Röviden – Toyota RAV4

Mi ez?

Kategóriatársai többségénél jobb minőségű hobbiterepjáró
Mit tud?Elődjeihez képest hatalmasat nőtt, ami elriaszthatja a nőket
Mibe kerül?6,85 millió forinttól benzines, összkerekes változatban elérhető
Kinek jó? Aki csak egy 1,6 mázsás kocsiban érzi jól magát a városban

Érdekes adatok jellemzik a Toyota RAV4 és társai hazai értékesítését. Hobbiterepjáró, de tulajdonosai szinte sosem viszik terepre, mégis 95 százalékban összkerékhajtással vásárolják. Pontosan ugyanolyan körülmények között használják a magyarok Nissan Qashqait is, csakhogy azt meg 96 százalékban elsőkerék-hajtással veszik.

Eleve rendkívül vegyes, olykor egymástól árban és méretben is távoli járműveket sorol a C-SUV szegmensbe a hivatalos statisztika. A kategória értékesítését 2012-ben például a 4,3 méteres és 2,7 millió forinttól elérhető Dacia Duster nyerte nálunk (1348 darabbal), amelynek én például még véletlenül sem gondolnám riválisának – és viszont – a közel 4,6 méteres, és 6,85 millióról induló új Toyota RAV4-et. Senki nem indul el úgy autót venni, hogy akkor most ezt, vagy azt.

457 centi hosszú, 185 széles és 166 magas. Ez megváltoztathatja a vásárlók nemi arányát

A nagyobbik Qashqai mellett sokkal inkább egy CR-V, Sportage, Tiguan, CX-5 vagy Kuga lehet az ellenfele a végtelenül kibővült, és felhígult mezőnyben annak a RAV4-nek, amely tulajdonképpen megteremtette ezt a kategóriát.

A Recreational Active Vehicle with 4 Wheel Drive nagyot szólt 1994-ben, 3,69 méteres, háromajtós, a személyautók közül szó szerint kimagasló karosszériája nőket, férfiakat egyaránt csábított. Ez lett az első “igazi városi terepjáró”, akármit is jelent ez. A lendületet meglovagolva 2000-ben immár két méretben, újra szuper formával, és ötajtós változatban is elérhető utód szélesítette tovább az értékesítést, igazából az első két generációnak köszönhető, hogy a RAV4-ből máig 4,5 millió fogyott. Nem kevesebb, mint a világ 150 országában értékesítik, ez se sok autóról mondható el.

20,5 centivel hosszabb, mint az előző generáció, 3 centivel szélesebb, ugyanakkor 2,5 centivel alacsonyabb. A tengelytávolság 10 centis bővülést követően 266 centi

Sajnos a 2006-tól máig gyártott változat nem tudta folytatni a sikereket, ami csak részben az ő hibája. Egyrészt, elődjeivel ellentétben észre sem lehet venni az utcán, másrészt vannak bőven, akik tesznek is azért, hogy szürke szamár maradjon. Unalmas formája édeskevés lett a kibővült mezőnyben, ahol kifutó modellként 104 darab ment el itthon tavaly, szemben a Qashqai 556, a Sportage 393, vagy a régi/új CR-V 264 darabjával szemben. A már előrendelhető, hivatalosan majd április 2-től forgalmazott új változatból a legszebb remények szerint a csonka idei értékesítési évben 200 is elkelhet, ezek egy részét pedig jó eséllyel más márkák eddigi rajongói veszik majd.

A gyártott öt motorváltozat közül hárommal rendelhető nálunk. Esélyt adva a magas összkerekes eladási arányoknak, mindjárt egy 4WD nyitja árban alulról a sort, a 151 lóerős, kétliteres benzines remek hatfokozatú kézi váltóval 6,85 millió forinttól indul. Ezért 7 légzsákot, VSC stabilitás-vezérlőt, hegymeneti elindulássegítőt, sportmód-kapcsolót, LED-es nappali fényt, bőr kormányt, de manuális klímát és lemezkerekeket kapunk.

Számos kategóriatárs elszégyellné magát ettől az anyagminőségtől

Ehhez a formához és mérethez azonban egy formás 18-as alufelni illik. Pont ez a kettő változott a legjobban, a forma és a méret. Testközelből végre ismét egy feltűnő, modern autónak hirdeti magát a RAV4, amelynek több pontján elnézve azt mondja az ember, hogy hú, de érdekes itt a hátsó lámpa kialakítása, vagy de egyedi a műszerfal íve. Végre ismét élet lüktet a RAV4-ben, az új Aurisra hajazó dizájnelemek itt is kiválóan mutatnak.

Az autó mellett állva, vagy a hátsó ülésen ülve és lábainkat Katalóniától Budapestig nyújtva a másik ütős változás a brutális méretű tér. 3,69 méterről indult és immár 4,57 centi hosszú (valamint 185 széles) a RAV4, amelynek 547 literes csomagtartója 1746 literig bővíthető. