Röviden – BMW 750d xDrive

Mi ez?

 A legnagyobb BMW, modellfrissítés után, a luxuskategória legerősebb dízelmotorjával.

Mit tud?Ha nem kell a Rolls-Royce vagy a Bentley hangulata, akkor nagyjából mindent, amit egy autó megadhat.
Mibe kerül?Listaáron 29 059 000, a tesztautó temérdek extrájával 42 790 700 forintba.
Kinek jó? Annak, aki reprezentálni kíván vele. Aki csak vezetni szeret, annak ugyanez a hajtáslánc az Ötösben is elérhető.

Tavaly a BMW modellfrissítéssel és új dízelváltozattal dobta fel a 7-es sorozatot. A 750d xDrive hajtásláncát már megcsodáltuk egy Ötös Touringban, de a legerősebb motorhoz jobban passzol a legnagyobb BMW.

 

Beszállás után a széles első tetőoszlop és a túl magasra tervezett ajtóbehúzó szúr szemet. Csodálatos az ív, ahogy a műszerfal ráfordul az ajtóra, de a behúzók kényelmetlenül fent vannak és nyitott ajtónál kepeszkedni kell értük, amivel nem illene borzolni az elit közönség idegeit. Az ülések bőrkárpitja és a műszerfal bőrborítása szép, ám ebben a kategóriában cseppet sem kiemelkedő és a BMW továbbra sem ad állítható magasságú öveket. Hátul a térkínálat kedvező és itt is van ülésfűtés.

Ez nem az összespórolható kategória: 29 059 000 Ft a 750d xDrive alapára

Hidegen beindítva a sorhat erős hangja elsőre idegen az agyonszigetelt luxusautóktól. De a markáns orgánum sosem tolakodó, inkább karakteresen BMW-s. Parkolásnál a gázra rá-rápumpálva a hang olyan erőt sugároz, hogy innen még a 750i-be sem vágytam vissza.

 

Szteroid a gázolajban

 

A háromliteres dízel 381 lóerővel és 740 Nm-rel ma nagyjából a világ legfejlettebb öngyulladásos motorja. Nem tudnánk még egy dízelt mondani, amely fajlagos teljesítményben és nyomatékban megközelítené. Persze nagyon bonyolult és drága, de másképp hogyan volna literenként 127 lóerős?

 

Három feltöltője közül az egyik a legalsó tartományban dolgozik, hogy alapjárat fölött is legyen kellő ereje a motornak. Már 1500-nél bekapcsolódik a második, nagyobb töltőnyomást felépítő turbó, majd 2700-tól belép mellé a harmadik is, amely még nagyobb nyomást tol, hogy feljebb is legyen mivel elkápráztatni a vezetőt.

 

Adatlap

BMW 750d xDrive

Teszt: BMW 750d – Felsőbb erő 1
Motor2993 cm3, Dízel, S6
Teljesítmény381 LE
Nyomaték740 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)4,9 sec
Végsebesség250 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,4 l / 100 km

Bár nincs hisztérikus felpörgés, nincsenek brutálisan bevert fokozatok, a gyorsulás mégis sportautókhoz mérhető. 4,9 másodperc elég százig, amihez az Opel Speedsternek is turbómotor kellett, pedig az egy kétüléses, aluvázas Lotus Elise, nem kéttonnás luxuslimuzin.

 

8 literrel már nem lassú

 

Nemcsak kilövés szürreális, hanem a felpörgés is. 5000-ig úgy vágtat a fordulatszámmérő, mintha nem is dízelmotor rotyogna a toronymerevítők között. Papíron a városi fogyasztás 7,3 l/100 km, ami megegyezik a 730xd értékével! A valós persze ennél több, de mindössze 12,2 liter volt, pedig az autó tömegéből két, erejéből négy normál kocsi is kitelne.

 

A fogyasztás mesés, a nagyjából 1200 kilométeres tesztútból az országúti és autópályás szakaszokat 8-9 literrel megúsztuk. Kár, hogy az autó nem jegyzi meg a leállításkor használt üzemmódot, aki takarékosabban szeretne haladni, annak mindig újra át kell billenteni az üzemmódkapcsolót Eco Pro állásba.

Ez a gép két autóra is elég volna. A Mercedes-Benznek nincs hasonló motorja, az Audi talán a V8-as TDI-ből fog többet kifacsarni a mostani 350 lóerőnél

Sebességérzet? Elhanyagolható

 

Kifejezetten rossz úton a rugózási kényelem nem jobb közepesnél, ez sem változott a modellfrissítéssel. Kellemetlenebb a (német) autópályán 180-200-nál mutatott szélzaj, ebben egy kategóriával lejjebb lévő autók sem nyújtanak kevesebbet. A sebességérzet így is elhanyagolható, ha a tulaj egy tempós kiruccanással akarná kivezetni magából a feszültséget, a 7-essel nem jár jól.

Még a 250-es végsebesség is szolid suhanásként hat benne és a fékevesztett gyorsulás miatt nagyobb gázadáshoz kéne egy jó ügyvéd. Élvezetes a kellően súlyos kormány és a kiváló futómű, amivel az überdízel nem hat 1995 kilósnak.

Vegykonyha a kipufogóban

Nemrég írtunk róla, hogy az európai emissziós szabvány szigorításával megdrágulnak a dízelek az összetettebb kipufogógáz-utókezelés miatt. Az Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabvány előírásainak 2015. január 1-től minden új autónak meg kell felelnie  a forgalomba helyezéshez, de új autótípus esetében a piaci bevezetést megelőző homologizációhoz már 2014. szeptember elsejével teljesíteni kell az új határértékeket. A jövőben az öngyulladásos motorok alig bocsáthatnak majd ki több káros anyagot a benzineseknél. (Eddig egy ördögi alkuval az üzemanyagot keményen megadóztató EU-tagállamok a benzinesekénél sokkal enyhébb környezetvédelmi határértékeket írtak elő a takarékos, de rákkeltő dízelekre. Japánban és az USA-ban viszont nem volt kettős mérce.)

