A bálna gyomrában: Dacia Lodgy

Teszt: Dacia Lodgy 1,6

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.04.19. 16.00

Árkategóriájában kellemetlenkedő konkurens nélkül pöffeszkedhet a trónon az ár-érték arány királya, a Dacia Lodgy. Olcsó, nagy és még a formája is emészthető.

Röviden – Dacia Lodgy 1,6 Exception

Mi ez?

 Elképesztő méretű belső terű autó, akár hétszemélyes kivitelben is 

Mit ad? Óriási csomagtartót, nagy tereket, szerény luxussal
Mibe kerül? A legolcsóbb Lodgy 2 690 000 míg a legdrágább 4 340 000 forint
Kinek jó? Racionális gondolkodású családoknak, akik nem túl racionális okokból sok gyermeket nevelnek
Kissé bumfordi, kissé ormótlan, de egyáltalán nem csúnya a Dacia sokszemélyesként is kapható csapatszállító járműve. Elölről egyértelműen vállalható, oldalról már rezeg a léc, ami leginkább az aránytalanul kicsi kerekeknek és a minden rafinált formai megoldást nélkülöző sima fémlemezeknek köszönhető, illetve még a hátsó lámpatest lóg ki kicsit a képből. Kicsit árnyalja a bálnaképet az ajtók alján található műanyagbetét, illetve az első- és a hátsó lökhárító feketére festett alja is.

Akkora, hogy a normál méretű kerekek is bútorgörgőnek néznek ki alatta

Akkora, hogy a normál méretű kerekek is bútorgörgőnek néznek ki alatta

Belül sincs semmi mágia, se süppedős, kellemes tapintású plasztik, se egyéb csoda. Ennek ellenére a kivitelezés tisztességes, a legtöbb valóban szükséges dolog benne van – sőt, az ablakemelők kapcsolói itt már a vezető ajtaján dekkolnak, nem középen, van elektromos tükörállítás, és még nagyméretű navigációs berendezéssel is felvértezett központi kijelző is, amely megeszi az USB-s adatutaztatón magunkkal hurcolt zenéinket.

Van légkondi, ilyen-olyan rekeszek, zsebek, pohártartók, szóval nem szenvedünk semmiben hiányt. Illetve dehogynem, és ez a tempomat. Spúr módon a törésteszten általában plusz pontot érő sebességkorlátozó berendezés bekerült a Lodgyba, de a sebességtartó már nem. Pedig igazán beleférhetett volna az is. Vagy egy rendes duda is, az indexkar végén található megszokhatatlan nyomógomb helyett.

Nem lett túl vonzó a hátsó lámpatest

Nem lett túl vonzó a hátsó lámpatest

Miénk itt a tér

Adatlap

Dacia Lodgy 1,6

A bálna gyomrában: Dacia Lodgy 1
Motor 1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény 85 LE
Nyomaték 134 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 14,5 sec
Végsebesség 160 km/h
Fogyasztás (vegyes) 7,1 l / 100 km

A Lodgy legnagyobb erőssége az ára mellett a térkínálatban rejlik. Csomagtartója öt üléssel felfoghatatlan méretű, 827 literes, ha pedig a második sor üléseit is eltakarítjuk, 2,5 köbméternél is nagyobb hellyel gazdálkodhatunk. Ötüléses módban érdemes eltökölni egy keveset a csomagtartóba kifeszíthető csomagrögzítő háló kifeszítésével.

A megfelelő módon rögzítés nem adja magát elsőre, de ha sikerrel vesszük az akadályt, akkor a második sorban utazók hálával gondolnak ránk, amiért nem hullik a nyakukba minden cucc, egy-egy fékezésnél. A középső utas, tetőről alácsüngő biztonsági öve is elérhető így, mert a tervezők ügyes lőrést hagytak a hálón, amin egy gibbonkezű simán eléri az övet, vagy akár a raktérben felejtett sörös dobozt.

A fejtér elöl-hátul katedrálisnyi, szinte érthetetlen magasságban húzódik a tetőkárpit. Ha lakás lenne, télen utálnám kifűteni, de autóként is feleslegesnek tűnik ez a tér. Igaz, ha nem így lenne, amellett, hogy a három üléssoros kivitelbe jóval nehezebben lehetne csak beszállni, még hülyén is nézne ki az autó laposan.

