Vezettük: Audi SQ5 – A BMW nyomában

Rajtprogramos SUV, 313 lóerővel

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.06.05. 08.00

Literenként 105,5 lóerős teljesítmény egy turbós benzinestől sem hangzik rosszul. Ám ez egy dízel és mivel jó nagy motor, összesen 313 lóerős.

Röviden – Audi SQ5

Mi ez?

Tavaly átdolgozott, középméretű SUV agyament teljesítményű dízelmotorral, az A4 hosszmotoros padlólemezén.

Mit tud? Kevéssé PC módon kifejezve: leradírozni az útról, szinte bárkit.
Mibe kerül? 17,9 millió forinttól felfelé lehet bemelegíteni a konfigurátort.
Kinek jó? Bárkinek, ha nem szeretne inkább kombit. Csak legyen benne elég tartás, hogy ne menjen vele úgy, ahogy a motor megengedi.

Adatlap

Vezettük: Audi SQ5 – A BMW nyomában

Vezettük: Audi SQ5 – A BMW nyomában 1
Motor 2967 cm3, Dízel, V6
Teljesítmény 313 LE
Nyomaték 650 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 5,1 sec
Végsebesség 250 km/h
Fogyasztás (vegyes) 6,8 l / 100 km

Kezd eszkalálódni a harc a pozíciót őrző BMW és a primátusra törő Audi között az elsőségért. A világ legsikeresebb prémiummárkája cím részben az új szabadidő-autók (pl. X4 ill. Q2, Q6) fogadtatásán múlik, részben a meglévők jövőbeli szereplésén. Ezért ami az egyik gyártónak bejött, azt a másik nem sokáig hagyhatja válasz nélkül. A BMW X3 3,0sd, az első überdízel sport-SUV mintájára a Q5-ben is megjelent az Audi hiperszuper dízelmotorja.

Igen, arról a 313 lóerős, egy kisebb és egy nagyobb feltöltős hathengeresről van szó, amit pár hónapja az A7-ben vezettünk. Akárcsak a Porsche a dízel Cayenne S-sel, az Audi is most először kínál sportváltozatot öngyulladós motorral. A csúcsmodellt ezüstszínű tükörházáról, hűtőrácsának csillogó pálcáiról és négy kipufogóvégéről ismerni fel.

Bénító erő, izgalmas hang

Elég lenne kettő is, mert másfél henger ritkán fúj egy csőbe, de a végek szaporítását már a szintén hathengeres és négycsöves az E46-os M3-on sem értettük. Talán a V8 illúzióját próbálták megteremteni vele a designerek, amit a motor bénító ereje és izgalmas hangja is támogat.

Az X3 után az SQ5 is megkapta a márka hiperszuper dízelmotorját. Teljesítményük egyformán 313 lóerő

Az X3 után az SQ5 is megkapta a márka hiperszuper dízelmotorját. Teljesítményük egyformán 313 lóerő


Ha utasaink nem ültek még nyolchengeres dízelben, simán blöffölhetünk: a motorhang szerényebb hengerszámmal is közel olyan jó, mint a V8-as motoroké. A trükk a dologban a kipufogódobokba rejtett hanggenerátor illetve a hangszórókból érkező hang. Főként Dynamic módban élvezhető motorzene, és ami meglepő benne, a hang nem hat művinek. Belülről a gép szinte nyolchengeresként gurgulázik, padlógázra mély morgással és mesebeli gyorsulással reagál.

5,1 s százig, még néhány 200-ig

5,1 másodperc telik el százig egy közel kéttonnás aszfaltterepjáróban, kevesebb, mint a félelmetes Porsche 911 (930) Turbóban, amelynek 5,4 s volt az ideje. Mindezt az autó megfejeli rajtautomatikával, hogy a gyorsulásélmény bele is égjen az emberbe.

Nagyjából 5400-ig lendül ki a fordulatszámmérő. Az SQ5 az első S-jelű Audi dízelmotorral

Nagyjából 5400-ig lendül ki a fordulatszámmérő. Az SQ5 az első S-jelű Audi dízelmotorral


A rajtprogramért nem kell menük mélyén kotorászni. Elég, ha az ESP kicsit visszavonul, a nyolcfokozatú automata váltó S-állásban van. Aztán ballal a fékre állunk, jobbal a gázt tiporjuk, és a fékről leugorva a gép elszabadul.

