Nissan Leaf: villanyautót mindenkinek

Vezettük: új Nissan Leaf

Szerző: Hamar Balázs levél küldés 
Dátum: 2013.04.29. 07.00

Norvégiában már nem találni helyet a 100 fős elektromosautó-parkolóban sem, itthon viszont csak most indul hivatalosan a Nissan Leaf forgalmazása a felújított, okosabb, tágasabb, használhatóbb modellel. Új korszak kezdődik?

Röviden – Nissan Leaf

Mi ez?

Használható, kompakt villanyautó
Mit tud? 200 km-ig mindent, amit egy hagyományos autó
Mibe kerül? Elég sokba: 8 774 500 Ft, júniustól rendelhető
Kinek jó? Városban vagy annak környékén élőknek

Voltunk a gyárban, próbáltuk az itthon nem forgalmazott első modellt, most pedig vezettük a megújult, ráncfelvarrott Nissan Leafet is. Hogy miért ilyen érdekes számunkra a Leaf? A válasz egyszerű. Jó néhány gyártó és jó pár elektromos próbálkozás után a Nissan Leaf az első olyan tisztán villannyal működő jármű, amely gyakorlatilag teljes egészében képes kiváltani egy hagyományos családi autót. Úgy, hogy közben nem érezzük, lemondunk valamiről egy nemesebb cél érdekében. Némi megszorításra persze mégiscsak szükség van, nem utazhatunk vele például 200 kilométernél messzebbre egy huzamban, jóval tovább tart vele a “tankolás”, de a hétköznapi városi közlekedésre, ingázásra így is tökéletesen megfelelne legtöbbünknek. Főleg ha Norvégiában élnénk.

Még jobb az új Leaf

Olsóban mutatták be a megújított Nissan Leafet, amely több, mint 100 ponton változott – főleg – a vásárlói visszajelzések alapján. Nálunk ugyan nem forgalmazták eddig az autót, de a külföldi tulajdonosok 93 százaléka elégedett volt vele eddig is, amely gyakorlatilag 100 %-os arány, néhány dacos, “csak azért sem” figurával közöttük. A változtatások ellenére az új Leaf kívülről gyakorlatilag nem ismerhető fel avatatlan szem által, sőt a gyakorlatban nekünk sem sikerült első ránézésre.

Az orr-részen – a légellenállás javítása érdekében – történt minimális változás mellett jóval kézzel foghatóbb, és örömtelibb módosítások is történtek. 175-ről 199 kilométerre nőtt az elméleti hatótávolság, az invertert, a motort és immáron a töltőt is magában foglaló új egységnek hála pedig 40 literrel nőtt a csomagtér mérete (370 literesre).

A 80kW-os teljesítmény ugyan nem változott, de a csökkentett belső súrlódásnak hála a villanymotor hatékonyabb, mint korábban. Szintén változatlan a 48 litumion modulból álló akkumulátor, amely továbbra is egy erős fémházban nyugszik az utastér alatt, a lehető legalacsonyabban tartva az autó súlypontját.  A változtatások további eredménye, hogy átlagosan 32 kilóval csökkent a Leaf tömege, valamint négytizedet javítva, 11,5 másodpercre javult a 0-100-as sprintidő is.

Akár 199 kilométert is elmegy, és akár 4 óra alatt is feltölthető otthon


Akár egy hagyományos autó

A Nissan Leaf talán legnagyobb csodája, hogy ugyanolyan könnyű vezetni, mint bármely más hagyományos autót, nem igényel különleges tudást vagy hosszú gyakorlást. Gombnyomásra némán indul a Leaf, majd az automata váltókhoz hasonló fokozatválasztó kart D-be húzva máris suhanhatunk, amerre szeretnénk. A féket felengedve az autó kúszni kezd, akár egy hagyományos automatánál, a gázra lépve pedig azonnal késlekedés nélkül megindul, hála a villanymotor azonnal rendelkezésre álló 254 newtonméteres nyomatékának. Végig könnyedén gyorsul az autó, csak azt kell megszoknunk, hogy ezt mindössze némi gördülési zaj kíséri, motor- és kipufogóhang abszolút nem.   

