40 milliós hidrogénautóval köröztünk

Hyundai ix35 Fuel Cell és ix35 facelift

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.06.18. 07.00

A károgók szerint az elektromos autók elterjedéséből úgysem lesz semmi. Hát akkor a hidrogénesekéből? Pedig a hatótáv 600 km. A töltési idő 3 perc.

Röviden – Hyundai ix35 Fuel Cell

Mi ez?

Immár sorozatban készülő hidrogénhajtású autó
Mit tud? Elektromotorjával 600 kilométert is elmegy 
Mibe kerül? Olyan 40 millióba, de a dánok a felét kifizettették az EU-val
Kinek jó? Akinek a kertjében a kerámiatörpe mellett áll egy hidrogéntöltő is

Éreztem, hogy a tutiba nyúlok, amikor a Magyar Távirati Iroda hírei között Budapest közlekedésfejlesztésével kapcsolatban a legutolsó közleményt keresem. Ez éppen a taxirendelet módosításáról szól, miszerint még egy darabig 15 éves kocsikkal is fuvarozhatnak a sofőrök, hát, nagyszerű. A hír második fele ennél is szebb: a képviselők döntöttek a fővárosi cégek vezetőinek prémiumáról, így Vitézy Dávid 6,144 milliójáról. Ő történetesen a közlekedésfejlesztésért felelős.

Oké, demagóg vagyok az összehasonlítással, de azért mégiscsak elmond egy-egy főváros közeljövőjéről valamit, hogy a közlekedésfejlesztésével kapcsolatban milyen infók kapnak szárnyra. Koppenhágában például most az a hír, hogy az önkormányzat vásárolt 15 darab hidrogénhajtású Hyundai ix35-öt, amelyek klasszikusnak egyáltalán nem nevezhető kipufogójából csupán vízpára távozik.

Az ottani képviselők deklarált célja teljesen károsanyag-mentessé tenni Koppenhágát 2025-re.

Nem éppen új gondolat, és a lehetőségek is erősen kérdésesek

A magyartudásom ennyi: három konyak

Nagy pénz, nagy foci, mondhatnánk kifordítva az eredetit, de a hivatalosan ix35 Fuel Cell névre hallgató járművet annak ellenére érdekes volt kipróbálni magyar újságíróként, hogy nálunk hosszú évekig maradnak még a 15 éves taxik, és a többször 15 éves fejlesztésű 4-es metró körüli nyűglődés.

A Hyundai 1998-ban kezdte fejleszteni a saját üzemanyagcellás technikáját, a negyedik generációs modellel jutottak el most oda, hogy tényleg sorozatgyártás lett belőle, tényleg utcára került a kocsi. A gigantikus nosovicei gyárban tartott nemzetközi sajtótájékoztatón persze felhőtlenül napsütéses jövőt vázoltak saját technikájuknak a gyáriak, de tény, hogy a dánok már használják ezeket a kocsikat, és a bejelentés szerint ezer darab készül belőle 2015-ig a koreai Ulsanban. A hangsúly azon van, hogy ebből, ugyanis két év múlva már jön az ötödik generáció, amiből a dánok szintén kérnek.

Kissé felnyomja a csomagtartó padlóját a hidrogéntartály, amely 5,64 kilót képes tárolni

Szerettük volna megtudni a prezentáció után, hogy mennyiért adták darabját a kocsiknak, de az amúgy vicces cseh gyárigazgató (“a magyartudásom ennyi: három konyak” – kezdte magyarul a prezit, majd folytatta angolul), vagy a fő píáros nem volt hajlandó elárulni. Ami már csak azért is érdekes, mert kis keresgélés után a márkához kapcsolódó oldalakon elolvasható, hogy 950 ezer dán korona volt darabja a hidrogénes kocsiknak áfa nélkül (azaz durván 37 millió forint), de a számla közel felét az EU állta.

Eddig kudarc a hidrogén

Minden szimpátiánk ellenére nem tekinthetünk el amellett – és ez is tény -, hogy eddig méretes bukta a hidrogénhajtású autók értékesítése annak a maroknyi gyártónak, amely egyáltalán eljutott odáig. Pedig a koreaiakkal ellentétben a Honda könnyebben emészthető finanszírozást talált ki az FCX Clarity modelljének, amely még 2008-ban mutatkozott be az USA-ban. Ezt havi 600 dollárét lehet bérbe venni 3 év időtartamra, de eddig még 50 darabra sem tudtak érdeklődőt találni. A japánok szerint a kudarc oka az infrastruktúra hiánya.

