Összehasonlító teszt: olcsó családi autók

Citroën C-Élysée 1,2 vs. Dacia Duster 1,6 LPG

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.05.06. 07.00

Elméletileg egy ötajtós, LPG-s szabadidő-autó és egy benzines lépcsőshátú nem ellenfele egymásnak. A való életben viszont igen, mert gyakorlatilag ugyanannyiba kerülnek.

Nemrég autószalonokban járva néztük meg, milyen családi autókat adnak hárommillió körül, most pedig a kategória két érdekes autóját hasonlítottuk össze kollégáinkkal az Autó2 – Autó és Stílus magazintól. A benzin-gáz üzemű, ötajtós Dustert és a négyajtós, benzines C-Élyséée-t a legfontosabb szempont köti össze: áruk szinte azonos.

Utastér: a C-Élysée igényesebb

Talán mi vagyunk túl egyszerűek, de a Dacia szimpla belső tere nem zavart. Sehol semmi cicoma, minden masszív és olcsó, de őszinte. A Citroënben több a ciráda, igyekszik magát értékesebb autónak mutatni. A trükk működik is, szintén kemény, de szebb felületű műanyagaival a műszerfal sokkal elegánsabb. A tesztautó világos üléskárpitjával nem hatott olcsónak, ajtóborításán textilbetéttel találkoztunk.

Lényegesen kulturáltabb belül a C-Élysée, a világos üléskárpit sokat dob rajta. A légkondit kézzel kell vezérelni, de menőbbnek tűnik a digitális kijelzővel

A Duster árához hozzá kell adni a modularitás csomag 85 ezer forintját, különben sem az ülés, sem a kormány, sem a biztonsági öv magassága nem állítható, de ezt a pénzt az osztottan lehajtható hátsó támla miatt is kiadnánk.

Mennyibe kerül autógázzal járni?

Mindkét típus járt már nálunk teszten, legfeljebb más emblémával. Itt a Citroën testvérmodellje, az ezerkettes 301 önálló tesztje olvasható, emitt a Peugeot az 1 990 000 forinttól kapható Logannal mérkőzik meg. Az LPG-s Duster tesztjének ez a linkje, az autógáz megtérüléséről, használatáról, szervizköltségeiről itt írunk részletesen.

Csomagtartó: előny a Daciánál

A csomagtér értékelésekor a Duster visszavág. Térfogatra 475 literje alig kevesebb a limuzin 506 literjénél. Lehajtott üléseknél 1636 literes térrel már bőven jobb a Dacia, amely a nagy ötödik ajtón át kényelmesebben rakodható és sokkal nagyobb tárgyakat nyel el, mint a C-Élysée.

Alaphelyzetben 475 vs. 506 literrel a limuzin vezet, de ide berakható az is, ami a szedánba sosem. Lehajtott üléssel 1,6 köbméternél is nagyobb a Duster csomagtere, de nincs benne pótkerék

Alaphelyzetben 475 vs. 506 literrel a limuzin vezet, de ide berakható az is, ami a szedánba sosem. Lehajtott üléssel 1,6 köbméternél is nagyobb a Duster csomagtere, de nincs benne pótkerék


Utóbbi ráadásul összenyomhatja a cuccokat, mert záráskor a fedél zsanérjai benyomulnak a térbe. A Daciához nem jár pótkerék, mert a gáztartály van a helyén. Mivel a defektjavító-készlet nem sokat ér, hosszabb útra a pótkereket a csomagtérben kell elhelyezni vagy átállhatunk defekttűrő, lyukasan is 80-150 kilométer megtételére alkalmas gumira.

Vezetés: a gyengébb az élénkebb

Sokkal több élet szorult az új fejlesztésű háromhengeresbe, mint a Dacia motorjába, akár LPG-vel, akár benzinnel használjuk. Hiába van köztük majdnem 50 százalékos teljesítménykülönbség (72 ill. 105 lóerő és 110/148 Nm), az 1,2 VTi energikusabb. Könnyebben felpörög, jobban veszi a gázt és előzéskor is robbanékonyabb.

