Okosabb a politikus luxusautójánál

Teszt: Peugeot 208 parkolóasszisztens

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.06.13. 16.00

Az autót önmagától beparkoló rendszer? Majdnem. Méregdrága luxus? Ma már egyáltalán nem! Kipróbáltuk egy népautóba szerelt parkolóasszisztenst.

Két évvel ezelőtt a Mercedes CLS-nek a saját hosszánál 130 centivel nagyobb helyre volt szüksége ahhoz, hogy a parkolórendszere segítségével önmaga beálljon egy helyre. Drága, tekintélyes limuzin, nem véletlen, hogy az egyik – éppen pont ilyen luxus-Mercit birtokló – kerületi polgármesternek tágas parkolóhelyet jelölt ki saját önkormányzata, hogy parkolóasszisztens ide vagy oda, kényelmesen meg tudjon állni a kocsijával.

Ami pár esztendeje luxus-extra volt, ma már szinte bagóért elérhető. A járműiparban ugyanis két fejlesztéssel töltött munkaév iszonyatosan hosszú idő, manapság évi tízmilliókat kereső politikusnak sem kell lenni ahhoz, hogy az emberfia parkolóasszisztenssel rendelkező autót vásárolhasson. A csúcstechnika gyorsan átszivárgott a népautókba, például a fennhéjázónak egyáltalán nem nevezhető 208-as Peugeot-t is meg lehet vásárolni ilyen rendszerrel.

Sőt, nem csak megjelent a modern tudás az olcsó járművekben, hanem ma többet tud például a tesztelt kisautóban, mint két éve a luxus-kupélimuzinban. A Peugeot 208-asnak elég a saját méreténél 60 centivel nagyobb hely a sofőr kormánykezelése nélküli beparkoláshoz, azaz elöl-hátul mindössze 30 centi. Az azért elég szűk hely, nemde?

Mindössze 145 ezer forintot kell pluszban kiperkálni a 208-as csomagjáért, amibe az önmagától parkoló elektronika mellett tolatóradart (önmagában ez 55 ezer) és statikus kanyarfényt pakolnak

Nagyvonalúak voltunk, a kis franciánál 40-40 centivel nagyobb helyet készítettünk elő a teszthez. A rendszer kezelése pofonegyszerű: a műszerfal bal oldalán lévő gomb megnyomása után a központi, érintőképernyős kijelző megkérdezi, hogy ki-, avagy beállni akarunk, majd arra kér, hogy indexeljünk a megfelelő irányba. Beparkolásnál feltétel, hogy max. 20 km/órával guruljunk, eközben mérik ki a radarok a megfelelő helyet.

Ha megtalálták, már csak a pedálokat és a váltót kell kezelnünk, a kormányt nyugodtan elengedhetjük. Tehát mi rakjuk hátramenetbe, majd egyesbe, aztán megint rükvercbe a váltót, eközben forog jobbra-balra sebesen a kormány. És mi is nyomjuk a féket, ha már nagyon csipog a radar, tehát ha nekikoccanunk valakinek az autó egyenesben állásakor, az a mi sarunk.

Elsőre biztosan furcsa mindenkinek, hogy szélsebesen forog előtte magától a kormány, de könnyen hozzá lehet szokni. Éppen ez az ellendrukkerek fő érve a terjedő parkoló-rendszerek ellen. Nyilván az használja (majd) az ilyen automatákat, aki amúgy is nehézkesebben tudja berakni a kocsiját bárhová, ám ha rászokik a technikára, soha nem is fogja megtanulni – morognak az ellenzők.

Mit nem tud a 208-as asszisztense?

Természetesen még nem teljesen önmaguktól parkolnak azok a rendszerek, amiket kis túlzással önparkolónak hívnak, a 208-as esetében is szükségeltetik pár feltétel. A teszten úgy alakult, hogy elsőként a már leállt autó kiparkolását próbáltuk ki, ez legelsőre is flottul ment. Ám a beparkolásnál azt tapasztaltuk, hogy be kell lőni a sofőrnek egy ideális távolságot a párhuzamosan parkoló autókhoz, amelyek mellett gurulva az első és a hátsó lökhárítókba szerelt érzékelők méricskélik a terepet.

Ezt egy idő után érzi a sofőr, a harmadik próbálkozást követően már simán ráálltunk erre. A kis Peugeot nem tud merőlegesen parkolni, és ahogy írtuk, – mint minden más rendszernél is – a pedálok és a váltók kezelése szintén a sofőr dolga.

