A legjobb városi szabadidő-autó?

Vezettük: Toyota RAV4 2013

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.03.04. 09.56

A hobbiterepjárók talán legjobbika az új Toyota RAV4, de a tucatnyi rivális által szédített vevők számára nem biztos, hogy a minőség és a méret a lényeg.

Röviden – Toyota RAV4

Mi ez?

Kategóriatársai többségénél jobb minőségű hobbiterepjáró
Mit tud? Elődjeihez képest hatalmasat nőtt, ami elriaszthatja a nőket
Mibe kerül? 6,85 millió forinttól benzines, összkerekes változatban elérhető
Kinek jó? Aki csak egy 1,6 mázsás kocsiban érzi jól magát a városban

Érdekes adatok jellemzik a Toyota RAV4 és társai hazai értékesítését. Hobbiterepjáró, de tulajdonosai szinte sosem viszik terepre, mégis 95 százalékban összkerékhajtással vásárolják. Pontosan ugyanolyan körülmények között használják a magyarok Nissan Qashqait is, csakhogy azt meg 96 százalékban elsőkerék-hajtással veszik.

Eleve rendkívül vegyes, olykor egymástól árban és méretben is távoli járműveket sorol a C-SUV szegmensbe a hivatalos statisztika. A kategória értékesítését 2012-ben például a 4,3 méteres és 2,7 millió forinttól elérhető Dacia Duster nyerte nálunk (1348 darabbal), amelynek én például még véletlenül sem gondolnám riválisának – és viszont – a közel 4,6 méteres, és 6,85 millióról induló új Toyota RAV4-et. Senki nem indul el úgy autót venni, hogy akkor most ezt, vagy azt.

457 centi hosszú, 185 széles és 166 magas. Ez megváltoztathatja a vásárlók nemi arányát

A nagyobbik Qashqai mellett sokkal inkább egy CR-V, Sportage, Tiguan, CX-5 vagy Kuga lehet az ellenfele a végtelenül kibővült, és felhígult mezőnyben annak a RAV4-nek, amely tulajdonképpen megteremtette ezt a kategóriát.

A Recreational Active Vehicle with 4 Wheel Drive nagyot szólt 1994-ben, 3,69 méteres, háromajtós, a személyautók közül szó szerint kimagasló karosszériája nőket, férfiakat egyaránt csábított. Ez lett az első “igazi városi terepjáró”, akármit is jelent ez. A lendületet meglovagolva 2000-ben immár két méretben, újra szuper formával, és ötajtós változatban is elérhető utód szélesítette tovább az értékesítést, igazából az első két generációnak köszönhető, hogy a RAV4-ből máig 4,5 millió fogyott. Nem kevesebb, mint a világ 150 országában értékesítik, ez se sok autóról mondható el.

20,5 centivel hosszabb, mint az előző generáció, 3 centivel szélesebb, ugyanakkor 2,5 centivel alacsonyabb. A tengelytávolság 10 centis bővülést követően 266 centi

Sajnos a 2006-tól máig gyártott változat nem tudta folytatni a sikereket, ami csak részben az ő hibája. Egyrészt, elődjeivel ellentétben észre sem lehet venni az utcán, másrészt vannak bőven, akik tesznek is azért, hogy szürke szamár maradjon. Unalmas formája édeskevés lett a kibővült mezőnyben, ahol kifutó modellként 104 darab ment el itthon tavaly, szemben a Qashqai 556, a Sportage 393, vagy a régi/új CR-V 264 darabjával szemben. A már előrendelhető, hivatalosan majd április 2-től forgalmazott új változatból a legszebb remények szerint a csonka idei értékesítési évben 200 is elkelhet, ezek egy részét pedig jó eséllyel más márkák eddigi rajongói veszik majd.

A gyártott öt motorváltozat közül hárommal rendelhető nálunk. Esélyt adva a magas összkerekes eladási arányoknak, mindjárt egy 4WD nyitja árban alulról a sort, a 151 lóerős, kétliteres benzines remek hatfokozatú kézi váltóval 6,85 millió forinttól indul. Ezért 7 légzsákot, VSC stabilitás-vezérlőt, hegymeneti elindulássegítőt, sportmód-kapcsolót, LED-es nappali fényt, bőr kormányt, de manuális klímát és lemezkerekeket kapunk.

