Három keréken a 208 GTi-vel

Vezettük: Peugeot 208 GTi

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.05.10. 17.00

Sportos autókat legjobb egy széles és biztonságos reptéren hajszolni. A Peugeot 208 GTi-t a tököli reptéren vezettük.

Pár hete Lencsés Csaba a francia Alpokban már megkergette a 208 GTi-t, amelyet tegnap itthon is sikerült kipróbálni, éles körülmények között. A tököli reptéri pályán vezettük, amit nem szabad összekeverni a vezetéstechnikai centrumokkal. A különbség annyi, hogy itt nem kettesig, hanem negyedikig lehet felkapcsolni a kijelölt pályán, van hová kicsúszni, ha túl sok a tempó és poroszkálás helyett tényleg tesztelhetjük, mit tud az autó.

Szélesített futómű, 200 lóerő

Volt mit kipróbálni, mert a 208 GTi nemcsak 200 lóerős, 1,6 literes turbómotorjában tér el a gyengébb modellektől. A design nem túl rámenős, de a hűtőnyílás piros vagy fehér díszléce, az eltérő fényszóró, a piros Peugeot felirat, a szélesített küszöb és kerékjárat, a 17-es felni mögött a piros féknyereg, a hátsó légterelő és főleg a króm tükörház jelzi, hogy ez nem az 1,2 VTi. Jobbak a fékek, feszesebbek a rugók illetve a lengéscsillapítók és ami sokat segít, a nyomtáv elöl 10, hátul 20 milliméterrel szélesebb.

A versenyautósan kis kormány a GTi-ben telitalálat, fogása tökéletes és nem jutott idő azon merengeni, hogy beletakar-e a műszerekbe. Valószínűleg igen, de elég volt arra figyelni, hogy a valahol 140 körül leforgó hármas után sikerüljön lelassítani a visszafordító balkanyar előtt.

Megkezdődött hazánkban a modellfrissítés utáni RCZ értékesítése. Ez az egyetlen osztrák Peugeot, az exkluzív sportkupé a Magna Steyr üzemében készül. Később lehet belőle 260 lóerős változat is, de már most is oda lehet tenni egy Audi TT mellé

1160 kg, 200 lóerő, 275 Nm

200 lóerő és a már 1700-as fordulaton leadott 275 Nm a nem túl nehéz (1160 kilós) sportmodellt nagyon megtáltosítja. Az autó minden fordulatról és minden fokozatban élvezetesen gyorsul. Váltója könnyen és pontosan jár, még azt is jól bírta, amikor ifj. Tóth János, rengetegszeres magyar ralibajnok vitt a 208 GTi-vel és visszaszúrta egyesbe a visszafordítókban.

Janika is tudja azt, amit más nagy autóversenyzők, hogy egyfajta flow-élményt adva vezeti az autót. Finom harmóniában, kis kormánymozdulatokkal irányítja, épp csak abnormális sebességgel. Janikának természetesen van Peugeot-ja, meg a PSA konszernből egy Citroën C5-je, de a két kutya és a vadászás miatt használ egy régi dízel Jeep Cherokee-t is. Többféle autóversenyző van, ő azok közé tartozik, akik közúton nem mennek gyorsan.

205 GTI: jövőre lesz 30

Nem kegyelmezett meg a hibákért. Ma egy ilyen élményautót egy gyár sem merne felvállalni, de akkor más volt a tűréshatár

Nem kegyelmezett meg a hibákért. Ma egy ilyen élményautót egy gyár sem merne felvállalni


Jól indult a 208 GTI bemutatója, mert érkezéskor a legendás 205 GTI fogadott a reptéri vezetéstechnikai centrum betonján. A holocén naptár szerint 19984, a zsidó időszámítás alapján 5744, a Gergely-naptár szerint 1984 volt az az év, amikor a Peugeot bemutatta a 205 GTI-t.

Kicsi, papírvékony, könyörtelen élményautó volt, amely könnyű farával keresztbe állt gázelvételre, de ezért akkor nem indultak termékfelelősségi perek és nem is jöttek létre Facebook-csoportok a veszélyes kiskocsi gyártója ellen.

Olajválság után

A piros a meghatározó szín, a belső tér gusztusos, cseppet sem spártai

A piros a meghatározó szín, a belső tér gusztusos, cseppet sem spártai


A korszak kedvezett a sportmodelleknek, mert a világ letudta az olajválságot és erősödött az igény a sportos autók iránt. 1994-ig összesen 294 514 talált gazdára a veszett gyors kiskocsiból.