Ez nemcsak érzésre van így, autócserekor a fehér SUV-val nehéz volt követni a barna lépcsőshátút országúton. Pedig a Duster sem nehéz, 1205 kilós, a Citroën azonban jó egy mázsával könnyebb nála. A Dacia mellett sokkal precízebb, rövidebb utakon járó váltója szól, a Citroën lötyögő, pontatlan váltója méltatlan az olcsó műfaj határai között igényesen megcsinált autóhoz.

Vezetni lényegesen jobb a Citroënt. A Duster kormányérzete olyan, mintha a volán tekerésekor egy oldal szalonnát emelnénk fel gumikötélen. A C-Élysée kormányzása könnyebb és pontosabb, karosszériája gyors kanyarokban kisebbeket dől.

Kényelem: rusztikus Duster, komfortos C-Élysée

130-nál a Duster, a sima 1,6-os, elsőkerekes benzinesnél hosszabb áttételeivel 3350-es fordulatszámot tart ötödikben. A Citroënben némileg többet forog a motor, a C-Élysée mégis halkabb valamivel. Aki viszont nem szereti a háromhengeresek jellegzetes hangját, vegye inkább a négyhengeres Daciát.

A Citroën kényelmesebb első üléseiben jobban átvészelhetők hosszú utak, mint a Dusterben, főleg, mert rugózása lényegesen finomabb a Daciáénál. A darabosabb Duster rusztikusabbnak hat, ami illik a karakteréhez és az eladásokat látva nem tántorítja el tőle a vásárlókat.

Nem zavaróan primitív, de puritánabb és olcsóbb a Duster masszív, strapabírónak ható belső tere

Hosszú utakra a Citroën, városba a Duster

Utasnak lenni és városban autózni a Daciában kellemesebb. Nagy ajtókivágásával kényelmesebb a beszállás, jobb a kilátás belőle, az emelt üléshelyzet a tényleges ütközésvédelmen kívül a biztonságérzetet is javítja.

Hiába megy a Duster olcsóbb autógázzal, sokkal alacsonyabb fogyasztása miatt az 1,2 VTi-vel kevesebbe kerül autózni

Hiába megy a Duster olcsóbb autógázzal, sokkal alacsonyabb fogyasztása miatt az 1,2 VTi-vel kevesebbe kerül autózni


Lábtere nem olyan hatalmas, mint a C-Élysée-ben, ám kényelmesen elég és egészséges tartásban ülhetünk benne hátul. De ami a fő, hogy normális fejtámlája van, nem pedig egy sokat aligha védő csonk türemkedik ki az üléstámlából.

Üzemanyagköltség: kicsit bonyolult

Aki benzin-gázos autót vesz, az a beindulást követő kilométert leszámítva soha nem akar 95-össel járni, hogy spórolhasson a gázzal. A Dacia fogyasztása ezért csak gyári adatként szerepel benzinnel, a Budapesten és Fejér megyében, városi és országúti vegyes forgalomban megejtett összehasonlító mérés alatt a Duster végig LPG-vel ment. Itt nem az a kérdés, hogy a Daciából megéri-e az autógázas verzió a benzinessel szemben, mert meg. De magasabb fogyasztása miatt a Duster LPG-vel is több pénzt hagyunk a kúton, mint a C-Élysée-t 95-össel tankolva.

Üzemanyagköltség 100 kilométerre
Citroën C-Élysée 1,2 VTi
Gyári adat alapján (5,2 l/100 kilométer) 2106 Ft
Tesztfogyasztás alapján (5,8 l/100 kilométer) 2349 Ft
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 53 (72)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.) 110/3000
 
Üzemanyagárak a számításban
95-ös benzin 405 Ft/l
Autógáz (gázolaj) 265 Ft/l (410 Ft/l)
 
