Ford Fiesta ST – A derék darázs

Teszt: Ford Fiesta ST 1.6 Ecoboost

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.06.19. 07.00

A Fiesta ST olyan autó, amire tíz év múlva, szakadtan, horpadt lökhárítóval, rozsda rágta kerékjárati ívvel, a kert végében halálra várva is rákívánnék.



Röviden – Ford Fiesta ST 1.6 Ecoboost

Mi ez?

A legpimaszabb Ford, valódi vezetési élménnyel

Mit tud? Hangja, ereje, és dinamizmusa bárkiből elővarázsolja a pernahajdert
Mibe kerül? 6 170 000 forintért mérik
Kinek jó? Aki igazán fürge, finoman hangolt, jól vezethető erős kisautóra vágyik
Rovarok. Kiismerhetetlen népség. Sosem tudhatod, melyik öl meg egy jól irányzott fullánkkal, és melyik, ami csak riogat. Nyakatekert párhuzam, de ez így, egy az egyben igaz a lóerővel túltöltött kisautókra is.

A Ford Fiesta ST például nem esik túlzásba. Figyelemfelhívó, veszélyjelző versenycsíkokat hiába keresünk, az utca népe csak egy mezei kisautót lát, semmi többet.

Pedig a lelkes autófigyelők könnyen kiszúrhatják az ST stílusjegyeit, a méhsejt-mintás hűtőrácsot, az átrajzolt ködlámpafészkeket, vagy az kamu diffúzorral körített, dupla kipufogóvéget. Ha az alapos autóbúvár tovább kutakodik, a karosszéria 1,5 centiméteres ültetése, a diszkrét hátsó szárny, és a 17 colos felnik adnak végső bizonyosságot a típus meghatározásánál.

Így pedig már könnyűszerrel rábökhet a Nagy Autóhatározó Almanach megfelelő lapjára, ahol a 182 lóerős méregzsák alatti leírás így szól: “A kisautók rendjébe, ezen belül a Fiestafélék családjába tartozó faj.  Főképp kanyargós hegyi utakon, szerpentineken érzi otthon magát, fürge, könnyed mozgása messziről elárulja. Áldozatát zajtalanul cserkészi be, csípése fokozottan veszélyes.

A támadást követő közvetlen tünetek a heves szívdobogás, megemelkedett adrenalinszint, kéz- és lábremegés lehetnek. Súlyosabb esetekben, soványra fogyott pénztárca, közúti ellenőrzés okozta pánikroham jelentkezhet.” – Nagy Autóhatározó Almanach III. fejezet, 18. oldal

A beltérre nem költöttek felesleges fejlesztési pénzt, a Fordnál inkább a futóművet reszelték, áldás érte!

De inkább hagyjuk a darazsakat, nézzük, mit tud a Fiesta ST erőltetett hasonlatok nélkül!

A már ecsetelt külső még visszafogottabb belsőt takar, a fejlesztésre szánt összeget nem a műanyag csecsebecsék reszelésére költötték. A műszerfal teljesen megegyezik az átlagkivitellel, csak a kormány, az egyedi váltógomb, valamint a fém pedálok jelentenek különbséget. Így az ST sem mentes a bonyolultan kezelhető középkonzoli gombtengertől, de ezt az ergonómiai fiaskót leszámítva ez még mindig az egyik legigényesebb beltér a kisautók szegmensében.

Külön kell szólnom az ülésekről, ugyanis ezen a téren villant legnagyobbat a kocsi. Összehasonlító tesztünkből hamarosan kiderül, mit tudnak ezen a téren a konkurensek, de a Recaro név nem csak reklámfogás. A méret adta szűk keretet teljesen kihasználva, vállmagasságig feszesen tartó ülést sikerült faragni, ami előírt vezetői pozícióba állítva hosszútávon sem válik kényelmetlenné. Itt hátrányt a termetes sofőrök szenvednek, nekik a rövid ülőlap, és a szűkre húzott kagylósított kialakítás okozhat kényelmetlenséget.

A 182 lóerős blokk tulajdonképpen átlagos, csak nem ebben a méretben

De ilyen apróságok miatt nem nyafog a kormány mögé kerülő férfiember, mert a gombnyomásra éledő Fiesta ST azonnal szívet rabol. Pőre, őszinte karaktere pár kilométer után felismerhető, és szerencsére olcsó bűvészmutatványok helyett – bármilyen elcsépelten hangzik is – valós vezetési élményt nyújt.