Összességében a 208-as magabiztosan és gyorsan beáll a szűk helyre, nem biztos, hogy két évvel ezelőtt – amikor a CLS Mercinek ugye 130 centi kellett – sokan fogadtak volna arra, hogy 2013 tavaszán egy olcsó Peugeot-nak fele ennyi is elég lesz.  Örüljünk annak, hogy nem csak fejlődik az autóipar, hanem a mérnöki munka kézzelfogható eredménye egyre szolidabb autókban is megjelenik.

1.6 literes 92 lóerős mikrohibrid dízel motorral, parkolóasszisztenssel, nagy felnikkel, 215 ezres panorámatetővel 5,427 millió millió forint a tesztautó ára. A legjobban a fogyasztása tetszett: a dugókkal teli budapesti belvárosban 5 literrel elment, vidéken, nyugis tempóban 4 alatt

Parkolni pedig még a jogosítvány megszerzése előtt kell megtanulni mindenkinek. Oké, nem vagyunk naivak, tudjuk, hogyan működik nálunk sok esetben az oktatás, aztán a vizsgáztatás. Van, hogy elég 20 ezer forint a biztos zsebébe. De ezért nem a parkolórendszerek a felelősek.

Auditól a SEAT-ig – háromszor drágább a rosszabb

Hogy érzékeljük, milyen körben terjednek a parkolóasszisztensek, érdemes végignézni a prémiumtól a népautóig jó pár márkát gyártó VW-konszern kínálatát. Melyik kocsiban, mit tud, mennyiért…? Kedvcsinálónak a böngészéshez: az Audi A3-hoz a csak párhuzamosan parkoló rendszer 316 ezer forintos extra, míg a SEAT Alhambrához a merőlegesen is beparkoló rendszer 114 ezer forint.

AUDI
Melyik modellben van, melyikhez rendelhető?
A3, A6, A7, Q3
Mit tud?
Hosszirányba és keresztirányba is beparkol. Előbbinél 80, utóbbinál 70 centivel kell a saját hosszánál/szélességénél nagyobb hely.
Mennyibe kerül?
Az A3-ba 315 960 forint, a Q3-ba 316 230. Az A6 és az A7 szériában beparkol párhuzamosan, ezeknél a keresztirányú parkolás felára 138 430 forint.

VOLKSWAGEN
Melyik modellben van, melyikhez rendelhető?
Golf , Passat, CC, Touran, Tiguan, Eos, Sharan, rövid Caddy.
Mit tud?
Hosszirányba és keresztirányba is beparkol. Előbbinél 80, utóbbinál 70 centi kell neki.
Mennyibe kerül?
Az olcsóbb  125 730 forint, a drágább 218 440 (pl. Passat). A Caddy-nél 214 000.

Nem csak a Golfba, de még a Passatba is olcsóbb rendelni, mint az Octáviába

SKODA
Melyik modellben van, melyikhez rendelhető?
Yeti, Octavia, Superb.
Mit tud?
Párhuzamos parkoláshoz az Octáviánál és Superbnél plusz 60 centi kell (ezek beállnak merőlegesen is), a Yetinél 80 szükséges.
Mennyibe kerül?
Ambition felszereltségnél: Octavia 302 260, Superb 205 740, Yeti 168 910 forint.

SEAT
Melyik modellben van, melyikhez rendelhető?
Alhambra.
Mit tud?
Párhuzamos parkolásnál 80 centi kell neki, merőleges beállásnál plusz 70 centi.
Mennyibe kerül?
114 300 forint.

Szavazás

Mit gondol a parkolóasszisztensekről?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • DTF

    Anno a 2. gen priusát próbáltam. semmit sem ér. mostani autóban nincs park-assist, de a képernyőn ott vannak a vonalak. azok sem érnek szinte semmit, szinte mindennek nekivezet.
    hiába a toaltókamera, sosem hazsnálom (max faág, cölöp, stb. van mögöttem) marad a jól bevált, tükör + hátraarc kombó. a csipogós xar azért néha ér vmit, de az sem 100% közeli

  • men?manó

    Parkolóasszisztens, sávtartó, távtartó, holttérfigyelő, önállóan fékező stb. :D
    Szánalmas.
    Az a szomorú, hogy sokaknak szüksége van ezekre.

  • HakapesziM

    Ez az. Még annyira sem fognak tudni manőverezni az autósok mint eddig, csak így tovább. Még a tolatóradart el tudnám fogadni, az hasznos lehet (pénzt persze külön nem adok érte, ha széria, nem bánom). Miféle sofőr az, aki ölbe tett kézzel várja, hogy a kocsija odategye magát? Különben is ezer tényező van még, nem csak a helyigény, nem is hiszem, hogy tökéletesen működik.

