Teszt: egy igazán olcsó családi dízel

Teszt: FIAT Linea 1,3 Mjet 16V Easy

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.06.14. 16.00

Sokan szeretnének dízelmotoros új autót a csekély fogyasztás miatt, de a technika felára elég sokakat rögtön el is riaszt tőlük. A Linea viszont alapáron dízel és így sem drága.

Teszt: egy igazán olcsó családi dízel
Röviden – FIAT Linea
Mi ez? 2007 óta létező, de az idei évre felfrissített kis limuzin,a Punto műszaki alapjain. Az átdolgozás óta csak a 95 lóerős dízelmotorral kapható.
Mit tud? Tisztességesen kiszolgálni egy reális elvárásokkal rendelkező családot.
Mibe kerül? A légkondi nélküli Pop listaára 4,2 millió Ft, a tesztelt, klímás Easy-é 4 540 000 Ft. De az Easy megvehető akcióban 3 490 000, egyes szalonokban akár 2 990 000 forintért.
Kinek jó? Belátó családapáknak, akik felmérik, hogy inkább legyen szerényebb az autó, de több helyre jussanak el benne a családdal.

Adatlap

FIAT Linea 1,3 Mjet 16V Easy

Motor 1248 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 90 LE
Nyomaték 200 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 13,8 sec
Végsebesség 170 km/h
Fogyasztás (vegyes) 4,9 l / 100 km

Ahogy szigorodnak az emissziós előírások, egyre több olcsó autóból tűnik el a dízelmotor, mert aránytalanul drágák volnának a normát kisebb ráfordítással teljesítő benzinesekhez képest. Van azonban egy jutányos típus, amely kizárólag dízelmotorral kapható. A modellfrissítés óta a FIAT Lineából csak a dízel szerepel az árlistán, alapesetben sem túl magas összegért, tényleges akciós árát látva pedig annyira olcsón, hogy öngyulladós motorral ennyiért egyedül Dacia Logant vehetünk, jóval kisebb teljesítménnyel és gyérebb felszereltséggel.

Limuzin a Puntóból

Dacára az akcióban 3,2 milliós alapárnak, a Linea utastere nem hat olcsónak. Minden kapaszkodója csillapítottan tér vissza alaphelyzetébe, a kormánya tengelyirányban is állítható, a műszerfalat megszépíti a világos szövetbetét és hátul van kartámasz. Bár a kartámlát éles és barátságtalan műanyagperemmel kell kihajtani a támlából.

Tágas a lábtér hátul. Osztva dönthető üléstámla a középső felszereltségtől jár, az alapmodellhez feláras

A Puntóból kikanyarított szedán kényelmesen tágas autó. Hátul a fejtér magas embereknek kevés lesz, de a térdeknek bőven van helyük, a csomagtartó pedig fél köbméteres, nagyon sok mindent elnyel. A Rapidot és a Toledót leszámítva ebben a kategóriában minden autónak kicsi a rakodónyílása, de a Linea egyvalamiben igényesebb a mezőnynél. Csomagtérfedele külső zsanéron mozog, lezáráskor nem gyűri-horpasztja össze a karok útjába kerülő cuccokat.

Elöl kicsit magas az üléshelyzet, de inkább a barátságtalanul műanyag kárpit és közepes kényelmű ülés zavart. Városban furcsa, hogy a kar meghúzására még ma sem villog hármat vagy legalább ötöt az index, mint a Puntóban.

Jó bele ez a motor

Elsőre megszokást igényel a gázpedál igen hosszú útja. Az autó nem olyan lomha, mint amilyennek tűnik, egyszerűen messzebbre kell kinyújtani a jobb lábat. Az előd siralmasan gyenge volt alacsony fordulaton, amit részben sikerült kikúrálni.

Három konkurensével hasonlítottuk össze a Lineát. A 301, a Fluence, a Linea és a Toledo tesztjével nemsokára jelentkezünk

Némi érzékkel a kis dízellel lehet alapjáraton elindulni vagy parkolni. Ha felépült a töltőnyomás, könnyű előzni országúton, az autó 110-150 között ötödikben fürgén gyorsult autópályán. Élénk reakciókra 1700-as fordulattól számíthatunk. A váltó közepes, útjai elég hosszúak, viszont a kar könnyen jár.

FIAT Linea, Peugeot 301, Renault Fluence, SEAT Toledo összehasonlító tesztünkért kattintsatok ide!