Dacia Duster 1,6 LPG
Duster benzin, gyári átlag alapján (7,1 l/100 kilométer) 2876 Ft
Duster LPG, gyári átlag alapján (8,9 l/100 kilométer) 2359 Ft
Duster gáz, tesztfogyasztás (10,3 l/100 kilométer) 2730 Ft
Duster 1,5 dCi 90 dízel, tesztfogyasztás (6,0 l//100 kilométer) 2460 Ft

A kis különbségeket 50 000 kilométerre felszorozva a Citroën takarékos benzinese 241 125 forintot hagy a zsebünkben az autógázzal használt Dusterrel szemben. (Mert a 190 500 Ft eltéréshez hozzáadtunk az első kilométerre 101 forintnyi benzint a hidegen benzinnel beinduló Dusterben. Hidegindításkor az első kilométerre 25 l/100 km fogyasztással kalkuláltunk a dúsabb üzem miatt.)

Listaáron a Dacia, akcióval a Citroën kerül kevesebbe

Mi az akciós árak helyett mindig az országosan egységes listaárakkal vetjük össze cikkeinkben két autó vételárát. Ennek alapján a Duster 1,6 4×2 LPG Cool 3 250 000 forintjával szemben a Citroën C-Élysée 1,2 VTi Collection 3 430 000 forintba kerül.

Tesztünk kritériumai szerint a Citroënnél kapunk jobb autót a pénzünkért. Ám egy átlagos vásárlónak a praktikusabb csomagterű, rossz úton jobban boldoguló Duster érdekesebb lehet


A Daciák ára nagyon alacsony, de nincs rájuk engedmény, a Citroënnél viszont állandóak az akciók, így végül a limuzin hozható el olcsóbban, 3 160 000 forintért.

Jótállásban jobb a Duster

A Dacia sokkal kedvezőbb jótállási feltételeket biztosít a 3 év/100 000 kilométeres gyári garanciával. A Citroëné csupán két év, kilométer-korlátozás nélkül, ami 101 500 forintért kitolható 5 év/100 000 kilométerre. A Dusterhez is kapható kiterjesztett garancia, de a 6 év/100 000 kilométer is kijön 89 900 forintból, az ötéves ára 74 900 Ft.

Végeredmény: a Citroën jobb, a Duster divatosabb

Néhány százalék csak az árkülönbség a két autó között, a pénzünkért összességében a Citroënnél kapunk jobb autót tesztünk kritériumai szerint. A drágább üzemanyaggal is olcsóbban járhatunk vele, a hátsó fejtámlákat leszámítva kulturált, megszerethető autó, nagyon jó ár/érték aránnyal és korrekt felszereltséggel.

Csakhogy egy átlagos vásárlónak, aki sosem kanyarog a tapadás határán, a Duster érdekesebb lehet. Nagy ajtóival, magas ülésével kényelmesebb, csomagtere sokkal praktikusabb és alja nemigen ér le rossz úton. Gáztankja mai áron 9000 forintból teletölthető, ami állandó örömforrás. Arról nem is szólva, hogy mégiscsak más érzés egy olcsó szedán árából egy divatosabb SUV-ban hazaállítani.

Kommentek

  • Bennie

    “egy divatos SUV-ban hazaállítani.” A Dacia minden csak nem divatos. És már megjelenésben is elegánsabb a Citroen, a Dacia “parasztautó”, olyan amivel ganajozni járnak a modern falusiak. Nem tudom miért kell az egekbe dicsérni a Dacia-t, ennyiért bármelyik autógyártó megcsinálja ezt. De van ahol fontosabb a minőség…

  • garazsgeza

    iszonyat kényelmetlen ülés van a Duster ban..

  • mtbe

    Bennie
    nem divatos de nagyon sok fogy belőle
    sokaknak tetszik a külseje, de ezt biztos nem tudtad
    és nem csak a modern falusiak veszik, hanem a városiak is, képzeld!
    ahol fontos a minőség, az meg kétszer drágább, na bumm

  • mtbe

    a Dacia azért jó mert itt nem kell a márkát megfizetni

  • Bennie

    mtbe
    Megyeszékhelyen lakok, kevesebb Dustert látok itt naponta, mint a nagyszülőknél, a faluban úgy, hogy csak havonta kb 1-szer megyek. És a minőségről annyit, hogy ez mindig így van, és ha valahol akkor az autóknál megéri a minőséget megvenni. Egy autó az ember második legértékesebb tárgya. És a háznál is megveszel egy rosszabb minőségűt, mert az olcsó?