Számos kategóriatárs elszégyellné magát ettől az anyagminőségtől

Ehhez a formához és mérethez azonban egy formás 18-as alufelni illik. Pont ez a kettő változott a legjobban, a forma és a méret. Testközelből végre ismét egy feltűnő, modern autónak hirdeti magát a RAV4, amelynek több pontján elnézve azt mondja az ember, hogy hú, de érdekes itt a hátsó lámpa kialakítása, vagy de egyedi a műszerfal íve. Végre ismét élet lüktet a RAV4-ben, az új Aurisra hajazó dizájnelemek itt is kiválóan mutatnak.

Az autó mellett állva, vagy a hátsó ülésen ülve és lábainkat Katalóniától Budapestig nyújtva a másik ütős változás a brutális méretű tér. 3,69 méterről indult és immár 4,57 centi hosszú (valamint 185 széles) a RAV4, amelynek 547 literes csomagtartója 1746 literig bővíthető. Mindez számomra szimpatikus, mégis azt mondom, hogy ha nem csinálnak egy 30 centivel rövidebb, háromajtós változatot (mint korábban volt; most sajnos nincs ilyen terv), akkor ez a hatalmas méret elriaszthat egynémely hölgyvásárlót a kocsitól. Azoknak ez már sok lehet, akik csak az egy szem gyereket viszik oviba, ami előtt reggelente általában szűkös a parkolás, márpedig eddig 46 százalékban nők vásárolták a kocsit.

6,85 millió forinttól lehet valaki az új RAV4 tulajdonosa, de van 10,7 millióért is

Férfiembert a RAV4 mérete mellett a minősége is gyorsan meggyőzi arról, hogy inkább mégis lebeszélje nejét az ócska műanyaggal teli, fáradt formájú Qashqairól. A belső tér szimpatikus anyagminősége mellett az egész autó a régen oly nagyra becsült, az utóbbi években kissé megkopott Toyota-minőséget hozza vissza. Szerencsére nemcsak a forma klassz, kikezdhetetlennek tűnik a minőség is.

A Barcelona mellett emelkedő hegyek közötti rövid tesztút alatt elsőként egy közepesen felszerelt benzines változatot próbáltunk kézi váltóval, 4WD-vel, és miközben kanyarogtunk, tapostuk neki, rángattuk jobbra-balra a szakadó esőtől vizes szerpentineken, egyre erősödött a benyomás, hogy a király visszatért. Legtöbb riválisánál bizony komolyabb autónak mutatja magát a RAV4.

Kissé nyomatékszegény a 151 lóerős benzines (195 Nm), amely maximális teljesítményét 6200-as fordulatnál adja le. Na, addig senki nem pörgeti

Különösen a futómű, és a benzines motor fogyasztása érdemel verbális simogatást az összeszerelés minősége mellett. Előbbit nagyban segíti a 4WD Dynamic Torque Control, amely az első és hátsó tengelyek közötti nyomatékelosztást irányítja úgy, hogy a rendszer egy, a hátsó differenciálmű előtti elektromágneses tengelykapcsolóval dolgozik. A nyomatékelosztást a 100:0-tól az 50:50 százalékos arányig változtathatja az első és a hátsó tengely között a jármű sebessége, és a karosszéria függőleges tengely körüli perdülete alapján. A hátsó hajtás az első kerekek kipörgése mellett akkor is bekapcsolódik, ha alulkormányozottságot érzékel a rendszer.

Habár 1605 kilóval, két emberrel, és két kisebb bőrönddel mentünk neki a kacskaringós hegyeknek, az emelkedők, a rengeteg kapcsolgatás és gyorsítás ellenére csak 9,3 literig kúszott fel a fogyasztásunk, ami meglepően barátságos adat, de hiteles átlagnak azért egyáltalán ne tekintsük. Más úton, inkább már városban használtuk a szintén összkerekes, de már automata és dízel változatot, amely viszont 10 liter felett fogyasztott. Egyikből se vonjon le senki messzemenő következtetést, rövidke tesztutak voltak ezek. Az lesz mérvadó, amikor majd itthon, hosszabb időre kézhez kapjuk az autókat.

