A sportos háromajtóssal magára talált a SEAT

Menetpróba: Seat Leon SC

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.04.22. 15.00

Nagyon megnézik, a technológiája pedig a német Év Autójáé. A SEAT Leon SC, úgy tűnik, az az autója lesz a spanyol márkának, amellyel visszatalálhat önmagához.

Röviden – SEAT Leon SC

Mi ez?

                Sportos kompakt háromajtós, Golf-alapokon
Mit tud? Szép, tágas, technikája a Golfé, de ára egy SEAT-é
Mibe kerül? Még nem tudni, de olcsóbb lesz a Golfnál
Kinek jó? Gyermekteleneknek, akik szeretik a szép formákat és a turbómotorokat

Barcelona környékén, hegyi utakon, április végén még nagyon álmos kis nyaralóvárosokban, 120-ra korlátozott tempójú sztrádákon próbáltuk ki az új Seat Leon háromajtós változatát. A tapasztalatokat nem nehéz tömören összefoglalnom: ez egy szép és jó autó. A Leon SC személyében igen jó esélyekkel rendelkező új harcos  léphet szorítóba a sportos háromajtós kompaktok súlycsoportjában Európában.

Külső

Kigyűjtöttem ide balra ebbe a kapcsolódó cikkek-dobozba azt a három másik sportos, háromajtós modellt, amelyek kategóriájuk krémjét alkotják, ami az izgalmas, látványos, mi több, szép formai megoldásokat illeti. Az Astra GTC, a Mégane Coupé és az egy számmal drágább márkák közül a kompakt mezőnyhöz leereszkedő Audi A3; ezek a legszebbek a kompakt háromajtósok között. És a Seat Leon SC most méltán követel helyet közöttük magának.

Ez a kocsi ugyanis nem úgy készült, hogy a sima Seat Leonból elhagytak két ajtót. 3,5 centivel rövidebb tengelytáv, 19 fokkal csapottabb hátsó szélvédő, 13 mm-rel alacsonyabb tető, még több finom kis élek, vékonyabb tetőoszlopok, jobb arányok – a Leon SC sokkal könnyedebb, energikusabb autó, mint a sima Leon.

Ha a “Historical Milestone”, történelmi mérföldkő kifejezés talán túlzó is volt egy kicsit a prezentáción az előadó péeres részéről, azért el tudjuk fogadni, hogy az SC megjelenésével a Leon immár nem egy modell, hanem egy új modellcsalád. A Leon és a Leon SC karaktere valóban különbözik egymástól annyira, mint amennyivel a legelső Leon volt sportosabb akkor még más néven árult, lépcsős hátú változatánál, a Toledónál. Nem rossz megünneplése a SEAT márka 60. évfordulójának ez az SC, mint önálló modell.

A bemutató prezentációkon még éreztük, hogy a Seat a Volkswagen csoportban kicsit mostohagyermek volt az utóbbi időben, de azért éreztük az új, szép Leon SC adta jogos önbizalom hajtásait is

Külön örültünk a bemutatón, hogy a SEAT is megadta magát annak a friss szellőnek, amely ellegyintette a szürke-fehér-fekete felleget az autóipar fölül, és látványos színekben merte a sajtó elé hozni autóit. Az acélkék és metálpiros kocsik forgatták a fejeket rendesen a spanyol forgalomban; Volkswagen-konszern ide vagy oda, a helyiek büszkén csodálták új nemzeti termékeiket, amerre csak jártunk velük.

Belső

Az utastérben viszont már nem sok minden utalt arra, hogy ez egy új modell lenne. A műszerfal ugyanaz, mint a Leoné, ami viszont majdnem ugyanaz, mint a Golfé vagy az Octaviáé. Egyszerű, logikus, átlátható, semleges az egész. A középkonzol egy kicsit nyomta a térdem, de ezen kívül semmilyen okom nem lehetett panaszra. És lelkesedésre sem. Érintőképernyős navi, finoman működő klíma, kellemes hangzású hifi, és semmi érzelem.

Hátul a nyithatatlan keskeny ablakok okoznak némi klausztrofóbiás sokkot

Hátul a nyithatatlan keskeny ablakok okoznak némi klausztrofóbiás sokkot


Ahogy a konkurens modellekben, a Leon SC-ben is elámultam azon, milyen sok helyet sikerült valahogy bekeretezni ezzel a lapos, csinos formával. Hátul 181 centimmel magam mögött simán elfértem (sokkal magasabbak azért ne várjanak csodát: a fejtér, térdhely elég volt, de csak épphogy). A 380 literes csomagtartót pedig egyáltalán nem bírtam feldolgozni. Ilyen szép, filigrán kocsi, és csak rakja-rakja az ember bele a csomagot, még a kalaptartót se kell levenni – elképesztő.

Mintha Natalie Portman a 160 centijével eljönne hozzánk egy karácsonyi vacsorára, és eltűnne benne keresztanyám halászléjéből két tányér, egy-egy karéj kenyérrel, meg nagymamám töltött káposztájából egy masszív kétökölnyi  példány, kis vele sütött csülökkel, majd az egészre vidáman bekapná feleségem tepsijéből azt a semmi kis mákos-diós kalácsot, amiből talán ha nyom húsz dekát egy szelet, hogy utána mosolyogva eltáncolja a fa körül a fekete hattyút.

