Briliáns elme – virágokkal a hajában

Teszt: Opel Ampera

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.04.17. 07.00

Lenyűgöző tudású autó az Opel Ampera, amely meghökkentő hülyeségei ellenére valószínűleg a jövő életképes megoldása a tőle környezetszennyezőbb benzin-dízel motoros, és a korlátozott hatótávú elektromos autók helyett.

Röviden – Opel Ampera

Mi ez?

 Konnektorról tölthető hibrid 

Mit ad? Kényelmes hatótávot pusztán elektromosként, majd még többet benzinesként. Összességében rendkívül modern, előre mutató technikát vagány kasztniban
Mibe kerül? Hát, ez az. 15,5 millióba
Kinek jó? Jó lenne ez szinte mindenkinek…

Elmúlt a varázs, az első konnektorról tölthető hibrid bő esztendeje itt van közöttünk – mondanám, de valójában sántít e kijelentés. Az Opel Ampera tudása ma is elbűvöli az embert, miközben még mindig egy darabot nem látni az utakon. Az sem ilyet vesz, aki amúgy 15 millióért vásárol magának autót, vagy ugyanennyit költ a család második, bevásárló kocsijára. Cégek dettó. Itthon – még – nem sikk modern, úttörő autót használni a járművekre egyébként sokat költő óriásvállalatoknál, és a jól menő kkv-knál sem.

Adatlap

Opel Ampera

Briliáns elme – virágokkal a hajában 1
Motor 1398 cm3, Hibrid (Benzin/Elektromos), S4
Teljesítmény 86 LE
Nyomaték 126 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 10 sec
Végsebesség 161 km/h
Fogyasztás (vegyes) 1,4-5,5 l / 100 km

Pedig hosszú években előre gondolkodva – ahogyan egy felelős cégvezetőnek vagy privát járművásárlónak illik – egy ilyen autó akár ki is termelheti borsos ára jelentős részét az elektromos üzem sűrű használatával. Egy csepp benzin nélkül elmegy ugyanis 40-60 kilométert is évszaktól és jobb lábtól függően, vagyis ha csupán városban használja a gazdája, és közben szorgosan töltögeti a 230 voltról,  akár egy évig is eljárhat vele a benzinkutak szinte teljes mellőzésével.

Az akksik kapacitása 16 kWh, de a kijelző “üres” állása ellenére csak egynegyedig merülnek le, vagyis egy-egy feltöltés során kb. 12 kWh áramot szív magába. Ez körülbelül 600 forintba kerül. Magyarán 1,5 liternyi benzin árából megy átlagot számolva 50 kilométert, de az áramvétel akár megúszható ingyen is a tucatnyi nyilvános töltő használatával.

Az is szemérmetlenül keveset tankol majd, aki hozzám hasonlóan vegyes üzemben használja a kocsit. Az általam megtett 500 kilométerből 390 alatt járt az 1400 köbcentis, 86 lóerős benzinmotor, így a végére 4,4 liter lett az átlagom, plusz a 2,5-szeri feltöltés ára (1500 Ft). Én nem ingyenes villanykutat használtam, hanem a szerkesztőség mélygarázsának konnektorát, ami ha nem is nekem, de a cégnek mégiscsak pénzbe került. Mégis, akárhonnan is közelítem, nagyon keveset fogyaszt ez a bosszantóan drága kocsi, amelyet tovább boncolgatva találunk még számos különlegességet.

A GM készítette el az első, sorozatban gyártott, ahogy ők mondják, hatótáv-növelő benzinmotorral ellátott elektromos autót (range extender). A valóság az, hogy ez egy konnektoros hibrid. 100 mérföld/órára lőtték be a maximális sebességét a kétmázsányi, 16 kWh kapacitású lítium-ion akkuval 1732 kilós autónak


Az egyik bizarr tulajdonság: idegesítően közel ér a talajhoz a gumikötény. Csökkenti az autó alá bejutó levegőt, így javítja a légellenállást, másrészt mivel mindenhol leér, az autó alján végighúzódó akksik védelmére is figyelmezteti a sofőrt az eleve leültettet kocsiban. Tényleg nincs olyan mélygarázsbejárat, fekvőrendőr stb., amelyiknél ne érne le