A 6,85 milliós, kézi váltós benzines 4WD-t (amely CVT-vel már 8,3 millió) egy elsőkerék-hajtású, kétezres dízel követi 6,94 millió forinttól 124 lóerővel (310 Nm), míg a harmadik nálunk megrendelhető változat a 2,2-es dízel (150 lóerő, 340 Nm), amelyet kézi váltóval 7,99 milliótól, automatával 9,4 milliótól lehet megvenni. A RAV-4 összesen háromféle felszereltségi szinttel választható, a legdrágább konfiguráció már 10,7 millió körül jár.

Nem olcsó jármű, ahhoz meg különösen drága, hogy a képességeit ne használja ki a tulajdonosa, márpedig többségében nem használja. Erre mondják egyesek, hogy a hobbiterepjárók kategóriája úgy hülyeség, ahogy van. Akik viszont jól érzik magukat ezekben a járművekben, azzal vágnak vissza, hogy biztonságot ígér nekik a városban a magas üléspozíció, és a méret, amelyből vásárlásnál, vagy gyerekfuvarozáskor minden liter jól jön.

Az első benyomások alapján mindezt tudja a RAV-4. Biztonságot nyújt és hatalmas teret, talán már nagy is egyeseknek a konkurenciával összevetve, amelynek többségénél profibb jármű érzetét kelti. Ismét a ravaszon az ujj, most már csak az a kérdés, hogy mennyien értékelik kellően a kvalitásait a zsúfolt mezőnyben.

Szavazás

Tetszik az autó? Nem? Értékeld!

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • somebody

    Nem szeretnék beleokoskodni, de 5 ajtós változat már az első generációból is volt. Egyébként az elődhöz képest nagyot lépett előre, formája is sokkal vonzóbb és végre ráfeküdtek az utastér anyagminőségére.

  • Levrone

    Én sem akarok okoskodni, de olyan meg nincs, hogy legjobb (utalás a címre), csak bizonyos követelményeknek való minél nagyobb mértékű megfelelés. Vagyis azt akartam mondani magyarul, hogy mindenkinek mást jelent a “legjobb”. Bocs, ha érthetetlen volt az első mondat. :-)

  • tgu.ts
  • mtbe

    Nekem az “ócska műanyaggal teli, fáradt formájú Qashqai” jobban tetszik mint ez a csúnyaság. NEKEM.

  • zoldfulu2000

    Vlahaogy a képken nem jön át a műszerfal igényessége. Énkátt a diszharmónia, hiába a varrottbőr utánzat a műszerfalon (amit ergyébbként szivesen látnék bármelyik autóban).

  • demagóg

    Nekem a kifutó modell is tetszik, ahogy ez az új is.
    A Qashqai belső formavilága és anyagai szerintem is lelombozó.

  • megint

    Egy jó dízellel nem rossz ez, egyébként sem értem miért kell így hangolniuk egy 2.0 benzinest, külsőre sajnos számomra ez egy túljátszott , ízléstelen gagyi. A régi sokkal szebb volt, az kifejezetten tetszett.

  • v_johny

    Összességében én (is) inkább a Qashqai mellett tenném le a voksom…

  • bepi81

    Fura ez a Qasqhai összehasonlítás… Tényleg inkább választanátok egy kisebb méretű, 2007 előtt tevrezett szerkezetet? Hmm… Ti tudjátok. ;-)
    Nekem a cikkben inkább megütötte a szememet a belteret ábrázoló fotó képaláírása: “Számos kategóriatárs elszégyellné magát ettől az anyagminőségtől…” – végigolvasva a cikket, persze, értem, hogy arra gondolt a cikk írója, hogy a többi gyártó LÁTVA EZT a minőséget, megirigyellné a saját modelljeibe… Nem egészen ezt sugallta a kép alatti szöveg…
    A formáját még nem tudom megítélni, mert rossz szögből, torz képet sikerült fotózni. Nem látszanak az autó arányai. Élőben lennék rá kíváncsi, bár, kötve hiszem, hogy a “mai” új Toyotákat elnézve rossz kiállású lesz. Kivéve az alapfelszereltségűt, mert a japán gyártmáynok alapváltozatai mind sután néznek ki.
    A 2,0 d4-d motorral lesz ez ideális és természetesen 4 kerék hajtással. Ez kiba… jól sikerült motor, csendes, nyomatékos és tartós. Jó konstrukció.
    Engem érdekelne még a benzines is, mert nem járok sokat, ehhez a benzines is megfelel, ráadásul még kulturáltabb, mint bármelyik dízel.
    Azonban, egyelőre alapból nem vonz ez a kategória, én megmaradok a középkategóriás kombiknál. Tökéletesen kiszolgálja a saját és családom igényeit. ;-)