Oldalról kényelmetlenül emlékeztet az Audi A3-ra

Alsó fertály

Ahogy a Golf-alapokra épített összes VW-termék, a Leon SC is kétféle hátsó futóművel készül. 150 lóerőig olcsóbb, egyszerűbb csatolt hosszlengőkarok kerülnek a kocsi alá, csak a legerősebb Leonokhoz jár a többlengőkaros, független futómű. A hétköznapi autózásban egyébként nagyjából észrevehetetlen a különbség: a Leon, ahogy a Golf is, feszesen, de nem rázva követi le az úthibákat.

LED-es fényszóró, aerodinamikailag végtelenségig finomított tükör, az autót finom kormánymozdulatokkal a sávban tartó, kamerákkal látó automatika - és a márka új emblémája, ezek a SEAT Leon SC főbb érdekességei

LED-es fényszóró, aerodinamikailag végtelenségig finomított tükör, az autót finom kormánymozdulatokkal a sávban tartó, kamerákkal látó automatika – és a márka új emblémája, ezek a SEAT Leon SC főbb érdekességei


Az FR változatot másfél centivel leültették, ennél a kivitelnél nem 16, hanem 17 coll a felniméret. Amíg a Cupra meg nem érkezik (késő őszre ígérik), az FR lesz az a Leon SC, ami a leginkább úgy megy majd a kanyarokban, ahogy a kocsi formája ígéri. Aki nem csak a látvány miatt akar sportos alsó-közép SEAT-ot, hanem netán tényleg időre akar vele autózni pályanapokon, méltányolni fogja a sötétített hátsó üvegeken és LED-es belső világítótesteken kívül bizony érdemi technikai előnyt is kínáló kivitelt.

Aztán hogy milyen motorral kéri majd, az érdekesebb kérdés. Vicces, de jelenleg a legerősebb, leggyorsabb Leon SC – dízel.

Az SC tengelytávja rövidebb az ötajtósénál. A piros a sportosabb, FR (Formula Racing) változat, egyelőre 184 lóerős a legerősebb belőle

Motorok

Amíg meg nem jön a Cupra, az 1,8 literes TSI 180 lóereje a legtöbb, amit benzinből kaphatunk a Leonhoz. A kétliteres TDI viszont 184 lóerős csúcsteljesítményt és egy picit nagyobb végsebességet kínál.

Műszakilag egy Golf, csak egy kicsit áthelyezték a főképernyőt és a gombokat

Műszakilag egy Golf, csak egy kicsit áthelyezték a főképernyőt és a gombokat


A 2,0 és 1,6 literes dízelek, az 1,2, 1,4 és 1,8 literes benzinesek mind feltöltött motorok, SEAT Leon SC-ből nincs szívómotoros választási lehetőség. Dízelben 90, 105, 150 és 184, benzinesben 86, 105, 122, 140 és 180 lóerős lépcsőfokok követik egymást. A választás ízlés kérdése; én annyit tudok segíteni a döntésben, hogy a 150 lóerős dízel, amit kipróbáltam, erejében elég, hangjában, karakterben viszont meglehetősen munkagépes a Leon SC finom, könnyed dizájnjához.

A hatfokozatú kézi váltó sem volt az igazi. Rettentő hosszú áttételezése bizonyára csekély fogyasztást eredményezne hosszú autópálya-menetekben, de a duplakuplungos, villámgyors DSG sokkal jobban passzol a Leonhoz. DSG-vel viszont az 1,4-es, 140 lovas TSI-t nem, csak az 1,2-es vagy 1,8-as benzinmotort kínálják a Leon SC-hez.

Mindennek fényében álmaim háromajtós SEAT Leonja egy pörgős, vérmes, benzines orgánumú, duplakuplungos robotváltós 180 lovas benzines példány, FR kivitelben, de ebben a fémes kék színben. Már amíg meg nem jön a Cupra, valamikor jövő ősszel.

Az ár még titok

A Seat előadói a prezentáció során mintha kissé elhamarkodottan vetítették volna elénk, hogy a legjobb ár/érték arányú kocsi a Leon SC a kategóriában – hiszen az autónak ára még nincs. Magyarországon a hivatalos forgalmazás majd kora ősszel indul. Akkor tudjuk majd igazán elhelyezni a háromajtós, nagyon pofás Leont az Astra GTC és a Mégane Coupé mellé a térképen.


Mellette – Ellene
  • Szép, megnézik, amerre jár
  • Tömör minőségérzet az utastérben
  • Nagy csomagtér, gáláns helykínálat
  • Korszerű motorok
  • Igényes műszaki megoldások
  • A VW-nél barátibb ár
  • Az Astra GTC talán szebb
  • Lélektelen beltér

Szavazás

Tetszik? Nem tetszik? Értékelheted az autót tízes skálán!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Mahler

    Ez sem nyerte meg a tetszésemet, ahogy a Golf sem.

  • Kempelen10.

    Nem elég drága és nem elég japán. Más baja nincs is.

  • Gianniz

    Jó gép, szép, könnyű, kategóriaelső motorokkal, kivéve az átlagos 1.6 TDI-t. De csak 5 ajtósban kellene.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

Kiderült, hol vannak a legdurvább dugók

A Los Angeles-i autósok vesztegeltek az utakon legtöbbet torlódások miatt 2016-ban a világon: fejenként 104 órát ültek dugókban.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

Újjászületett a nyolcvanas évek egyik legfurcsább járműve

Sir Clive Sinclair fekvő robogója, a kultikus, de életképtelen C5 valamivel praktikusabb formában térhet vissza. Az Iris Sinclair unokaöccsének a munkája.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Csökken az üzemanyag ára

Szerdán megáll az üzemanyag árának emelkedése, sőt a gázolaj még olcsóbb is lesz.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.