Lassabb, takarékosabb, idegesítőbb ECO-módban

Lassabb, takarékosabb, idegesítőbb ECO-módban


Szintén a frissítés hozománya, hogy szétválasztották a fokozott fékenergia-visszanyerést szorgalmazó üzemmódot és a takarékos vezetést szorgalmazó ECO módot. Előbbi hagyományos nyelven erősebb motorféket és nagyobb hatótávot jelent, utóbbi pedig gyengébb teljesítményt és ezáltal nagyobb hatótávot. A fokozott visszatáplálást lejtmenetben érdemes leginkább aktiválni a váltót B-fokozatba húzva, az ECO-kapcsoló pedig a kormányon található. Utóbbiról nem mellesleg biztosan megállapíthatjuk, hogy már a faceliftes modellben csücsülünk-e. 

Az ECO mód egyébként kicsit olyasmi, mint százzal menni az autópályán egy hagyományos autóval, tökéletesen alkalmas a rohanó autósok idegeinek borzolására. Ilyenkor jóval nagyobb gázpedál-állásra van szükség ugyanazon sebesség eléréséhez, és a Leaf gyorsulási képessége is jócskán alábbhagy. Az európai igényeknek megfelelően kicsit feszesebbre hangolták a futóművet, és közvetlenebb lett a kormányzás is. A gyakorlatban ez még mindig inkább kényelmeset jelent, mint sportosat, és személy szerint még a kormány közvetlenségét is tovább növelném.

A fekete belső is újdonság


Fekete,  nagyobb, keményebb

Abszolút újdonság a fekete kárpit a Leaf utasterében, az előző modell kizárólag világos belsővel volt rendelhető. Változtak valamelyest az első ülések is, elvileg jobban tartanak az elődéinél, és kijavítottak egy csúnya hibát is. Az első Leafben ugyanis az akkumulátor miatti magasabb padló miatt a hátul ülők nem tudták lábfejüket az első ülések alá bedugni. Így hiába volt elegendő lábtér, egy kicsit olyan volt, mintha a nyakunkba vettünk volna a lábunkat. Ezt most az ülések hátsó alsó részének lekerekítésével oldották meg, ezzel pedig 53 milliméter plusz teret nyertek, de ezt kizárólag a lábfejnél.

Okosabb lett a korábbinál a szórakoztatórendszer, kár, hogy az okos Carwings kommunikációs rendszer nálunk még nem működik, így lemaradunk olyan funkciókról, mint a telefonról való távvezérlés, amellyel előre lehűthetjük vagy felfűthetjük a még töltőn álló autót indulás előtt.

Norvégiában villanyautózni

Az itthon alig kétszámjegyű elektromos autóval szemben Norvégiában csak Leafből több mint 3300 mászkál mostanra, és ottjártunkkor rengeteg Mitsubishi i-MiEV és több Tesla Roadster is feltűnt az utakon. A 98 százalékban megújuló energiát használó északi országban nem kell áfát fizetni az elektromos autók megvételekor, és több más engedmény mellett még a buszsávot is használhatják a tulajdonosok ingyen és bérmentve.  2012-ben a 13. legnépszerűbb autó volt a Leaf Norvégiában, idén az első negyedévben viszont már a hatodik az összes autómárkát beleszámítva, egyes városokban pedig az ezüstérmet is képes volt megszerezni. Innen még fényévekre vagyunk…

A Carwings hiánya miatt itthon a Visia, Acenta és Tekna felszereltségi szintből egyelőre csak az első jut, bár felszereltség így sem lesz rossz. A 8 774 500 forintos alapárban benne lesz a Nissan Connect 2 navigációs rendszer is, amelyhez 220 ezer forintos áron rendelhetünk 360 fokos szögben látó tolatókamerát, további 270 ezer forintért pedig egy 32 amperes  hálózati megszakítóhoz töltési lehetőséget, amellyel 8 óráról 4 órára csökken a töltési idő. Utóbbit az otthoni háztartásokban nem biztos, hogy ki tudjuk használni, erről mindenképpen érdemes az áramszolgáltatót megkérdezni.

Ezzel a dobozzal a Leafről is táplálhatjuk otthon a házat. Például az ingyen szerzett árammal...


Mennyire élhető itthon Leaf?

Magyarország enyhén szólva is elmaradott a nyugati államokhoz képest a villanyos töltőállomások tekintetében. Nagyjából 10 töltőállomás van a fővárosban, amely szerencsés esetben ingyen használható töltésre, és mindössze egyetlen gyorstöltő van, amely 30 perc alatt 80 százalékra is képes feltölteni a Leaf akkumulátorát. Gyakorlatilag marad az otthoni hálózat, ha családi házban lakunk, illetve a munkahely, amennyiben az megoldható és engedélyezett egyáltalán. A meglehetősen magas alapár kifizetése után 100 kilométeres fogyasztásra másfél – két liter benzin árának megfelelő áramot számolhatunk, így jelentősen olcsóbb az autó fenntartása egy hagyományos dízeleshez vagy benzineshez képest.  Van remény a hazai infrastruktúra változásra is, de megvalósulása és annak ideje még erősen kérdéses.

