Impreza divat kényszerítette gúnyában

Teszt - Subaru XV 2.0 D

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.04.13. 08.00

Itt van tessék egy kiemelt Impreza, állandó szimmetrikus összkerékhajtással, magas üléspozícióval, tökéletesen megfelel a célnak, a sallangokat pedig tessék elfelejteni.


Röviden – Subaru XV 2.0 D 4WD

Mi ez?

A friss Impreza emelt hasmagasságú verziója

Mit tud? Megküzdeni könnyű tereppel, különleges vezetési élményt adva
Mibe kerül? Csak a dízelmotorral szerelt verziót érdemes megvenni, az 8 millióról indul
Kinek jó? Aki hisz a Subaruban, és minden vágya egy különc kompakt SUV

A Subaru menthetetlenül makacs. A japán gyártó elkerüli a hóbortos divatirányzatokat, és magasról tesz az aktuális trendekre. A boxermotor? Marad! Inkább faragnak belőle dízelt, de nem engednek a 180 fokos hengerszögből.

Mégis, ha autót akarnak eladni, néha kompromisszumot kell kötni. A maguk módján ezt meg is tették, és felismerve a piaci igényt beléptek a kompakt szabadidőautók piacára. Így született a Subaru XV, ami tulajdonképpen nem más, mint egy 22 centiméterre emelt hasmagasságú Impreza.

Mivel az Impreza legfrissebb generációját itthon nem forgalmazzák, a hasonlóság nem kézenfekvő, de egy gyors Google keresés leleplezi az ikreket. Az XV oldalán körbefutó fekete műanyag dekoráció jelent némi különbséget, ettől eltekintve megegyezik a két típus.

Egyértelműen a költségcsökkentést okolhatjuk a hasonlóságért, de én szeretném hinni, hogy némi Subaru filozófia áll a háttérben. Belegondolva, miért kell a kedves vásárlónak kommunikációs légvárakkal körbevett, külön típus? Szükség van a kifinomult stílust sugárzó cicomára, az egyedi megjelenésre, vagy tényleg könnyű terepre termett használati tárgyat szeretne?

A Subaru utóbbira optimalizált, itt van tessék egy Impreza, állandó szimmetrikus összkerékhajtással, magas üléspozícióval, tökéletesen megfelel a célnak, a sallangokat pedig tessék elfelejteni. Az XV pont ettől különleges, púderhegyek nélkül tűnik ki a tömegből. Baltával faragott vonalvezetése követi a jó öreg Subaru hagyományokat, ha valaki ilyet rajzol a Bertone, vagy a Pininfarina tanoncaként, egy csésze ristorettóban fojtják meg.

A japán gyártó persze bolond lenne követni az európai ízlést, de a hűtőrács helyén díszelgő tyúkrács már sok, ezt a gyenge fémhálót egy hízott darázs is átüti. 


Félredobva a filozófiát, az autó ebben a formában végre tényleg versenyképes, hiszen az 1,6 literes gyenge és iszákos benzinmotor helyett már a japánok büszkesége, az első dízel boxer ketyeg a narancsszínű XV orrában. 


147 lóereje és 350 Nm nyomatéka már megbirkózik az összkerékhajtás adta terheléssel, miközben szerényebb étvággyal rendelkezik benzines társánál. Boxerhez illően indul, köszörül párat, majd a karosszériát billentve kottyan életre.

Picit zajosabb, picit nyersebb, mint a friss fejlesztésű soros vetélytársak, de az XV szinte minden eleme erőteljesebb, férfiasabb a kategóriában megszokottnál. Alapjárat környékén nem annyira magabiztos a boxer, de a régivágású turbólyuk szűk sávján túllépve vehemensen lódítja magával az 1525 kilós kocsit. A nyomatékmaximum 1600-as fordulattól zúdul a nyakunkba, ilyenkor nagyot lép az autó, és dízelekhez mérten meglepő lendülettel pörög fel egészen a 4-5 ezres tartományig.

A tesztidőszak pont a márciusi havazásra esett, így a latyakban pörögve mért 8,2 literes átlag nem tekinthető mérvadónak. A Spritmonitor.de adatai szerint 6,5 literes fogyasztást produkálnak a német XV tulajok, ez az érték vélhetően közelebb áll az átlagos mindennapokhoz.

