Felnőtt a feladathoz

Menetpróba: Subaru Forester 2013

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.04.25. 16.15

Miután a magasabb építés és a dízelmotor kívánalmait kipipálta, az előző generációs Forester egyetlen dologgal maradt adósa a vásárlóknak. Utóda ezt a hiányt is orvosolta. Ideje elkezdeni törni a fejünket a következőn; maradt pár évünk kívánni.

Huszonhárom milliméter. Ennyivel nagyobb a hátsó lábtér az új Subaru Foresterben, mint az előző, harmadik generációs modellben. Aztán a felsorolást további pluszok követik: 26 mm-rel hosszabb tengelytáv, 10 mm-rel széjjelebb ültetett első utasok, 3,5 centiméterrel megnövelt teljes magasság, 200 mm-rel előrébb tolt A-oszlop – elméletileg minden pontján más, memóriajátékban mégis mindig mellényúlnánk, sziluettjében annyira hasonlít elődjére a negyedik generációs modell. 


Pontról pontra megvizsgálva aztán nyilvánvaló, hogy vadonatúj, sőt karakterében is eltérő: komolyabb, elegánsabb, ugyanakkor agresszívabb is az újonc – nem véletlenül beszélt Mátrai Gábor, a márka hazai képviseletének ügyvezetője műfajváltásról és flottás eladásokról. 
Az első két generáció emelt hasú kombi volt, a harmadik sterilen modern hatású, reménybeli szabadidőjármű. A mostani viszont kikerekedett, és méretét tekintve besorolt az Európa-szerte nagy remények övezte (noha két éve szolidan zuhanó) kompakt szabadidőjárművek élmezőnyébe. 
Személyiségével felesleges foglalkoznunk. A Forester a szokásokkal dacolva pont úgy néz ki élőben, mint a felvételeken. Mentségére szolgáljon, hogy az egyéni karakter fogalmát mára kategóriája teljes egészében elfelejtette, az egykor formabontó szegmensben ma csupa biztonsági játékos van jelen – hiába, ez van, amikor szalad a szekér, senki nem mer új irányt kijelölni 
Az utastérben ugyanebből a megfontolásból fogad deja vu érzés: az XV magasan a legkeresettebb modellje a márkának, és ha már műszakilag is rokonok, semmi nem indokolta, hogy eltérő belsőt faragjanak a két modellnek. Annál is inkább, mert így kisebb a csábítás, hogy az emelt hasú ferdehátú vásárlói átpártoljanak a Foresterhez – ők maradjanak csak ott, ahol vannak, majd jönnek más márkáktól vásárlók. 


És hogy tényleg jöjjenek, a Subaru a szokásos érveit, vagy inkább érvét tudja mozgósítani: a szimmetrikus összkerékhajtást. Éppen ezért a magyarországi bemutatót gyakorlatilag teljes egészében a hajtáslánc köré szervezték. 
Említés szintjén sem foglalkoztunk a magasabb csípőpontokkal, a pontosan összeillesztett, de anyagválasztásában semmi forradalmit nem hozó beltérrel, elsiklottunk a csomagtér most először motorosan nyitható ajtaja mellett, egy mozdulattal síkba dönthető hátsó üléstámlák felett, és az XV-ből megismert, ugyanazon adatokat sokféle variációban tálaló központi kijelzővel sem törődtünk. 
Ehelyett háromfelé szaladt a társaság, hogy megtudjuk, hogyan viselkedik a Forester terepen, országúton és vészhelyzetben. 
A kompakt szabadidőjárművek között nagyon jónak számító 220 mm-es szabad hasmagasság, az állandó összkerékhajtás és a boxermotorból adódó alacsony tömegközéppont révén valódi terepjárókat idéző mutatványokra képes a Forester – idéző, hiszen viszkókuplungos összkerékhajtásával nem való kemény helyzetbe, lágy talajra az autó. 
Az viszont ilyen körülmények között is kiderült, hogy a különösen merev karosszéria dicséretekor nem a levegőbe beszéltek; átlósan két kerékre állítva sem nyikorog a váz, könnyen nyitható minden ajtó. 