Pontosan tudja ezt a Hyundai is, amely minden elegáns látszatot nélkülözve direkt a döntéshozókat akarja befolyásolni: a Fuel Cell prototípusait brüsszeli EU-vezetők feneke alá dugta, persze, csak használatra. Ezen felül 100 válogatott cégvezetőnek biztosított lehetőséget a jármű tesztelésére, lássák ők is, hogy ez tényleg működik, csak tessék hozzá töltőt gyártani.

Az autóba tankolt hidrogén, mit üzemanyag használata nagyon leegyszerűsítve úgy néz ki, hogy oxigénnel való egyesítésével elektromos áramot termel az autó. Vagyis a konnektoros kocsival ellentétben önmaga megoldja az áramtermelést, amit aztán üzemanyagcellákban tárol. Ezek előnye a hagyományos akkumulátorokkal szemben az, hogy azonos térfogat és kisebb súly mellett sokkal több energiát képesek tárolni.

600 km-es hatótáv és púpos csomagtartó

Nyilván kitalálták, Koppenhágában már van hidrogéntöltő, de a hálózat totális – európai és világméretű – hiányára egyelőre a Hyundainak sincs csodaszere. Szóval itt van ez a kérdéses jövőjű, ámde vitathatatlanul ultramodern hajtáslánc az ix35-ben elrejtve, amit, ha csupán a gyár körüli 5 kilométeres aszfalton is, de azért vezethettünk.

Az egész világon hiányoznak a töltők

Kívülről leginkább a spéci hűtőrács és a hidrogéntöltő sapkája árulkodik a másságról, valamint a felirat. Érdekesebb ezeknél a csomagtartó púpos padlózata, amely olyan 8 centivel emelkedik a küszöb fölé a tartály miatt, amiben 5,64 kilónyi hidrogén fér el. A már említett dániai töltőnél 100 gramm hidrogén 8,56 koronába kerül, kis szorzás után kijön, hogy egy tele tank így 20 ezer forint alatt megúszható. Persze nagyjából 40 milliós autóárnál fölösleges filléreskedni.

A 136 lóerős elektromotorral hajtott hidrogénes autó vezetése pont olyan, mint az elektromos autóké, vagyis semmilyen. Hang nélkül üzemel, négy emberrel még csak nem is gyorsul dinamikusan, a konnektoros Priusszal biztosan kiélezett küzdelmet folytatna a “melyikünk lassabb” futamban, de igazságtalan lennék, ha ezeket hibának mondanám. Ellenkezőleg, a gyárat háromszor megkerülő cseppnyi úton teljesen normálisan működő átlagos elektromos autónak tűnt. Mint egy szériaautó, és ez nagy dolog.

Annyi a különbség – márpedig ez óriási differencia -, hogy az ix35 Fuel Cell hatótávja 600 kilométer. Nem 150. És 3 perc a teljes feltöltés időtartama. Nem 8 óra, mint egy átlagos villanyautóé.

Kötelező kör

Amellett, hogy a legőszintébb jókívánságunkat küldjük és sok sikert kívánunk a hidrogénes hajtásnak, nem feledkezünk meg a nemzetközi sajtó Nosovicébe invitálásának valódi okáról: apró faceliftet kapott az ix35. Nálunk a Duster, de még a Qashqai értékesítése sem közelíthető meg más számára ebben a kategóriában, de az európai újautó-piac zsugorodása ellenére a szabadidő-autók értékesítése durván emelkedik.

Állítólag egy fanatikus Lambo-rajongó tulajdonolja a Miura nevű dizájn-szállodát

A 2010 tavaszán bemutatott ix35-ből eddig 230 ezer darabot vettek az európaiak, ez a Hyundai második legsikeresebb modellje a kontinensen az i30 után, így három év után törvényszerű a frissítés. Talán csak az a meglepő, hogy ez most ennyire szerény lett. Tényleg csak a kötelező kör, semmi több:  LED-es menetfényekből, némileg átrajzolt lökhárítóból, új színekből, anyagokból és felnikből áll a csinosítás része a dolognak.

Flex Steernek hívják az új, programozható kormányszervót, ami mellett egy közvetlen befecskendezésű kétezres benzinmotor váltja a régit, amely 166 lóerejével és 205 Nm-es maximális nyomatékával picit erősebb elődjénél. Nagy kár, hogy éppen ezt nem tudtuk kipróbálni a menetpróbán.

