Röviden – Mercedes-Benz CLA 200
Mi ez?Kompakt kupé-limuzin, óriási csillaggal az orrán
Mit tud?Szűk, nem is túl fürge, de bitang jól néz ki
Mibe kerül?8,3 millió az alapára, a tesztelt verzió 12,4 millió forintba kerül
Kinek jó? A progresszív fiatalok pénztárcájára vadászik vele a Mercedes

Stuttgartban valami történt. Talán egy vekkeróra hasított bele éles hangon a dohos, mozdulatlan levegőbe, hogy ébresztő, az unalmas, konzervatív formákból kalapálni kéne valamit, ami a nyugdíjkorhatáron innen is vonzó. Különben a Mercedes örökre csak az idősebb vásárlók körében lesz népszerű. A munka úgy látszik jól sikerült, hiszen nemrég megszületett a Mercedestől váratlanul izgalmas formájú CLA.

Rafinált ívek, finom formák. A CLA-ra jó ránézni.

Rafinált ívek, finom formák. A CLA-ra jó ránézni

Adatlap

Mercedes-Benz CLA 200

Fiatalos Mercedes. Van ilyen? 1
Motor1595 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény156 LE
Nyomaték250 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)8,6 sec
Végsebesség230 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,6 l / 100 km

Egy annyira szubjektív dologról, mint a szépség nem érdemes mély vitába bonyolódni, de szerencsére a CLA-val kapcsolatban nem is nagyon kellett. Bárki aki látta, egyet értett abban, hogy ezt bizony baromira eltalálták. Progresszív forma, világbajnok légellenállás, rafinált karosszéria megoldások, izgalmas domborodások, simogatni való ívek mindenhol. 

Az ablakkeret nélküli ajtók igen elegánsak, bár fél nap alatt annyi jól kivehető ujjlenyomat gyűlt össze az ablakokon – keret híján ezt fogdossa boldog, boldogtalan, ha az ajtót kell becsapni -,amitől még egy gyengénlátó helyszínelő is megnyalná a szája szélét. Ha valaki azt hitte, hogy az utóbbi években már mindent kihoztak az autóipari lámpatesdizájnból, amit csak lehet, az irgalmatlan nagyot téved. A CLA hátsó lámpáinál szerintem egyelőre nem rajzoltak szebb, látványosabb darabot ebben a kategóriában.

Aránylag takarékos, de nem túl dinamikus darab a 156 lóerős benzinmotor

Aránylag takarékos, de nem túl dinamikus darab az első kerekeket hajtó 156 lóerős benzinmotor

Fejben gyenge

A CLA belseje inkább szép, mint praktikus. 190 centivel már az első ülésekben ülők feje is megnyomódik, hátul meg kifejezetten kínos ilyen termettel utazni. Idétlen dolog a háttámlával egybeszervült, állíthatatlan fejtámla is, amely egy combosabb ráfutásos baleset során arra lenne csak jó, hogy tarkótájékon, – ahol felfekszik – válassza el az agyat, a gerincvelőtől. Ezen felül a furcsa, a külső színhez remekül passzoló ridegfehér színben játszó üléskárpit alatt kényelmes, jó tartású, fűthető ülések támasztják az utasokat.

Csomagtérben viszont váratlanul bőkezű a CLA, a csapott hát és a kompakt méret ellenére 470 liternyi teret lehet úti cuccal megtölteni, és az utastérben is akad megfelelő hely a telefonnak, aprópénznek, italos palacknak, pohárnak. Kapcsolói, kezelőszervei az “ez örökké működni fog” érzést sugallják és az ergonómiába sem könnyű belekötni. Mindössze a klímavezérlés hagy némi rossz ízt a szájban, hiszen egyzónás, és még automatikus állása sincs, ami felfoghatatlan a 12,5 millió forintba kerülő tesztautóban.

Jól mutat, de rettentő kényes lehet a hófehér belső. Gyerek mellé nem ajánlott.

Jól mutat, de rettentő kényes lehet a hófehér belső. Gyerek mellé nem ajánlott.