A modell terepképességeit egyébként a rendelhető hajtáslánc-konfigurációk (2,0 dízelmotor, kézi váltó; 2,0 szívó benzinmotor, kézi vagy CVT váltó; 2,0 turbó, CVTváltó) közül nem a motor, hanem a sebességváltó határozza meg, noha áttételesen. Csak a CVT váltóhoz jár ugyanis az X-Mode terepvezérlés, amely összehangolja a váltó, az összkerékhajtás, az ESP és a (szintén csak itt kínált) lejtmeneti ereszkedés-szabályozó rendszer működését. Szintén nem mellékes, hogy a CVT váltóhoz a Subarunál eltérő 4WD rendszer dukál, a viszkókuplung helyett elektronikus vezérlésű, fürgébben reagáló, többtárcsás hidraulikus központi tengelykapcsolóval, 50:50 helyett 60:40 arányú kezdeti nyomatékmegosztással. 
Papírforma szerint a turbómotoros XT kivitel brillírozik országúton. Noha a CVT sebességváltó visszafogja valamelyest, elég gyorsan reagál ahhoz, hogy kanyarban kitámaszthassuk vele a hajtásláncot. Csekély oldaldőlése rácáfol a magas építésmódra, a húzóerő egyenletesen épül fel, összhangban a motor- és szélzajjal. A fékezés az egyetlen mutatvány, ahol a mélyen fekvő boxermotor sem tud javítani a helyzeten, hatékonyan, de érezhetőt bólintva lassul a Forester. 
Ha nem konvojban autóztunk volna, a futóművet ízlelgetve, a körkörös kilátás értékelésére is nyilván lett volna lehetőségünk: oldalra és hátra egyaránt jobb kitekintés esik az autóból, mint elődjéből. 
A program végére maradt a vizes aszfalton végzett kikerülési manőver, fékezési gyakorlat és jávorszarvas-teszt. Itt a becsület kedvéért egy kézi váltós dízel modellel álltam rajthoz (még idén a gázolajos verzióhoz is elérhető lesz a CVT automata váltó). A belül kissé dörmögős motor a külvilág számára visszafogott, de lelkes süvítéssel ad életjelet magáról, hiányoznak belőle a kellemetlen felhangok. 
Ami a manőverező képességet illeti, a Foresternek alap futóművel sincs oka szégyenkezésre, az újfent kihangsúlyozott boxermotor és a legtöbb összkerékhajtású autóra jellemző alulkormányzottság hiánya magabiztossá, gyors irányváltások során is stabillá teszi – más kérdés, hogy valós vészhelyzetben nyilván a vezető, és vele együtt az autó is hevesebben reagál, amint azt az XV-nél is tapasztaltuk. 


A rövid menetpróba konklúziója nem volt más, mint amire a nap elején feltettük volna az ebédünket: a Forester ugyanolyan jól vezethető, egyedi személyiségét nem megjelenésében, hanem viselkedésében hordozó jármű, mint volt, épp csak formatervét bonyolították egy kicsit tovább, és akkorára szabták, hogy végre legyen értelme a hátsó üléssorának. 

A modellt ettől a héttől kezdve forgalmazza az importőr. Minden változaton alapfelszerelés a hat légzsák (plusz a vezető oldali térdlégzsák), a menetstabilizáló elektronika, a visszagurulás-gátló rendszer, a négy tárcsafék, a mobiltelefon-kihangosítás, az USB-s audiorendszer, de a sárra gondolva a fényszórómosó és a ködfényszóró is. 
A belépőmodell 8,3 forintos ára nem kevés, a közvetlen konkurencia ismeretében (VW Tiguan 1.4 TSI 7,99 millió, Mazda CX-5 2.0 AWD 8,13 millió, Toyota RAV4 2.0 4WD 6,85 millió, Honda CR-V 2.0 4WD, 7, 27 millió) hinni kell az autóban, hogy ezt válasszuk. Ez persze mindig is így volt a Subaruk esetében, és most minden eddiginél erősebbek a racionális érvek, de azért továbbra sem árt, ha rajongunk a boxermotorért és az orron kékellő Fiastyúk csillagképért…
A CVT (Lineartronic) váltó felára 450 000 forint, a dízelmotoré 690 000 forint – tízezer forint híján kilencmillióért ülhetünk először a 147 lovas dízel kivitelbe. Ez már valamivel jobb vétel a piacon, a Honda 9,4, a Mazda 8,93, a Toyota 7,99, a VW 8,37 millióért kínál legolcsóbban hasonló teljesítményű, összkerékhajtású dízel szabadidőjárművet. 
A benzines turbómotor 240 lóerejének megkérik az árát, és ezzel el is szakítják saját otthonos valóságától: 11,3 milliós vételárával már az Audi Q5 (2.0 TFSI Tiptronic quattro, 225 LE, 13,4 millió) felségterületén mozog, márpedig ott nem szokás foglyokat ejteni.