Kevés elektromotorral hajtott autó hátulját látják ennyit a közlekedők, az Ampera jóval dinamikusabb, mint fő konkurense, a konnektoros Prius. A kötelező számok: 150 lóerős a villanymotor, amelynek 370 Nm a maximális nyomatéka, százra tíz alatt gyorsul. Vezetni mégis egészen más, mint egy hasonló erejű dízelt, hiszen sokkal dinamikusabbnak tűnik, és sebváltó-fokozatok sem akasztják meg a gyorsulást


Minden szögből rendkívül különleges autó látszatát kelti - és az is. Japán riválisa ellenben nem tűnik ki a tömegből, hiszen idétlen kilincs-, és tükörfényezést leszámítva szinte ugyanúgy néz ki, mint a sima Prius


Ez nemcsak kivagyiskodó dizájn, a légellenállást csökkenti a szinte teljesen sík felni


Még a típusnévben és annak írásában is van ötlet. Kulturáltan és csendesen működik az Ampera hajtáslánca, ugyanakkor furcsa kissé, amikor a járó benzinmotor nem a gázpedálra reagálva pörög


Pofonegyszerű tölteni, elsőként a 230-ba, aztán a kocsi bal elejébe kell bedugni a gyári kábelt, ahonnan 16 amperes biztosíték esetén 4-6 óra alatt feltöltődik. Kisebb esetén elnyújthatjuk a töltési időt, aminek kezdetét is be tudjuk állítani - ha például éjszakai áramot használnánk. Télen olyan 40, nyáron akár 60 kilométert is elmegy teljesen elektromos üzemmódban


Szinte semmi nem látszik a 86 lóerős benzinmotorból (balra) és a 150 lóerős villanymotorból (jobbra), amelyek teljesítménye nem adható össze. Az Ampera erejét a villanymotor határozza meg


Eklektikus belső grafikákkal kuszán telezsúfolt négyzet kijelzőkkel, tucat Opel-Chevrolet kormánnyal és vegyes anyagminőséggel


Opelék tudnak jó üléseket csinálni, ezek azok. Széria többek között a 10 légzsák, a bőr, a Bose-hangrendszer, a spéci 17 collos alufelnik, a navi és az elektromos kézifék. Gondoltak az elektromos módban csendes autó körül kolbászoló gyalogosokra is: az indexkar hegyén gyalogosijesztő gombot találn, amely finom, szaggatott dudálással jelzi a jövő érkezését


A 198 kilogrammnyi, T-alakú akksi-pakk szára húzódik a két hátsó ülés között. A helykínálat átlagosan kompaktos


Vicces cucc


Ugye, mondtam?! Ez egy autóalkatrész


Ez meg itten a 13 milliós autó kalaptartója. Egy darab műszálas rongy


Autóalkatrész II.


A zöld gömb éppen azt mutatja, hogy 64-14 arányban mentem vele a fotózás időpontjáig tisztán elektromos vs. hibrid üzemben, ami addig a pillanatig benzinre átszámítva 1,6 literes átlagot jelent


Ez a kormány mögötti műszer pedig az autó átvétele óta teljesített távot és benzinre számított fogyasztást mutatja. Mivel ingyen töltöttem a cégnél a kocsit, áramra nem költöttem. A jobb oldali gombóc aszerint mozog le-föl, hogy éppen mennyire vezetek gazdaságosan


Így néz ki a középső érintőképernyő nyugalmi állapotban


Kész művészet a helyére illeszteni a töltőt, amit én inkább egy darab zacskóban tartottam a csomagtartóban


Itt veri be az ember az öklét, amikor P-be tolja a váltókart


Olyan, mint a szappantartóm az oviban - mondta egy kolléga a fényes, fehér ajtóborításra. A többségnek azonban tetszett


Ez megint egy elég furcsa dolog a sok közül. A hátsó utas feje bőven az ötödik ajtó üvege alatt található - 180-185 centi között tulajdonképpen pont ezért lehet elférni. Afölött hátul sehogy


Méltatlanul olcsó műanyag borítja a hátsó ajtót. Az Ampera egyes megoldásai mindig felébresztenek, amikor már-már kezdenék elájulni attól, hogy mennyire fantasztikus a kocsi


Egy ennyire modern autóban az is legyen más, aminek nem kéne - gondolták sajnos. Például a középkonzol idióta, nagyon nehézkesen használható érintőgombjai helyett lehetett volna valami hagyományos megoldást találni. De lagalább csipog, így tudom, hogy akkor most sikerült állítanom a légkondin harmadik érintésre, vagy nem


