töltött szünet után. A rajongók gyilkos riffeket, mellkast horpasztó dobfutamokat akarnak, és eszükbe sem jut, hogy a bőrgatyába gyömöszölt nyugdíjasklub inkább zenei finomsággal teletűzdelt, csendesülős koncertre készül.

Vörös varrással díszített bőr, fém váltógomb, újrafényezett műanyag elemek jellemzik a belsőt

Ez a Peugeot 208 GTi kapcsán megfogalmazható legfontosabb gondolat, nem szabad elvárásokat támasztanunk a kecsegtető név alapján. Nincs szó arról, hogy rossz konstrukció lenne a kocsi, sőt! A maga nemében kitűnő, de nem GTi, még csak nem is GT, hanem inkább egy új kategória: a Mini Turismo. 
A körítéssel nincs gond, ehhez értenek a franciák. Jó érzékkel, visszafogott ismertetőjegyekkel egészítették ki a 208 formatervét. A hűtőrács kockás zászlókra emlékeztető mintázatot kapott, visszatérő elem a vörös GTi és Peugeot felirat, dögös az egyedi 17 colos alufelni. 
Beülve már markánsabb a különbség a típustársakhoz képest. A műanyag elemek vörös-fekete áttűnő fényezést kaptak, a jelölt középvonallal ellátott kormányon és a műszerfalon végigfutó díszvarrás pedig szintén vörösben fokozza a sportos hangulatot. 
A fém váltógombot élmény babrálni, a szokatlanul apró volánt pedig ebben az esetben tényleg felesleges kritizálni, mindenki a gokartszerű vezetési élményre áhítozik, itt legalább a kormány mérete emlékeztet erre. Az összhatás nem feltétlenül mondható vérpezsdítőnek, inkább a kisautók között kirívó igényesség, elegancia a mérvadó, hiszen a  panorámatető, automata parkolórendszer, tolatóradar, dupla USB ajzat, kétzónás klíma által kínált extra kényelmet kevés konkurens tudja überelni.

Az ülések sportossá faragása elakadt félúton, inkább kényelmesek, mint feszes tartásúak.

A kényelem jegyében készültek az első ülések is, tömésük inkább puha, mint feszes, és oldaltartásuk is mérsékelt, derékmagasságig fognak, így húzós kanyarokban kapaszkodhatunk a kormányba. Ezek az apró jelek már motorindítás előtt mutatják, hogy a 208 GTi nem az állandó pengeélen táncolásról és közúti huligánkodásról szól.

Gondoltam, hogy majd a 200 lóerős, 1,6 literes turbós THP rácáfol a pletykákra, és hoz némi lelkesítő durrogást, érces géphangot, ami majd mókára csábít, de be kellett látnom, nem lehet minden autós újságíró botfülű. Ez a motor, így ebben a formában tényleg nesztelen. Kulturáltan jár, süvítésen, enyhe zümmögésen kívül más akusztikai élményt nem szolgáltat. 
Ez pedig kevés, főleg mert itt, ebben a kategóriában nincs ok a finomkodásra. Egy közel hatmilliós méregerős kisautónak legalább gombnyomásra teremjen tökös hangja, ha nem az utasok állandó terrorizálása a cél. 

Odacsap, ha kell, de nem pályára született a GTi, a komfortnak teret engedő tervezési elv miatt inkább a hosszú, lendületes túrákhoz passzol a karaktere

Tehát a hang hiányzik, tempó viszont van! A BMW-vel közösen fejlesztett Prince motorcsalád bevált darabja az 1,6 literes blokk (ami a MINI kipufogórendszerével libabőröztetően szól). A kettős megfújású, maximum 1,9 bárral töltő turbónak köszönhetően egész alacsony, 1700-as fordulattól élvezhetjük a 275 Nm-es csúcsnyomatékot, a teljesítmény pedig szép ívet követve éri el a 200 lóerőt 5500-as fordulatnál. 
Ha nehéz jobb lábbal indulunk a kezdeti hirtelen lódulás után folyamatos, ellentmondást nem tűrő vágtát mutat be a 208, olyan drámamentes magabiztossággal, hogy nehéz hinni az Audikra emlékeztető formába öntött sebességmérőnek.  
Nyomatékban tehát sosem szűkölködünk, így a váltócibálással, gázfröccsel sztratoszférába küldött fordulatra ritkán van szükség. Itt is ebbe a fránya kényelembe ütközünk, nem kell dolgozni, elfelejthetjük a gépészkedést, a puhán, hosszú úton járó váltóval elég minden holdtöltekor foglalkozni. 

A 17 colos könnyűfém felnik egyedi mintázata sokat dob a megjelenésen

A kompromisszumra hajlás a futómű esetén is tetten érhető. A felpumpált teljesítmény miatt elöl 10, hátul 20 milliméterrel szélesebb nyomtáv, valamint a feszesre hangolt rugók és lengéscsillapítók jóindulatú, semlegesen alulkormányzott viselkedést kölcsönöznek a kocsinak.

