Nemrég autószalonokban járva néztük meg, milyen családi autókat adnak hárommillió körül, most pedig a kategória két érdekes autóját hasonlítottuk össze kollégáinkkal az Autó2 – Autó és Stílus magazintól. A benzin-gáz üzemű, ötajtós Dustert és a négyajtós, benzines C-Élyséée-t a legfontosabb szempont köti össze: áruk szinte azonos.

Utastér: a C-Élysée igényesebb

Talán mi vagyunk túl egyszerűek, de a Dacia szimpla belső tere nem zavart. Sehol semmi cicoma, minden masszív és olcsó, de őszinte. A Citroënben több a ciráda, igyekszik magát értékesebb autónak mutatni. A trükk működik is, szintén kemény, de szebb felületű műanyagaival a műszerfal sokkal elegánsabb. A tesztautó világos üléskárpitjával nem hatott olcsónak, ajtóborításán textilbetéttel találkoztunk.

Lényegesen kulturáltabb belül a C-Élysée, a világos üléskárpit sokat dob rajta. A légkondit kézzel kell vezérelni, de menőbbnek tűnik a digitális kijelzővel

A Duster árához hozzá kell adni a modularitás csomag 85 ezer forintját, különben sem az ülés, sem a kormány, sem a biztonsági öv magassága nem állítható, de ezt a pénzt az osztottan lehajtható hátsó támla miatt is kiadnánk.

Mennyibe kerül autógázzal járni?

Mindkét típus járt már nálunk teszten, legfeljebb más emblémával. Itt a Citroën testvérmodellje, az ezerkettes 301 önálló tesztje olvasható, emitt a Peugeot az 1 990 000 forinttól kapható Logannal mérkőzik meg. Az LPG-s Duster tesztjének ez a linkje, az autógáz megtérüléséről, használatáról, szervizköltségeiről itt írunk részletesen.

Csomagtartó: előny a Daciánál

A csomagtér értékelésekor a Duster visszavág. Térfogatra 475 literje alig kevesebb a limuzin 506 literjénél. Lehajtott üléseknél 1636 literes térrel már bőven jobb a Dacia, amely a nagy ötödik ajtón át kényelmesebben rakodható és sokkal nagyobb tárgyakat nyel el, mint a C-Élysée.

Alaphelyzetben 475 vs. 506 literrel a limuzin vezet, de ide berakható az is, ami a szedánba sosem. Lehajtott üléssel 1,6 köbméternél is nagyobb a Duster csomagtere, de nincs benne pótkerék

Alaphelyzetben 475 vs. 506 literrel a limuzin vezet, de ide berakható az is, ami a szedánba sosem. Lehajtott üléssel 1,6 köbméternél is nagyobb a Duster csomagtere, de nincs benne pótkerék


Utóbbi ráadásul összenyomhatja a cuccokat, mert záráskor a fedél zsanérjai benyomulnak a térbe. A Daciához nem jár pótkerék, mert a gáztartály van a helyén. Mivel a defektjavító-készlet nem sokat ér, hosszabb útra a pótkereket a csomagtérben kell elhelyezni vagy átállhatunk defekttűrő, lyukasan is 80-150 kilométer megtételére alkalmas gumira.

Vezetés: a gyengébb az élénkebb

Sokkal több élet szorult az új fejlesztésű háromhengeresbe, mint a Dacia motorjába, akár LPG-vel, akár benzinnel használjuk. Hiába van köztük majdnem 50 százalékos teljesítménykülönbség (72 ill. 105 lóerő és 110/148 Nm), az 1,2 VTi energikusabb. Könnyebben felpörög, jobban veszi a gázt és előzéskor is robbanékonyabb.

Ez nemcsak érzésre van így, autócserekor a fehér SUV-val nehéz volt követni a barna lépcsőshátút országúton. Pedig a Duster sem nehéz, 1205 kilós, a Citroën azonban jó egy mázsával könnyebb nála. A Dacia mellett sokkal precízebb, rövidebb utakon járó váltója szól, a Citroën lötyögő, pontatlan váltója méltatlan az olcsó műfaj határai között igényesen megcsinált autóhoz.

Vezetni lényegesen jobb a Citroënt. A Duster kormányérzete olyan, mintha a volán tekerésekor egy oldal szalonnát emelnénk fel gumikötélen. A C-Élysée kormányzása könnyebb és pontosabb, karosszériája gyors kanyarokban kisebbeket dől.

Kényelem: rusztikus Duster, komfortos C-Élysée

130-nál a Duster, a sima 1,6-os, elsőkerekes benzinesnél hosszabb áttételeivel 3350-es fordulatszámot tart ötödikben. A Citroënben némileg többet forog a motor, a C-Élysée mégis halkabb valamivel. Aki viszont nem szereti a háromhengeresek jellegzetes hangját, vegye inkább a négyhengeres Daciát.

A Citroën kényelmesebb első üléseiben jobban átvészelhetők hosszú utak, mint a Dusterben, főleg, mert rugózása lényegesen finomabb a Daciáénál. A darabosabb Duster rusztikusabbnak hat, ami illik a karakteréhez és az eladásokat látva nem tántorítja el tőle a vásárlókat.