Nemcsak százig repül úgy, hogy szem nem marad szárazon, belső sávos tempóról is úgy söpör 250 felé a mutató, amire egy ennyire nehéz autó csak 650 Nm nyomatékkal lehet képes. A nagy mű Darth Vader tetszését is elnyerné, mert “Ennyi erőt ritkán sűrítenek ilyen kis helyre az univerzumban” – írta az első találkozás után Kovács Miklós.

5400, egy dízelben

Ugyanilyen meghökkentő, ahogy a motor forog. Egész más fordulatszám-tartományokban érzi jól magát, mint a dízelek általában és annyira lazán pörög 4000 fölé, amit mindeddig csak a BMW sport dízeljeiben éltünk meg. Sportfokozatban a szoftver valahol 5400-nál vált, mintha ez volna természetes.

Az SQ5 és dízelmotoros alternatívái, listaáron
Audi SQ5 (313 LE) 17 934 510 Ft
BMW X3 xDrive 35d (313 LE) 15 499 000 Ft
Infiniti EX30d (231 LE) 14 178 000 Ft

Kényelmes és normálisan tart az ülés. A komfortot csak a sprőd rugózás zavarja

Kényelmes és normálisan tart az ülés. A komfortot csak a sprőd rugózás zavarja


Elméletileg vannak még gyorsabb autók, de az egyformán 313 lóerős X3-mal vagy az SQ5-tel szinte bárkit le lehet radírozni az útról. Mert egyik sem csíkhuszár, amit az egyenesben nagyon gyors, de kanyarokban szégyent valló autókra értünk.

Az Audi összkerékhajtása Torsen középső differenciálművel osztja el az erőt a jobban tapadó tengely javára, alapesetben 40:60 arányban a hátsók kerekeket favorizálva. A gumik még vizes úton rajtprogrammal kilőve sem pörögnek ki és az erőátadás annyira hatékony, hogy hülyegyerekes vadsággal lehet kigyorsítania kanyarokból.

Hatásos: három centis ültetés

Az autón 30 millimétert ültettek a normál Q5-höz képest. A 20 colos gumik tapadása tovább tartott az én merészségemnél, az SQ5 olyan nyugalommal száguld, mintha mágnes tartaná az aszfalton.

A karosszéria nem billeg, cserébe a rugózási komfort nem elég jó. A sebességérzet zéró, ami csalóka lehet, mert amikor ez a csúcstechnika is a fizikai határok kiszolgáltatottjává lesz, akkor már igen nagy a baj.

Addig viszont szép az élet a listaáron 17 934 510 forintos autóban. Belül minden olyan, mintha a minőség-ellenőrzés után egy szaki még egyszer végigmenne az összes csavaron, illesztésen, ragasztáson, nehogy már a tökéletesség illúzióját bármi is elvegye.

Az alapokat adó Q5 nem véletlenül a világ legnagyobb darabszámban eladott prémium SUV-ja. Pont elég tágas és kényelmes az igényes közönség hosszabb útjaira, a behemót Q7-tel vagy GL-lel szemben nem ejtik fogságba a belvárosi szűk utcák és azonos motorral alig drágább a túlárazott kiskocsinak ható Q3-nál. Innen tényleg csak ráadás a 313 lóerős motor, ami, úgy tűnik, tetszik a magyar vásárlóknak. Információink szerint az importőr évi 4-5 autó eladásával számolt, de ennek már mostanra elkelt a háromszorosa.

Szavazás

Álomautó vagy trampli traktor? Értékeljétek az SQ5-öt 1-10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • rejtett erőforrás

    csúcs….