Kofola

Habár kollégám villával ette a csehek kólapótlékának habját, annyira szereti, mégis véleményes a barnásfekete üdítő minősége. Azt mondják, nem úgy, mint az 1,2 milliárd euróból felépített, és Európa egyik legmodernebb autógyárának nevezett nosovicei Hyundai-komplexumban készült kocsiké. A 2008-as indulás óta immár egymillió legyártott autónál tartanak, 44 országba sugároznak szét az Ostrava közelében működő üzemből az autók. 45 százalékban ix35-ösök.

Sok más autógyárral ellentétben itt a robotokat is az anyacég gyártja. Meg talán az óceánjárókat is, amelyek behajózzák a kocsikat Amerikába

Szavazás

Tetszik az üzemanyagcellás Hyundai ix35? Itt értékelheted 1-től 10-ig.

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Kovijani

    En mint egyszeru ember ,nem tudom felfogni, hogy meg csak itt tartanak az alternativ uzemanyagok teren, mikor nehany ,szamomra is elerheto adatbol arra gyanakszom, hogy mar reg leteznie kene elfogadhato, filleres megoldasnak! Persze itt mar veszelyes vizekre evezunk, mindenkinek el kell donteni, hogy a piros, vagy a kek kapszulat valasztja-e!
    Most csak olyan dolgokat mondok amik TENYEK: Nikola Tesla mar 1931-ben megalkotott egy olyan rendszert, amit be is epitettek egy Pierce Arrow kocsiba, es ujsagirok elott hangtalanul ment vele. Senki nem tudja pontosan mi volt az, a titok sirba szallt Teslaval. Meg regebben lattam egy ujsagcikk masolatat az internetten, ami egy buszke Ausztral eberrol szolt, aki – ha jol emlekszem -vizuzemure alakitotta az autoja motorjat. Kesobb a felfedezo es a motor is eltunt. (itt jegyzem meg, hogy az egyik baratomnak, aki ekszeresz, van egy vizbontason alapulo forraszto-pisztolya! Az egesz doboz akkora, mint egy mini-hifi). Itt az USA ban a ’90-es evekben mar keszitettek egy elektromos autot, ami tokeletesen mukodott. Valamiert megis az osszeset bezuztak! Van egy film is rola : Who killed the electric car?  Vegul, de nem utolso sorban, lattam egy dokumentum filmet a National Geographic-on, ami egy kis szigetrol szolt (Bougainville). Ez embargo ala volt veve, mert a helyiek fell mertek lazadni az Ausztral banyatarsasag ellen. Itt jobb hijjan kokusz-olajbol csinaltak uzemanyagot. A diesel pick-upok tokeletesen mentek vele, kellemes kokusz illatot eregetve!  Biztos lehetne ezt meg folytatni tovabb is! Alitolag mar magyar is talalt fel valami mukodo dolgot! 
    Vagy ott van az USA, aki felfoghatatlan mennyisegu penzt kolt titkos katonai fejlesztesekre, ki tudja miket csinalnak! Pl. Nemreg derult ki veletlenul , Bin Laden elfogasakor, hogy valami szuper high-tech, hangtalan!! helikopterekkel mentek. Ha akarnanak, tudnanak kesziteni valamilyen olcso alternativat! Dehat, mint tudjuk, a penz az ur! 
    Csak erdekessegkent mondom,  az egyik baratom ismer egy magyar fizikust, akit az amcsik “menekitettek ki” otthonrol, meg a ’80-as evekben. Itt pedig szuper-titkos katonai projekteken dolgozott.

  • PluginHibrid

    Kovi

    Jó úton haladsz, de még sokat kell olvasnod..nézned….

    Egy szónak is száz a vége egyébként:

    Míg az utolsó csepp olajat ki nem a szívják a föld mélyéről , és nem égetik el gyárban, autókban stb…Addig nem érdekli az ilyesmi a nagy fejeket….

  • Levrone

    Tesla autója sokak szerint a nullponti-energiát használta, amit ugye a Casimir-effektussal lehet kimutatni, csak számunkra eddig kezelhető formában kinyerhetetlen (vagy legalábbis így tudjuk :-) ), mert mai fizikai világképünk szerint nem lép kölcsönhatásba semmivel. Ez a hivatalos verzió.

  • ,L Rómeó

    vw nincs tehát hülyeség az egész teknika!

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.