Röviden – Ford Kuga 2.0TDCi Powershift Titanium 

Mi ez?

Hobbiterepjáró a Fordtól, abból is a majdnem-fullextrás csúcs

Mit tud?Csendben, gyorsan, kényelmesen menni kanyarokban, sztrádán, földúton egyaránt
Mibe kerül?6,9 millió a benzines-fronthajtású alap, 9-9,5 egy olyan dízel, amiből már BMW X3 se kéne
Kinek jó? Fordosoknak, akik pont ezt a kocsit szeretnék a bőséges kompakt SUV-kínálatból

Kedves rokonom céges Mondeója kiöregedett a harcból. Kugát rendelt helyette. Utána – ilyenek ezek a rokonok, majdnem mindig csak a döntés után érdeklődnek – megkérdezte, hogy mi a véleményem. Hát, mondtam óvatosan, az új Kugát még nem vezettem, de a régiből is csak egy dologra emlékszem: hogy nagyon szűk volt. Ha az új is az, nagyon fura lesz a Mondeo után, ijesztgettem, de áprilisban jön a tesztautó, majd kipróbáljuk.

Jött az április, jött a tesztautó, jöttem én, beleültem, és már az első métereken tudtam, hogy a kedves rokon nem kap majd klausztrofóbiás rohamot. Az új Kuga kiváló autó lett, sokkal tágasabb, mint elődje volt, de még így, terebélyesen is jó vezetni. Pláne dupla kuplungos váltóval, összkerékhajtással és a legerősebb dízelmotorral. Pár apró gondja-baja eltörpül a jó tulajdonságok mellett; Mondeo-tulajok, ha Kugába akartok ülni, áldásom rátok!

A megújult Kuga 81 mm-rel hosszabb, 4-gyel keskenyebb és 8-cal alacsonyabb elődjénél

Kívül

Alacsonyabb, keskenyebb, de jóval hosszabb elődjénél a Kuga. Sokkal nagyobbnak is néz ki nála. Megmaradtak az előd kis formai játékai, mint az ál-kopoltyú az első kerék felett, vagy a dupla kipufogó, a szürke kamu-alvázvédők, de a nagyon keskenyre húzott hűtőmaszkkal és fényszórókkal az autó szigorúbb, komolyabb, kicsit apukásabb lett.
A formákat, karosszéria-elemeket, lámpákat végtelenül részletesen kidolgozták, az összhatás pedig egyszerre hozza az új Focus rondaságát és az előző Kuga vagányságát, a már említett felnőttességgel együtt. Nem tudom rámondani, hogy szép, azt meg pláne nem, hogy csúnya; két hétig jártam a kocsival, de még az utolsó nap is vissza-visszanéztem rá, ha megálltam valahol: tetszik? Nem tetszik? És még most sem tudom. De jó!

A 9,3 milliós Ford beltere igényes, finoman kidolgozott. A hasonló méretű prémiummárkák sem kínálnak sokkal különbet

Belül

Nyolc centivel hosszabb, és belül minden irányban nagyobbnak érződik elődjénél az új Kuga. A csomagtartó húsz százalékkal, több mint 80 literrel bővült (most majdnem 500 liter). Négy felnőtt számára kifejezetten tágas, kényelmes utazóautó lett a Ford szabadidő-autója, ezzel sikerült felszámolni az előd legnagyobb hiányosságát, a szűk kabint, a térérzet hiányát.
Pláne a dupla naptetős tesztautóval; ennek felára 199 ezer forint lenne a 9,3 millión felül.

Adatlap

Ford Kuga 2.0 TDCi Powershift Titanium

Ismerek embert, aki megrendelte. Jól tette! 1
Motor1997 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény163 LE
Nyomaték340 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)9,9 sec
Végsebesség198 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,9 l / 100 km

Az anyagok minősége, az illesztések, részletek méltók a kocsi árához; nem nagyon sírunk egy X3-as BMW után a Kugából. De csak addig nem, amíg meg nem nézzük a katalógusban a felszereltségi listát, és rá nem jövünk, hogy ebben a bő kilencmillióban még nincs benne a motoros mozgatású vezetőülés, a bőrkárpit, az ülésfűtés, a xenonlámpa, a navigáció, de még a Kuga legtöbbet reklámozott szolgáltatása, a láblendítéssel nyitható motoros csomagtérajtó sem.