Élhető belső. Térdig sárosan is simán bele lehet ülni, hála a műanyag szőnyegnek, amiben megáll a gané.

Élhető belső. Térdig sárosan is simán bele lehet ülni, hála a műanyag szőnyegnek, amiben megáll a gané.

Biztonság

A frontális ütközés során a szélvédő kerete elvállt az A-oszloptól, csúnyán deformálódott és a tető is meghajlott. A hátsó utasoknál a padlólemez is elvált, valamint a váltóalagút is komolyan sérült. A bábuk térde, combcsontja nem úszta meg sértetlenül az ütközést. Oldalütközésnél a fej, a medence védelme jó, a bordáké megfelelő volt. A keményebb próbának számító, oszlopnak csapott Lodgyban már a mellkas és a bordák védelme szerényebbnek bizonyult, az ülés és a fejtámla gyengére vizsgázott, nem nyújtanak sok védelmet a ráfutásos balesetek során. Az EuroNCAP így három csillagot adott a Lodgynak. A részletes törésteszt itt olvasható.

... és hátul is

Igazán vidáman lehet benne utazni, még öt emberrel is. Nézzék, milyen messze van a plafon!

Étvágy

Az 1,6-os benzinmotor nem éppen friss darab, és nem is túl takarékos. Főleg autópályán szeret többet enni, mint amennyi indokolt volna, de ha nem sietünk és nem hajtunk 130-cal, akkor egész tűrhető értékre, hét liter körülire is le lehet tornázni a fogyasztást. Ha mégis a rohanást választjuk, könnyen belefuthatunk a tízliteres átlagba is. Hiába, az autó hatalmas – oldalszélre igen érzékeny – a sebességért meg kell valakinek fizetnie.

Lodgy reklámfilmecske:

Bár a 82 lóerős teljesítmény nem a világ, pláne ekkora test és csomagtartó mellé, azért némi kompromisszumkészséggel el elehet vegetálni vele. Az ötfokozatú váltó nyúlós, igazán lehetetlen szeretni, de működik, teszi a dolgát. Futóműve a lehetőségekhez képest feszes, a kormányzása pedig elég közvetlennek érezhető. Ha pedig odafigyelünk az elejére aggatott műanyagra, akkor még a földutakkal is leboldogul az autó.

Közel nincs kihasználva a rettenetes méretű csomagtartó

Közel nincs kihasználva a rettenetes méretű csomagtartó minden literje

A Dacia Lodgy ár érték arányban verhetetlen, ekkor belső teret ennyiért máshol biztosan nem kapunk. Emellett a belső is igazán családbarát, ebben a gyerek gyerek maradhat, megfoghatja, összekenheti, a túratárs ehet-ihat, morzsázhat kedvére, nem tapossa tele májkrémmel a vastag szőnyeget, és a csomagtartóba is bátran behajítható akármi. Szóval rettegés nélkül használható arra, amira való: közlekedni. Sokan és sok cuccal.

Mellette – Ellene
  • Olcsó
  • Tágas
  • Vállalható kívül-belül
  • Elképesztő méretű csomagtartó
  • Nyúlós váltó
  • Nincs tempomat
  • Duda nem a megszokott helyen van


Szavazás

Tetszik? Nem tetszik? Értékeld tízes skálán az autót!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • mtbe

    tetszik nagyon, jót alkotott ezzel a Dacia, belül is rendben van

  • András

    Kár, hogy mindig minden Dacia modelt a leggyengébb motorral tesztelnek. Normi, hogy ez kényszermotor és nem is ebbe a hodályba való. Inkább az 1.5DCI 110 lóerős motorral kéne, amivel már egész normálisan mozog és a fogyasztás sincs az égben. Így csak a tér és tárolohely fetisiszta sebességutáló benzikutasok fogják venni…
    Praktikumban verhetetlen, na meg csomagtérben. Kiváncsi lennék télen a kifűthetőségére…

  • mtbe

    tényleg a legjobb az 1.5 dci-vel, és még úgyse drága
    107 LE már elég a 130-hoz is

  • Funkyman

    Az elmúlt években azt figyeltem meg, hogy sima országúton óra szerint a legtöbb ember 80-85 körül megy, pályán meg 110-120 között. Nyilván a benzinár- és sebességmérés-para miatt. Erre bőven elég a 80 lóerő is. Aki meg nem szeret tötymörögni, úgyse Dákót vesz.