A BMW-k közül a 750d hathengerese – a Blutec-motoros Mercedesekhez hasonlóan – már ma és alapáron megfelel az Euro 6 normának. Az égést 2200 bar nyomással működő, piezokristályos injektorok tökéletesítik, amelyek a fő gázolajadagot 4 előbefecskendezés és három utóbefecskendezés között lövik be. A szigorú határértékek betartásához az autó karbamidot fecskendez a kipufogógázba, amely a nitrogénoxidokat vízre, hidrogénre és szén-dioxidra bontja. Az AdBlue nevű karbamidoldatnak külön tartálya van, amelyet csak az átvizsgálások során kell utántölteni. Ez 1000 kilométerenként pár száz forintos kiadást jelent.

A head-up display nemcsak a sebességet vetíti ki a szélvédőre. A navigáció utasításaiért vagy az egyszerre két jelzést kiíró táblafelismerésért sem kell lenézni. Itt is megjelenik a balesetre figyelmeztető autó sziluett, ha a sebességkülönbséghez képest túl közel van az előttünk menő.

A tesztelt BMW és konkurensei, rövid tengelytávval
Audi A8 4,2 TDI quattro (350 LE)27 650 390 Ft
Jaguar XJ 3,0 Luxury (275 LE)25 064 000 Ft
Mercedes-Benz S 350 Bluetec 4 Matic(258 LE)24 560 100 Ft
BMW 750d xDrive (381 LE)29 059 000 Ft

Az éjjellátó képernyőjén világos színben látszik minden, ami meleg: dobfék, kipufogó, állat vagy gyalogos


Műszerek helyett képernyők

 

A ráfutásos baleseteket könnyű elkerüli az egyszerűen használható és példásan működő távolságtartó radarral, amely állóra fékezi helyettünk az autót, ha megáll a sor. Tökéletesre sikerült a sebességmérőn az aktuális tempó kiemelése: a számok mérete úgy változik folyamatosan a skálán, hogy ez egyáltalán nem zavaró. A trükköt a műszereket helyettesítő, 10,3 colos monitor teszi lehetővé.

 

Hasonló méretű a középső kijelző is. Az ezredforduló után torzszülöttként piacra engedett iDrive mára a legjobb menürendszer lett, annyira logikusan és egyszerűen beállítható vele a luxusautó milliónyi funkciója.

Köztük van az éjjellátó berendezés, amelynek képét nem érdemes az út helyett nézni. A hőkamerás rendszer azért jó, mert az észlelt gyalogosokat és állatokat kiemeli a képernyőn és a szúrófénnyel is megvilágítja, ha nem jön szembe autó. A LED-es fényszóró a vakítást máskor is kerüli, de nem apró lemez betolásával takarja ki a vakító fény helyét, hanem egyes diódák kikapcsolásával.

 

Sok extrával 42,8 millió forint

 

Azok az emberek, akik megvesznek egy ennyire drága autót, aligha fognak vele farolgatni. Mivel huligánkodás nem szerepelt a Lastenheftben az elvárások között, a négykerék-hajtásnak korlátlanul örülhetünk.

Nagyon hasonlít belülről az 5-ösre. Az ergonómia kifogástalan, leszámítva a magasan futó ajtóbehúzót

Ez az egyetlen jó megoldás a 750d-hez, amely így olyan grandiózus lehet, amilyen két hajtott kerékkel sosem volna. A márciusi hóesésben végképp jól jött a fix arány nélküli, automatikus erőelosztású összkerékhajtás. A 7-es a veleszületett fölényből mit sem engedve gázolt előre a télben. Az x-es BMW-kből nézve szánalomra méltó, ahogy a hátsókerekes márkatársak vergődnek a havas budai utcákban, a BMW-k lehengerlő dominanciájához szokott tulaj aligha bocsátja meg magának az évente ismétlődő megaláztatást. Amióta már az 1-esből is létezik összkerekes, mindenki csak magát okolhatja, ha túl kevés hajtott kerékkel rendeli meg az autót.

 

A tesztelt modellt a majdnem ilyen pazar és 2,46 millióval alacsonyabb listaárú 740xd felől nem lehet megérteni. Nem érv az sem, hogy egy 520d is remekmű és feleennyibe sem kerül, mert ebből a logikából az következik, hogy egy F Astra is működik és még sokkal olcsóbb.

Egy 750d-nek az az értéke, hogy ez a csúcsmodell. Aki megveszi, az is tudja róla, és akik kiszállni látják őt belőle, azok is tudják. A 750d xDrive alapára 29 059 000 Ft, aki pedig összecsipegeti a tesztautó extráit, annak 42 790 700 forintot dob ki a konfigurátor. Legtöbbünkre ez az összeg bénítóan hat, de vannak elegen, akik ezt simán kipengetik. Legfeljebb ők sem tudják pontosan, mennyi pénzük is van valójában. 

Mellette – Ellene
  • Kiváló motor
  • Alapáron járó összkerékhajtás
  • Felárért temérdek extra
  • Párját ritkító biztonság
  • Kitűnő stabilitás nagy sebességnél
  • Pompás automatikus váltó
  • Számos vezetőtámogató rendszer
  • Közepes rugózási kényelem és zajkomfort
  • Nem kiemelkedő minőségérzet
  • Rossz helyre szerelt ajtóbehúzó

Tetszik az autó? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!

289 szavazat - átlag: 7.9 (10-ből)

Tetszik az autó? Nem? Itt értékelheted, egytől tízig!