A tesztautó és konkurensei. Nem akciós listaárak
Ford Kuga 2.0 TDCi (140 LE) 8 650 000 Ft
Toyota RAV4 2.2 D-4D (150 LE) 7 990 000 Ft
Nissan Qashqai 2.0 dCi (150 LE) 8 290 000 Ft
Peugeot 3008 2.0 HDi (150 LE). 7 560 000 Ft

Belül átlag japán hangulat fogad, Kracc-kracc, szól a körmöm alatt a kemény műanyag, szabványgombok és kapcsolók, Subaru féle munkahely a vezetéshez, semmi több. A középkonzol tetején trónoló LCD kijelző említhető meg az érdekességek sorában. A tolatókamera képén kívül információban gazdag menüpontokból választhatunk, mint ahogy azt az alábbi animáció mutatja. 

Impreza divat kényszerítette gúnyában 1

Ezzel a minimalista koncepcióval alapvetően nincs gond, de 8,5 millióért nagyon sok típus ötlik eszembe, ahol otthonosabb, igényesebb belsőt kapunk. 


Az ülés viszont tetszett van benne egy csipetnyi Subaru fűszer. Nem csábít terpeszkedésre, aki itt hátradöntött támlával, Jabbaként folyik szét, rossz autót választott. Inkább meredekre állítva feszül a hátnak, és ha ezt elértük, a Fiastyúk Csillagkép lassan bűvkörébe von. Hiába XV, hiába dízel, felsejlik némi ízelítő abból a tudásból, ami a márkát legendává tette a rali rajongók körében. Eddig csak sejtettem mit esznek rajta, de ahogy megvolt az üléspozíció, kezdett összeállni a kép.

A három pedál pont ott van, ahova álmomban kívánnám, a kormány és a váltó között bő arasznyi a táv, ha nem ülnénk magaslesen, tökéletes lehetne. Így se rossz, főleg mert vattába ágyazott, digitálisan lúgozott érzet helyett valódi élményt kapunk. A kuplunghoz, váltáshoz erő kell, fémet mozgatunk, olajat pumpálunk, nem csak jelet adunk a gépnek. Az emelt karosszéria nem hajlamos billegésre, cserébe a rugózási komfort is a sportos Imprezákra emlékeztet.

Adatlap

Subaru XV 2.0 D

Impreza divat kényszerítette gúnyában 2
Motor 1998 cm3, Dízel, Boxer 4
Teljesítmény 147 LE
Nyomaték 350 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) 9,3 sec
Végsebesség 198 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,6 l / 100 km

Ez pedig egyszerre felemelő és szomorú. Felemelő, mert mutatja, hogy a Subaru nem adja meg magát, és kitart. Viszont szomorú, mert ezt az üzenetet csak elkötelezett bolondok, márkahívők, és igazi autórajongók értékelik. A vásárló tömegek már kevésbé.

Nekik lehet kevés a masszív hajtáslánc miatt 380 liternyi teret kínáló csomagtér, a konkurenciához képest rém unalmas belső, és szegényes az extralista.

Az árakat nézve sem fényesebb az XV helyzete. A dízel 8 090 000 forintról indul Active felszereltséggel, Ha szeretnénk USB ajzatot, Bluetooth kapcsolatot, tempomatot, automata fényszórót, akkor a Comfort szintet kell választanunk, 8 590 000 Forintért.

Friss konkurensként a Toyota RAV4 alapkivitele 2.2 D-4D, 150 lóerős dízellel 7 990 000 Ft vihető haza, a ráncfelvarráson átesett Ford Kuga 140 lóerős TDCi motorral pedig 8 065 000 forintos alapárral kapható Trend felszereltségi szinten.

Az összehasonlítás sántít, mivel a konkurensek javarészt 4-500 liter körüli csomagtartót és végtelenbe tartó extralistát kínálnak, a RAV4 esetén például vezetéssegítő rendszerek tömkelege érhető el, segít hegyre fel, lejtőről le, sávelhagyást, holtteret figyel, az XV esetén pedig a sofőrnek kell megbirkóznia ezekkel a problémákkal.