  • Köcsögnepper

    Azt viszont nem értem, hogy miért kell példálózni a két évvel ezelőtti CLS-el, amikor öt éve egy szaros
    Golfba is rendelhető. A Priusba meg még régebb óta, mondjuk az szar is volt anno.

  • DTF

    A másik gon ezekell az önparkolo rendszerekkel az h kb 3-4 szer tobb idobe telik, mintha enelkul parkolnal. Ez forgalmas utcaban csucsidoben tuti nem szarakodnek ezzel, csak hatraltatnam a tobbi kozlekedot:)

  • Kempelen10.

    Jó az, amikor a fogalmatlanok megmagyarázzák, hogy jó-e valami, amijük nincs? Leszarom a sok hülyét, én bizony szívesen áldoznék az ilyenekre, ti meg basszátok szét a felniteket, meg a lökhárítótokat. Tudom, itt mindenki Fittipaldi.
    Menőmanó, te meg vegyél inkább egy bérletet, mert megint megbüntetnek, minttegnap.

  • honfoglalo56

    aki még sohasem használta ezeket a vezetést támogató eszközöket (kivéve az automata parkasszisztenst) azok szoktak a legjobban magyarazni hogy mennyire semmi értelme nincs, egyszer törne meg a jég…

  • The Good Boy

    az előző autómat egyszer majdnem a tolatóradar miatt csuktam össze…
    Tolattam be a garázsba, csak miután hátramenetbe tettem, valamiért ki kellett szállnom és emiatt leállítottam az autót. Utána beültem, indítás, és tolatás befele, gyakorlatilag hátra sem nézve, hisz a radar majd csipog…
    Aztán vagy 2 centire álltam meg a garázsfaltól, mert akkor vált gyanússá, hogy már rég csipognia kellene. A kedves citroen mérnökök úgy alkották meg abban az autóban a technikát, hogy csak hátramenetbe kapcsoláskor kapcsol be a radar, ha ilyenkor leállítod az autót, majd újraindítod, akkor nem kapcsolt be. Én meg a megszokás híve voltam, ami miatt majdnem balek is lettem egy szép javítási számlával.
    Egyébként a tempomat használata közben autópályán sokszor azt veszem észre magamon, hogy a lábaim az ülés alá vannak húzva, és a lábfejeim keresztbe vannak rakva. Ilyenkor gyorsan kiveszem onnan őket és készenlétbe rakom, mert ilyenkor mindig belegondolok, mennyi idő eltelik egy vészhelyzet során, mire a lábaimat magam alól kibogozom, Szóval emiatt rosszak ezek az extrák (távolságkövető tempomatnál, főleg ami akár állóra is fékez ezek a hibás emberi viselkedési módok már nem jelentenek sok problémát), mert kényelmessé, felületessé teszik az embert, de ettől függetlenül nagyszerű dolgok ezek, és a következő autómon az összes ilyen extra kipipálásra is fog kerülni.
    A parkolósegédről: én nem vagyok egy kezdő autós, véleményem szerint az átlagnál többet és szerintes sokkal jobban is vezetek, de van az a parkolási szituáció, amikor én is boldogan rábíznám magamat egy ilyen 60-70 cm-es pluszos helyre beálláskor. Aki gyakran jár Bécsbe, az láthatja, az osztrákok (meg az ott élő mindenféle náció) milyen hihetetlen jól tudnak parkolni (muszáj is minden centimétert hasznosítani), még számomra elképzelhetetlenül kis helyekre is. Mi magyarok sehol sem vagyunk tőlük ilyen téren (legalább is az átlag magyar sofőr, ahol még pl. a rokiparkolóból is kettőt-hármat foglalnak el a keresztbe vagy félkeresztbe beállva a leszarom stílus miatt).

  • mtbe

    nem tudok szavazni, amúgy a 3. válasz
    parkolni, lejtőről elindulni tudni kell, ha pl. valaki egyszer átül elkényelmesedve a mindent tudó autójából egy régibe, akkor aztán lesz szerencsétlenkedés :)
    szóval én ezt a sok vezetéstámogatót is “butításnak” tartom

  • oszkopeter

    Örültem volna, ha annak a kedves közlekedőtársamnak, aki a múlt héten lehúzta a fényezett hátsó lökhárítómat, lett volna ilyen rendszere… Két-három kisebb kárból bejön az ára. Mindenki jobban jár. Szőkék vegyétek-vigyétek!

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

Filmbe illő balesetet okozott a féktelen kamion

Elromlott fék miatt tarolt mindent, ami az útjába került ennek a kamionnak.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

Csodalámpával villant a Mercedes

Nem vakítja a szembejövőket, járdát és navigációs utasítást is az útra vetít a Mercedes-Benz legújabb fényszórója.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.