Melyik ajtón menjek be?

Összehasonlító ajtóteszt: Citroën C3 Picasso, Opel Meriva, Ford B-Max

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.04.03. 07.00

Nyílhat rendesen, nyílhat szembe a megszokottal, vagy lehet eltolható. Mit mond az anyuka és két gyermeke, melyik hátsó ajtó jobb; a Citroëné, az Opelé vagy a Fordé?

Az autóiparban mindig akkor jön elő valami egészen furcsa újítás, amikor már biztosak vagyunk benne, hogy minden pont úgy tökéletes egy új, modern, biztonságos kocsiban, ahogy van. Az elmúlt években a kis egyterűek mezőnyében például két gyártó is úgy gondolta, hogy kéne valamit kezdeni azzal az alkatrésszel, amiről senki sem gondolta, hogy piszkálni érdemes: a hátsó ajtókkal.

Az Opel 2010-ben jött ki a menetiránnyal szemben nyíló ajtajú második generációs Merivával. Az öngyilkos ajtóként is emlegetett megoldás (nagy tempónál könnyebb kiugrani, ha nem szél ellen kell feszíteni az ajtót) addig ebben az évezredben csak a Rolls Royce-nál létezett. (Igen, aki az RX-8-at vagy a Mini Countrymant, netán a Mazda B2500 Freestyle Cabet említi most felháborodva tudatlanságomon, annak igaza van – viszont ezekben a kocsikban a hátsó ajtóra rázár az első, nem tud külön nyílni a hátsó ajtó, a Rollsban és a Merivában igen.)

Dóri anyuka panasz nélkül kötötte be Balázs gyermeket a Picasso konvencionálisan nyíló ajtószárnya mellett

A Ford tavaly jött ki a válasszal – a B-Max képében. Ennek a kocsinak tolóajtaja van hátul, ami önmagában is újdonság lenne a kategóriában. Talán csak a Peugeot mondhatja el magáról a nem épp nagy sikert elért 1007-essel, hogy eleve személyautónak épített kisautóban tolóajtót használt – a Qubo, Nemo és Bipper egy kisteherautónak tervezett kocsi átalakításai. Viszont az 1007-esnek csak két ajtaja volt. A B-Maxnak öt van, és az igazi nagy csoda, hogy a B-oszlopot kihagyták az önállóan is nyíló-záródó első és hátsó ajtószárnyak közül.

Jópofa dolog ez a kétfajta játék az ajtókkal, de van-e értelme a gyakorlatban a jól bevált megoldás kiváltásának? Erre a kérdésre kerestük a választ egy anyuka segítségével, aki előrehaladott harmadik terhességével mit sem törődve kegyetlenül arra kényszerítettünk, hogy két meglévő gyermekét gyerekülésestől pakolja át egyik kocsiból a másikba, és mondja el, melyik megoldás a legjobb szerinte. A kontrollcsoportot, a normálisan nyíló ajtók világát egy Citroën C3 Picasso képviselte. Íme, a kísérlet mozgóképen:

A teszt tanulsága: mindegy, merre nyílik az ajtó, a lényeg, hogy a nyílás nagy legyen. A Nissan például az új Note-ban nem vetett be semmilyen nagy trükköt, de az ajtók majdnem 90 fokig nyílnak, így nincsenek útba. A B-Max ugyan elvileg előnyt élvez azáltal, hogy az ajtószárny semelyik oldalról nem zavarja a pakolgatót, viszont a B-oszlop elhagyása miatt egy vaskos merevítő lemezt építettek az üléstámla mellé, ami nagyon útban van a gyerekberakásnál. A felvetésre, hogy a Meriva ellenkező irányba nyíló szárnyai egy parkolóban biztonságos ketrecbe zárják a gyermeket, aki nem tud kiszaladni az útra a forgalom elé, olyan választ kaptunk, ami teljesen jogos egy hölgytől: igen, de ahhoz veszélyesen közel kell parkolni a másik kocsihoz.

A kérdésre, hogy a három kocsi közül melyik a legjobb, szintén adekvát női válasz érkezett: a piros.

A kísérletet követően azért pár utólagos megjegyzést még kaptunk Dóritól, ahogy kikristályosodtak benne a tapasztalatok. Íme:

– Fontos, hogy az ülés minél magasabban legyen, ne kelljen hajolgatni.
– Felnőttnek kiszállni a Merivából a legkönnyebb a három kocsiból, hátulról.
– A B-Max tolóajtaja nagyon nehezen, keményen nyílik és záródik.
– Akár hátra, akár előre, akár tolva nyílik az ajtó, fontos, hogy határozott akadási pontjai legyenek.

Kedves autógyártók, kiábrándító, nemde? Hát még, ha elmondom, hogy nekem a C3 Picasso jött be legjobban, mert nagyon vidám, élhető belterű autó, Csaba kollégának a B-Max, mert jó vezetni és a buci kategóriához képest egész sportos karakter, Zsolti kolléga pedig a Meriva húszcentis hossztöbbletét és hatalmas csomagterét méltatta.