  • Guevara

    A SUV bizony divatos dolog, akár tstszik, akár nem, pláne egy X5 vagy Q7 nemdebár? A Dákó valahol ezek nyomdokában próbál járni, viszont elég “olcsó” ahhoz hogy Buga Józsi is megvegye. Szóval bizonyos körökben mégiscsak menő dolog Dusterban feszíteni a szomszéd előtt. A szükségből így kovácsoltak erényt a Renault stratégái. Az ő szemszögükből zseniális lett a dolog.

  • Bennie

    Guevara
    Ha annyira divatosak szeretnének lenni mint a mai SUV-k akkor esetleg le kéne festeni a lökhárítókat (már pedig ezt nem lehet a legextrább modellben sem), és valami normális felni is, mert ez így elég traktor feeling. És aki divatozni szeretne egy Dacia-val, az olyan mintha azzal vagánykodna valaki, hogy vett egy eredeti Abibas pulóvert 2500 Ft-ért.

  • Guevara

    Bennie: Attól hogy nem ismerjük el, a jelenség létezik. Miért élnek meg nálunk a kínai gagyiárusok, többek közt az általad említett Abibas zokniból? (most az adó meg nem fizetésétől vonatkoztassunk el) Mert van rá fizetőképes kereslet. Az üzlet ettől működik.

  • v_johny

    Bennie:

    “le kéne festeni a lökhárítókat (már pedig ezt nem lehet a legextrább modellben sem), és valami normális felni is, mert ez így elég traktor feeling.”
    Ennyire sikerült csak utánanézni a Duster-nek? Ehhez nem tudok mit hozzátenni…

  • v_johny

    “És a háznál is megveszel egy rosszabb minőségűt, mert az olcsó?”
    Érdekes szemlélet. Mitől lehet rosszabb minőségű két új ház? mindegyik új csak más igény kíván kielégíteni. Nem mindenki vágyik padlófűtéses, “jacuzzis”, panorámateraszos, belsőmedencés új házra. Van akinek bőven elég hogy új legyen, kellően komfortos, elég hellyel rendelkezzen és kiszolgálja az igényeit mindenféle extra nélkül. No, az ilyen embereknek egy új Duster (Logan, 301 és sorolhatnám) bőven elég.

  • mtbe

    Bennie
    persze, megéri az autónál is a minőséget megvenni de ha egyszer nincs pénz rá…most vegyen az ember 7-10 milliós autót hitelre ha van kétmilliója?

  • v_johny

    Valaki árulja már el nekem, hogy az élet mely’ területén nem érdemes megvenni a minőségibb terméket/szolgáltatást?
    Ja, hogy ahhoz -sok- pénz kell?
    Aha, hát akkor ez lenne az alapvető szempont a választásnál! Illetve -sajnos- már az a társadalmi réteg is egyre szélesebb/népesebb, ahol választani sem kell az alternatívák közt, mivel nincs miből nekifutni a “project”-nek…

  • Levrone

    Azért válasszuk már szét az autó minőségét a minőségÉRZETtől. Az egyik a megbízhatóságra, a másik az autó érzékszervekkel tapasztalható tulajdonságaira utal, ami viszont teljesen szubjektív dolog. Minőségben a Dacia-k semmiben sem rosszabbak, mint bármelyik másik márka modelljei, sőt, nagyon is jól teljesítenek, hiszen a már jól bevált, agyontesztelt alkatrészekből építkeznek nagyrészt. A minőségérzet nyilván egy másik dolog, de annak semmi köze ezekhez az autókhoz. Más: színezett lökhárítót bármelyik modellhez lehet kérni. Illetve: “ennyiért bármelyik autógyártó megcsinálja ezt”. Igen, lehet utánuk csinálni, de mégsem csinálják (ennyiért). Egyébként nem biztos, hogy meg tudják csinálni ennyiből, mert ilyet csakis olyan gyártó képes megcsinálni, aki rendelkezik már jól bevált, olcsón gyártható alkatrészekkel, amelyeknek a fejlesztési költsége már rég megtérült. Azért ez nem mindenhol áll rendelkezésre. Na meg Carlos Ghosn sincs mindenkinek.