  • bepi81

    A diszharmóniát nem értem a beltérrel kapcsolatban. Itt is minden a helyén van, ránézésre, rövid idő alatt beazonosítható az összes (nem túl sok) gomb, kapcsoló. A forma egyszerű, csicsának ott van a Hyundai összes. A Toyota mindig is egyszerűen kinéző és egyszerűen kezelhető autókat és főleg autó belsőket készített. Érzelmi kötődés nem fog kialakulni, de használni nagyon jó és logikus. NEm kap az ember tőle epilepsziát, az biztos. Ha már a diszharmónia szót említették, számomra inkább az új Opel modellek ilyenek. Gombtenger, amit mások, a japánok is, kb 5-öt annyi gombbal megoldanak. Számomra az inkább diszharmonikus, vagy a Hyundai beltere (i30-i40) és külseje is. Az szerintem túl sok. De ez csak saját vélemény.
    Persze, ahogy nézem, itt is megvan a tipikus ergonómiai baki, mint, szinte az összes japán autónál, a tükörállító gombok térdmagasságban. Nem tudom, hogy ezt mikor akarják már száműzni a japók… Oké, hogy a tükröket indulás előtt kell beállítani, de akkor is kényelmetlen helyen vannak.
    Ezen kívül a képek és a leírtak alapján nem nagyon tudok komoly okot, hogy belekössek…

  • norka

    A qashqai?Ne vicceljetek már, a renault motorjával biztos jó mi,? Ami főleg dci.

  • Drake

    Ha ez a belső minőségi,akkor cikkíró nem sok SUV-ban ült eddig…:) Ránézésre is vérgagyi fos,a formája meg egy köpedelem:)

  • norka

    Miért neked melyik tetszik?
    BMW?

  • Drake

    Az új CRV,esetleg a koreaiak,de úgy istenigazából egyik sem,nem vagyok oda ezért a kategóriáért.

  • Dave07

    Nekem inkább a kiforrott és megbízható Quashqai egy jó kis dízellel.

  • zoldfulu2000

    MX5 helyette. Számomra ez egyértemlű…

  • Alasseo

    Jó lett, az új orr rész kifejezetten jól áll neki, formában ugyan semmi különös, megszokott álterepjáró kategóriában, mégis karakteresebb, mint az előd. A minőség meg biztos jó, hiszen Toyota.

  • norka

    zoldfulu2000
    Ja az a német gané nem kellene.
    Inkább Toyota.

  • Drake

    Különben meg a rönó dízelek ezerszer jobbak és megbízhatóbbak a toyota féle ipari hulladék d-cat szaroknál.Ez kétségtelen tény:)

  • Dave07

    Ezek a d4d/d-cat dízelek össze sem hasonlíthatók a jó kis dci-kkel, a múltkor láttam egy taxiként funkcionáló kombi Megane-t 520ezer kilométerrel, a sofőr elmondása szerint mióta meg van egyszer kellett felnyitni a motorháztetőt, akkor is szélvédőmosó folyadékot kellett csak után tölteni.

  • megint

    Milyen dci volt az a taxis? 1.5?

  • Dave07

    A felgyulladásra hajlamos 1.9

  • zoldfulu2000

    korerkció: nem mx5 hanem cx5. Persze mellé jöhetne az mx5 is :)

    És a cikkre reflektálva, a hobbiterepjáró az UAZ és a Defender. Ezek rendes szenélyautók. Úgy is kezelendők.

