Röviden – Peugeot 2008
Mi ez?Marconább 208 a betondzsungel legyőzésére, főleg nőknek, de családoknak is
Mit tud?Grip Controllal dombot mászni, nagyvárosban rohangálni
Mibe kerül?Ára csak a júniusi bevezetéskor lesz nyilvános
Kinek jó? Annak, akinek nincs szüksége 4×4-re, de az SUV-k hangulatára vágyik egy takarékos autóban

Nincsenek benne űrkorszaki megoldások, ugyanannyi kereke van, mint a többinek, nem büszkélkedhet alternatív hajtásmóddal, mégis ezé az autófajtáé lehet a közeljövő. Legalábbis Európában, ahol a piackutatások szerint egyre népszerűbbek lesznek a 2008-ra hasonlító autók a B-szegmens egyterűi (pl. Meriva, Note, C3 Picasso) illetve a kis kombik rovására.

Crossover váltja a 207 kombit

Olyannyira, hogy a 207 SW utóda az itthon júniustól kapható 2008 lesz. Nehéz elhelyezni, mert kombinak magas, SUV-nak filigrán, kisautónak hosszú, de mindegyikből van benne valami. Az ötlet nem új, a Honda HR-V 1999-ből vagy a 2003-as Ford Fusion is hasonló kaptafára készült. Ám akkor még nem vágtak mutattak ennyire egy irányba a trendek, mint mostanság, ami 2015-re a Hondát és a Volkswagent is ebbe a kategóriába vonzza, a jövőre megjelenő Ford EcoSport után.

Sok embernek megrendült a biztonságérzete, tehát marcona, erősnek ható autót akar, de közben városban él és nyugaton az autó fogyasztása alapján adózik, ezért nem kell neki alvázas offroader. A kompakt, takarékos, de SUV-jellegű autók egyike a 2008.

A karosszéria egészen más, de a technika a 208-é

Közeli rokon a 208

A kisebb 208 padlólemezére épül, hasmagassága 16 centis, de elsősorban városi autó, nincs is belőle négykerék-hajtású. Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, a 68-120 lóerős motorok is a 208-ból jönnek.

Ellentétben a Renault Capturrel, a 2008 hátsó üléspadja nem állítható hosszában. A fix arányokkal a hátsó lábtér és a csomagtartó is kellően tágas, a 350-360 literes hely nagyjából akkora, mint egy Aurisé. A B-oszlop után megemelt tetőívvel nagyobb fejtér jut a hátsó utasoknak, de ez az ajtók méretét nem érinti.

Szigorúan 2WD

Gondosan elgereblyézték az urak az árkokat, hogy minden körben egyforma körülmények között futhassunk neki a saras emelkedőnek

Gondosan elgereblyézték az urak az árkokat, hogy minden körben egyforma körülmények között futhassunk neki a saras emelkedőnek


A Peugeot a Mitsubishi ASX-re épülő 4008-at összkerékhajtással árulja külföldön, a 2008-ból viszont nincs és nem is lesz 4×4-es. Ezzel az opcióval nehezebb lett volna az autó, többet fogyasztana, így nem hozhatna dízelmotorral 98 g/kilométer szén-dioxid-emissziót (3,8 l/100 km), az automatizált kézi váltós 1,2 VTi pedig 99 grammot.

Mivel ez az autófajta ígér némi kalandot, kínos volna, ha a rekettyésbe tartva azonnal elakadna. A 2008 megoldása erre a Berlingo-Partner duóból és a 3008-ból ismert Grip Control, amely aszfalt, hó, homok és sár üzemmódjával a kipörgésgátlás működését igazítja a talajhoz. Homokon mindkét hajtott kereket hagyja kipörögni a szoftver, sárban erősebben fékezi a kipörgő kereket, a jobban tapadóra adva nagyobb erőt. A jól megírt program és a 16 colos, négyévszakos Goodyear-abroncs váratlanul nehéz helyzetből is kihúzta az autót. Ha pedig elfogy a tudomány, még mindig nekifuthatunk az emelkedőnek tolatva, mint egy farmotoros, hátsókerék-hajtású autóval.

