Egy zsiráf sem lehet akadály

Teszt: Citroen Berlingo 1.6 HDi Furgon

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.04.07. 08.45

A változó geometriájú turbóval szerelt motor 114 lóerővel, és 240 Nm nyomatékkal segíti a cipekedést, így a Berlingo kikerül a reumás teknősök kategóriájából.

Röviden – Citroën Berlingo 1.6 HDi Furgon

Mi ez?

A Berlingo áruszállító kivitele, megtoldva pár okos ötlettel

Mit tud? Elnyelni két raklapot, vagy zsiráftetejével igen hosszú tárgyakat
Mibe kerül? A legerősebb dízel nettó ára 3.865.000 Ft
Kinek jó? Festők, csőszerelők, területi képviselők, illetve mindenkinek aki szállít
Sokszor használom az igásló kifejezést a tesztek során, mégis talán ez az első alkalom, amikor a szóban forgó négykerekűre tökéletesen illik a jelző. Kényelemre szabott bőrülésekhez, vaskos hangszigeteléshez szokott kívülállóként próbáltam objektíven értékelni a dolgos mindennapokat szolgáló Citroen Berlingo áruszállításra termett verzióját.

A PSA nem most kezdte az ipart, a francia konszern rengeteg tapasztalattal rendelkezik ezen a területen, a 2CV típushoz már 1951-től készültek furgonná alakított verziók. A hagyomány később sem szakadt meg, az általunk ismert Berlingo/Partner páros 1996-ban indult története során mindig akadt a kínálatban dobozos kivitel.

A tapasztalatra szükség is van, hiszen itt nem lehet két új választható kárpittal, és három új fényezéssel lenyűgözni a vásárlókat. Kőkemény praktikum kell, alacsony fogyasztással, fenntartási költséggel társítva.

Strapabíró, praktikus belső

Ezeknek az elvárásoknak megfelelni korántsem egyszerű, pláne, hogy a konkurencia szintén a mesteremberek munkaeszközre szánt pénzére ácsingózik.

Így a Berlingo sem ad a feltűnésre, ez is csak egy fehér hasáb a sok közül, bár a hűtőrácson terpeszkedő hatalmas márkajel megkönnyíti a beazonosítást. Oldalról a vaskos sárvédőívek jelentenek támpontot, ezen felül minden elem a költségcsökkentésről árulkodik, az első-hátsó lökhárítók és a visszapillantó tükrök műanyag elemei nem kaptak fényezést.

Nyilván, aki szűk városi utcákon lavírozva fog csomagot szállítani azt a legkevésbé zavarja mindez. Neki a belső fontos, a mozgó munkahely, ahol hosszú órákon át kénytelen termelni a fejére mért GDP adagot. Szerencsére a Berlingo belső nem gátolja, sőt segíti ezt a tevékenységet. A rideg, kemény műanyagok csak előnyt jelentenek, nem gond, ha elkenődik az ebédre gyártott szalonna katonák zsírja, vagy festékpor ül a műszerfalra, mivel minden elem könnyen tisztítható.

A csomagtér két szabvány méretű raklapot képes elnyelni

A menetlevelet, szódás flakont, és egyéb létfenntartó eszközöket könnyen elnyeli a rendelkezésre álló rekeszhad. A fontosabb papírok a vezető előtti tárolóba kerülhetnek, de akad hely az ülések alatti fiókokban, vagy a jobboldali kétrészes kesztyűtartóban. Ha mindez nem lenne elég, az öblös tetőpolc tényleg bármilyen kacatot eltüntet.

A Berlingo eredetileg három személyes, de ezt kihasználni csak közeli kapcsolatban álló kollégák esetén javasolt, vagy mire a helyszínre érkeznek, nullára csökken a munkamorál. A ledönthető középső ülés inkább adminisztrálásra, evésre használt asztalként tölti be funkcióját.

Pozitív apróságként említhető meg, hogy az utasoldali légzsák kikapcsolásával nincs akadálya a gyerekülés behelyezésének, így ha családi fuvarnál kell bevetni a kocsit, akkor is megbirkózik a feladattal. Kényelmünket USB-ajzattal ellátott rádió, és manuális klíma szolgálja, a biztonságot pedig kipörgésgátló és tolatóradar. Utóbbi lenne a leghasznosabb kiegészítő a Berlingóban, kár, hogy a pár ezer kilométert futott tesztautóban már nem működött a berendezés, ok nélkül, állandóan sípolva jelezte, hogy valamihez vészesen közel értünk.