  • menőmanó

    Nagyon bivaly! Tetszik.
    Nem kéne annyira elfogultnak lenni. :)
    Nem csak elméletileg, hanem gyakorlatilag is vannak ennél gyorsabb autók, arról nem is beszélve, hogy ez a hatalmas súly nem éppen a kanyarok barátja. :)

  • DTF

    Áltagfogyasztás normál vezetési stílusban mennyi (1-2 erőteljesebb gyorsulással fűszerezve) 9-11 liter?
    Régebben néztem ennek a hybrid változatát… háát. ezért lett inkább RX450h. 8 literes átlag, 7,5 sec 0-100… audi ehhez képest max minőségben veri:)

  • a.szorenyi

    Ez az érték reális, de károsanyag-kibocsátásban sokkal rosszabb a hibrid RX-nél és CO2-ben is. Viszont vezetni egész más érzés (kormányzás, futómű), nemcsak a gyorsulása jobb.

  • Gianniz
  • Gianniz

    Az Audi dimenzionális durvábbat megy, több kategóriával az RX450h felett, felesleges az összehasonlítás is:

    Pl. 0-100 8.2 vs 5.5, ne vicceljünk már..

    Ha különösebben érdekel a károsanyag kibocsátás, akkor Priussal kell 80-90-el vitorlázni.

  • Gianniz
  • megint

    Persze, hogy van gyorsabb, de azok már a sportautó kategóriába tartoznak, ilyen tömeghez meg kell a nyomaték is, nemcsak a lóerő. Kanyarban nyilván nem egy porke, vagy ferka, gondolom a többi SUV-hoz képest fekszi jól az utat. Az is igaz persze, hogy sok személyautó szeretni olyan gyors lenni kanyarban mint pl az X3. Pályanapra azért nem érdemes kimenni vele, bár ott egy RS6, X5 is túl nehéz, és buta.

  • ,L Rómeó

    Birrlak irro úr(szörényi) mer te is nagy vw fan vagy és holiday is barátod, de 313 / 3 barátok közt sem 105,5…
    nem lényeg,nem fontos hogy tudássod legyen(sztem e néllkül is képzet vagy mind én is) elég ha véleményed van. és jó véleménnyed a vw-ről.

  • menőmanó

    Pályanapra NEM ÉRDEMES kimenni vele. :D
    Ez jó!
    Valóban, minden pályanapon Lambók, Ferrarik, Porschék, Koenigseggek, Pagani Zondák és hasonlók száguldoznak F1-ból kiöregedett pilótákkal.
    Itt egyszerűen égés egy SQ5-tel megjelenni, de az RS6-tal is szánalmas. :D

  • Ambrus Gergely

    Miért lenne égés egy sport terepjáróval kimenni a versenypályára?
    Szerintem ti még nem is vezetettek ott..
    Én az X5-el kimentem 3.0 köpcenti, egyenesben nem volt elelnfél, integrák is csak eltüntek a isszapillantoba, de féktávon behúzódtam hogy ne tudjon megelőzni, hiábas villukszolt kigyorsításon mindig elhúztam.
    és atomstabil volt a kanyarokban semmi keresztbefordulás, mintha sínen mennék, többiek meg ott csúszkáltak :D
    150 felett van gond, mert magas az autó, de nyomaték felhúzza.
    am masaratival is 230-at lehet csak menni az egyenes végéig. (tapasztalat) :P

  • Ambrus Gergely

    mármint a hungaroring egyenese, utánna szúrós féktáv, már kattog a pedál, és hirtelen rákormányzás a jobbkanyara kicsit megnyikkan a kerék és padlógáz

  • DTF

    Gianniz: persze h más kategória az rx és a q5 :) ez logikus:) engem érdekel a károsanyag kibocsátás, ezért sem vettem dízel autót és nem is fogok (bár majdnem rábeszéltek a gyengébb dízel porsche cayenne-re, de nagyon gáz a dízelek hangja…)

  • Ambrus Gergely

    Rómeó!
    Nem jol osztod, mert nem pont 3 köpcentis.
    sozd el 2,98 al, mert 2998 köpcentis azt hiszem, és az pont annyi majdnem.

  • zoldfulu2000

    Minden elismerésem a verdának, de azlrt megkepne ha ez lenne a legsikeresebb a kategóriájában. A régi X3as is jól tartotta magát a piacon pedig nem volt egy versenyképes darab. Valahogy arra széámtanék hogy az új X3as állv a hagyja az amúgy is öregedő Q5öst, mert ez az X3 most tényleg egy olyan darab mint amelyennek az elődjét a sajtó prezentálni próbálta….