Sajnos az imbolygó úttartás változatlan maradt. Nem mintha a törzsközönség a motorosokat akarná külső íven előzni a Fellegvár felé, de a Linea bizonytalanul mozog, ha épp nem szélcsendben gurulunk tükörsima úton.

A FIAT Linea és dízelmotoros konkurensei, listaáron
Chevrolet Aveo 1,3 LT+ (95 LE) 4 160 000 Ft
Dacia Logan 1,5 dCi Arctic (90 LE) 3 090 000 Ft
 FIAT Linea Easy 1,3 Mjet (95 LE) 4 540 000 Ft (akciósan 3-3,5 milió Ft)
Peugeot 301 1,6 HDi Active (92 LE) 4 180 000 Ft
Renault Fluence 1,5 dCi Expression (90 LE) 4 490 000 Ft
SEAT Toledo 1,6 TDI Reference* (105 LE) 5 157 380 Ft

*A légkondicionáló felárával

Pontatlan kormányzásával, megbillenő karosszériájával oldalszélben fárasztó terelgetni az autót, főleg, ha kamionok mellett kell elhaladni. A lágy rugózás ellenére a futómű nem különösebben kényelmes, de a magas oldalfalú gumikkal megfelelően nyeli az úthibákat. A dízelmotor folyamatosan jelen van az utastérben, de némi önmérséklettel megtalálható az a sebesség, amivel a Lineában már haladunk, de még nem hangoskodik a motor.

Egyes márkakereskedésekben a központinál nagyobb kedvezmény is elérhető, így a dízel limuzin a cikk írásakor 2 990 000 forintért is megvehető

5,6 liter százon

Alaposan kipróbáltuk az autót, 1800 kilométert tettünk meg vele, 5,6 liter/100 kilométer fogyasztással. Ez az eredmény abszolút értékben kedvező, de a nagyobbrészt 110-120-as autópálya tempóhoz és az elenyésző légkondizáshoz mérten legfeljebb átlagos. Az aprócska motor azért nem tud még takarékosabb lenni, mert elég magas fordulaton jár. 130-nál 3000-et mutat a fordulatszámmérő ötödikben és ha normálisan akarunk haladni, viszonylag mélyre kell nyomni a gázt.

Akciós áron, egymilliós kedvezménnyel a Linea 3,5 millió forintba kerül. Ez az ár a tesztelt Easy kivitelre vonatkozik, amelyben sok extra jár felár nélkül. A középső felszereltséggel széria a légkondicionáló, a motoros tükörállítás, állítható az ülés magassága és a látványnak használ a fényezett tükörház és kilincs.

Kulturált és barátságos az autó utastere, ahhoz képest feltétlenül., hogy akciós árán a Logannal párban a legolcsóbb dízel családi autó

4,5 helyett hárommillióért

A FIAT-ok nagy előnye, hogy kedvező összegekért egyesével megvehetők a nekünk fontos extrák. Például a kormányról vezérelhető rádió nagyon tud hiányozni, ha egyszer már volt az embernek és itt 15 ezer forintért adják.

Még jobb a Blue&Me csomag Bluetooth-kihangosítással, USB-nyílással és az említett multifunkciós kormánnyal 60 ezer forintért. Családi autóban kötelező tétel az első oldallégzsák és a függönylégzsák, szintén 60-60 ezer forintért.

Egyes márkakereskedésekben a központi engedménynél nagyobb kedvezmény is elérhető, így a dízel limuzin a cikk írásakor 2 990 000 forintért is megvehető. Árán kívül fontos érv mellette az öt év/100 000 kilométeres garancia is. Hibái ellenére a Linea ezért a pénzért kiváló ellenértéket nyújt, egy átlagos család biztosan elégedett lesz vele. Talán még boldog is.

 

Mellette – Ellene
  • Tágas belső tér
  • Igényesen kialakított utastér
  • Nagy csomagtartó
  • Gazdag felszereltség, egyenként rendelhető extrák
  • Kedvező fogyasztás
  • Nagyon alacsony akciós ár
  • Ötéves garancia
  • Közepes fejtér hátul
  • Hangos motor
  • Rövid ülőlap kellemetlen üléskárpittal
  • Imbolygó viselkedés, erős oldalszél-érzékenység

 

Szavazás

Púpos batár vagy remek családi autó? Hogy tetszik a Linea?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • husky

    Én benzin párti vagyok, alapba semmi bajom a dízellel, de ha a mai csúcstechnikának csúfolt közös nyomócső, meg szuper 6-7 lyukú befecskendező egyszer bedöglik, na akkor lesz ám drága az autó!