Megidézi a (jobb esetben) lelkünk mélyén szunnyadó hülyegyereket. Először elfelejtünk felváltani, és hagyjuk, hogy a Sound Symposer rendszer által szűrt motorhang legjava töltse meg az utasteret. Ezt megállni képtelenség, mert a szokásos morgó kipufogózaj mellé érces géphang keveredik, tüsszentő turbóval megspékelve. Személyes kéjelgésünk szerencsére nem terheli a szomszédok dobhártyáját, kívül halk a Fiesta, csak az audiorendszer tompán puffogó mély dübögésével kelthetünk feltűnést.

Majd lassan rászokunk a kései fékezésre, csak a jobb sarokkal pöccintett gázfröccsök kedvéért. Mert ezt is lehet, kényelmesen, egyszerűen, és a pontosan megvezetett hatsebességes kézi váltóval meglepően gyorsan.

1,5 centiméterrel alacsonyabb típustársainál

Végül résekre vadászunk a forgalomban, és a végállástól végállásig 2,3-at forduló volánnal fűzzük át magunkat a városon, várva, hogy végre nyúljon a tér, és egy kihalt országúton igazán élvezhessük a Ford Focusból származó, 1,6 literes, 182 lóerős, 240 Nm (padlógáznál ideiglenesen növelt turbónyomással 290 Nm) nyomatékot termelő Ecoboost motor lendületét.

Az elektromos kormányszervó biztosan kevesebb visszajelzést ad az útról, mint hidraulikus elődje, de ez a keserű pirula szinte minden mai autó velejárója, és végeredményben nem csorbítja a dinamizmust. Azt a dinamizmust, amelyben oroszlánrészt a briliáns egyensúlyra hangolt futómű vállal.

Ez a Ford csodafegyvere, papíron teljesen átlagos (Mcpherson elöl, csatolt lengőkar hátul), de a körültekintő finomhangolásnak köszönhetően páratlan viselkedést biztosít a tempós kanyarokban. Józanul űzve minimális alulkormányzottsággal fordul, az elektronikus differenciálzárt imitáló VTS rendszer pedig kigyorsításnál segít érezhetően, az ívbelső kereket fékezve tart a kormánnyal megcélzott irányban.

Kiválóan tartanak a Recaro ülések!

Adatlap

Ford Fiesta ST 1.6 Ecoboost

Ford Fiesta ST – A derék darázs 1
Motor 1596 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 182 LE
Nyomaték 240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 6,9 sec
Végsebesség 223 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,9 l / 100 km

Ha pedig drámát akarunk, elég egy hosszú nyomással kiiktatni a két fokozatban állítható menetstabilizáló rendszert, és megkapjuk a gázelvételre riszáló fart, és a túlzott lelkesedéstől füstölő gumikat. A nyolcvanas évek sportos kisautóit idéző gyilkos ösztön így sem ébred a kocsiban, az történik, amit mi szeretnénk, a mosoly csak akkor fordulhat pánikba, ha áthágjuk a fizika korlátait.

Igaz ezt a határt megközelíteni is lehetetlen hazai utakon. Hiába fejlesztették a Nürburgringen a futóművet, feszes hangolása megbosszulja magát a rossz minőségű aszfalton. A gyűrött, hullámos utakon nehezen talál tapadást az autó, alacsony sebességgel pedig rázós élményt kapnak az utasok, lumbágóval kifejezetten ellenjavallt a Fiesta ST túra Borsod megyében.

Joggal hihetnénk, hogy hülyegyerek-habitussal könnyen benzintemetővé mutálódik az 1163 kilogramm tömegű autó, de a kútnál jött a cáfolat, autópályás csorgással ellensúlyozva 7,8 liter lett az átlag. Lehetne kevesebb, hiszen ez nem egy pattanásig feszített versenyblokk, de ugyan ki tudná megállni, hogy a 6,9 másodperces százas sprintet kihasználva ne törjön borsot a tucatjával felbukkanó lámpahuszárok orra alá?

Melyik izmos kisautó önt vödörnyi adrenalint a szívünkbe? Összehasonlító tesztünkből kiderül!

Turbót és idegeket hűtve, a rázós futóművet leszámítva kezes bárány az ST. Alacsony fordulaton, a bőséges nyomatékra támaszkodva haladhatunk, nincs túl kemény kuplung, sem nyakrándítóan korán harapó fék, a kényelmet fűthető első ülések és szélvédő, hangfelismerő SYNC rendszer fokozza.