Hosszú, több mint két méteres tárgyakat is szállíthatunk a zsiráftetővel

A tükrökben messzire nyúló fehér oldalfal, előttem erősen döntött szögben álló kormány, lában szinte rálóg a pedálokra, tehát az üléshelyzet tipikus teherautós, de szerencsére hosszú távon sem válik kényelmetlenné, vagy csak az egyéb befolyásoló tényezők miatt nincs idő erre koncentrálni.

Mert befolyásoló tényező akad, főleg az erős zaj formájában. A lemezelt oldalfalak minden apró neszt felerősítenek, főleg üresen zavaró a dobhártyánkat ostromló hangkáosz, amit még az orrban morgó 1.6 literes turbódízel motor is tetéz. Igaz, a zajon túl minden dicséretet megérdemel a dízel-kerregő.

A változó geometriájú turbóval szerelt motor 114 lóerővel, és 240 Nm nyomatékkal segíti a cipekedést, így a Berlingo kikerül a reumás teknősök kategóriájából, az egyenletes teljesítmény leadásnak köszönhetően a váltót ritkán használva követhetjük a forgalom ritmusát. 

Külsőre olyan mint bármelyik dobozos furgon,

Terhelten keveset futva, javarészt városban használva 6.5 literes átlagot produkált a Berlingo, ami dicséret a PSA dízelének, igaz kérdés, hogy milyen értéket produkálna rakománnyal teletömve, egy zaklatott munkanapon.

A Citroën Berlingo és konkurensei
Citroen Berlingo 1.6 HDi (114 LE, 240 Nm) 4 908 000 Ft
Renault Kangoo  Express 1.5 dCi (110 LE, 240 Nm)
5 194 000  Ft
Fiat Doblo 1.6 Mjet  (105 LE, 290 Nm)
4 942 000 Ft
Volkswagen Caddy 2.0 TDI (102 LE, 250 Nm)
5 328 000 Ft

Mert rakományt, azt pakolhatunk bőven, a Berlingo fara két szabvány méretű raklapot könnyedén elnyel, és ha a magasságát is kihasználjuk egészen 3.7 köbméternyi teret tölthetünk meg. A bejutást egy oldalajtó, és a kétszárnyú hátsó ajtó garantálja. Utóbbiak egy könnyű mozdulattal 177 fokig nyithatóak, ha a helyzet úgy kívánja.

Adatlap

Citroen Berlingo 1.6 HDi Furgon

Egy zsiráf sem lehet akadály 1
Motor 1560 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény 115 LE
Nyomaték 240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h) sec
Végsebesség 170 km/h
Fogyasztás (vegyes) 5,3 l / 100 km

Ha a szállításra szánt tárgy hosszabb, mint 1.8 méter, akkor sem kell kétségbe esni, ekkor lehet bevetni a Berlingo csodafegyverét, a zsiráftetőt. A csatos bambik módjára könnyen nyitható műanyag fedéllel lehetővé válik hosszabb tárgyak szállítása, csak a mélygarázsba hajtva nem szabad elfeledkezni róluk.

Általában az autók tesztelése sem egyszerű feladat, hiszen egy hét kevés megismerni a típus igazi használati értéket. Ez egy munkára termett furgon esetén hatványozottan igaz, esély sincs, hogy szimuláljuk a valós használat körülményeit.

Ezért ha valaki nálam tudakolná, jól választ a Berlingóval, nem tudnék határozott választ adni. Népszerűsége valószínűleg nem véletlen, bár körbelengi a francia autókat sújtó előítélet, amit a tolatóradarnál tapasztalt hiba ebben az esetben tovább fokozott.

Annyi biztos, hogy a Berlingo ezzel az 1.6 literes dízelmotorral kitűnő párost alkot, és felára sem túl combos a 90 lóerős kivitelhez képest. Előbbi 4.826.000 forintért, utóbbi 4.908.550 forintért áll munkába, ha a bruttó árakat vesszük számításba.


Mellette – Ellene
  • Takarékos, nyomatékos dízelmotor
  • Kitűnő praktikum, sok tárolórekesz
  • Zsiráftető a hosszú tárgyak szállítására
  • Zajos utastér
  • Három ember számára szűk
  • Gyatra váltó

Szavazás

Tetszik az autó? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Dino871

    “ok nélkül, állandóan sípolva jelezte, hogy valamihez vészesen közel értünk.”

    Mi volt az ok nélkül?
    Számomra nem világos,ha hátramenetbe teszed egyből sípol anélkül hogy jözelítenél valmihez vagy csak túl korán kezd el sípolni a közeledő tárgy előtt??

  • tgu.ts

    Mi a fene kerül ebbe közel öt millióba? ÁFA-val együtt sem szabadna 3,5 millót kérni egy ilyen üres lemezteknőért! Zsiráftető már húsz éve sem volt egy világrengető szabadalom, elgurult ezeknek a gyógyszere.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.