Elöl kényelmes ülésekben, egészséges üléshelyzetben kezdhettük felfedezni a belső teret, benne a 7 hüvelyk átmérőjű érintőképernyő nehézkes menüjével, a szerencsétlenül rövid kézifékkarral, az igényes és barátságos műszerfali anyagokkal. Most is tetszett az apró kormány, ami más kocsikban nem érhető el, pedig nagyon gyorsan rá lehet szokni.

Felettünk a nem nyitható üvegtetőt kék fénycsík keretezi, a fémtetős változatok tetőkárpitjában négy LED világítja meg belülről a csíkokat. Hasonló cifraságot tudtommal eddig csak a Rolls-Royce és az Opel Adam kínált.

Jó benyomást tett ránk az utastér: az anyagok szépek, a műszerfal igényes. Az ötfokozatú váltók kapcsolhatósága pocsék

Váratlanul jó a legolcsóbb

Háromféle motorral vezettük az autót. Az 1,6 VTi a kínálat legerősebbje, amíg jövőre meg nem jön 110 illetve 130 lóerővel az 1,2 literes háromhengeres turbófeltöltéssel. A szívó négyhengeresnek nincsenek különösebb erősségei, bár kirívó gyengéi sem, de nem éreztük 120 lóerősnek.

Érdekes, hogy a legolcsóbb változat, az 1,2 VTi mennyivel meggyőzőbb volt. A kitűnő karakterisztikájú, turbótlan háromhengeres élénken pörög, hamar erőre kap és élvezhetően gyorsítja a könnyű, 1045 kilóról induló autót.

A Peugeot 2008 és konkurensei
Ford EcoSport2014-től kapható lesz
Nissan Juke 4,1-8,5 m Ft
Opel Mokka/Chevrolet Trax 4,73-7,05 / 3,94-6,235 m Ft
Peugeot 2008Ár pár hét múlva
Renault CapturÁr pár hét múlva
Suzuki SX43,14-5,75 m Ft

A kínálat másik végén a 115 lóerős, alapjárati motorleállításos 1,6 e-HDi áll. A kiforrott dízel most is finoman járó, erős és a fedélzeti számítógép 4,8 literes átlaga alapján kis fogyasztású motornak bizonyult.

Közvetlen, apró mozdulatra is reagáló kormányával, eltalált futóművével a 2008-ast jó volt vezetni Elzász szőlődombjai között, távol az autópályáktól. Nagy kár a benzinesek rémesen pontatlan és csak ötfokozatú váltójáért, a legerősebb dízel hatgangosa jobban sikerült.

Magától leparkol

Rövid próbánkon jól működött a parkolóautomatika, amely az autónál elöl és hátul 30-30 centivel hosszabb helyekre képes beállni. Az elektronikus vezérlés a radarérzékelőkkel méri a többi autótól lévő távolságot és elég bátran, de a próbák alapján profin becsli meg, mennyire közelítheti meg a többi autót.

A feláras rendszer magától tekeri a villanymotoros rásegítésű szervokormányt, a vezető pedig gázt ad, fékez, csúsztatja a kuplungot, illetve vált az előremenet és a rükverc között, amikor az érintőképernyőn megjelenik a felirat.

A Bosch által kifejlesztett berendezés kétszer is bekanalazta az autót egy alkalmatlannak tűnő helyre, pár centire a járdától, de elkerülve a felni lepadkázását.

Magyarországon június elején kezdődik a 2008 értékesítése, egyelőre még ismeretlen összegekért. Konkurensei közül a Renault Captur áll hozzá a legközelebb, de ára még ennek sem nyilvános. Az ezerhatos Juke légkondi nélkül 4,1, millió forinttól kapható, a kifutó SX4 listaára 3,14 millió forintról indul.

A Captur a fő konkurens. A Renault újdonsága pár héttel érkezik hamarabb a 2008-nál

Mellette – Ellene
  • Jó térkínálat
  • Eltalált futóműhangolás
  • Kitűnő alapmotor (1,2 VTi), igen jó dízelmotorok
  • Kellemes minőségérzet az utastérben
  • Alacsony súly, csekély fogyasztás
  • Nagyon lötyögő, rosszul kapcsolható váltó (ötfokozatú)
  • Nem állítható hátsó üléssor