  • ,L Rómeó

    majdnem, de nem…
    autos irrotol elmety nem a számok embere na, de mind egy!
    lénnyeg h vw-t szereti, megbocsátunk:)

  • ,L Rómeó

    és persze hotynem 3 köp centis ha nem 3000(2998), ezér 2,998al osztol, nem 2,98val

  • mrobi

    mi az a “köpcenti”?! az köBcenti!!
    ez nagyon gáz srácok

  • ,L Rómeó

    nem gázos, ez dízel!

  • megint

    “Én az X5-el kimentem 3.0 köpcenti, egyenesben nem volt elelnfél”. Erre nem lehet mit reagálni.

    menőmanó, az van , hogy már megint okoskodsz, pedig lövésed sincs hozzá. Konkrétan egy M5-ös pár kör alatt elfogy a versenypályán ha versenytempóban körözgetsz vele, de legalább ennyi idő alatt kicsinálja a gumikat is. Túl nehéz oda, de egy kamugép okostojásnak ezt hiába írom. Itt nem arról van szó, hogy te örülnél mint majom a farkának, a kedvenc márkád új sportos autóját(gt 86) sem azért szeretik mert gyors, hiszen majdnem az összes konkurense gyorsabb, hanem azért mert élvezet vezetni, pályán is.
    DTF, mint már írtam semmi bajom a dízellel, de ha dízelt vettél volna akkor rohadtul nem kímélted volna jobban a környezeted, pont fordítva.

  • menőmanó

    megint
    Hűen magadhoz, megint nyomod a hülyeségeidet. :D
    Pályanapról van szó te szerncsétlen nem igazi versenyről. Egyébként nem csak a gumi, hanem valószínűleg a fékek sem bírnák megfelelően. Nem is erről szól a dolog.
    Oda sokan azért járnak, hogy jobban megismerjék az autójukat forszírozott tempóban és ne a közúton állatkodjanak.
    Vannak akik a köridőket hajszolják épített és tuningolt gépekkel, de nem is rájuk gondoltam.
    Sokan “átlag” autókkal is kijárnak.
    Szerinted azoknak sincs keresnivalójuk a pályán? Nagy spíler lehetsz. Megnéznélek. :D
    Egyébként szerintem akinek van pénze egy 20 millás kocsira azt nem fogja földhöz vágni egy pályanapon leradírozott gumi főleg, hogy nem is rendszresen teszi.

  • fank1970

    Sportos 2 tonnás terepjáró… Kb ugyanazok vehetik, mint az egyterűeket.

  • DTF

    megint: ezt mondom én is. azért nem vettem dízelt mert szörnyű a hangja, kerreg, gázadásnál okádja a füstöt (persze nem koromsötét, de akkor is) és remeg is vmilyen szinten. a dízelmotor nem személyautóba való, hanem haszongépjárműbe:)
    tudom, sokán mondják h a hybrid sem környzetkímélőbb, de azért mégis:) x5 3.0 d vs. q7 3.0 d vs touareg 3.0 d vs RX 450h ;)

  • Tede

    Baromi nagy lehet. Én dieseles vagyok, és tudom egész más érzés nyomatékból gyosulni mint pörgetésből :) ! Egyébként egy pályanapos összehasonlítást írni egy Lamboginivel, ez egy picit hibás dolog, mert ez luxusterepjárónak készült az pedig sportkocsinak pályára. Bár mint mindent össze lehet hasonlítani, akkor tegyük. Ehhez a magas építésű autóhoz képest két tonnás tömeg mellé, 8literes fogyasztással számolva jóval előrébb mutat, mint egy sportkocsi. természetesen pályán biztos lehagynák, de ha belegondolsz, hogy mi a két alap akkor az Aud ugyanolyan nagyot alkotott saját kategóriájkában mint pl egy Posrche. A dieselek ellenzőinek meg csak annyit, hogy az Audi Le Mans-i technológiával építi a legújabb sportkocsiját ami Diesel hybrid lesz, és a legnagyobbak közé szeretne beállni az R8 elött lehet R10 néven:) . NA majd azzal egy pályanapra….

