Olcsójános vagy János vitéz?

Teszt: Peugeot 301 1,2 VTi Active

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.04.03. 15.30

Valaki fikázza alapvető hiányosságai miatt, míg más nagyra tartja a korábbi népautókat elhomályosító tulajdonságainak köszönhetően.

Röviden – Peugeot 301

Mi ez?

Olcsó népautónak szánt francia Spanyolországból
Mit tud? Érettebb és komolyabb a Thalia-féléknél
Mibe kerül? A tesztelt változat 3,12 millióba, de akár 2,5-től is elérhető
Kinek jó? Nyugodt, kispénzű, sok, de könnyű csomaggal utazónak

Felér egy időutazással az első néhány óra a Peugeot olcsó autójával, amelyben nincsenek állítható hátsó fejtámlák, hiányzik a nyitógomb a csomagtartóról, billeg az úton, váltója a szétkopott használt kocsikét idézi, lemezborításának hangja pedig bottal ütlegelt fémvödörhöz hasonló – és még hosszan sorolhatnánk az elsőre bántó negatívumokat. De ez a cikk mégis inkább dicséri a 301-est, amellyel idővel megbarátkozik a magyar utakon, magyar fizetésből élő ember.

Nem is csúnya

Márpedig ahhoz szoktunk, hogy az olcsójánosok egyszerűek és rondák, ami legkevésbé sem a formatervezők fakezűségéből adódik, hanem a gyártási költségek lefaragásának evidens következménye. Minap az Automobil Industrie árult el néhány érdekes részletet arról, hogy miként is működik ez a PSA valóságában.

2,8 millióról indul az 1,2-es VTi, a képen látható Active felszereltségű változat 3,12 millió forint, míg az Allure 3,3 millióról indul

A kiváló szaklap szerint a 301-esnél olyan euróban kőkeményen mérhető csatákat nyertek a dizájnerek a gyártástechnológusokkal szemben, mint például azt – most kell kapaszkodni -, hogy domborulatok kerültek a motorháztetőre. Így jobban néz ki a kocsi, viszont a sima lemez egynyomásos előállítása helyett ennek préseléséhez már több munkafázis kell, ami plusz költséget jelent. Az itt elveszített pénzt viszont az egydarabos (tehát nem osztott) hátsó lámpákon spórolták meg az AI-cikk szerint.

Bizony, millió ilyen aprósággal sakkoznak a gyártók mérnökei, akiknek kompromisszumai ezúttal egészen fogyasztható eredményt szültek. Körbejárva az autót örömmel jelenthető, hogy az elmúlt évek népautói közül talán ezen érződik legkevésbé a formatervezők kezének hátracsavarása, barátságos kasztnit teremtett az ésszerű együttműködés a gyártási költségeket számolgató céges uzsorásokkal.

Egyáltalán nem kínos a formája, de az olcsóság jele, hogy mindössze egyetlen dízellel (1,6, 92 LE) és két benzinessel 1,2, 72 LE és 1,6, 115 LE) rendelhető

Belül is csak méltatni lehet a pénzügyi korlátok sarkkörig feszítésével elért anyagminőséget, talán nem is túlzás minőségről beszélni. Találni persze zavaró műanyagokat, textilborítás nélküli kalaptartót, és az ülések közé helyezett ablakemelőket, de összességében a formák, a kezelőszervek és az anyagok felette állnak a korábbi esztendőkben megismert tömegautós nívónak. Három millió forintért nem korrekt belekötni a kocsi külsejébe-belsejébe, pláne, hogy hatalmas a lábtér hátul és 506 literes a csomagtér még hátrébb.

Nem is rossz vele közlekedni

Menet közben elsőként a váltó lötyögőssége próbál visszarángatni a formák dicsérgetéséből a spórolós valóságba, hosszú úton jár a kar, amely sebességbe rakva is önálló életet él. Érzéketlen a kormány, hirtelen irányváltásoknál pedig könnyen billen a mindössze 980 kilós test, amelyet nagy sebességgel vett húzós kanyarokban előszeretettel arrébb löknek cseppet a durvább úthibák.

