Szűk, de ingyen elvisz bárhová

Vezettük: Pannonrider

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.05.04. 08.00

Azt mindig is sejtettem, hogy a fogyasztási versenyek napelemes járgányait, lehetetlen pózban vezető pilótáknak nem jó. De ezt is ki kellett próbálni.

Röviden – Pannonrider

Mi ez?

Háromkerekű, napelemes, elektromos bringa
Mit tud? Ha süt a nap, ingyen elvisz bárhová
Mibe kerül? 675 ezer, és 2,7 millió forint között
Kinek jó? Bárkinek, aki szereti, ha megnézik

Az első, sőt sokadik pillanatra is kisipari kivitelezésnek oka van, az első legyártott, még prototípus fejlődési állapotban leledző példányban ülök. Illetve félig fekve szenvedek, mert a 190 centim durván 25 centivel haladja meg azt a méretet, amivel még kényelmes ez a járgány. De némán tűrök, mint Farkas Bertalan a mosógépnyi visszatérő egységben, hiszen nem minden nap adatik meg, hogy hasonló ritkaságba préseljem magam. Külön szerencsém, hogy nekem nincs Kubaszovom sem, így magányosan pöffeszkedhetek az űrhajószerű plexifedél alatt.

Innen elég ijesztő

Innen elég ijesztő, vadászgépes a forma

Vezesd, ha tudod!

Az AMBringa boltjából már számtalan elektromos-hajtású különlegességet kaptunk kölcsön kipróbálni. Most is ők segítenek, hogy a túlméretes sofőr valahogy mégis képes legyen közlekedni a bringával. Plusz üléspárnát gyűrök magam alá, és lecsúszom olyan mélyre, hogy a tetőt koponyasérülés nélkül lehessen rámcsukni. Persze így nem tudom majd pedállal hajtani, de sebaj. Nem is azért vagyok most itt, hogy tekerjek. Ugyanis a Pannonrider tisztán elektromos-hajtással is képes menni, nem feltétlenül kell benne pedálozni.

Nagy nehezen elhelyezkedem, egész kényelmes lett belül a plusz párnáktól, már nem szikrázik a fenekem minden fűcsomónál. Átvesszük a kezelőszerveket, világítás, index, gáz, fék, duda, kormányzás, majd rám zárják a koporsófedelet, és megmutatják, hogy arra van Szentendre, hajrá. Index, finom gázzal kisettenkedek a kereszteződésbe, majd hosszú várakozás következik, amíg az összes autó eltűnik a láthatárról, és már ki is kanyarodom az útra. Rögtön az első masszív úthibánál majdnem befejezem a tesztkört, mert a szükségesnél határozottabban húztam meg a fékeket – külön fék lassítja a jobb és bal kereket – és az út közepén sikerült keresztbe állnom a szerkezettel. Kiszállás, kínos félretolás, majd újabb kísérlet következik.

Jobbra a gázkar, fék, és a hátramenet nyomógombja

Jobbra a gázkar, fék, és a hátramenet nyomógombja

Az első pár kilométer után aztán lassan összeszokunk, már érzem a fékeket, tudok vele úgy tolatni, hogy nem törik szilánkosra a sípcsontom, egész jó. Később már annyira menőnek érzem magam, hogy a kihalt bringaúton csúcssebességet döntögetek vele. A kőkeményre fújt, kis gördülési ellenállású gumikon is elviselhető a menetkomfort – össztelós a futómű – a Pannonrider nem rázza le az ember húsát a csontról.

Visszatáplálásra is képes agymotor

Visszatáplálásra is képes a bivalyerős agymotor

Mi ez?

Szerkezetileg egy háromkerekű fekvőbringa amelyet burkolattal, nagy adag akksival és pár négyzetméternyi napelemmel turbóztak fel. A burkolat jó a szél, nap, eső ellen, illetve a légellenállás szempontjából is, mert így jóval könnyebb dolga van a bringásnak, és a villanymotornak is a tempósabb gurulásnál. Emellett a burkolatot be is lehet borítani napelemekkel. Ennél a modellnél olyan komoly mennyiséget sikerült ráépíteni, hogy napsütéses időben a 15 km/órás sebességet is képes elérni, akksik nélkül, tisztán napelemmel hajtva.

A gyártó magyar, 17 éve léteznek, és jó ideje a napelembizniszben is érdekeltek, illetve a bringázás sem áll tőlük távol. Innen nem nehéz összerakni a történetet.

Teleszkópok emelik a magasba a tetőt

Teleszkópok emelik a magasba a tetőt

Mennyit megy?

A műszaki leírás szerint 50 km/órás sebességre képes a háromkerekű járgány, de ha hinni lehet a mindenféle érdekes adatot megjelenítő fedélzeti számítógépnek, akkor én is hajszál híján belekóstoltam az ötvenes csúcssebességbe. Addig, amíg egyenesen kell menni, addig ez a tempó nem is nagyon félelmetes. A vezető hanyatt fekszik, közel a földhöz, nagyot nem lehet taknyolni. Hatótávja erősen függ a domborzati viszonyoktól, illetve a vezetési stílustól, vádliátmérőtől.


