Három keréken a 208 GTi-vel

Vezettük: Peugeot 208 GTi

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.05.10. 17.00

Sportos autókat legjobb egy széles és biztonságos reptéren hajszolni. A Peugeot 208 GTi-t a tököli reptéren vezettük.

Pár hete Lencsés Csaba a francia Alpokban már megkergette a 208 GTi-t, amelyet tegnap itthon is sikerült kipróbálni, éles körülmények között. A tököli reptéri pályán vezettük, amit nem szabad összekeverni a vezetéstechnikai centrumokkal. A különbség annyi, hogy itt nem kettesig, hanem negyedikig lehet felkapcsolni a kijelölt pályán, van hová kicsúszni, ha túl sok a tempó és poroszkálás helyett tényleg tesztelhetjük, mit tud az autó.

Szélesített futómű, 200 lóerő

Volt mit kipróbálni, mert a 208 GTi nemcsak 200 lóerős, 1,6 literes turbómotorjában tér el a gyengébb modellektől. A design nem túl rámenős, de a hűtőnyílás piros vagy fehér díszléce, az eltérő fényszóró, a piros Peugeot felirat, a szélesített küszöb és kerékjárat, a 17-es felni mögött a piros féknyereg, a hátsó légterelő és főleg a króm tükörház jelzi, hogy ez nem az 1,2 VTi. Jobbak a fékek, feszesebbek a rugók illetve a lengéscsillapítók és ami sokat segít, a nyomtáv elöl 10, hátul 20 milliméterrel szélesebb.

A versenyautósan kis kormány a GTi-ben telitalálat, fogása tökéletes és nem jutott idő azon merengeni, hogy beletakar-e a műszerekbe. Valószínűleg igen, de elég volt arra figyelni, hogy a valahol 140 körül leforgó hármas után sikerüljön lelassítani a visszafordító balkanyar előtt.

Megkezdődött hazánkban a modellfrissítés utáni RCZ értékesítése. Ez az egyetlen osztrák Peugeot, az exkluzív sportkupé a Magna Steyr üzemében készül. Később lehet belőle 260 lóerős változat is, de már most is oda lehet tenni egy Audi TT mellé

1160 kg, 200 lóerő, 275 Nm

200 lóerő és a már 1700-as fordulaton leadott 275 Nm a nem túl nehéz (1160 kilós) sportmodellt nagyon megtáltosítja. Az autó minden fordulatról és minden fokozatban élvezetesen gyorsul. Váltója könnyen és pontosan jár, még azt is jól bírta, amikor ifj. Tóth János, rengetegszeres magyar ralibajnok vitt a 208 GTi-vel és visszaszúrta egyesbe a visszafordítókban.

Janika is tudja azt, amit más nagy autóversenyzők, hogy egyfajta flow-élményt adva vezeti az autót. Finom harmóniában, kis kormánymozdulatokkal irányítja, épp csak abnormális sebességgel. Janikának természetesen van Peugeot-ja, meg a PSA konszernből egy Citroën C5-je, de a két kutya és a vadászás miatt használ egy régi dízel Jeep Cherokee-t is. Többféle autóversenyző van, ő azok közé tartozik, akik közúton nem mennek gyorsan.

205 GTI: jövőre lesz 30

Nem kegyelmezett meg a hibákért. Ma egy ilyen élményautót egy gyár sem merne felvállalni, de akkor más volt a tűréshatár

Nem kegyelmezett meg a hibákért. Ma egy ilyen élményautót egy gyár sem merne felvállalni


Jól indult a 208 GTI bemutatója, mert érkezéskor a legendás 205 GTI fogadott a reptéri vezetéstechnikai centrum betonján. A holocén naptár szerint 19984, a zsidó időszámítás alapján 5744, a Gergely-naptár szerint 1984 volt az az év, amikor a Peugeot bemutatta a 205 GTI-t.

Kicsi, papírvékony, könyörtelen élményautó volt, amely könnyű farával keresztbe állt gázelvételre, de ezért akkor nem indultak termékfelelősségi perek és nem is jöttek létre Facebook-csoportok a veszélyes kiskocsi gyártója ellen.

Olajválság után

A piros a meghatározó szín, a belső tér gusztusos, cseppet sem spártai

A piros a meghatározó szín, a belső tér gusztusos, cseppet sem spártai


A korszak kedvezett a sportmodelleknek, mert a világ letudta az olajválságot és erősödött az igény a sportos autók iránt. 1994-ig összesen 294 514 talált gazdára a veszett gyors kiskocsiból.

Versenyváltozatai kétszer nyertek rali vébét a B-csoport hőskorában (1985-1986), majd a raliból kitiltott szörnyek technikájával vitték a Párizs-Dakart (1987-1988). Ari Vatanen a Pikes Peaken csak a nagy Walter Röhrl agyonszárnyazott S1-es Audi Sport quattrójától kapott ki 1987-ben. Azon a pályán, ahol rossz esetben 1800 métert zuhanhat az útról leeső versenyző.