Nincs navi, manuális a klíma, de tempomat és tolatóradar plusz pénzért kérhető, valamint kétszínű műszerfal és világos kárpit is

De ez ugye egy hárommilliós autó, elöl független, hátul csatolt-lengőkaros futóművel, amelynek ha úgy nézzük (nézzük úgy!), a hangolása kimondottan eltalált a hazai utakra. Nyugis közlekedésnél kényelmes a fejlett országokra hangolt rugózás, sajnos a gyatra minőségű úthálózatunk szinte ezek közé sorol minket.

Egy-két személlyel a papíron erőtlennek tűnő 1,2-es kis blokk 72 lóereje és 110 Nm-e is elég, pörgetve a háromhengerest még élvezni is lehet, messze fürgébbnek érződik a gyárilag megadott 14,2 másodperces gyorsulási értéknél. Itt előny a 980 kiló, négy testesebb felnőtt súlyával viszont már küszködik az autó, amely kis tömeggel meglepően jól fogyaszt. A torlódásokkal teli, egyes és kettes fokozatot gyakran kívánó belvárosi araszolgatások során sem megy 8 liter fölé a fogyasztása, városon kívül pedig 5 liter körül simán elgurul.

Háttérbe szoríthatja a 301-est a kétmilliótól elérhető új Logan, amit Marokkóban raknak össze. A Peugeot ellenben az unióban készül, Spanyolországban

Abból a kevés üzemanyagból is elég lenne elvileg a gyengébb, a 301-es elmegy a nyugati szabványnál silányabb, 87-es oktánszámú benzinnel is a spéci dugattyúinak és kipufogórendszerének köszönhetően. Az ide vonatkozó gyári ismertető állítását ismét felfoghatjuk a tőlünk is fejletlenebb célországokra tett egyértelmű utalásnak.

A 301 és konkurensei 1,2 liter körüli benzines motorral, közepes felszereltséggel
Peugeot 301 1,2 VTi Active (72 LE, 110 Nm)
3 120 000 Ft
Dacia Logan 1,2 Ambiance (75, 107 Nm)
2 190 000  Ft
Fiat Linea 1.4 8V Dynamic (77 LE, 115 Nm)
3 702 000 Ft
Skoda Rapid 1,2 Active (75 LE, 112 Nm)
3 632 430  Ft

Nem is drága

Rossz benzin nálunk is akad, kátyú is bőven, ellentétben az új autóra elherdálható pénzzel, úgyhogy érdemes a megfelelő szinten értékelni a közepes felszereltséggel 3,12 milliós 301-est, és nem lenézni hiányosságai miatt. Nézzük inkább a pozitívumokat: formája, helykínálata, futóműve és takarékossága alapján kijár neki a “jó ár/érték arány” minősítés.

Talán csak a hosszú távú megbízhatósága lehet kérdéses leendő vevői körében, amit érzékel a forgalmazója is, amikor reklámkampányában okosan “a 2500 ponton ellenőrzött minőség”-et sulykolja. Nem mintha más márkák nem csekkolnák ennél akár sokkal komolyabban saját terméküket, csak hát ott evidencia a minőség, míg a népautóknál mostanában előkerülő újdonság.


Mellette – Ellene
  • Kedvező ár
  • A rossz hazai utakon kényelmes futómű
  • Élvezetesen pörgethető kis blokk
  • Takarékos motor
  • Bőséges tér
  • Itt-ott azért érződik az olcsóság
  • Kérdéses hosszútávú megbízhatóság
  • Logan kétmillióért

Szavazás

Tetszik az autó? Igen? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Specialized78

    Nagyon tetszik ez a kocsi.Sokat gondolkodnék,hogy ez,vagy a Fluance kellene e jobban.Ez sokkal arányosabb,mint a Rapid számomra.

  • Specialized78

    “úgyhogy érdemes a megfelelő szinten értékelni a közepes felszereltséggel 3,12 milliós 301-est,”
    Nem tudom,hogy ezeket az árakat honnan veszi a cikk írója.
    3.090.000Ft az alap 301-es,klíma nélkül.
    A közepes felszereltségű változat “Active”pedig már 3.390.000 Ft.
    Szóval,Lencsés úr,hogyan jött ki önnek az Active felszereltség 3.019.000 Ft-ból?

  • Specialized78

    Most néztem meg a Citroen árait.Vélhetően azzal keverte össze a 301-est!Ugyanis a második ,azaz”collection” felszereltség kerül az ön által említett 3.12 millióba!