Na, ez a látszat ellenére nagyon érdekes fotó. Egyrészt mutatja, hogy az akksi üres, másrészt azt, hogy haladunk, és az akksiból előre érkező energia mozgatja a villanymotort. Teljes egészében sosem merül le, 30-40 km/órás sebességet "üres" akksipakk esetén is


Olyan az Ampera, mint egy kikezdhetetlen tudású egyetemi tanár, aki amúgy kicsit furcsa fazon, mert virágokat hord a hajában. Technikája lenyűgöző, ám érthetetlen gyerekességek is vannak benne. Komolytalan külsejű elektromos autót 8-10 milliótól lehet kapni 150 kilométer körüli hatótávval, míg ezt kilométerfrász nélkül 15,5 milliótól. Ó, de kár



Mellette – Ellene
  • Senkihez és semmihez nem hasonlítható dizájn
  • Úttörő technika
  • Takarékos és dinamikus hajtáslánc
  • Az elektromos autóknál sokkal komolyabb hatótáv
  • Talán még a konnektoros Priusnál is jobb
  • Bosszantóan magas ár
  • Leér mindenhol az orra, ezért korlátozott használhatóság
  • Olcsó műanyagok és idétlen hülyeségek belül

Szavazás

Tetszik az Opel Ampera? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • PAlex

    Tehát forintosítva kb. 5,1 volt a fogyasztása.
    Mondjuk ha városban az igazán jó, akkor meg tök felesleges rá az a mindenhol leérő gumicsík, mert városi sebességnél nincs jelentősége.
    Számomra továbbra is nagy csalódás, hogy az 1.4-es motor nem kizárólag generátor, hanem hajtásban is van szerepe.

  • killerbee

    palex, neked nagy csalodas az hogy nem fogyaszt 10%-al tobbet? ugyanis ez lenne az eredmenye annak, ha minden korulmenyek kozott soros hibid lenne es nem soros-parhuzamos mint ahogyan most.

  • PAlex

    killerbee.
    És ezt mire alapozod?
    100e levezetett teszt km-re?
    Jaguar is ilyen hibrid hajtással foglalkozik, ők 2-3 literes fogyasztás regélnek előzetesen, majd meglátjuk mi lesz.
    Ampera esetében is ez volt a beharangozás, hogy 2 liter környéki fogyasztás, é a motor csak generátorként van benne.
    Aztán mégsem ez lett belőle.
    A motor meg nem menne állandóan ugye, csak amikor az akkuk töltöttsége kevés.

  • v_Petya25

    PALex
    Azért lett “5,1”-es fogyasztása, mert a szerző bevallottan nem elektromosan, hanem üres akkuval járt kelt. Ez nem az autó hibája. Este töltsed, nappal 60km-t járhatsz, ez kb 90% autósnak elég lenne 0 benzin és párszáz Ft áram mellett.

  • PAlex

    Azt írja, két és félszer feltöltötte.
    Akkor pedig biza csak használta elektromos módban is.
    Az igaz, hogy sok ingázónak elég lenne az akku teljesítménye, de reális képet így kapunk az autó fogyasztásáról, ha “ütik-vágják”, és nem az ideális körülményeket nézzük.

  • wajzy

    @killerbee: próbáltam rendes forrást találni, de csak iparági pletykákig jutottam, amiket most inkább nem linkelek ide. Ezek szerint eredetileg a GM is csak range extenderként akarta használni a belső égésű motort, de rájöttek, hogy ez az elrendezés nagy sebességnél gazdaságtalan. Csak kb. 70mph felett van mechanikus kapcsolat a belsőégésű motor és a hajtás között. Szerintem inkább örülni kell annak, hogy így döntöttek.

  • wajzy

    hoppá, bocs, PAlexnek szólt a komment

  • PAlex

    Tehát töküres akkumulátornál sem hajt a belső égésű motor, csak tölt 70mph sebességig?

  • Stefan88

    PAlex:
    alulról a második kép aláírása a válasz:
    “Na, ez nagyon érdekes fotó a látszat ellenére. Egyrészt mutatja, hogy az akksi üres, másrészt azt, hogy haladunk, és az akksiból előre érkező energia mozgatja a villanymotort. Teljes egészében ugyanis sosem merül le, 30-40 km/órás sebességgel is képes “üres” akksikkal haladni”
    (a cikkből magyarázat az üres akksi fogalomra: “Az akksik kapacitása 16 kWh, de a kijelző “üres” állása ellenére csak egynegyedig merülnek le, vagyis egy-egy feltöltés során kb. 12 kWh áramot szív magába.”) Tehát egy darabig gyakorlatilag úgy működik, mint egy nohab mozdony (a belsőégésű motor-akku-villanymotor trió, aztán van egy kis csavar, hogy a belsőégésű motor hajtja a kerekeket és közben áramot is termel)