Mellette – Ellene
  • Nyomatékos, nem mindennapi boxer-dízel
  • Ideális üléspozíció
  • Valódi terepjáró képességek
  • Állandó összkerékhajtás
  • Konkurenciához képest szegényes felszereltség
  • Kemény műanyagok a beltérben
  • Szűk csomagtér
  • Képességeihez mérten magas ár

Szavazás

Tetszik az új Subaru XV ezzel a motorral? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • zoldfulu2000

    jó lenne mér valami normális a szubitól…

  • v_gabe

    Ebben van felező?

  • Specialized78

    gabe!
    Szerintem nincs.Egyébként a Subaru szerződtethetne már egy épkézláb formatervezőt,mert egyre lejjebb süllyednek dizájnban.

  • gic

    Úgy tűnik, már megvan formatervező.
    http://www.vezess.hu/hirek/subaru_wrx_concept_2013/42988/
    Bízzunk a jövőben.

  • men?manó

    A Subaru Imprezáról nem ez az autó jut az eszembe. :)
    A japán márkáknál az utóbbi években (8-10 éve) nagyon eltévesztették a számomra ideális irányt (sportos, erős autók). Ez az autó is élő példája ennek.
    A múltkor bemutatott koncepció bizakodásra adhat okot, de az még nagyon messze van. A motorokat sem ártana egy kicsit fejlesztgetni a mai kor színvonalához.

  • JP92

    Ott van a cikk elején, hogy kb kényszerből, a trendet követve készítettek SUV-t a subarusok. Szerintem kifejezetten öröm látni olyan autógyártót, ami nem kurvul el ebbe az atombiztonságos, teljesen idióta-álló, aggodalomtól vinnyogó irányba. Teszi mindezt porszemnyi gyárként, holott sokkal inkább egy nagy gyáróriás (VW, Ford, Toyota) tehetné meg, hogy piacra dob néha valami izgalmas kocsit, amin nem nagyot kaszálni akar, hanem valami nem kommerszet alkotni. A Subaru nagyon jól teszi, hogy ragaszkodik a dolgaihoz, azokat reszelgeti. Apró gyártóként nem tudna magának komoly biztonságtechnikai parasztvakításokat villantani, megvenni se igen tudna ilyet más gyártóktól, de nem is akarja, mert úgy van vele, hogy el kell dönteni, hogy valaki autót vezet, vagy autóval eljut innen oda, de a vezetést a háta közepére se kívánja. A Subaru az előbbieket (sajnos egyre kevesebb embert) célozza, a többiek a masszív többséget.
    Szerintem úgy gondolkoztak, hogy SUV kell Subaru emblémával? Legyen, megcsináljuk, de ha már rárakjuk a Fiastyúkot, akkor ne legyen már kommersz, maradjon csak a mi szánk íze szerint.
    Nyilván az lenne a legjobb, ha egy olasz rajzolna egy autót, a japánok (pl a Subaru vagy a Mazda) beletenne valami különleges technikát, ezek alá mondjuk egy Ford futóművet és az egészet összeraknák egy német gyárban, de ez nem túl valószínű :D

  • Floyd

    v_gabe : Nincs, az a harmatos benzinesben volt. -KM-

  • men?manó

    JP92
    A német gyárban való összerakás csak rontana a minőségen.

  • Kovijani

    Hello!

  • zoldfulu2000

    jp92: én pont nem ezt látom a szubin. Sajnos az utolsó versenyképes mainstream autüója az előzá Legacy volt, de az igazán meredek dolgo a színvonalbeli esés azóta (pl új Legacy).

    Kellene valami komoly dolog a márkától. Eddig sem extrém terepjéárókat gyárottak hanem jó úttatású személyautókat (kinifomult 4WD és pár műszaki csemege révén), nyilván a SUV ezek manapság nyilvánvaló megnyilvánulásai, 20 éve nagyobb kereslet volt 4 kerekes személyautókra amíg a SUVok nem tarolták le a piacot.

  • Kovijani

    Na, tegnap mar irtam, ugy latszik eltunt az eterben.
    Eloszor is, jo latni, hogy itt irtok neha a Subarurol, nem ugy mint mashol. Nem ertem miert nem irnak rola mas lapok, ennyire kicsi szelet lenne a Subaru otthon? Itt, az operencias tengeren is tul, ahol lakom, nagyon kedvelt marka; a Tribeca kivetelevel minden fajtabol rengeteg van, sok mar a ’90-es evek

  • Kovijani

    ota roja az utakat. Miota a Toyota reszvenyes lett, elmentek a mainstream iranyaba, ennek eredmenye keppen ket eve rekord eladast ertek el. (kb. 250.000) Ebbol egy auto a mienk volt, ket eve egy Outback boldog tulajdonosai vagyunk :)  Ha maradtak volna a regi semanal, most nem lennek Subaru rajongo! Mellesleg a legtobb Subaru amit latok az SUV (Forester.) Itt ez a normalis, es elsosorban ide csinalnak autokat! Plusz ez a profil illik is a negykerek-hajtashoz.