Kommentek

  • zoldfulu2000

    Továbbra sem jön be. A 2009ig gyártott Legacy volt a helyes irány, oda kellene visszatérni.

  • Kovijani

    Es mi van a helikopterrel? :). Amugy en orulok, hogy eltero stilusokban olvashatok az autorol. Igy van ez jol!
    Nekem speciale jobban tetszett az elozo generacio letisztultabb formaterve( a jelenlegi Outlander emlekeztet most ra), de ezt leszamitva minden masban elorelepes ez a model. Es ez teny, nemcsak afele szereny velemeny :)
    En drukkolok neki! Hajra Szubi!

  • Kovijani

    Love. It’s what makes a Subaru, a Subaru. Egy jo reklamfilm a Foresterrol az erzelgosoknek :
    http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=%2F#/watch?v=N67roKANKdY

  • megint

    Az előző jobban tetszett, belül még mindig sivár. Szerintem is a 2009-ig gyártott legacy a jó irány, még ma is szép autónak számít.

  • L.A. Rómeó

    1. vw dízele job mind a subarué!
    2. turrbos benzines audi árban mozog, aza 2 Millio nem tétel.
    audi osztájban nem jáccik mer azt ismert márka ikényes embereknek ezmeg ikénytelen és ismeretlen jappán

  • Subiefun

    Hát az lehet hogy a Subaru nem ojan igenyes mint az Audi de a Subaru kozel se igenytelen en nem ismeretlen

  • berkeszsolti

    Konnyen lehet, hogy rosszul tudom es kernem kijavitani, ha igy van, de en ugy emlekszem, hogy a kezivaltos osszkerekhajtasa a robusztusabb es ez szinten allando osszkerekhajtas
    viszko-differencialZARRAL. A viszko-kuplung kifejezes szerintem felrevezeto, mert itt nem kapcsolodo osszkerekhajtasrol van szo. A viszko-zar jol kitalalt valami, olcso es kozel 100%-os zarast tud. Udv

  • L.A. Rómeó

    énsem ismerem subarut(nemis akarom) de aszt érzem hogy ezek sem konyitanak az öszkerékhajtáshoz!
    most feltünt kezdő márka és probállkozik valamivel tipikus jappán.

    audi quattro csakis az igazi öszkerékhajtány!

  • L.A. Rómeó

    mivel jappánok dízelt nem tudnak gyártani szerintem dízelt is koppintották vw-ről.
    százszázallék!

  • L.A. Rómeó

    csak lehajlitották a hengereket boxernek hogy álcázzák a csalást!
    ez százszázallék! mi másér lenne boxer?

  • zoldfulu2000

    Mi az hogy “lehajtották”? Csak szimplán nem rögzítették őket rendesen egymáshoz és szétestek… :)

  • Subiefun

    Rómeo:Szerintem rosszul erzed a Subaru se most kezdett el fogalakozni az összkerekhajtással és amugy nem egy most egy most feltunk márka

  • geotrinus

    Ez egy jó autó, nincs benne kompromisszum.
    Talán ebbe az idétlen dízelezésbe nem kellene beszállnia a Subarunak, sokat ront az imidzsen.

  • peta33

    Ha jól tudom azonos cég a Toyota-Subaru,de ha teszten kellene szerepeltetni,a Subaru új Foresterje,mindenben jobb szerintem a cégen belüli Rav 4-nél.Eben a kategóriában a japánok közül most a 3 Top:..,Új Forester,,,Cx-5,,,Outlander,kinek mire kellenek ezek a nyerők..A japánok között,árban,minőségben,tudásban. Megkockáztatom,más kategóriában is megállnák a helyüket,,,kisebb-nagyobb,drágább társaik ellen is.,,,

Ezek a világ leginkább tiszteletre méltó autógyártói

A Fortune magazin évről évre felállítja az ötven leginkább nagyra becsült nagyvállalat globális rangsorát. Az autógyártók nem képviseltetik magukat nagy számban.

Ömlik a kínai Audi

A Volkswagen felfuttatja az Audi gyártását Kínában. Elsősorban hibrid és elektromos hajtású modellekkel bővítik majd a kínálatot.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.