Okos klíma hiányában vígasztalódjunk a térérzetre jótékonyan ható, óriási, nyitható üvegtetővel, vagy a belső díszkivilágításával, amely több LED-et dolgoztat, mint egy kínai karácsonyfafüzér. Sötétben kinyitva az autót roppant impozáns fényjáték várja a tulajt, a kocsi környéke, a belső, a küszöb büszke Mercedes-Benz felirata, mind mind fénylenek, mint Salamon töke. Sőt, odabent az ajtónyitó kilincsek, illetve az ülések háttámla és a – külön egységként nem létező – fejtámla közötti nyílás is kapott hangulatvilágítást.

Hátul inkább kétszemélyes, mint három. A lábnak van hely, a fejnek már nem jutott.

Hátul inkább kétszemélyes, mint három. A lábnak van hely, a fejnek már nem jutott.

Vezetés közben is szerethető arcát mutatja a kecskeméti autó, hiába a négyajtós Mercedesek között szokatlan elsőkerék-hajtás, mégis élvezet vele kanyarogni. A kormány közvetlen, a futómű ugyan telitalálat, de a 18 colos kerékkel a Mercedes CLA leginkább prémium bitumenen van formában. Átlagos hazai úton ráz, méghozzá annyira, hogy a tesztautó belsejében valami már zörög is a műszerfal környékén. A váltó működése annyira eltalált, hogy igazából fel sem tűnik, hogy nekünk kell kapcsolgatni a fokozatok között, és nem automatikus szerkezet teszi ezt meg helyettünk. Igazi finomság, hogy a hátramenet kapcsolásához a váltó kart felfelé kell húzni, és utána a kettes felé tolni a kart.

Fogyasztás

A kijelzőkön megjelenő különféle diagrammok, százalékok – a gázpedál kezeléstől kezdve a legtöbb tettünket értékeli az autó – ördögi dolgok. Ha nem figyelünk a jelzésekre, akkor pár óra alatt képes zsugori, önsanyargató, mindenféle élvezetről önként és dalolva lemondó zombisofőrré változtatni – aki csak a pár evőkanálnyi megspórolt benzinnek tud őszintén örülni – szinte bárkit. Igaz, a CLA ezzel a motorral amúgy sem hagy mély nyomot az emberben, ugyan az 1,6-os, 156 lóerős motor csendes, barátságos, alacsony fordulaton is elegendő nyomatékkal rendelkező darab, amelynek hatodikban, 130 km/óránál is mindössze 2500-at fordul a főtengelye percenként, de dinamikus autózáshoz ezzel a kasztnival nem igazán alkalmas. Se hangja, se szaga, csak csendben, szolidan dolgozik, hogy ne zavarja az utasokat.

Egybenőtt a háttámla a fejtámlával

Egybenőtt a háttámla a fejtámlával

Szerencsére így viszont nem szippantja magába a világ összes pénzét, a 7,7 literes átlagfogyasztás ugyan nem tartozik az élmezőnybe, de mégis tisztességes eredmény. De ebben benne van a start-stop rendszer és a gazdaságos váltásban segítő fokozatajánló rendszer munkája is.

Minden apróbb hibája ellenére a CLA határozottan izgalmas, fiatalos, roppant szemre való példány, amely komolyan felkavarhatja az iszapot a kategóriában. A Mercedes CLA-nak jó eséllyel a máik két német prémium gyártó vásárlóit kell megcéloznia, így a szintén Magyarországon készülő Audi A3 szedán, illetve a nemrég meglesett BMW 2-es szériával – állítólag négyajtós is lesz belőle – kell majd megküzdenie. A képeket elnézve, az ősszel érkező konzervatívabb formájú Auditól nem nagyon kell félteni a CLA-t.

Mellette – Ellene
  • Menő forma
  • Ízléses belső
  • Made in Hungary
  • Csendes motor
  • Remek kormányzás
  • Szűk utastér
  • 18 colos kerékkel kényelmetlen futómű
  • Magas utasoknak kényelmetlen ülések

Szerző: