Peugeot 2008: kombi helyett terepjáró?

Vezettük: Peugeot 2008

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.05.17. 06.00

Egyterű vagy kombi helyett a Peugeot egy divatosabb autófajtával egészíti ki a ferdehátú 208-at és a 301 limuzint. A 2008-ast a márka őshazájában vezettük.

Röviden – Peugeot 2008
Mi ez? Marconább 208 a betondzsungel legyőzésére, főleg nőknek, de családoknak is
Mit tud? Grip Controllal dombot mászni, nagyvárosban rohangálni
Mibe kerül? Ára csak a júniusi bevezetéskor lesz nyilvános
Kinek jó? Annak, akinek nincs szüksége 4×4-re, de az SUV-k hangulatára vágyik egy takarékos autóban

Nincsenek benne űrkorszaki megoldások, ugyanannyi kereke van, mint a többinek, nem büszkélkedhet alternatív hajtásmóddal, mégis ezé az autófajtáé lehet a közeljövő. Legalábbis Európában, ahol a piackutatások szerint egyre népszerűbbek lesznek a 2008-ra hasonlító autók a B-szegmens egyterűi (pl. Meriva, Note, C3 Picasso) illetve a kis kombik rovására.

Crossover váltja a 207 kombit

Olyannyira, hogy a 207 SW utóda az itthon júniustól kapható 2008 lesz. Nehéz elhelyezni, mert kombinak magas, SUV-nak filigrán, kisautónak hosszú, de mindegyikből van benne valami. Az ötlet nem új, a Honda HR-V 1999-ből vagy a 2003-as Ford Fusion is hasonló kaptafára készült. Ám akkor még nem vágtak mutattak ennyire egy irányba a trendek, mint mostanság, ami 2015-re a Hondát és a Volkswagent is ebbe a kategóriába vonzza, a jövőre megjelenő Ford EcoSport után.

Sok embernek megrendült a biztonságérzete, tehát marcona, erősnek ható autót akar, de közben városban él és nyugaton az autó fogyasztása alapján adózik, ezért nem kell neki alvázas offroader. A kompakt, takarékos, de SUV-jellegű autók egyike a 2008.

A karosszéria egészen más, de a technika a 208-é

Közeli rokon a 208

A kisebb 208 padlólemezére épül, hasmagassága 16 centis, de elsősorban városi autó, nincs is belőle négykerék-hajtású. Futóműve elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros, a 68-120 lóerős motorok is a 208-ból jönnek.

Ellentétben a Renault Capturrel, a 2008 hátsó üléspadja nem állítható hosszában. A fix arányokkal a hátsó lábtér és a csomagtartó is kellően tágas, a 350-360 literes hely nagyjából akkora, mint egy Aurisé. A B-oszlop után megemelt tetőívvel nagyobb fejtér jut a hátsó utasoknak, de ez az ajtók méretét nem érinti.

Szigorúan 2WD

Gondosan elgereblyézték az urak az árkokat, hogy minden körben egyforma körülmények között futhassunk neki a saras emelkedőnek

Gondosan elgereblyézték az urak az árkokat, hogy minden körben egyforma körülmények között futhassunk neki a saras emelkedőnek


A Peugeot a Mitsubishi ASX-re épülő 4008-at összkerékhajtással árulja külföldön, a 2008-ból viszont nincs és nem is lesz 4×4-es. Ezzel az opcióval nehezebb lett volna az autó, többet fogyasztana, így nem hozhatna dízelmotorral 98 g/kilométer szén-dioxid-emissziót (3,8 l/100 km), az automatizált kézi váltós 1,2 VTi pedig 99 grammot.

Mivel ez az autófajta ígér némi kalandot, kínos volna, ha a rekettyésbe tartva azonnal elakadna. A 2008 megoldása erre a Berlingo-Partner duóból és a 3008-ból ismert Grip Control, amely aszfalt, hó, homok és sár üzemmódjával a kipörgésgátlás működését igazítja a talajhoz. Homokon mindkét hajtott kereket hagyja kipörögni a szoftver, sárban erősebben fékezi a kipörgő kereket, a jobban tapadóra adva nagyobb erőt. A jól megírt program és a 16 colos, négyévszakos Goodyear-abroncs váratlanul nehéz helyzetből is kihúzta az autót. Ha pedig elfogy a tudomány, még mindig nekifuthatunk az emelkedőnek tolatva, mint egy farmotoros, hátsókerék-hajtású autóval.

Elöl kényelmes ülésekben, egészséges üléshelyzetben kezdhettük felfedezni a belső teret, benne a 7 hüvelyk átmérőjű érintőképernyő nehézkes menüjével, a szerencsétlenül rövid kézifékkarral, az igényes és barátságos műszerfali anyagokkal. Most is tetszett az apró kormány, ami más kocsikban nem érhető el, pedig nagyon gyorsan rá lehet szokni.

Felettünk a nem nyitható üvegtetőt kék fénycsík keretezi, a fémtetős változatok tetőkárpitjában négy LED világítja meg belülről a csíkokat. Hasonló cifraságot tudtommal eddig csak a Rolls-Royce és az Opel Adam kínált.

Jó benyomást tett ránk az utastér: az anyagok szépek, a műszerfal igényes. Az ötfokozatú váltók kapcsolhatósága pocsék

Váratlanul jó a legolcsóbb

Háromféle motorral vezettük az autót. Az 1,6 VTi a kínálat legerősebbje, amíg jövőre meg nem jön 110 illetve 130 lóerővel az 1,2 literes háromhengeres turbófeltöltéssel. A szívó négyhengeresnek nincsenek különösebb erősségei, bár kirívó gyengéi sem, de nem éreztük 120 lóerősnek.

Érdekes, hogy a legolcsóbb változat, az 1,2 VTi mennyivel meggyőzőbb volt. A kitűnő karakterisztikájú, turbótlan háromhengeres élénken pörög, hamar erőre kap és élvezhetően gyorsítja a könnyű, 1045 kilóról induló autót.

A Peugeot 2008 és konkurensei
Ford EcoSport 2014-től kapható lesz
Nissan Juke 4,1-8,5 m Ft
Opel Mokka/Chevrolet Trax 4,73-7,05 / 3,94-6,235 m Ft
Peugeot 2008 Ár pár hét múlva
Renault Captur Ár pár hét múlva
Suzuki SX4 3,14-5,75 m Ft

A kínálat másik végén a 115 lóerős, alapjárati motorleállításos 1,6 e-HDi áll. A kiforrott dízel most is finoman járó, erős és a fedélzeti számítógép 4,8 literes átlaga alapján kis fogyasztású motornak bizonyult.

Közvetlen, apró mozdulatra is reagáló kormányával, eltalált futóművével a 2008-ast jó volt vezetni Elzász szőlődombjai között, távol az autópályáktól. Nagy kár a benzinesek rémesen pontatlan és csak ötfokozatú váltójáért, a legerősebb dízel hatgangosa jobban sikerült.

Magától leparkol

Rövid próbánkon jól működött a parkolóautomatika, amely az autónál elöl és hátul 30-30 centivel hosszabb helyekre képes beállni. Az elektronikus vezérlés a radarérzékelőkkel méri a többi autótól lévő távolságot és elég bátran, de a próbák alapján profin becsli meg, mennyire közelítheti meg a többi autót.

A feláras rendszer magától tekeri a villanymotoros rásegítésű szervokormányt, a vezető pedig gázt ad, fékez, csúsztatja a kuplungot, illetve vált az előremenet és a rükverc között, amikor az érintőképernyőn megjelenik a felirat.

A Bosch által kifejlesztett berendezés kétszer is bekanalazta az autót egy alkalmatlannak tűnő helyre, pár centire a járdától, de elkerülve a felni lepadkázását.

Magyarországon június elején kezdődik a 2008 értékesítése, egyelőre még ismeretlen összegekért. Konkurensei közül a Renault Captur áll hozzá a legközelebb, de ára még ennek sem nyilvános. Az ezerhatos Juke légkondi nélkül 4,1, millió forinttól kapható, a kifutó SX4 listaára 3,14 millió forintról indul.

A Captur a fő konkurens. A Renault újdonsága pár héttel érkezik hamarabb a 2008-nál



Mellette – Ellene
  • Jó térkínálat
  • Eltalált futóműhangolás
  • Kitűnő alapmotor (1,2 VTi), igen jó dízelmotorok
  • Kellemes minőségérzet az utastérben
  • Alacsony súly, csekély fogyasztás
  • Nagyon lötyögő, rosszul kapcsolható váltó (ötfokozatú)
  • Nem állítható hátsó üléssor

Kommentek

  • geotrinus

    Érthetetlen, hogy a mai globalizált világban még mindig biztos ismertetőjegye a “francia” autóknak az ócska váltó.

  • zoldfulu2000

    Azért a “franciák” meleltt a hátsókrekekes prémiumgyártók is kihoztak egy pár elég xar váltóüt. Csak vaklahogy ez nem lett “ismertetőjegy”, pedig az IS220d váltója meleltt a Pug 307 egy igényes darab volt.

  • oszkopeter

    @geotrinus
    A váltókról csak annyit, hogy érdemes megnézni a TC vaktesztjét ahol épp a Seat Leon (=kb. VW Golf VII) váltóját hitték franciának a tapasztalt újságírók és kedves szakemberek. Nem állítom, hogy a franciák csinálják a legjobb váltókat, de véleményem szerint az ezzel kapcsolatos vélemények 90%-a előítéleteken alapul. Másrészt nem találkoztam még olyan emberrel, akinél megakadályozta volna az autó használatát bármilyen váltó, ezért nem igazán értem ezt a dolgot. Megszokás kérdése, ugyanúgy ahogy pl. a kuplung fogáspontja vagy a fék keménysége.

    http://totalcar.hu/magazin/kozelet/2013/05/17/bekotott_szemmel_is_megmondod/

  • Kempelen10.

    Ja, ezek a szakemberek a Subaru Forestert Dacia Dusternek hitték, a DS 5-ről meg azt se tudták, hogy mi?

    Csikós véleménye pedig 1 vélemény. Jelen esetben pont annyira mérvadó, mint a Subarut Daciának gondoló “szakemberé”.

    Te minden hülyeséget elhiszel, amiben a nem kedvencedet ócsárolják?

  • zoldfulu2000

    osztko: azért egy prémiumautónál a vezetési élményt eléggé le tudja rontani. De tény hogy igazán rossz érzetű váltót régen nem készítenek. De veleiért az RWD kéziváltóit nehezebb olyan határozottra és rövidre csinálni, rövid de percíz váltóúttal. Mondjuk a Mazdának pl sikerült az MX5ben és az RX8ban…

  • oszkopeter

    Mindenesetre jobban tetszik, mint a bazári tojás Renault Captur vagy a gnóm gülüszemű Nissan Juke. Szerintem jó alternatíva lehet egy unalmas középkategóriás vagy kis egyterű helyett.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.