  • Funkyman

    Szimpatikus autó ennyi pénzért. 3misiért tűrhető felszereltséggel, klímával, vadi újonnan, 5 év garanciával… az egyáltalán nem rossz. A beltérnek nagyon jót tett ez a ráncfelvarrás, sokkal gusztusosabb lett.

    A Toledo/Rapid dízelt alku után 4,5 misi körül lehet elhozni (igaz, valamivel jobb felszereltséggel), ami vicc.

  • demagóg

    A leírt körülmények tükrében maximum 5 literes fogyit tartok elfogadhatónak. Az 5,6 nagyon sok. Ehhez nem kell dízel…
    Nem kéne. Már csak a külső dizájn miatt sem. Nem bírnám ezt a látványt minden nap.

  • v_gabe

    A konkurenseknél a Fluence azért kilóg a sorból, Mégane alapú.

  • Nick Árpi

    demagóg
    Te mivel tolod és mennyi az átlagfogyasztása? Feltéve, ha van autód…

  • MetroGoldwinMayer

    Én ezt nem értem. Ezeket a modelleket tipikusan olyanok veszik, akik 10.000 km-t sem járnak évente. Listaár 4,5 hehe. Fogyasztás 5,6(Tesóm 2.2es tdci Mondeója 6,6 kizárólag autópályaüzemben)

    Tucatnyi kisebb benzines autó van, ami 6 körül fogyaszt országúton, fater 8 éves G Astra 1.4-e pl. A dízelnél, főleg kisautóban sokkal csendesebb, a fogyasztáskülönbség soha nem hozza be a felárat, meg az újraeladáskori értékcsökkenést.

  • Funkyman

    Részben igazatok van. Tojással a gázpedál alatt a maximum 1.4-es, 1.6-os benzinesek is tudnak 6-6,5 liter körüli fogyasztásokat. De ha az ember nem tötymörögni akar, hanem haladni is (pl. egy normál, 130-140 km/h-s autópálya tempónál), akkor már kicsit más a helyzet.

    Másrészt a Lineából per pillanat csak dízel van, így felárról nem sok értelme van beszélni.

    Ráadásul 2,8-3 millióért egy 95 lóerős benzinessel se lenne olyan rossz vétel, dízellel meg pláne nem az.

  • Specialized78

    Nem tudom,kinek milyen autója van,de az én A Vectrám 1.6-os és 100-110-el főúton,illetve 50%városban fogyaszt benzinből vegyesen 5.8-at,LPG-ből 7.1-et.És ez abszolút lejjebb is mehetne,ha betartanám a szigorú 90-et…

  • Funkyman

    Jó oké, annyit fogyaszt, de van, aki igazat mond… :-))

  • adam2016

    a fogyasztason kar vitatkozni mert az a vezeto laban is mulik de hogy nekem vectram van 150le csoda dizel 220-at megy 7l fogyaszt nagy temponal kiraly ,,,csak hogy 84000km alatt hiba lista szivosor csere 200000ft agr szelep csere 70000ft szivo oldali motor 70000ft gnerator diodasor csere barati alapon 40000ft szerviz koltseg vagy 100000ft egy nagyon jo auto lenne ha nem kellene ennyit ra kolteni de ez amotor van a saabokban a fiat ban az alfakban ja es a valtozo geometriaju turbocsere 100000ft ilyet senki ne vegyen mert ez egy ipari hulladek ami fiat az szar volt es az is marad

  • adam2016

    mivan

  • Liverpool87

    Fos Fiat sok hibával!

  • ,L Rómeó

    ja, fos!!
    82es regattánk is tönkrement tavaly!!beszart az ablaktörlő!! bezzeg a pd tdi golf 95ből, na az kirájjság rajjság!
    feketébb az ablaka is,meg laposabb, basszus szétnyomja tessókám liverpool.

  • mtbe

    hát 3M-ért jónak lehet mondani
    én is olyan 5 litert tartanék jónak
    a néhai Megane kombi 1.5 dCi-nk ment el ugyanennyivel, de az 140-nel autópályán, 100-zal országúton és dinamikusan közlekedve városban

    viszont akció nélkül gondolkodás nélkül Logan dízel, mert ez másfélszer annyit nem ér mint a Dacia

Női szupergonosz a Nissan elektromos nagykövete

Az Öngyilkos osztag című képregény-feldolgozás egyik főgonoszát játszó Margot Robbie ausztrál színésznőt választotta a Nissan elektromos mobilitási nagykövetéül.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.