  • Holiday

    Zoldfulu! A Defender mint hobbi terepjáró? Mi bajod van? Mint amennyire az Alfa prémium mi?
    Begombáztál?

  • zoldfulu2000

    Holiday: a defender és tsai hobbiautók. Nem arra valók hogy autóként használd. Ahogy egy utcára engedett Ariel Atom. vagy egy Ferka is hobbiautó. Ezek nem autók, célszerszámok. És mint olyanok ők a hobbiautók, melléjük a tulaj vehet majd egy rendes autót is.

    Számomra az autó határai pl a 911es (Carrera, Targa Turbo ami még nem “hobbi” ajtóbehúzúval készül (pl GT1 GT3)), vagy a Disco 4 ami egy komolya autó kényelmét nyújtja brutűl hatalmas beltérrel, és komolya terepképességgel.

    Éppen ezért röhejesnek tartom a hobbizást egy ennyire sok célúeszközre, mint a SUV.

  • megint

    Hobbiterepjáró , ezt értelmezd egyben, ne csak a hobbit.

  • Holiday

    Érdekes. Pl. Fekete-Afrikában a Defender, Land Cruiser… AZ autó…a világ lakosságának 70%-a (úgy 10 éve lefolytatot mérés) életében először egy Defender (szerű) terepjárót pillant meg autóként.
    Biztosan sokan hobbiznak arrafelé…

    Bírom, amikor kiszartok magatokból ilyen kegyetlenül megalapozott, igazán “nem” szűk látókörű kijelentéseket.

    A Defender számos hadseregben, áram és gázszolgáltatónál, erdőgazdaságnál, olajtársaságnál…is hobbiautó.
    Húbazeg, ez most komoly volt Ződ. Szerintem bringázz egyet.
    :-)

  • Holiday

    Akkor próbáljuk meg különválsaztani a termékjellemzőket a felhasználási módtól, jó?

    Maradjunk annyiban, hogy egy repülőgépet is lehet virágládaként használni, attól az még repülőgép, nem pedig kiskert. OK?

  • bubibeka1.6

    Holiday !

    Szerintem Zöld arra gondolt, hogy a komoly terepjáró képességű autókat nem veszik tömegével hétköznapi használatra, helyettük a RAV 4 hez hasonló sokszor csak elsőkerekes SUV-okat veszik, amik nagyon jól használhatók közúton, méretükhöz képest alacsony a fogyasztásuk, viszonylag jó vezetni őket, és jól felszereltek.
    Szemben a Deffender és a maradék valódi terepjáró, amit célszerszámra használnak cégek, államok katonasága, valamint olyan magánszemélyek, akiknek ez hobby autó, mert vadászatra, erdőjárásra, Somogybabodozásra ( és most ezzel neologizmust követtem el és alkottam egy új szót :D ) használják, nem ezzel mennek bevásárolni, nagymamát látogatni, nem ezzel járnak munkába és nyaralni.

  • Holiday

    Bubi!

    Ezért írtam, hogy a termékjellemzőket ne keverjük a felhasználás módjával.
    Ha én is leírnám, hogy mire gondoltam ezt az orbitális marhaságot olvasva, akkor biztosan megsérteném vele annak gazdáját, azt meg nem szeretném.

  • L.Rómeó

    csakis vw tuareg.
    ez szar. tuareg nagyobb.
    ennyi.
    okoskodik itt a sok paraszt.

  • norka

    Holiday
    A defendereket már rég leváltotta a toyota.
    Csak sugom.
    Az egész afrika, ázsia területén a toyota a király.
    Rómejónak meg üzenem hogy a pd elemeket tegye zsebre amikor elmegy hosszú útra.
    Meg tegyen be a csomitartóba vagy két turbót útravalónak.
    pont a touareg egy szopóroller,olvas népitéletet.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Lefokozás az útdíjszolgáltató botrányos ügyében

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. közleményben jelentette be, hogy lezárta azt a belső vizsgálatot, amit az Index kedden megjelent cikke után indított.

Rendőrkanyar vakon, avagy mire jó a tolatókamera

Furcsa mutatványt eszelt ki a Nissan a Juke tolatókamerájának népszerűsítésére. Kérünk szépen, ne próbáld ki otthon!

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.