  • Kovijani

    Az XV-rol: habar nemreg kezdtek el forgalmazni, maris tobbet latok belole, mint a normal Imprezabol. Imadjak a nepek! Pedig ez egy nagyvaros es nem hegyvidek. Nekem a normal Impreza, vagy a sport felszereltsegu, jobban tetszik; egy pszihologus tudna csak elmondani miert szeretik az emberek a magasat(foleg a nok), azon kivul ,hogy konnyebb ki-be szallni.  
    Nekem volt szerencsem kiprobalni a 2.0 benzinest egy tesztvezetesen, normal hasznalatra tokeletes. Kivancsi lennek a dieselre, annak a nyomateka jobban passzol az osszkerek hajtashoz. Itt csak a WV arul dieselt, pedig ahogy olvasom az itteni hozzaszolasokat lenne igeny itt is ra. Majd jovore jon a hibrid, az is erdekes lesz! 
    Azt meg el kell mondjam, hogy habar meg lett emlitve a belter minosege, az elod modelhez kepest oriasi az elorehaladas, desingban es minosegben is! Peldaul nagyon buszkek ra, hogy a muszerfal teteje mar puha muanyag.
    A kulso stilusrol pedig nem erdemes vitatkozni, nekem se tetszett az Outback mielott megvettuk, most meg az egyik legszebb kocsi a szamomra! :)

  • Kovijani

    Elnezest, de valamiert csak feldarabolva tudtam elkuldeni!

  • Kovijani

    Zoldfulu: a Toyotaval kozosen megalkottak a valaha volt egyik legjobb elmenyautot! Ez a 86/BRZ. Ezeket a Subaru gyaraban keszitik!

  • zoldfulu2000

    kovijani: igen pont a GT86 egy jó példa hogy egy jó és eredeti autó lehet sikeres . Amit láttam adatoakt annak alapján még európában is az. Csak a BRZből 800 egy csonka évben. A GT86ból pedig több fogyott mint az imprezából (nem is meglepő). Ez utóbbi szám mutatja hogy valamit nem jól csinál a Suabru moellfejlesztésben (pláne hogy az XV visznt mennyir jól fogy). Nekem örök példa marad hogy amikor végre kjött a dízel legacy, képesek voltak beletenni egy értelmetlen ötsebességest, miközben volt idejük ökörködni a boxer dízel kifejklesztésével. Előbbi fontos, utóbbi csak aranyos. Telejsen lekeverték a piroritásokat. Mire kijött a 6 sebes díezl, addigra meg elqrták a Legacyt- Pedig először, egy komoylan értékesíthető autója volt a Subarunak…

    Akartam írni hogy a Toyobaru toyó fejlesztés, de most látom hogy a motor pl mindegyikben boxer, tehát az biztos a szuiból jón.

  • borianm

    Nekem egy 1.6-os benzines CVT-vel felszerelt XV-t volt szerencsém kipróbálni. Előtte egy Subaruban sem ültem, de úgy szálltam ki, hogy ez iszonyatosan jó, más autók a közelébe sem érnek. A futóműve eszméletlen jól viselkedik a kátyús utakon és a CVT is szuperül van hangolva, nem bőgeti a motort. Én 2.0 benzinessel és CVT-vel is jó vételnek tartom. Nem fogyaszt annyit, mint gondolnátok!
    Lehet fintorogni a kopogós műanyagokra, de szerintem hülyeség. A beltér kialakítása olyan, hogy azonnal otthon érzed magad benne, jó a műszerek, kapcsolók kialakítása és minden tartós! Nem értem, miért kell mindent puhából csinálni, szerintem ez hülyeség.
    Az ülései tényleg nagyon jók, pláne a plüss-szerű szövet, csak a Hondánál láttam hasonlót. Az európai gyártók már csak ezt a farmerszövet anyagot teszik a kocsikba, ami szerintem nem olyan jó érzetű. A hátsó ülésnél is kényelmes, tágas a hely.
    Ja, és 5 év + 200.000 km garancia jár hozzá! Azért ez nem semmi. Az új benzinmotorok láncosak, ami elvileg élettartamig bírják (most ezt így hagyjuk komment nélkül, de maradjunk annyiban, hogy sokáig bírják), sokkal kevesebb a szervízköltsége, mint pl. bármilyen másik modern dízelnek. Egyszerűen nincs mi elromoljon benne.