Na ez mondjuk nem is baj. Hölgyeim, uraim, Kuga-vásárló-jelöltek: fogadják meg a tanácsomat, és ne rendeljék meg 120 ezer forintért ezt az extrát! A hatalmas fedelet szánalmasan lassan emeli fel erőlködve a villanymotor, sőt: reggelente, ha kicsit hideg volt, hiába rúgtam a Kuga alá, a zár csak kattant egyet, az ajtó pedig maradt a helyén. És a zárás sem ment könnyebben. Többször, talán tucatszor is meg kellett állnom pár méter után, mert a műszerfal kétségbeesett villogással jelezte, hogy nyitva maradt a csomagtérfedél. Később rájöttem, hogy ha a teljes, dupla kattanásos zárás előtt D-be húzom a váltókart, és elindulok, a csigalassú zárási folyamat megszakad, én meg kulloghatok hátra.

492 literes a csomagtér, húsz százalékkal nagyobb elődjéénél

Ez a kis kényelmetlenség, az érintés nélkül nyíló, illetve nem nyíló ajtó volt az egyik említésre méltó hiba, amibe beleköthettem. A másik a nem éppen intuitív menüvezérlés a nem-érintőképernyős, feláras Sony egységen. Ezekkel együtt a Kuga az együtt töltött bő 2000 kilométer alatt nagyon hozzám nőtt, megszoktam, és kifejezetten nehezemre esett megválni tőle a teszt végén.

Megszerettem a jó fogású kormányt, a megszokást igénylő, de utána könnyen kezelhető tempomat-gombokat, az órák közötti kis képernyő fantasztikus szolgáltatását, miszerint képes egyszerre mutatni a megtett távot, a még megtehető távot, az átlag- és a pillanatnyi fogyasztást. Élveztem a temérdek légrostélyon át szellőztető, hatásos klímát, a követőradar komfortját. Otthonos és alaposan felextrázható autó a Kuga – a bevezetésben említett rokon biztosan boldog lesz majd benne.

196 km/h-s végsebességével nagyon gyors SUV-nak számít a Kuga

Alul

(Powershift és 4×4)

Az erősebb, 163 lovas dízelmotor mellé hatfokozatú, duplakuplungos robotváltót kaptunk a tesztautóban. Remek konstelláció ez így, a motor adja a sok nyomatékot, ahogy kell, a váltó villámgyorsan kapcsolgat fel-le, semmi értelme a váltókaron található kis billenőkapcsolóval belerondítani a működésébe. Csak nagyon lassú manőverezésnél, parkolásnál kell számításba venni, hogy a mechanikus kuplungos váltóval nincs olyan finom kúszás, mint a hagyományos automatákkal megszokhattuk.

Az összkerékhajtás is bolondbiztos, a lejtmenet-vezérlő kapcsolásán kívül kívül ember bele nem nyúlhat a rendszerbe. Működését emígyen foglalta össze Földes Attila kollégám a nemzetközi bemutató után:

“Az összkerekes változatokban elektronikus nyomatékelosztó dolgozik, amely a mechanikus szerkezet többlettömege nélkül – a fékek használatával – osztja el a vezetési stílustól és az útviszonyoktól függően a kerekekre, illetve a tengelyekre jutó nyomatékot. Hatását a stabilabb kanyarvételekben, a nedves útburkolaton jobb tapadásban, illetve a csökkent alulkormányozottság érzésben érhető tetten. A rendszer működését a műszerfalon lévő, aránylag zsúfoltra sikerült kijelzőn is figyelemmel lehet kísérni, ahol grafika mutatja, melyik kerékre mekkora nyomaték jut.”


Kisebb árkokon, kisebb bokrokon lelkesen gázol át a kifinomult összkerékhajtással rendelkező Kuga 4WD

A kényelmes és bonyolult rendszerek ára a fogyasztásban mutatkozik meg. A kétliteres dízelmotorral nem különösebben hajtva vegyes üzemben 7,7 liter körül evett alattam a Kuga. Ez ugyan nem hátborzongató egy 17 mázsás, összkerekes automatától, de a VW-csoport vagy a BMW hasonló autói, sőt, újabban a Mazda CX5 is ennél jó egy literrel kevesebbet szokott fogyasztani.

Vezetési élmény

A nagyon közvetlen kormányzás, a széles állítási tartományaival kiválóan testre szabható ülés- és kormánypozíció az erős motorral, jó váltóval, ügyes 4×4-gyel már-már sportautós élményeket képes nyújtani a Kugában. Hogy egy tágas családi SUV ilyen fickós legyen a visegrádi szerpentinen – nagyon meglepődtünk mind, akik próbáltuk a fent beharangozott négyes összehasonlító teszt során.

Eddig a Mazda CX5-öt gondoltuk a legjobban vezethető kompakt szabadidőautónak, de ez most már nem ilyen egyértelmű. Az pedig biztos, hogy a Ford duplakuplungos robotváltója messze felülmúlja a kategória többi automatáját, a VW DSG-jét kivéve persze.

A hátsó ülés jól formázott, németesen keményre, de komfortosra tömött, viszont széltében három gyerekülés csak küszködve férne bele. A RAV4, CR-V sokkal szélesebb hátul


A Fiesta, Focus, Mondeo, S-Max mellett a Kugáról is elmondható, hogy igazi újkori Ford: tervezése során minden paraméter kialakításánál meghatározó volt, hogy ne csorbuljon a vezetési élmény.

A nagyon gazdagon, de navigáció nélkül felszerelt kivitel és konkurensei. Nem akciós listaárak
Ford Kuga 2.0 TDCi Titanium Powershift (163 LE)9 340 000 Ft
Toyota RAV4 2.2 D-4D Style aut. (150 LE)9 420 000 Ft
Mazda CX5 2.2 CD Revolution 4WD aut. (150 LE)10 140 000 Ft
Honda CR-V  2.2 CTDi Lifestyle aut. (150 LE)9 849 000 Ft

(A vezess.hu-n hamarosan összehasonlító tesztet közlünk a fenti négy autóról! Ott majd kiderül, mit tud az önmagában nagyon meggyőző Kuga a versenytársakkal szemben.)

Kinek ajánljuk?

A Kuga súlycsoportja, a legújabb generációs kompakt európai szabadidőautók családja tulajdonképpen a Tökéletes Hétköznapi Autó kategóriája. Tágas, biztonságos, jó minőségű, elegáns fellépésű kocsik, korszerű dízelmotorral épeszű fogyasztással, de kellő dinamikával. 
Magas ülésükből jól belátni a városi forgalmat, opciós, elektronikusan vezérelt, bolondbiztos összkerékhajtásukkal téli utakon vagy könnyű terepen is remekül elboldogulnak. Nagy csomagtartó, bőséges fej- és lábtér mindenütt – egy kompakt SUV, például egy Kuga ideális mindenes.
Épp ezért azt mondom, ha van pénz az idő 99%-ában kihasználatlan összkerékhajtásra, és nem vagyunk akkora Schumacherek, hogy ne bírnánk elviselni a magas építés, nagy tömeg által meghatározott dinamikai korlátokat, boldogak lehetünk egy ilyen autóval.
Sőt, a nagyon kezes, mozgékony, villámgyorsan kapcsolgató duplakuplungos váltós Kugával még talán akkor is, ha egy kicsit mégiscsak Schumacherek vagyunk.
Mellette – Ellene
  • Elképesztő vezetési élmény
  • Komoly terepjáró-képesség
  • Tágas kabin, jól variálható utastér
  • Folyamatos elégedettségérzés a kocsiban
  • Béna motoros csomagtérajtó
  • Nehézkesen kezelhető menürendszer
  • Kicsit magas fogyasztás

Tetszik az autó? Mennyire? Értékeld!

302 szavazat - átlag: 7.4 (10-ből)

Tetszik az autó? Mennyire? Értékeld!