Röviden – Mazda6 2.5i Revolution

Mi ez?

Lehengerlő formába öntött középkategóriás japán szedán

Mit tud?Kiemelkedő stílust, kényelmet, alacsony fogyasztást szívó benzinmotorral
Mibe kerül?6,5 millió az induló ár, a csúcsmodellnek számító tesztautó 9,5 millió
Kinek jó? Akik nem csak használni, de élvezni is akarnak egy közel tízmilliós autót

Nejlonotthonkában padon ülő nyugdíjasok dicsérték, ámultak a haverok, hosszan vizslatták a kutasok. A Mazda6 társadalmi helyzettől, kortól, nemtől függetlenül mindenkiből ugyanazt a reakciót váltotta ki. Kendőzetlen csodálatot. Ahogy belőlem is. Sőt, továbbmegyek: fejemben végigpörgetve a kínálatot, a középkategóriás Mazda jelenleg a legkívánatosabb típus tízmillió forintig.  Bejött a japánok bátor húzása, mikor úgy döntöttek a 2011-es Takeri tanulmány legfőbb elemeit megőrzik a szériagyártás során.

Sikerült egyszerre lendületesen könnyed, mégis agresszív összképet alkotniuk. Elérték az Audi gonoszság faktorát, de a hatos mégsem tűnik lélektelen, darabos terminátornak. A fényszórók kellő szigorral néznek a világra, de ettől nem lesz faarcú harcos a Mazda, a hűtőrács alatt ívelő szárnyszerű krómdíszítés ellensúlyozza a szúrós tekintetet.

Az autón körbefutó mesteri ívek, fénytörések sokasága realitásérzéket torzító szépségét kölcsönöz a kocsinak, minden egyes karosszériaelemet körbeírhatnék kacifántos hasonlatokkal. De felesleges tovább rágni a témát, aki tagadja a Mazda kiemelkedő, egyedi megjelenését, az vagy vérbeli troll, vagy nincs ízlése.

Sajnos az elragadó külső nem kap folytatást a volán mögé ülve. Átlagos, a műszerfaltervezők bibliája alapján összerakott vezetőhelyet kínál a Mazda. Legalább nem tévedünk el a forradalmi újítások között, de azért a műszeregységbe épített monokróm LCD kijelző lehetne jobb felbontású, naprakészebb darab. Ugyanez igaz a középkonzol kijelzőjére. Az érintőképernyős, 5,8 colos egység jó választás lenne közepes felszereltségi szinthez, de egy csúcsmodelltől többet várunk, főleg, ha egy Volkswagen Golf már 8 hüvelykes kijelzőt kínál.

4,87 méteres hosszával, 1,84 méteres szélességével kifejezetten termetesnek számít a Mazda6, de az agyondicsért forma leplezi mindezt. Csak mosás közben, az egész autót végig suvickolva tűntek szembe a valós méretek. Az elődhöz képest a tengelytáv is nőtt kerek tíz centiméterrel, így minden adott egy hangárszerű belsőhöz.

Ennek ellenére a Mazda nem kényeztet brutális térérzettel. Nem a centik hiánya a fájó, inkább az arányok, és az összbenyomás. Elöl a hosszan hátranyúló A-oszlop rontja a helyzetet, hátul pedig a kupés lendülettel lejtő tetővonal lopja a fejteret. Ráadásul a jobb első ülés nem kapott magasságállítási lehetőséget, a legmagasabb felszereltségi szinten, ez mindenképp vaskos hiány.

Viszont a japánoktól elvárt precizitásban nem csalódunk, az összeszerelés példás, a kezelőszervek működése hosszú gondtalan használatot sejtet. Az ülések mellett az ajtókon feltűnő fehér bőrborítás eleganciája vitathatatlan, kár hogy a látványt már pár ezer kilométer után farmernadrágok fekete nyoma csúfítja.

Az apró hátrányok sorát a praktikus ötletek hiánya duzzasztja, a térképzseb mérete vicc, a kesztyűtartó átlagos, notórius kacatpakolók nehéz helyzetbe kerülnek a lomjaikkal. Ráadásul a felhasznált anyagok keltette minőségérzet sem rugaszkodik el az átlagos szinttől.

Ezek alapján úgy tűnhet, rosszindulattal kurkászom a hibákat, pedig autó rég keltett bennem ilyen szintű birtoklási vágyat. A felsorolás azért fontos, hogy tudjuk, minden hátrányt elűz, elhalványít mikor mozdul a Mazda.

Ahogy életre kel a 2,5 literes Skyactive benzinmotor, már nem fontos a 489 literes csomagtartó, sem a monokróm kijelző. A 14-es, emelt kompresszióval üzemelő blokk japán fricska a turbós trendeknek. A mára szokatlanul nagy lökettérfogatú motor hozza a feltöltéses ellenlábasok szintjét, igaz csúcsértékei magas fordulaton jelentkeznek. 192 lóerős maximális teljesítményhez egészen 5700-ig kell forgatni a motort és 256 Nm nyomatéka sem élvezhető 3250-es fordulat alatt.