Nagy motor, kis autó

Többféle motorváltozat készült a GTI-ből. Az 1,6-os és az 1,9-es szívó benzines nagyon hasonló, csak a nagyobbiknak hosszabb a lökete. A 103-105 lóerős kisebbikkel is betyárosan mehetett, de volt ennél durvább is. Az amerikai izomautók receptje alapján született meg korának legkeményebb apró GTI-je, amikor a 205 megkapta a 405-ből átemelt négyhengerest.

128 lóerős a 205, 200 a 208 GTi. Bár 880 helyett 1160 kilót nyom, súly/lóerő arányban az új a jobb

128 lóerős a 205, 200 a 208 GTi. Bár 880 helyett 1160 kilót nyom, súly/lóerő arányban az új a jobb


Katalizátor nélkül a motor 128 lóerőt adott le, mindezt jóval 900 kg alatti súlyhoz. Százra 7,8 másodperc alatt gyorsult, amikor egy Porsche 944 8,4 másodpercet tudott és 163 lóerős volt. A kis sportmodell nemcsak abban nagy, hogy kisütheted benne az agyad, mert megőrizte a sima 205 alapvonásait, így a kényelmet, a jó térkínálatot és felszereltsége is gazdag volt.

Ez már nem a rali

A Tökölön látott autó feketében ragyog, karosszériája újrafényezett, de eredeti a belső tere és nincs benne 170 000 kilométer sem. Tulajdonosa, Thurzó András az utóbbi két évben összesen 700 kilométert tett meg vele, szép tavaszi és nyári napokon. Sosem hajtja a gondosan óvott utcai autót, már kiélte magát a ralizásban. Navigátorával egy önzáró diffis, rövid váltós 205-tel versenyeztek, amíg egy rosszul felírt bukkanón elpattant a fara 140-nél és párszor átfordultak a tetőn.

A kis kormánnyal a GTi nagyon kezes, jól irányítható és nem billent nagyokat a bójasorok között száguldva. Akinek kedves az élete, aligha fog fanyalogni azért, mert nagy elődjével szemben a Peugeot új GTI-je cseppet sem gonosz. Nem dúsítja rettegéssel a vezetési élményt, így azt a végső flasht hiába keressük benne, ami a veszélyesen gyors autók sajátja. Ma már nem fér bele, ha egy autó büntet a vezető hibáiért, így ez is elviseli, ha például belefékezünk a kanyarba.

Három keréken

A futóművön érezni, hogy a 208 GTi-t hosszabb távokon is kényelmes, kulturált autónak szánták, nem pályaautó, ahogy a konkurensek sem azok. Mégis jó volt vele a bóják között tépni, kanyarokban három keréken. Az ívbelső hátsó kerék könnyen elemelkedik a talajtól, ami kintről jól néz ki, de belülről semmit nem érezni belőle.

Gyors kanyarban felemeli az ívbelső hátsó kerekét, ami nem veszélyes és belül nem is érezhető


Bár illene hozzá, xenon-fényszórót nem lehet rendelni, cserébe minden benne van az autóban, amit egy kiskocsiban adni lehet a kétzónás automatikus légkondicionálótól a hat légzsákon át a tolatóradarig. Plusz 90 ezer forintért az autó képes helyettünk automatikusan leparkolni, a feláras extrák közül a panoráma napfénytető érdekes még 150 000 forintért.

5,9 millió forinttól

Alig várjuk, hogy összemérhessük a nagyon ígéretes Fiesta ST-vel és főleg a turbómotorra váltó Clio RS-sel, amelynek elődje a kategória legjobb autója volt. Kíváncsiak vagyunk, nyújtanak-e akkora élményt, mint a gyengébb, olcsóbb, mégis vérforraló Suzuki Swift Sport.

Árban a Peugeot jobban áll a friss konkurenciánál, mert a szintén 200 lóerős Clio RS 6,3 millióról indul, a 182 lóerős Fiesta ST listaára 6,1millió forint, a 208 GTi viszont 5 880 000 forintért elhozható. Az újdonság egyféle felszereltséggel és kizárólag három ajtóval kapható, ellentétben a szigorúan ötajtós Clio vagy Fabia RS-sel.

Kommentek

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Mit tud a leggyorsabb és a legmagasabb Škoda?

Először leereszkedtünk a siratófalon, majd bőszen kergettük egymást a versenypályán az új Škoda Octaviákkal. Persze nem ugyanazokkal a Škoda Octaviákkal.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

F1: Betiltják a cápauszonyt, jön az új fejvédő

A Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport keddi ülésén több fontos döntést is hoztak a 2018-as szezonra. Kiiktatják a cápauszonyokat és a T-szárnyakat, új fejvédőt fejlesztenek, és a futamok újraindításában is változás jön.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Világrekorder izommotor a BMW 5-ösben

Új variánssal bővül a BMW 5-ös széria portfoliója. Az M550d xDrive minden egyes turbófeltöltőjére 100 lóerő jut.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.