  • mtbe

    “miközben még mindig egy darabot nem látni az utakon”
    én már láttam kettőt, egyik svájci rendszámmal :)
    de komolyra fordítva a szót, nem lesz hétköznapi látvány, aki ilyen értékben autót vásárol, nem hiszem hogy az érdekli, mennyire környezetkímélő, vesz pl. inkább egy ötös BMW-t helyette
    magáról az autóról: a fogyasztás csalódás nekem, másrészt szerintem ez a teljesítmény feleslegesen nagy

  • killerbee

    palex, a tervezo mernokok altal tartott tobb mint fel oras bemutato videora alapozom.
    Nem tudom hogy jon ide a jaguar meg hogy ki mit igert, nagyon morickanak kell lenni ahhoz hogy valaki a pletykakra alapozza a tudasat.
    Az egesz sokkal bonyolultabban mukodik mint ahogy hiszed. Mielott ismet csalodnal legalabb az alapokkal kerulj tisztaba.

  • killerbee

    Stefan88, nem, ez nem ugy mukodik mint a mohab mozdony, itt az akkumulatornak mindig van szerepe a hajtasban a mohab-ban meg soha, mert nincs is benne ilyen.

  • killerbee

    mtbe, a fogyasztasa majdnem mindenkinek csalodas, a nagy kapkodasban a belsoegesu motorra nem fektettek eleg hangsulyt, ezert ebben az elso verzioban a Volt/Ampera nagyon gyengen muzsikal hibrid uzemmodban, majdnem 2x annyit kepes ekkor fogyasztani mint a Prius, igy messze nem lett egy optimalizalt, kiegyensulyozott termek.

  • Stefan88

    killerbee:
    Az M61 mozdonyban egy 1435 kW teljesítményű, 16 hengeres, kétütemű, rés és szelepvezérlésű, V hengerelrendezésű EMD-567 típusú motor található. Hagyományos hajtásrendszerű, amelyben az egyenáramú főgenerátor termeli a vontatómotorok részére szükséges villamos áramot (600 V). A két forgóvázban összesen hat, (a 021-esben csak négy) vegyes kapcsolású (soros és párhuzamos) vontatómotort építettek be. A mozdonyba beépített Vapor-Clarkson OK4616 gőzfejlesztő 750 kg gőzt képes fejleszteni óránként. – forrás: google/wikipédia/vasúttörténeti park

  • mtbe

    killerbee
    hát igen, akkor az se mondható róla h jobb mint a Prius :)

    szia gombom

  • killerbee

    Stefan88, nem tudom miert irtad be ezt, vagy nem erted mit ideztel vagy meg mindig nem erted hogy mukodik a Volt/Ampera. Az idezeted is tokeletesen cafolja az allitasodat, egy porszemnyi akkumulator sem szerepel benne es azert mert nincs es soha nem is volt benne olyan, ami a meghajto villanymotorokat taplalta volna, ellenben a Volt/Amperaval, ami meg egy specialis esetet leszamitva mindig reszben vagy egeszben az akkumulatorokrol van hajtva.
    Nem tudom kinek tetszett meg ez a dizel-elektromos hasonlat, de evek ota nyomatjak a laikusok ezt es fogalmuk sincs rola, hogy teljes hulyeseget mondanak. A szomoru az, hogy meg az utan is, ha elmagyarazom es mar megtettem vagy tucatnyiszor. Mit nem lehet megerteni ebben?

  • killerbee

    mtbe, akkor jobb ha csak elektromos autokent hasznaljak, de ha hibridkent is akkor mar rosszabb hatasfoku es tobbet fogyaszto, radasul lenyegesen tobbet szennyezo jarmurol van szo. Plusz meg sokkal dragabb is es mindemellett sokkal szukosebb is a Prius-nal. Igyhat mindent osszevetve rosszabb mint a Prius. Ez az eladasokon is latszik, a Volt/Ampera-bol osszesen nem kellt el egy 32 ezernel tobb, mig Prius-bol (normal, C, V/+, plugin osszesen) majdnem 900 ezer db fogyott 2012-ben! Ez testverek kozott is 28 szoros kulonbseg, ami tobb mint kiuteses gyozelmet jelent ha a piaci elfogadottsagat nezzuk meg ezeknek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.