Adatlap

Teszt: Peugeot 208 GTI 1.6 THP

Peugeot 208 GTI – Bárány farkasbőrben 1
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 200 LE
Nyomaték 275 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,8 sec
Végsebesség 230 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,9 l / 100 km

Hirtelen, kiszámíthatatlan események nem emelnek pulzusszámot a volán mögött, ha kell három keréken, orrot túrva, de józan határon túlmenő tempóval is elfordulunk, miközben jottányit sem csorbul a menetkomfort. Ha hazai utakon indulunk hosszú túrára, ez a megengedő, kicsit tompa viselkedés óriási előnnyé nemesül. Kétszáz kilométer után sem érezzük magunkat turmixolt banánnak, és ha hétvégi vigyorfakasztó helyett minden nap használjuk az autót, ez igencsak nyomós érvként esik latba.

Ezzel pedig eljutottunk az általam kreált kategóriához, tulajdonképp ezért Mini Turismo a 208 GTi. Izgága csapatás helyett elnyújtott, kényelmes autózásra csábít, ahol elsősorban biztonsági tartalék az erőtöbblet. Ez a tulajdonság a gazdag felszereltséggel társítva egyedi kombinációt alkot, csak a Peugeot közelíti meg ebből az irányból a 200 lóerő körüli kisautók szűk klubját.

Már tényleg csak párat kell aludni, hogy kiderüljön, melyik a legkívánatosabb méregzsák!


Ford Fiesta ST és konkurensei
Renault Clio RS (200 LE).
6 390 000 Ft
Peugeot 208 GTI (200 LE). 5 880 000 Ft
Citroen DS3 Racing (207LE) 8 809 000 Ft
Ford Fiesta ST (182 LE) 6 170 000 Ft
Opel Corsa OPC (192 LE) 6 020 00 Ft

Hogy ez a stratégia mennyire eredményes, azt a közeljövő eladási statisztikái megválaszolják. Annyi biztos, hogy a 5 880 000 forintért elhozható Peugeot 208 GTi jól áll az árversenyben, a legközelebbi rivális, a 200 lóerős Clio RS 6,4 millióról indul, a 182 lóerős Fiesta ST pedig 6,2 millió forintos alapáron kerül a szalonokba.


Mellette – Ellene
  • Kényelmes, kevésbé feszes rugózás
  • Nyomatékos, erős motor
  • Igényes, egyedi stílusú belső
  • Visszafogottan sportos formaterv
  • Szinte néma motor, vérpezsdítő zajok nélkül
  • Váltó kapcsolási érzete átlagos
  • Nem kelt sportos benyomást
  • Kevés oldaltartást nyújtó ülések

Szavazás

Peugeot 208 GTI - mennyire jön be? Értékeld 1-től 10-ig

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Breex

    Jónak tartom az elképzelést, csak ne lenne GTI. Ja és teljesen felesleges akkor már a 200 lóerős motor. A 155-ös THP bőven elég lenne. De ez így egyben nem áll össze…

  • hioz

    Az említett összehasonlító teszt nélkül is tudom, a 3 méregzsák közül a Fiesta-t választanám – egyértelműen. Elég ránéznem a kocsikra, s az már biztos, a Ford sokkal sportosabb előadást nyújt a 208-nál, tehát azon a téren sem csalódnék.

    Amúgy a Peugeot orra szerintem elég fura, bár összességében a karosszéria legalább nem felfújt mint a Clio-é – a 3 közül ez az, amire azt mondom, eltartana egy ideig, mire megszoknám.

  • kéneezaverda

    Nem vonzó számomra megtapasztalni, milyen lehet feszítővágóval kiszállni a kocsiból, úgyhogy 205 GTi öröksége nekem ökörség. Nem a versenypályára született? Tényleg? Nahát, én meg már azt gondoltam Loeb is ilyen Peugeot-val megy a Pikes Peak-re, a Fiesta ST-t meg csak a festése különbözteti meg a WRC-től. Ezek a túlmotorizált kisautók a közútra valók, olyan ebereknek, akiknek nem a vezetési tudása átlagon felüli, hanem a pénztárcája. Én is szeretem az erős és gyors autókat, de ha választani kéne ezek közül, rengeteg sok szempontom lenne, de a halálközeli élmény nincs az első százban. Egy viszont biztos: a frissített, Aston Martin pofájú Fiesta a jóízlés okán sohasem kéne.

  • Breex

    kéneezaverda szvsz akkor már az nem a hot hatch kategória. Pont amit említettem, a 155-ös 208 vagy DS3, esetleg a BlueGT Polo stb. amit te körülírtál. Ezek talán egyel feljebb vannak pozicionálva.

  • menőmanó

    Én is mindig mosolygok ezeken a “nagy” megjegyzéseken, hogy nem élég sportos, meg nincs meg benne az igazi GTI érzés. :)
    Mintha az ember állandóan a versenypályákat járná.
    A közúton bőven elég és a hétköznapi használatban is megállja a helyét.
    Tudás kell ahhoz, hogy a sofőr kiautózza ezeknek a tartalékait. Ez a legtöbbeknek nincs meg, de még a “nagyokos” tesztelők 90%-nak sem.