A katalógus 70 kilométeres adatról regél, átlagos használat mellett. De ha lemerülnek az akksik, akkor sincs nagy baj, csupán egy napos helyen kell félre állni fagyizni, és pár gombóc elpusztítása után mehet tovább a járgány. A motor ezen felül motorfék-üzemben képes az akkumulátorok töltésére is, így lejtőn lefelé, óvatosan fékezve a mozgási energia nagy része visszanyerhető.

Fedélzeti számítógép, temérdek infóval

Fedélzeti számítógép, temérdek infóval

Kívülről ugyan hatalmasnak tűnhet a Pannonrider, ennek ellenére remekül lehet vele manőverezni. A kormányzott kerekek szinte a fenekünk alatt fordulnak, ezért kanyarodni úgy érdemes vele, mint a buszokkal. Kicsit betolni az orrát a kereszteződésbe, aztán gyorsan alászedni. Persze ezt csak szerényebb sebesség mellett, ha nem akarunk az oldalunkra feküdni, és egyúttal közröhej tárgyává válni.

Van műszerfal is, bájos visszajelzőfényekkel

Van műszerfal is, bájos visszajelzőfényekkel

Amúgy az nyilvánvaló, hogy akik a bicikliutak nyomvonalát határozzák meg, életükben nem kerekeztek még egy métert sem bringaúton. Szentendrén például nem egyszer végződik lépcsőben a bicikliút. Bravúros, biciklisbarát megoldás a javából. Szerencsére a Pannonriderrel aránylag könnyen lehet forgolódni, hiába a tekintélyes saját tömeg. Persze sokat segít, hogy van rajta rükverc is, a pedállal is lehet tolatni, de a hátsó agyban dolgozó villanymotor is képes hátrafelé hajtani a járgányt. Egy átlagos szélességű bicikliúton ipszilonozni amúgy szép kihívás, de kis gyakorlással ennek a szintidejét is le lehet faragni.

A hiper-űrsebességre utaló, elkenődő csillagokat nem láttam a kabinból

A hiper-űrsebességre utaló, elkenődő csillagokat nem láttam a kabinból

Tényleg ingyen van

A legtöbb hálózatról tölthető elektromos járműtől eltérően a Pannonrider tényleg ingyen energiával is működhet. Ehhez csak a napon kell vele parkolni. Reggel be lehet vele menni dolgozni, aztán csak kint kell hagyni a napon, és délután a munkaidőben begyűjtött energiával hazagurulni. Borus időben sincs baj, akkor hálózatról is feltölthetőek az akksik. Igaz, ilyenkor már nincs potyázás.

Mi hajtja?

Pedállal, és a hátsó agyba épített elektromotor is mozgathatja a buborékba zárt triciklit. Utóbbit lítium akksik táplálják, és jelen kiépítésben 600 W-os teljesítményre képes, amely figyelemreméltó adat.

Kárpitozott utastér, pábááám

Kárpitozott utastér, pábááám

Szabályok itthon és külföldön:

A magyar KRESZ csak kétféle kis teljesítményű, elektromos-hajtású kétkerekűt ismer:

Kerékpár: legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 W teljesítményű elektromotor segíti. A hangsúly a kiegészítő hajtáson van, tehát pedál nélküli elektromos kerékpár nem minősül sima kerékpárnak. A 300 W alatti teljesítménynél az elektromos kerékpárra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a hagyományosra; nem kell jogosítvány, sisak és biztosítás hozzá, a maximális megengedett sebesség kerékpárúton 30 km/óra, gyalog- és kerékpárúton 20 km/óra, lakott területen belül 40 km/óra, azon kívül pedig 50 km/óra is lehet, ha a kerékpáros sisakot visel.

Ami ennél nagyobb teljesítményű (vagy nem kisegítő hajtásos), az segédmotoros kerékpár. Ennek legnagyobb tervezési sebessége 45 km/óra és legfeljebb 4 kW-os lehet az elektromos motor. Ide már kell jogosítvány, motoros sisak és biztosítás is! 

www.facebook.com/PannonRider

A kipróbált prototípus még minden részletében nem tökéletes, az egyedi gyártású burkolat nem mindenhol passzol úgy ahogy kellene, még itt-ott lehetne finomítani a szerkezeten is, de figyelemre méltó, hogy már a nulladik járgány is élvezhető, jól használható, biztonságos darab. Egyelőre még nem tömegáru, eddig összesen 3 darabot adtak el belőle, de az ötlet remek. És munkába járásra is kiváló, feltéve, ha sikerül kifizetni az elrettentő árát.

Szerző:

Szavazás

Tetszett a járgány? Kéne? Vagy nem adnál érte egy huncut petákot sem? Értékeld 1-10-ig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, az hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.