Versenyváltozatai kétszer nyertek rali vébét a B-csoport hőskorában (1985-1986), majd a raliból kitiltott szörnyek technikájával vitték a Párizs-Dakart (1987-1988). Ari Vatanen a Pikes Peaken csak a nagy Walter Röhrl agyonszárnyazott S1-es Audi Sport quattrójától kapott ki 1987-ben. Azon a pályán, ahol rossz esetben 1800 métert zuhanhat az útról leeső versenyző.

Nagy motor, kis autó

Többféle motorváltozat készült a GTI-ből. Az 1,6-os és az 1,9-es szívó benzines nagyon hasonló, csak a nagyobbiknak hosszabb a lökete. A 103-105 lóerős kisebbikkel is betyárosan mehetett, de volt ennél durvább is. Az amerikai izomautók receptje alapján született meg korának legkeményebb apró GTI-je, amikor a 205 megkapta a 405-ből átemelt négyhengerest.

128 lóerős a 205, 200 a 208 GTi. Bár 880 helyett 1160 kilót nyom, súly/lóerő arányban az új a jobb

128 lóerős a 205, 200 a 208 GTi. Bár 880 helyett 1160 kilót nyom, súly/lóerő arányban az új a jobb


Katalizátor nélkül a motor 128 lóerőt adott le, mindezt jóval 900 kg alatti súlyhoz. Százra 7,8 másodperc alatt gyorsult, amikor egy Porsche 944 8,4 másodpercet tudott és 163 lóerős volt. A kis sportmodell nemcsak abban nagy, hogy kisütheted benne az agyad, mert megőrizte a sima 205 alapvonásait, így a kényelmet, a jó térkínálatot és felszereltsége is gazdag volt.

Ez már nem a rali

A Tökölön látott autó feketében ragyog, karosszériája újrafényezett, de eredeti a belső tere és nincs benne 170 000 kilométer sem. Tulajdonosa, Thurzó András az utóbbi két évben összesen 700 kilométert tett meg vele, szép tavaszi és nyári napokon. Sosem hajtja a gondosan óvott utcai autót, már kiélte magát a ralizásban. Navigátorával egy önzáró diffis, rövid váltós 205-tel versenyeztek, amíg egy rosszul felírt bukkanón elpattant a fara 140-nél és párszor átfordultak a tetőn.

A kis kormánnyal a GTi nagyon kezes, jól irányítható és nem billent nagyokat a bójasorok között száguldva. Akinek kedves az élete, aligha fog fanyalogni azért, mert nagy elődjével szemben a Peugeot új GTI-je cseppet sem gonosz. Nem dúsítja rettegéssel a vezetési élményt, így azt a végső flasht hiába keressük benne, ami a veszélyesen gyors autók sajátja. Ma már nem fér bele, ha egy autó büntet a vezető hibáiért, így ez is elviseli, ha például belefékezünk a kanyarba.

Három keréken

A futóművön érezni, hogy a 208 GTi-t hosszabb távokon is kényelmes, kulturált autónak szánták, nem pályaautó, ahogy a konkurensek sem azok. Mégis jó volt vele a bóják között tépni, kanyarokban három keréken. Az ívbelső hátsó kerék könnyen elemelkedik a talajtól, ami kintről jól néz ki, de belülről semmit nem érezni belőle.

Gyors kanyarban felemeli az ívbelső hátsó kerekét, ami nem veszélyes és belül nem is érezhető


Bár illene hozzá, xenon-fényszórót nem lehet rendelni, cserébe minden benne van az autóban, amit egy kiskocsiban adni lehet a kétzónás automatikus légkondicionálótól a hat légzsákon át a tolatóradarig. Plusz 90 ezer forintért az autó képes helyettünk automatikusan leparkolni, a feláras extrák közül a panoráma napfénytető érdekes még 150 000 forintért.

5,9 millió forinttól

Alig várjuk, hogy összemérhessük a nagyon ígéretes Fiesta ST-vel és főleg a turbómotorra váltó Clio RS-sel, amelynek elődje a kategória legjobb autója volt. Kíváncsiak vagyunk, nyújtanak-e akkora élményt, mint a gyengébb, olcsóbb, mégis vérforraló Suzuki Swift Sport.

Árban a Peugeot jobban áll a friss konkurenciánál, mert a szintén 200 lóerős Clio RS 6,3 millióról indul, a 182 lóerős Fiesta ST listaára 6,1millió forint, a 208 GTi viszont 5 880 000 forintért elhozható. Az újdonság egyféle felszereltséggel és kizárólag három ajtóval kapható, ellentétben a szigorúan ötajtós Clio vagy Fabia RS-sel.

Kommentek

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Tíz autó ütközött az M1-esen

Két balesetben hat és négy autó ütközött össze egymástól pár száz méterre.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.