  • a.szorenyi

    Kedves Menőmanó! Nagyokos tesztelőként kicsit találva érzem magam. Tehát nem azt kérjük számon az autón, hogy a Nürburgringen 8:37-et vagy 8:52-t megy-e, mert ezt úgysem tudjuk kiautózni és közúton teljesen mindegy. A 208 GTI egy bikaerős, jól felszerelt, igényes és kulturált autó, amint az a cikkből is kiderül, de nem olyan nagy élmény, mint pl. a lassabb, de hangosabb és vadabb Swift Sport. Ezt a fakezű szinten túl bárki érzi, aki vezeti a kategória autóit. A Type-R Hondák pont hangulatban nagyon jók, vezetési élményben, amit bárkinek megadnak, tudástól függetlenül. Gyorsan menni a 208 GTI nagyon is tud, de nem erről volt szó.

  • menőmanó

    Kedves a.szorenyi!
    Elhiszem amit ír, hiszen jóval több tapasztalattal rendelkeznek, mint egy átlag autós. A mai világban viszont főleg az Önök tesztjei alapján is az jön le, hogy egyre kevesebb az olyan autó amit pont hiányolnak. Nyers, hangos, élménydús.
    Ennek hiányában viszont nem tartom jogosnak kétségbe vonni a GTI név használatát, főleg ha azt is figyelembe vesszük, hogy a névadó és a tesztek szerint is “agyon sztárolt” Golf GTI sem ezekről a tulajdonságairól híres.
    Egyébként teljesen jogos a dolog, hiszen ezek nélkül jobban használható a mindennapokban.

  • oszkopeter

    Egyetértek a többi hozzászólóval. Szerintem a Peugeot nem véletlenül készített ilyen autót. A fontosabb nyugati piacokon már nyilván rájöttek, hogy nem életveszélyes hülyegyerek autókra, hanem a hétköznapokban is jól használható, viszonylag kényelmes autókra van szükség ennyi pénzért. Aki igazán kemény sportautót akar, az vehet minden további nélkül pályára vagy terepre szánt 208 vagy Clio változatokat a Peugeot Sporttól vagy a Renault Sporttól és gondolom a Fordnak is van ilyen gyári tuningműhelye. Egyébként nem is érdemes összehasonlítani ezeket az autókat a 80-as évek guruló koporsóival, nem is nagyon lehetne olyat gyártani a mai biztonsági és környezetvédelmi előírások miatt. Másrészt aki nap mint nap egy átlag 90-100 LE-s középkategóriás autóval jár, márpedig a többség átlag autós ilyen, annak épp elég radikális egy ilyen 200 LE-s kisautó, még ha nem is rázza le a veséjét, nem üvölt a kipufogója és nem életveszélyes, akkor is. Szerintem jó kompromisszum született, egy átlagos autós számára is kényelmes, jól uralható, hétköznapokban is használható autó személyében.

  • manitou8

    szerintem sem kell ennél több, ez egy jó kis autó.
    “A BMW-vel közösen fejlesztett Prince motorcsalád bevált darabja az 1,6 literes blokk”
    bevált, főleg a szervízeknek:)
    ha már sok mindennek utánanézett(mit írtak mások, mit kell írni) ezt is megnézhette volna

  • Floyd

    manitou8: mivel új típusokról van szó, erről nem nyilatkozhatunk, minden széria hoz, hozhat fejlesztéseket.

    Majd három év múlva, egy használtteszt keretében elmondjuk hogy teljesít ez a motor, ebben a Clioban, addig minden csak találgatás.

  • manitou8

    reméljük újítottak vmit rajta, de ami tény:
    ezzel a múlttal nem hívhatjuk “bevált” darabnak, max elterjedtnek.

  • menőmanó

    manitou8

    A TC-n a Bosch technikusnak (ha jól emlékszem) ez a kedvence, mert sok volt már nála javításon. Cikkezett róla többször is.
    A korrektség megkívánja, hogy megjegyezzem, egyik esetben a márkaszerviz hanyagsága volt az ok, de a konstrukció nem igazán kiforrott. A TSI-nél talán még ez is jobb. :)

  • manitou8

    a tsi-nél valószínűleg:)

  • Floyd

    manitou8: igen, ebből a szemszögből sántít a megfogalmazás. A BMW-PSA párosnak bevált, annyi biztos :)

  • manitou8

    :)

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

Citroën C4 Cactus OneTone : Darth Vader városi járgánya

Április elsejétől forgalmazzák, mégsem tréfa a Citroën szurokfekete kompakt modellje. Félő, hogy csak Angliában lesz kapható.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

Kis elektromos terepjárót építene a Bentley

A Jaguar i-Pace mintájára kisebb, villanymotoros szabadidőjárművet állítana fő SUV-terméke mellé a Bentley.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.