Nem zavaróan primitív, de puritánabb és olcsóbb a Duster masszív, strapabírónak ható belső tere

Hosszú utakra a Citroën, városba a Duster

Utasnak lenni és városban autózni a Daciában kellemesebb. Nagy ajtókivágásával kényelmesebb a beszállás, jobb a kilátás belőle, az emelt üléshelyzet a tényleges ütközésvédelmen kívül a biztonságérzetet is javítja.

Hiába megy a Duster olcsóbb autógázzal, sokkal alacsonyabb fogyasztása miatt az 1,2 VTi-vel kevesebbe kerül autózni

Hiába megy a Duster olcsóbb autógázzal, sokkal alacsonyabb fogyasztása miatt az 1,2 VTi-vel kevesebbe kerül autózni


Lábtere nem olyan hatalmas, mint a C-Élysée-ben, ám kényelmesen elég és egészséges tartásban ülhetünk benne hátul. De ami a fő, hogy normális fejtámlája van, nem pedig egy sokat aligha védő csonk türemkedik ki az üléstámlából.

Üzemanyagköltség: kicsit bonyolult

Aki benzin-gázos autót vesz, az a beindulást követő kilométert leszámítva soha nem akar 95-össel járni, hogy spórolhasson a gázzal. A Dacia fogyasztása ezért csak gyári adatként szerepel benzinnel, a Budapesten és Fejér megyében, városi és országúti vegyes forgalomban megejtett összehasonlító mérés alatt a Duster végig LPG-vel ment. Itt nem az a kérdés, hogy a Daciából megéri-e az autógázas verzió a benzinessel szemben, mert meg. De magasabb fogyasztása miatt a Duster LPG-vel is több pénzt hagyunk a kúton, mint a C-Élysée-t 95-össel tankolva.

Üzemanyagköltség 100 kilométerre
Citroën C-Élysée 1,2 VTi
Gyári adat alapján (5,2 l/100 kilométer)2106 Ft
Tesztfogyasztás alapján (5,8 l/100 kilométer)2349 Ft
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)53 (72)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford.)110/3000
 
Üzemanyagárak a számításban
95-ös benzin405 Ft/l
Autógáz (gázolaj)265 Ft/l (410 Ft/l)
 
Dacia Duster 1,6 LPG
Duster benzin, gyári átlag alapján (7,1 l/100 kilométer)2876 Ft
Duster LPG, gyári átlag alapján (8,9 l/100 kilométer)2359 Ft
Duster gáz, tesztfogyasztás (10,3 l/100 kilométer) 2730 Ft
Duster 1,5 dCi 90 dízel, tesztfogyasztás (6,0 l//100 kilométer)2460 Ft

A kis különbségeket 50 000 kilométerre felszorozva a Citroën takarékos benzinese 241 125 forintot hagy a zsebünkben az autógázzal használt Dusterrel szemben. (Mert a 190 500 Ft eltéréshez hozzáadtunk az első kilométerre 101 forintnyi benzint a hidegen benzinnel beinduló Dusterben. Hidegindításkor az első kilométerre 25 l/100 km fogyasztással kalkuláltunk a dúsabb üzem miatt.)

Listaáron a Dacia, akcióval a Citroën kerül kevesebbe

Mi az akciós árak helyett mindig az országosan egységes listaárakkal vetjük össze cikkeinkben két autó vételárát. Ennek alapján a Duster 1,6 4×2 LPG Cool 3 250 000 forintjával szemben a Citroën C-Élysée 1,2 VTi Collection 3 430 000 forintba kerül.

Tesztünk kritériumai szerint a Citroënnél kapunk jobb autót a pénzünkért. Ám egy átlagos vásárlónak a praktikusabb csomagterű, rossz úton jobban boldoguló Duster érdekesebb lehet


A Daciák ára nagyon alacsony, de nincs rájuk engedmény, a Citroënnél viszont állandóak az akciók, így végül a limuzin hozható el olcsóbban, 3 160 000 forintért.

Jótállásban jobb a Duster

A Dacia sokkal kedvezőbb jótállási feltételeket biztosít a 3 év/100 000 kilométeres gyári garanciával. A Citroëné csupán két év, kilométer-korlátozás nélkül, ami 101 500 forintért kitolható 5 év/100 000 kilométerre. A Dusterhez is kapható kiterjesztett garancia, de a 6 év/100 000 kilométer is kijön 89 900 forintból, az ötéves ára 74 900 Ft.

Végeredmény: a Citroën jobb, a Duster divatosabb

Néhány százalék csak az árkülönbség a két autó között, a pénzünkért összességében a Citroënnél kapunk jobb autót tesztünk kritériumai szerint. A drágább üzemanyaggal is olcsóbban járhatunk vele, a hátsó fejtámlákat leszámítva kulturált, megszerethető autó, nagyon jó ár/érték aránnyal és korrekt felszereltséggel.

Csakhogy egy átlagos vásárlónak, aki sosem kanyarog a tapadás határán, a Duster érdekesebb lehet. Nagy ajtóival, magas ülésével kényelmesebb, csomagtere sokkal praktikusabb és alja nemigen ér le rossz úton. Gáztankja mai áron 9000 forintból teletölthető, ami állandó örömforrás. Arról nem is szólva, hogy mégiscsak más érzés egy olcsó szedán árából egy divatosabb SUV-ban hazaállítani.