  • v_johny

    Funkyman-nek van igaza. A mi országunk immáron a sebességkorlátozások (60-as korlát mindenhol vagy úthiba táblatenger) országa (meg a sok kint felejtett indokolatlan 30-as vagy 20-as tábla). Ide lassan elég lesz a jól bevállt 1.0 12V motor is. Nem megy de keveset fogyaszt, a forgalom ritmusát lehet tartani vele, a korlátozások betartásához bőven elég, 90-et is simán megy és cserébe keveset fogyaszt és nem nyűgős karbantartás terén…

  • mtbe

    nem tudom, jártatok-e a 65-ös főúton, van egy egyenes szakasz Medgyespusztánál, ott aztán nem ritkán mennek 120-szal, sőt…meg motorosék kedvenc helye, mennek néha 200-zal is.
    az viszont igaz hogy máshol meg tötymörögnek

  • v_Petya25

    Akinek kell ennyi hely és figyel az ár érték arányra, annak ez a legjobb ami kapható. Igazából ez az első Dacia amivel meg tudnék barátkozni.

F1: A Williams megtalálta az új Maldonadót?

A barcelonai Forma-1-es teszt harmadik napján a Williams újonca délelőtt és délután is eldobta az autót, de legalább fizet. Az élen a Mercedes és a Ferrari.

F1: Nézd meg Ricciardo pihenőkamionját belülről!

Daniel Ricciardo megmutatta, hogy hol pihenhet a tesztelés szüneteiben Barcelonában.

F1: Hivatalos, halott a kiscsapat

A tavaly év végén csődbe ment, februárra bezárt Manor-csapat hivatalosan is visszavonta Forma-1-es nevezését, véget ért a történet.

Ezek az autók most a vevők kedvencei

Német autómárkák kerültek az amerikai Consumer Reports magazin éves márkarangsorának az élére az idén, az amerikai márkák messze mögöttük kullognak. A listát a tulajdonosok elégedettsége alapján állították össze.

Alonso: Az új autók elértéktelenítik a pilótákat

Fernando Alonso szerint az új autók miatt még nehezebb lesz megítélni, hogy melyik pilóta nyújtja a legjobb teljesítményt.

Badár Sándor üldözte be a Lada Vestát a magyar piacra

Az első alaposabb körbejárás, beülés után Škoda Rapidok, Dacia Loganok, akár akciós Ford Focusok lehetséges alternatívájának tűnik a Lada Vesta.

F1: Rosberg ijesztőt jósolt az idei szezonra

A tavaly visszavonult címvédő, Nico Rosberg szerint annyira nehéz lesz vezetni az idei autókat, hogy a pilóták akár futamgyőzelmeket is bukhatnak a fáradtság miatt.

Nagyon pörgött a magyar autópiac februárban

Februárban az egy évvel korábbinál 20,7 százalékkal több, 8000 új személygépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon.

F1: A Mercedes megállíthatatlan a teszten

A Mercedes folytatja: a barcelonai teszt harmadik napjának délelőttjén is az ezüst nyíl futotta a legtöbbet, Valtteri Bottas ráadásul félelmetes köridőt is autózott. A McLaren ezúttal úgy-ahogy működik.

F1: Kanada is szerződést hosszabbított

Oroszország után Kanada is meghosszabbította Forma-1-es szerződését, 2029-ig biztos a montreali futam jövője.

Bajnokságon kívüli versenyen kísérleteznének az F1-gyel

A Forma-1 sportszakmai vezetője, Ross Brawn felvetette, hogy a világbajnokságon kívüli futamon kísérletezhetnének a versenyhétvégék formátumával.

Így sikerült a Volkswagen és az Ikarus összeházasítása

Kész szenzáció volt, amikor a budai várban először megjelentek a kis kerekű midibuszok. Ennek ellenére nem húzták sokáig, a BKV 5 év után lecserélte őket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.