  • Gianniz

    Az SQ5-nek pont nem szörnyű a hangja, hanem szép V8-as berregős, ahogy a tesztben is írták. Minden autó szennyez, a benzinesek is, ez a környezettudatosság csak önáltatás. Főleg egy 2.1 tonnás 9 litert fogyasztó SUV-ból nézve. (RX450h). Ha nagyon környezettudatos lennél, akkor plug-in hybrid Priussal, vagy bicajjal nyomnád:)

  • Gianniz

    Egy SUV-nak vagy egyterűnek, bármilyen motorral pont sokkal több értelme van, mint egy szar helykihasználású, 5 méteres, de szűk limónak, amibe semmi nem fér bele. Pláne egy 2 személyes sportkocsinak. A SUV-ba vagy egyterűbe be tud ülni 5 ember is kényelmesen csomagokkal, a többibe csak kompromisszumok árán, vagy sehogy. A közúton szart sem érdekli a pályás kanyarodás, egyébként a tötymörgők 99%-át bármilyen autóval körbe autózza kanyarban egy sportos sofőr, egyenesben meg az erős motor a lényeg.

  • ,L Rómeó

    igen gianniz ebben 5 ember csomagokkal elfér de hogy hova kifordult a világ:
    auto bildben összehasonlító tesztben vw tuaregbe nem fért el annyi csomag mind a honda crv-be.
    ide jutottunk.
    bildet se veszek többé, régen mindig vw nyert!
    jappán össze esküvés!

  • Levrone

    Gianniz: hát nem tudom, én mentem Q7 4.2 TDI-vel többször is, ami ugye V8, de annak is elég hulladék a hangja. Ennek meg csak rosszabb lehet. Mondom ezt úgy, hogy szeretem a dízeleket és nekem is az van.

  • Levrone

    Még valami. Vicces volt, hogy az 1 hetes Q7 hasmagasság állítását próbáltuk ki a csomagtartóból, feltoltuk a legmagasabb szintre, onnan pedig nem ment sehova, mert rendszerhibával elszállt az elektronika. Remélem, azóta javították az ilyen idegesítő dolgokat, mert volt belőle jónéhány… :-(

  • DTF

    Gianniz: mindegyik dízel hangaj ótvar, legyen az csúcs bmw vagy csúcs porsche :) hidd el, próbáltam őket. az egy dolog h mennek mint az állat, de szervizköltésgek, megbízhtaóság a a hnag az egy hybridhez képest sehol nincs:) priusba nem férek el, rx-be is alig:) lexus egyterű meg nincsen:)

  • Gianniz

    Kinek mi a fontos, ugye. Nekem volt 250 LE-s 2.0 TFSI turbós benzinesem, ami elég komolyat ment, kb. 6.5s 100-ra, 250 körül volt a vége. Nem is evett sokat – 9 liter körül. De engem zavart, hogy normális 160-as utazóval 4000-en bőgött a motor, pedig összességében nem volt hangos a gép. Az én igényeimnek a dízel sokkal jobban megfelel minden szempontból, úgymint dinamika – érzésre, fogyasztás, és igen, nagy tempónál a jóval alacsonyabb fordulat miatt a csendesség miatt is. Az meg pont hidegen hagy, hogy alapjáraton kerreg a dízel, van rádió is, menet közben meg megfordul a helyzet. V6 meg V8-asokkal hagyattok már, szerintem az átlag magyar autóvásárlónak a 2 literes turbós benzines vagy dízel is science fiction.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Önvezető autóban gondolkozik az Apple

Komolyan gondolkozik az önvezető autó fejlesztésén az Apple, de ehhez a hatóságok és a többi fejlesztő segítsége is szükséges lesz.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Csak egy darab készült ebből a Ferrariból

Dr. Rick Workman nem szeretett volna olyan Ferrarit, amilyen bárkinek lehet, inkább felkérte az olasz gyártót, hogy építsenek egyet csakis neki.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.