Az ajtókról szó sem esett az értékeléskor. Elnézést, Ford, bocsánat, Opel.

Kommentek

  • Janos82

    Még mindig nem értem, hogy a fenébe nem könnyebbség ha nincs ott az a fránya B oszlop…

  • harmlevi

    Egyértelmű hogy a Meriva kéne, kényelmesebb és tágasabb mint a ford, de határozottabb mint a Citroen, belül is szerintem a legszebb.. A B-max megoldása felesleges, több a hátránya mint az előnye, a Merivából jobb kiszállni, kapaszkodó van a B oszlopon:)!

  • Notalab

    Nekem C3 picassom van, és borzasztóan imádjuk. Belül nagyon tágas (mi kistermetűek vagyunk), viszont kívülről csak 407 cm! Nagyon kicsi, könnyű városban is használni, és ha kell 500(!) literes lehet a csomagtartó. Az a furcsa, hogy szinte mindig a Hdi-t tesztelik, pedig biztos vagyok benne, hogy a legtöbb az 1,4Vti motoros, és nem exclusive felszereltségű.

  • Ragnotti
  • v_Petya25

    Janos82
    A zárt első ajtó és az első ülés akkor is ott van, amit sokan még a “B” oszlop mögé tolnak, mert elöl úgy kényelmes. Arról nem esett szó, hogy mekkora ajtónyílás tárul hátul centiben, mert itt a B-max elvérezne, egy felnőtt azon a nyíláson csak élén fér be, a gyerekülés meg kb sehogy, csak legózva. Ezt kíméletből ki is vágták a filmen. :)

  • Janos82

    Ha kell a hely pl gyerekülést és gyereket pakolok be akkor nyilván kinyitom az első ajtót is. Az első ülés meg csak nem vesz el annyi helyet mint a B oszlop. Pluszban nem előrefelé nyílik az ajtó és mivel elölről hátrafelé pakolok csak könnyebbség, hogy nincs útban. Ezért tartom jónak a Meriva megoldását is.

  • autoaudit

    Azért a cikk elfetkezett arról a tényről, hogy mi van akkor ha valaki sokat megy mélygarázsos parkolókba, ahol nagyon közel állnak az autók.

    Pont múlt héten jártam így. Autóm igen nagy ajtajú, viszont emiatt meg nem tudtam rendesen kinyitni, egy tolóajtóért mit nem adtam volna.

    Szóval azt mondom, ez is számíthat, ha valaki sokszor megy gyerekkel mélygarázsba.

  • Specialized78

    Igazad van,autoaudit!
    Több cikkben is megkérdőjelezik ezen autók létjogosultságát.
    Pedig megvan a célközönség és nem is kevés.Én egy kisvárosban lakom.Ebben a városban 2db B-Max és 3 Meriva is van.És kik a tulajdonosok?-A nyugdíjas emberek.Ugyanis a nyugdíjasok nagyra értékelik,hogy nem kell alacsonyra beszállniuk az autóba,hanem kényelmesen be tudnak ülni.Édesanyám barátja is nyugdíjas,67 éves ember.Most cserélte le a Toyota Avensisét egy Suzuki Ignisre.Ugyan ezen okok miatt.
    Ezen autók közül mindegyik tetszik.A Citroen a játékossága miatt,a Meriva a tágassága és amiatt,mert az Opel egyre jobb autókat gyárt,a Ford pedig a praktikus elhúzható autója miatt.

  • Liverpool87

    Jó ez az Opel Meriva csak is ez kéne pláne ha ez a legmegbízhatóbb autó ezek közül!Hajrá Opel csak így tovább!

  • Rezso

    Én pl szívesebben állok be egy elhúzhatós ajtós autó mellé a parkolóban.
    Egyszerűen nem nyitját rám az ajtót a lurkók, amint berontanak az autóba a nagy bevásárlás után…

    Erre is kell ám gondolni…

  • levaika

    Szerintem a hátra nyíló ajtó baromság.Elnézést a kifejezésért.Ugyanis ha valaki figyelmetlenül nyitja ki az ajtót,a mellette elhaladó autó nem leszakítja az ajtót,hanem oda préseli az utast az ajtónyílásba.Míg az előre nyílónál,legfeljebb leszakítja az ajtót.Azon kívül pedig a cikkíró kifelejtette a Mazda5-öst,aminek szintén toló ajtó van hátul.Nem tudom a többi típusnál hogyan működik a toló ajtó,de ennél kifogástalan.onnan tudom,hogy nekem az van.és nagyon jó megoldásnak tartom a toló ajtót.

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

Keresztbe vágva jön az Alpine

Megérkezett az első gyári videó a Renault jövőre érkező sportkocsijáról, a hátsókerekes Alpine A120-ról.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.