Ennek ellenére minden helyzetben meggyőzően, késedelem nélkül gyorsít, és olyan karaktert mutat, amit triplaturbókkal lehetetlen pótolni. Országúton cirkálva nyugodtan jár 1200-1300-as fordulaton, de szükség esetén vaskos morgással lódítja előre a  kategória legkönnyebb 1360 kilós karosszériáját. A közvetlen befecskendezéses motor hangolt kipufogórendszere négyezres fordulat fölött ad utat a gázoknak igazán, innen az MX-5-re emlékeztető érces tónusú motorhang  lelkesít szabályszegő tempóra.

Néha engedve a kísértésnek sem száll el a fogyasztás, nálam 7,2 literes átlaggal zárt a Mazda6, így nagyon úgy tűnik a Skyactive rendszer megspékelve az i-ELOOP kondenzátorral hozza, sőt túlszárnyalja a turbós motorok által produkált értékeket. 

Ha végképp elkap a sportos hangulat a kormányról is kapcsolható váltó ad lehetőséget a játékra. Itt is megkapjuk a márkára jellemző vezetői szabadságot, a mi döntésünk, hogy váltunk-e elérve a vörös zónát, vagy hagyjuk kínlódni a motort. Igaz csak három másodpercig tart a függetlenség, ennyi idő után beavatkozik az automatika és vált helyettünk. Ugyanez igaz a sávelhagyást jelző biztonsági extrára, a kormány rángatása helyett csak hangjelzés figyelmeztet arra, ha tilosban járunk.

Tiporhatjuk padlógázzal, forgathatjuk tiltásik, mindig megmarad az érzés, hogy ez az autó nem küzd. Játszva éri el a határait, magabiztos, mint a hamiskártyás, akinek mindig van egy újabb ász az ingujjban.

Ezt a benyomást erősíti a hagyományos, hatfokozatú automata váltó, ami kiválóan asszisztál a motor diktálta tempóhoz. Nincs rángatás, puhán, átlagos tempóban kapcsol, de miért is kellene tizedekért küzdeni? Ez így tökéletes, a kapkodva haladás nem illik az összképbe.

i-ELOOP – energiagazdálkodás okosan

Az általános műszaki perfekcionizmus mellett a lassítási energiából táplálkozó kondenzátorok és az azokról üzemeltetett elektromos rendszer a Mazda6 legnagyobb csodája.

Az akkumulátor-kímélő és a motort gyorsításkor feleslegesen nem terhelő kondenzátor 7-10 másodperces motorfék alatt töltődik fel annyi energiával, hogy mintegy egy percen át képes kiszolgálni az autó elektromos fogyasztóit.

Adatlap

Mazda6 2.5i – Turbómentes övezet

Mazda6 2.5i – Turbómentes övezet 1
Motor2488 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény192 LE
Nyomaték256 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)7,8 sec
Végsebesség223 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,3 l / 100 km

Mint ahogy a kőkemény futómű is idegennek hatna, de szerencsére a fejlesztők zseniális munkát végeztek. 19 colos kerekeken gurulva is sikerült élhető szinten tartani a rugózási komfortot, amellett, hogy a Mazda6 megőrizte a márkára jellemző agilitást.

A precíz, közvetlen, ütközéstől ütközésig 2,5 felet forduló kormánnyal élvezet terelni a közel öt méter hosszú autót, a Zoom-Zoom érzés szerencsére kiüresedett reklámszlogen helyett tapasztalható valóság maradt az új Mazda6 esetén is.

A 11 hangszórós, gyönyörűen szóló Bose hifivel, távolságtartó tempomattal, sávelhagyás figyelmeztetéssel, holttérfigyelővel, aktív vészfékező rendszerrel felszerelt csúcsmodell bruttó listaára jelenleg 9 499 000 forint. Ez pedig az attraktív külső mellett az egyik legerősebb érv a Mazda6 mellett, a konkurenciát hasonló extrákkal teletömve könnyen magasabb lehet a végösszeg.

A Mazda6 és konkurensei
Mazda6 2,5i Revolution aut. (192 LE)9 499 000 Ft
Volvo S60 Summum PowerShift (180 LE) 11 280 000 Ft
Ford Mondeo 2.0 EcoBoost Titanium (203 LE)9 775 000 Ft
Toyota Avensis 2,0 Premium (152 LE)9 165 000 Ft
VW Passat 2,0 TSI Highline DSG (210 LE)9 920 000 Ft

A Mazda6 a legjobb pillanatban került piacra, a legnagyobb ellenlábasok már ráncos vénségek, de még mindegyiknél várat magára a típusváltás. Apró hibáit autózás iránt érdeklődő sofőrként könnyen elnézhetjük, ebben a kategóriában gondolkodva mindenképp megfontolandó ajánlat az egyedi stílust kitűnő vezethetőséget kombináló típus.

Mellette – Ellene
  • Lehengerlő megjelenés
  • Kitűnő vezethetőség
  • Alacsony fogyasztás
  • Pontos, közvetlen kormányzás
  • Átlagos csomagtér
  • A külsővel szemben unalmas, egyszerű belső
  • Olcsó műanyagok
  • Praktikus ötletek hiánya
  • Szegényes motorkínálat

Neked mennyire tetszik a Mazda jelenlegi csúcsmodellje? Értékeld!

655 szavazat - átlag: 8.8 (10-ből)

Neked mennyire tetszik a Mazda jelenlegi csúcsmodellje? Értékeld!