  • Kovijani

    Zoldfulu: Sajnos az igaz, hogy a fejlesztesek oreguras tempoban haladnak. En az Outbacket ismerem jobban, ott a 2009-es modelnel voltak konstrukcios hibak(kormany, navi, felfuggesztes), amiket a ’11-es modelnel elfogadhato allapotura hoztak(ilyen van nekunk is), de igazabol csak az idei modelnel szuntek meg. Mindezt egy olyan vilagban, amikor a koreaiak minden evben akkorat lepnek, hogy az ember csak nez!

  • JP92

    Lehet hogy azért vagyok kicsit elfogult, mert nekünk az eggyel ezelőtti (2008as) Legacy-nk van, egyébként a diesel változat, amiről el kell mondanom, hogy baromi jó. Úgy pörög, mint egy benzines, nem olyan dög lassan, kelletlenül emelkedik a fordulat, mint más dízelekben. Cserébe úgy zabál, mint egy kicsit iszákosabb dízel, tehát agyonhajtva 9 liter körül városban (ne felejtsük el, hogy AWD, ami étvágyfokozó), ami azért teljesen király, de evett már nekem kerek 6 litert is folyamatos 130-as pályázással.
    Kívülről hallani erősen, hogy dízel, de az Audi nagybecsű V6 dízelén is hallod, hogy öngyulladós, meg különben is, kit érdekel…
    Szokták írni, hogy hangosabbak a Subaruk, mint a többi autó, merthogy a keret nélküli ablak, blabla. Ez nettó baromság, tapasztalatból mondhatom, semmivel sem hangosabb, pluszba viszont nagyon kellemesen záródnak az ajtók, nem csattan egy nagyot. Meg még póz is, ha lehúzott ablakkal kinyitod az ajtót :D
    Ami gondot okoz városban, hogy borzasztó lassan melegszik be, ami alatt ugye nem hajtjuk meg a motort, mert megfelelő olajnyomás nélkül szárazon pörögne a turbó, ami ugye nem túl update életmód egy dízelnek.
    Amúgy 88ezer van benne, még csak a kötelező szervizekre kellett költeni, pedig került bele egy chiptuning is, így 150 helyett 220 ló, 350 Nm helyett 460, tehát elég jól sikerült…
    A négykerékhajtás pedig nem csak havon jön jól :D

F1: Rosbergből filmszínész lesz?

A Forma-1 váratlanul visszavonult világbajnoka csendes karácsonyt tervez, de később akár filmszínészettel is megpróbálkozna. Tucatnyi utódot is szeretne.

Festővászon lett a városi törpeautó

Párbeszéd a festés és a formatervezés, a technológia és a művészet az alkotó és a Renault között: indiai származású francia képzőművész nézte festővászonnak a Renault legkisebb típusát.

Pazar fotókon a budapesti fényvillamos

Talán még soha nem készültek ennyire jó képek az ünnepi járatról. Nem csoda, hogy világhírű lett a fényvillamos.

A nap videója: észt nem osztottak a Bentleyhez

A hölgy túlszaladt a jegyautomatán, de ez bárkivel előfordulhat, ez a kisebbik gond.

A nők vagy a férfiak cserélnek hamarabb gumit?

Az idén, október végéig, 1,9 százalékkal nőtt a téli gumiabroncs-piac a tavalyi év azonos időszakához képest Magyarországon, közép-európai szinten 6,4 százalékos növekedést mértek.

Többet keresnek majd a kecskeméti Mercedes gyárban dolgozók

Sztrájk is volt a kecskeméti Mercedes gyárban, mostanra azonban sikerült megállapodnia a szakszervezetnek, így jövőre 10 százalékkal nőhet a dolgozók alapbére.

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.