Röviden – Dacia Sandero 0,9 TCe

Mi ez?

Tágas ötajtós, Dacia emblémával, turbós motorral

Mit tud?Olcsó, pofás külsővel
Mibe kerül?Acces kivitelben már 1.990.000 forinttól elvihető
Kinek jó? Akiket nem tüzel fel a vezetési élmény, és ritkán érzik szükségét a műszerfal kopogtatásának
Először tavaly ősszel, Párizsban futottunk össze a megújult Daciákkal. Akkor nagyot néztünk, mennyivel európaibb lett az új Sandero, sőt, az összes többi Dacia is. Aztán szűk két hónap múlva, élőben, Dél-Spanyolország útjain is kipróbálhattuk őket. Most pedig már itthon is róhattuk vele a kilométereket.

Hátsó futóműve bár megegyezik a Loganéval, mégis túlteljesíti azt

Hátsó futóműve bár megegyezik a Loganéval, mégis sokkal jobb annál

A 0,9 literes, turbós, 90 lóerővel és 135 Nm nyomatékkal bíró benzinmotoros Dacia alapára 2,69 millió forint. Ha a legjobban felszerelt változatot nézzük és teleszórjuk minden létezővel – az emelt hasú, műanyaggal megbolondított Stepway Arctic változata is csupán 2,89 millió – akkor is legfeljebb 3,36 millióra tudjuk feltornázni az árat alufelnivel, metálfénnyel, bőrkárpittal, nagy navival, Európa térképpel, tolatóradarral, pálcán forgó anyjakínjával. A tesztautóból néhány kevésbé praktikus dolog a fentiek közül kimaradt, így csak 3 035 000 forintba kerül.

Formára a korábbi Sandero nyoma csak középen maradt meg, elöl- hátul pedig nagyon megszépült, sőt, belül is kívánatosabbá vált. Pláne a tesztautóéhoz hasonló, gazdagon felszerelt változatban. Az üléskárpit fehér díszöltéseket kapott, van benne hatalmas, érintőképernyős navigáció, tolatóradar, elektromos ablak- és tükör, illetve széria benne a szervokormány, a vezető-, utas oldali és oldallégzsák, az ABS, és az ESP is.

Az apró, háromhengeres benzinmotor a Sandero legizgalmasabb újdonsága. Bár a gázteleszkóp által magasba emelt motorháztető alatt lötyög az egyliteresnél is kisebb motor – pontosan 898 köbcentis – mégis erősebb, nyomatékosabb, sokkal jobban használható darab, mint a nemrég az új Logan tesztben megénekelt 1,2 literes négyhengeres.

Ez kifejezetten szerethető darab. Ereje már nem sokkal ezres fordulat felett megérkezik, és lelkesen próbálja rángatni a ráaggatott acélbódét. Talán ha a bizonytalan, nyúlós és hosszú fokozatokkal készülő ötös váltó helyett hatfokozatú lenne benne, élénkebbnek tűnne a mutatványa. Hangja a három henger ellenére sem idétlen, kissé morgósabb ugyan egy négyhengeresnél, de egyáltalán nem zavaró. Üzemanyagigénye főként városi, egyáltalán nem finomkodó stílusban leautózva a 400 kilométer alatt 30,5 liter benzin volt, amely 7,6 literes átlagnak felel meg. (A gyár a katalógusban 6,7-literes városi átlagfogyasztást ígér, valószínűleg kulturáltabb stílusban mérve.)

A lényeg: apró turbós, benzinmotor a Dacia orrában

A lényeg: apró turbós, benzinmotor a Dacia orrában

Bár futóműve nem sokban tér el a Logan alatt szolgáló társától, a Sandero mégis sokkal ügyesebb küzdi le a fekvőrendőrt, rettentő úthibákat, az aszfaltban keletkezett folytonossági hiányokat. Különösen hátul feltűnő a különbség, a Sandero a határozottan rosszindulatú akadályokat is sikerrel leszereli. Valószínűleg a Logan 200 literrel nagyobb, jobban terhelhető csomagtartója miatt tűnik más hangolásúnak a futóműve, pedig minden csavarjuk egyforma, ugyanazzal a cikkszámmal rendelhető még a rugó is mindkét modellhez.

Kompakt, pofás és olcsó a Sandero

Kompakt, pofás és olcsó a Dacia Sandero

Érezhetően pocsék utakra tervezték, ez a futómű az autó 16,3 centis hasmagasságával földutakon is egész jól használható darab. Egyedül az orron lévő műanyagelemek vannak alacsonyabban a kelleténél, ezekre illik odafigyelni.

Adatlap

Dacia Sandero 0,9 Tce

Turbós luxus Dacia 3 millióért 1
Motor898 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény90 LE
Nyomaték135 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)11,1 sec
Végsebesség175 km/h
Fogyasztás (vegyes)5 l / 100 km

Belseje is fényévekkel kulturáltabb a korábbi változat bútorozásánál. Ugyan a kivitelezés nem hibátlan –  a hőmérséklet-szabályzó gombok szélei itt-ott sorjásak, és bár tudjuk, hogy így olcsóbb, de ergonómiai baki a középkonzolra telepített első- illetve a kézifékkar mögé épített hátsó ablakemelő kapcsoló is – és a Renault hagyomány szerint eldugott tempomat kapcsoló is teljesen máshol van, mint ahol keresnénk. A többivel nincs baj, bár a belsőn továbbra is érezni a spórolást, de ez nem akkora baj, csak vissza kell idézni azt a pillanatot, amikor a kasszánál kifizette az ember a Sanderót, amelyből a legolcsóbb változat már kétmillió forint alatt is hazavihető és máris minden sokkal szebbé válik.

Óriási érintőképernyős navi dobja fel a belsőt

Óriási érintőképernyős navi dobja fel a belsőt.

Biztonság

Sandero-t az EuroNCAP legutóbb 2008-ban tört, akkor három, illetve négycsillagosra szerepelt az autó. Igen, kétféle eredmény lett, egyikük szerényebb biztonsági arzenállal, másikuk övfeszítővel, oldallégzsákkal ért el egy csillaggal jobb eredményt. Bővebben itt olvasható a teszt eredménye.

A Sandero azoknak az autója, akiket nem tüzel fel a vezetési élmény, és ritkán érzik szükségét a műszerfal kopogtatásának. Csak egyszerűen egy olcsó autó kell nekik. Közlekedni.


Mellette – Ellene
  • Olcsó
  • Tágas belső
  • Apró, turbós motor
  • Bizonytalan váltó
  • Elhanyagolható vezetési élmény


Tetszik az autó? Nem? Értékeld!

538 szavazat - átlag: 7.3 (10-ből)

Tetszik az autó? Nem? Értékeld!