  • Gianniz

    Muhaha, jól leszerepelt a Duster, a friss német 100.000KM-es tartóssági teszten. 33.000 KM után komplett váltócsere, rozsdás kasztni, és még sok egyéb nylánkság. Ilyen az amikor az eleve fos francia teknikát összekalapálják Romániában, vagy Afrikában:
    http://www.autobild.de/artikel/dacia-duster-dauertest-4195651.html
    Ezzel ellentétben a Skodák meg az összes ilyen teszten TOP eredményt értek el.

  • pécsimunkás

    Igen,meg a Meci Sprintereken váltócserék ,lerobbanások!
    Volt amelyiken az első 10 e km-en 2 (!!!) azaz kettő darab vátócsere történt!

  • pécsimunkás

    ” Merci Sprinter “

  • Dino871

    Azért a német tesztek meg lapok elég részrehajlóak…
    Hogy venné ki magát ha 70 milló német azt olvasná az autobild-ben hogy csinálnak olyan autót is ami 10e után elromlik??! Nem is egyet…
    Hogy hány hiperszuper hengerlekapcsolós V8-as Audit meg BMW-t kellett visszahívni és még mennyi VW-t kellene (!) visszahívni amiről nem esik, nem eshet szó…

  • Levrone

    Gianniz. Kertvárosban lakom, elég jól el van látva gépjárműpark terén, nagy a változatosság. A közvetlen szomszédom Passat-jában (2.0 CRTDI) 15e-nél volt motorcsere, a másik Auris-ában 70 ezerig 3(!) komplett váltócsere volt. Akkor ezek most rossz autók? Szerintem nem. Rossz példány mindegyikből van, ettől efüggetlenül a Daciak igen robusztus és egyszerű autók, ennélfogva tényleg megbízhatóak. Taxisokat érdemes megkérdezni, tudnak mesélni.

  • Gianniz

    Mindennel lehet gond, az igaz. Főleg az egyre bonyolultabb mai autókkal. De ez az egyszerű Dacia is leszerepelt, érdekes. Nyilván sokaknak meg prímán megy. A VW-ek sokszor leszerepeltek az Autobild tartóssági teszteken, (pedig rendszeresn gyanúsítják őket VW pártisággal) Skoda még soha, ez is érdekes, épp legutóbb a Superb szerepelt nagyon jól, de az Octavia, Roomster és Fabia is kiemelkedően megbízható volt. Nem 1-2 ilyen teszt volt, utána lehet nézni.
    A francia autótechnika viszont akkor is a legalja Európában – szerintem. Nézzünk meg egy 15 éves Pólót, ill. egy 15 éves franciát.

  • v_johny

    Gianniz:

    Azért azt jó ha leszögezzük, hogy egy autó állapota nem a korától függ… A kor nagyon sokad rangú tényező az állapot függvényében.

  • Dino871

    Nem tudom…szerintem egy 15 éves Polo semmivel sem jobb mondjuk egy 15 éves Twingonál vagy Clionál..

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

Nagy újítás jön, így még nem vehettél e-matricát

Az idén először új kényelmi szolgáltatásként már az érvényességi idő kezdete előtt, december 8-tól megvásárolhatók a következő évre szóló országos és megyei e-matricák.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Fotókon a vadonatúj Opel Insignia

Jobbkormányos testvérmárkája beelőzte az Opelt: a Vauxhall emblémájával kerültek napvilágra a következő generációs, márciusban debütáló Insignia első fotói.

Már osztják az új rendszámokat az autósoknak

Megkezdték a meglepetésbetűs új azonosítók kiosztását az okmányirodák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.