Ford Fiesta ST és konkurensei
Renault Clio RS (200 LE).
6 390 000 Ft
Peugeot 208 GTI (200 LE). 5 880 000 Ft
Citroen DS3 Racing (207LE) 8 809 000 Ft
Ford Fiesta ST (182 LE) 6 170 000 Ft
Opel Corsa OPC (192 LE) 6 020 00 Ft

A Fiesta ST olyan autó, amire tíz év múlva, szakadtan, horpadt lökhárítóval, rozsda rágta kerékjárati ívvel, a kert végében halálra várva is rákívánnék. Mert szürke napokat űző lélek mocorog benne, és ez nem fakul a korral. A tökéletesen felesleges játékszerek között nem kirívó a 6 170 000 forintos alapár, a 192 lóerős Opel Corsa OPC, 5 920 000-ért, a MINI Cooper S 184 lóval pedig 6 253 000 forintért vihető el, de kizárt, hogy érett vásárlási szándékkal valaki ebben az esetben pár százezren dilemmázzon.

Egy kérdést kell eldönteni, hogy melyik a jobb móka, és erre is választ adunk majd, mikor a Fiesta ST két friss ellenfelével, a Peugeot 208 GTI-vel és a Renault Clio RS-sel mérkőzik!

Mellette – Ellene
  • Jó érzékkel utastérbe vezetett motorhang
  • Minden téren pontos kezelhetőség
  • Erős, de takarékos motor
  • Stabil futómű
  • Rossz útfelületen elégtelen menetkomfort
  • Termetes testalkattal kényelmetlen ülések
  • Kusza, bonyolult középkonzol

Szavazás

Ford Fiesta ST 1.6 Ecoboost - mennyire jön be? Értékeld 1-től 10-ig

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Drake

    Állat gép ez,fényévekkel jobb,mint a clio,csak kár,hogy ez is turbós,de legalább kéziváltós,mert csak úgy az igazi.

  • PAlex

    Nem sokkal gyengébb, mint a Clio, de a tesztfogyasztása jelentősen kedvezőbb.

  • honfoglalo56

    jó kis gép ez, tetszik. viszont az ablaksötétítés az nem szabálytalan egy kicsit hogy a B oszlop előtt is fóliázott?

  • Sermi

    Jó kis gép lett ez a Fiesta ST szívesen elfogadnám.

  • ,L Rómeó

    szokkal job minda cloi rs!
    azon láccik hogy rossz!
    mer dupla kuplungja van meg turbós.
    mindketö hülyeség.
    szóval ez job!
    fényévekkel.

    de azér marad a nom plus extra:
    polo gti dsg és tsi!
    fényévszázadokal!

  • oszkopeter

    Jó kis gép csak már az átlagos magyar utakon is lerázza az ember veséjét, elég neki néhány aknafedő vagy gyűrődés, rossz belegondolni mit művel kátyúkon, valószínűleg semmit mert szétszakad a peres gumi. Sajnos e miatt napi használatra szinte alkalmatlan. A Recaro ülések szépek, de nekem roppant kényelmetlenek, pedig nem vagyok egy szumóbajnok alkat. Az ideges kormányzás pedig életveszélyes lehet azoknak, akik nincsenek hozzászokva. Amúgy jó kis élményautó, de a hétköznapokra nem kéne, inkább egy “széria” Fiesta valami erősebb motorral vagy 208 GTI.

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

Bűnös és fizet a gyilkos légzsákok gyártója

A Takata hivatalosan is bűnösnek vallotta magát az általa gyártott, világszerte legalább 15 emberéletet követelő hibás légzsákok miatt, és beleegyezett az egymilliárd dolláros büntetőbírság kifizetésébe – közölte az amerikai igazságügyi minisztérium.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Magyar ötlettel alakulhat át az autós kárrendezés

A gépjármű-kárrendezési folyamatokat támogatja a KárWeb nevű hazai startup. A szolgáltatás próbaüzeméhez már csatlakozott az egyik vezető biztosító.

Nagy változás jön egy Budapestet érintő viszonylaton

Másfél év után végleg kivonul a Lux Express busztársaság a közép-európai térségből. Csak a Varsót a Baltikummal összekötő járatok maradnak meg. Megszűnik a Budapest-Krakkó-Varsó buszjárat is.

Kiderült, mikor és mitől kapnak defektet a magyarok

Tízből legalább négy magyar autósnak volt már defektje az elmúlt öt évben, ráadásul ezeknek több mint fele jellemzően délután és este, sötétedés után történt, minden másodikat pedig szög vagy kátyú okozott.

F1: A Red Bull-főnök beszólt a McLarennek

A Red Bull csapatfőnökének nagyon nem tetszenek az idén újra megjelent cápauszonyok, mindent megtesz majd, hogy a jövő évre eltűnjenek. Valami más is bántja Christian Horner szemét.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.