  • Ragnotti

    E szerint az Active kedvezményes ára 3 120 000 Ft:
    http://www.peugeot.hu/media/deliacms/media//59/5942-63b2ec.pdf

  • Specialized78

    Ragnotti!
    Köszönöm a tájékoztatást.Nagy nehezen sikerült kibogarásznom a Peugeot honlapján nekem is.A Citroen viszont finanszírozás nélkül is ennyibe kerül.Nem biztos,hogy sokan szeretnének banki kölcsönt felvenni,hogy a finanszírozás keretein belül kapjanak kedvezményes árat.

  • TéGé2

    A német Dacia oldalon nincs is Logan, csak az ÚJ Logan MCV, aminek az alapára 1000 euróval drágább a Sanderonál…

    Érdekes, hogy itt ezt a lépcsőshátú stílust nyomják, nálunk mégcsak fent sincs az új Logan MCV a Dacia honlapján.

  • piritkarcsi

    Nem szoktam hozzászólni, de egy barátom épp most kénytelen autót venni (munkaeszköz, az előzőt ellopták) és alaposan megnéztük a 301-est és több hasonló autót is:

    1. A billegős futómű nekünk nem tűnt fel, a Dacia Logan vagy a Fiat Linea sokkal instabilabb, az úthibákat viszont jól elnyeli. Tény hogy a Rapidot pl. határozottabnak éreztük, de az rázott is rendesen. Szerintünk átlag autósnak teljesen megfelelő a 301 futóműve, rossz utakra pedig kifejezetten ajánlott.
    2. A 301 abszolút nem tett ránk olcsó autó benyomást, lehet hogy a cikk írójának aki a legújabb autócsodákat teszteli nap mint nap volt ilyen érzése, de egy előző generációs Astrából átülve nem tűnt olcsónak vagy régimódinak.
    3. A váltó valóban lötyögősebb, mint néhány más típusnál, de a fokozatokat könnyű volt eltalálni, nem akadozott, könnyen vette a fokozatokat, tehát használat szempontjából nem éreztük hátránynak. Nyilván egy Mazda 6-ból átülne, nem ugyanaz az érzés…
    4. Mi 90 LE-s dízellel próbáltuk, azzal rettenetesen jó húz, így biztos elég a kis benzines is. A zaj autópálya tempóig nem volt zavaró.
    5. A meglepetés: több kereskedést meglátogatva a legjobb ajánlatok kereken 3 millió körül voltak a cikkben is szereplő 1.2-es Active felszereltségű autókra, több helyen 4 éves kiterjesztett garanciát is adnak ajándékba. Talán ez volt az a pont ahol barátom elbizonytalanodott, mert ennél árban csak a Dacia adott jobb ajánlatot, de ott a felszereltség és a kidolgozás is jóval gyengébb volt.

    Összességében pozitív meglepetés volt, és cimborám erőteljesen hezitál jelenleg néhány használt gyöngyszem és a 301 között!

  • cddexter

    piritkarcsi: ha a barátod Magyarországon vagy uniós országban lakik +1 oka lehet még ezt választani, ami az uniós gyártás. Ne feledjük, nem mindegy, hogy a pénzed egy része a közös üstbe kerül amiből részben te is eszel, vagy egy másik üstbe aminek legfeljebb az illatát érzed. Nyilván ez nem lehet döntő érv csak ha a Peugeot felé hajlik akkor egy apró plusz megerősítés.

  • oszkopeter

    @piritkarcsi
    Én is hasonló árakról hallottam, állítólag van pár készleten ragadt autó. Szerintem 3 millióért 4 év garival telitalálat, volt alkalmam kipróbálni. Én egy 2011-es Octaviával járok, ahhoz képest egy-két apróságtól eltekintve nem éreztem gagyinak a 301-est, sőt az ülések szerintem jóval kényelmesebbek, és a futómű is jobban veszi a kátyúkat.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

Olyan kis drága!

Tolatókamera is van benne. TOLATÓKAMERA! Három méter hetvenhez! Meg sávelhagyás-jelző. És színre fújt ajtóbehúzó. Hát csoda, hogy több mint ötmilliót kérnek érte?

Volkswagen Golfok, a legerősebbtől a legtisztábbig

Megújult Golfokat próbálgattunk, a legerősebb benzinestől a konnektoros hibriden át a villanyhajtásúig

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.