A Nissan 100 000 km vagy öt év garanciát vállal az akkumulátorokra, így az eddigi tapasztalatok alapján rendkívül megbízható akkura jó ideig biztosan nem kell majd költenünk. Az egy erősen felszerelt kompakt autó árában kínált Leafet júniustól lehet majd rendelni, eleinte kizárólag a Nissan budaörsi telephelyén.

Mellette – Ellene
  • Nem igényel megszokást
  • Ingyen is tölthető
  • Környezetvédő
  • Nagyobb hatótáv
  • Nagyobb csomagtartó
  • Kevés hazai töltő
  • Gyorstöltő híján hosszú feltöltési idő
  • Max 199 km-es hatótáv
  • Magas vételár
  • Itthon csak Visia felszereltség

Szavazás

Tetszik? Nem tetszik? Értékelheted az autót tízes skálán!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guevara

    Amíg kvázi ingyen van az áram, addig érdemes lehet ilyen autóval közelekedni, már ha nagyon muszáj autóznunk egyáltalán. Minél lassabban épül ki a az infrastruktúra az országban, tehát minél kevésbé terjednek ezek az autók addig lesz jó azoknak akik most használják. A “beetetés” után persze, lehet majd “fizetőssé” tenni ezt a műfajt is, amit kishazánkban úgy tudok elképzelni hogy lesz majd villanyautó adó, tekintettel arra hogy nem egszerű az áramot a jövedéki adó hatálya alá vonni.

  • garazsgeza

    Egy kis matek , ez akkor 9 forint/ km
    egy diesel 1,6 Fiat Bravo kb 25Ft/ km
    100ezerKm er alatt megspórol 1,6millo Ft ot,
    a vételár a Leaf nak 8,8milla ,ebböl -1,6 milla
    azaz 7,2 milla
    a Bravót pedig elviszed 5,5 millioból
    szóval sosem fogja az árát behozni,
    plusz a bravo val egy telitankal elmész 900km ert,
    a Leaf ot pedig 200km enként tölteni kell
    ha 5 milláért adnák mint a rendes diesel autókat ,
    akkkor OK
    de ez így Qrva drága..

  • garazsgeza

    és bün ronda..

  • L.A. Rómeó

    a bravonal job vétel vagy egy forma.
    a bravo makaronievő olasz ez meg jappán szusievö egy kutya.
    de dízel golf ellen esélye sincs akor se ha 200.000km-t megy és 3,2M-jót sporol meg mer 5,6Mjóért dizel golfot is kapol!
    és az menő meg csipptuningot is lehet meg ültetni meg sötétablak.
    ez meg vicc!
    hijába nem füstölög kit érdekel!
    jappán elmaradot teknika(nincs dízelük)

  • v_Petya25

    Tudom semmi sem elég, de amíg nem megy le az ára a hagyományos alsóközépkategória kb 5M árszintjéig, addig nincs esélye. És még akkor is kompromisszumokra fog kényszeríteni.

  • The Good Boy

    garazsgeza!
    Köszönjük szépen, most már tudjuk, hogy ez az autó nem önnek készült! Szerintem a Nissan sem az ön és önhöz hasonlókat célozta meg. Egyébként is érdekes ezt az autót egy olaszhoz hasonlítani… Még ha egy Gof VII-hez, amikhez mostanában divat mindent hasonlítani, de hogy egy fiathoz? Vicces!
    Az autóhoz hozzászólva: én viszont el tudom képzelni ezt az autót második autóként, egy utazólimuzin, vagy családi kombi, egyterű mellett. És nem azért, hogy megtérül-e egy f*s fiathoz képest, vagy sem, hanem mert én pl. imádok minél csendesebb, modernebb környezetben közlekedni. (itt kérnék elnézést minden olasz autó- és fiat rajongótól!)
    És még egy kis matek feladvány a zseniknek (és Gézáknak): 100.000. azonos idő alatt megtett km után az 5,5 milkás autóért ugyanannyit fognak adni, mint a 8,8-ért kaphatóért? Ugye, ugye!

  • garazsgeza

    szerintem a Golf a felét nem éri meg amenyibe kerül,
    az emberek csak a régi 2es Golf mitoszért fizetnek 1,5 szer annyit mint egy fiatért,
    sajnos volt Golf 5 és 6 os hoz szerencsém,
    annyira ilyyesztöen látszik a spórolás ,szörnyü..
    a Fiatot ,vagy az Alfát nem is ismerik,úgy mondanak ítéletet..

  • garazsgeza

    mindegy mennyi lesz a maradvány értéke használtan,
    ha a bekerülési költséget nézzük akkor is sok a Leaf ára
    a használt értéke pedig csak becsült,
    senki nem tudja mennyi km ert ,vagy évet futnak majd el az elektromos autók,
    de ha a mobiltelefon akkukból indulunk ki ,
    max 4 évet bírnak majd..

  • The Good Boy

    érdekes. előbb megkéred a nagyérdeműt, hogy aki a “a Fiatot ,vagy az Alfát nem is ismerik,úgy mondanak ítéletet..”, majd szemmel láthatóan mindenféle gyakorlati ismeret, tapasztalat nélkül mondasz az aksikról véleményt. Meg a VII-es Golfról, meg az árukról.
    A jelenlegi helyzetben sajnos a kompakt autók egy jelentős része (golf, astra, focus, auris, civic) 4,5-4,8 körüli indulóáron kezdődnek. Az, hogy a bravo árszintje ettől lejjebb van az csupán azért van, mert a piac erre az értékre árazta be, gondolom nem véletlenül. Mondjuk én nem tartom sem az astrat, sem a focust a golffal, sem a civic-el azonos szinten, de ez az én szubjektiv véleményem. /tudom, az új octavia és leon is 4 alatt kezdődik, de csak a bevezetési időszakban/.
    Alapból én is úgy gondolom, hogy korábban a golf erősen túlárazottnak volt elkönyvelve, de hogy a hetes még 2,5 milkát sem ér (ön mondta, hogy a felét sem éri az árának), azért az eléggé dilettáns megnyilvánulás.

  • The Good Boy

    bocs a hol tegező, hol magázó módért:D

  • garazsgeza

    véleményt mondok az akksiról,
    miért kinek van tapasztalata?
    a hagyományos ólom sav autó akkuk átlag 4 évet bírnak
    a mobil telók é ami NimH azok is kb 3..4 évet
    a laptop akkuk még ennyit sem
    szerintem ez elég …
    a Nissan is csak 5 évet vállal,vagy 100km ert
    ez így kevés,
    a belsöégésü motorok átlag 250ekm ert kibírnak,komoly meghibásodás nélkül

  • The Good Boy

    A toyota meg 8 év/160.000. Km garit ad…
    valaki szólhatna nekik, hogy hülyék, mert csak 4-5 évet bírnak az aksik:D

  • zoldfulu2000

    good boy: fogyó alkatrészre nem szól a gari. Izzó, balaktörlőlapát, fékbetét ez mind saját pénzből…

  • PluginHibrid

    garazs,good

    Honnan veszitek ezt az aksis marhaságot???

    4-5 év ??? Mi ez a szám ???

    Saját tapasztalat kell???

    5 év 140KKm – gyári akksi ua érzésre mint mindig is.Töltödik, merül semmi gond.Ha megmérnénk biztos lenne csökkenés a teljesítményben de nem sok.
    Li akku 2,2 év, 1 cella 30% csere szükséges(30E) userhiba is volt sajna benne…., többi Ok.
    Mellesleg :
    Véssétek a fejetekbe, hogy cellákból állnak a hibrid-villautóakkupackok.Nem romlik el soha az egész!!!
    Minnél több cella, annál jobb.
    Pl Tesla Modell S több ezer cella!!!
    Szerintetek ott egyszerű a csere, felújítás???
    Föleg mível kb robot fogja végezni nemsokára,mint a gyártást már ma is !!!

  • PluginHibrid

    12v aksim Panasonic.
    Szerintetek bírja 5 év után is?
    Vagy meghibásodott már ???

  • The Good Boy

    Zuldfulu2000:

    Hol irtam én olyat, hogy a gari kopó alkatrészekre is vonatkozik? Én a Toyotánál a hibrid hajtásra (aksi) értettem a 8év/160.000 km-t.
    Volt már jó pár újként vásárolt autóm, tisztában vagyok vele, hogy mi garanciális, mi nem.

    PluginHibrid:

    Légyszives te is idézz már tőlem, hogy én hol fikáztam az aksik élettartamát? Hol irtam, hogy csak 4-5 évig jók maximum? Pont azért “vitáztam” Géza úrral, mert ő akarta megmagyarázni, hogy az autó aksik csak pár évig jók.
    Hihetetlen hogy mennyire nem megy egyeseknek az értő olvasás… (vagy csak kötözködni akar)

    Ja és még valami, hogy érzékeltessem, hogy bízok-e a hibrid aksiban vagy nem: múlt héten a közelgő autócsere kapcsán éppen az Auris HSD-t néztem meg és próbáltam ki…

  • The Good Boy

    Bocs az elütésért zoldfulu2000

  • zoldfulu2000

    Godd boy: igen közben nekem is leesett hogy ez nem az az aksi. Szerintem a sima aksira nem fogod tudni érvényesíteni a garit. De a hibridrednszer más, ott hajtáslánc része.

  • L.A. Rómeó

    én good bojal értekegyet amit lényegében mondot a töbi csak körités:
    ez a nissan szar ahogy fiat is és sorolhatnánk csak a vw jó!
    ez a nissan villanyautó közelében sincs a xl1 vw-nek ami várhatóan 20M felet lesz mer ez a nissan drága és alulfejlet villanyauto az meg hibrid ráadásul az nagyon ügyesen kialakitot ezér 2en is beleférnek.

  • The Good Boy

    de jó, elszállt a kommentem…

    Zoldfulu: Nincs probléma:)

    Nekem anno cseréltek garanciában akkumulátort az egyik autómban, miután egy hónapos korában az assistance trélerén vitték be a szervizbe, miután semmi életjelet nem adott magáról. Az aksi pedig vadomat új volt, mert átadásnál a nullreviziónál vették észre, hogy az eredetileg benne lévő aksi “öreg”, és ezért egy teljesen új került bele (pedig nem bemutató, vagy túltárolt autó volt).

  • killerbee

    garazsgeza ugye sosem volt kedvenced a matek? szerinted 100ekm alatt a budos dizeled csak az olajat egeti (es nyomja ki a kormot kinyirva mindenkit) es ezen felul semmi mas koltsege sincs?
    egy fostos bravot ami bunronda is, hogy lehet mar egy elektomos leaf-el egy lapon emliteni?

    az akkumulatorokhoz meg lathatoan szazad annyit sem ertesz mint a matekhoz, meg valami uj elmelet toled? :)

  • killerbee

    “majd az automata váltókhoz hasonló fokozatválasztó kart D-be húzva máris suhanhatunk”

    istenem, hogy szakadna ra az eg, milyen fokozatvalaszto kart almodtak mar megint ide??? azt amelyikkel a nemletezo fokozatok kozott lehet valtani?
    gondolom aki ezt az agyremet leirta az egy villamos oldalan is veszettul keresi a tanksapkat.

  • garazsgeza

    a villany szerinted honnan jön majd killerbee ,ha mindenki elektro autóval j

  • killerbee

    garazsgeza es szerinted most hogy majdnem mindenki olajos fossal jar, honnan jon az olaj hozza?

  • Hanyes

    Igaz, hogy drágább, mint a hasonló méretű belsőégésű motorral szerelt autók, de hogy mennyivel, ez hosszú távon derül ki. A többség, aki új autót vesz, részletre veszi, ennél magasabb lesz a törlesztőrészlet, de nem kell alapból több millióval többet kifizetnie. Az újautó kereskedőnek a szervizen van nagyobb haszna, nem az eladáson. Itt pedig a Leaf egy 5 éves időszakra kivetítve előnyben lehet, hiszen nem kell benne olajakat cserélni, szűrőket meg ami a nem elektromos hajtással együtt járó szervizelés. Marad a futómű és a karosszéria, a hajtásláncot kihagynám, mert azzal szerintem kb. annyi karbantartani való lesz, mint a mostani hybrid autók elektromos hajtási rendszerén, vagyis szinte semmi. Mivel hosszú távra nem használható, ingázós autónak veszi majd aki veszi, ott előnyben van pl. a részecskeszűrős dízelekkel, mert azok nem szeretik az ilyen üzemeltetést, egy részecskeszűrő pedig nem olcsó, ha cserélni kell, persze időnként akkor is tönkremegy, ha rendszeresen regenerálják. Szóval egy ilyen autónál beépítik a vételárba a nem elektromos autóknál fizetendő elmaradó szervízköltségeket is, persze a “fejlettebb” országokban ezt adókedvezményekkel és egyebekkel kompenzálják valamelyest, hogy jobban megérje ilyen autót venni.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.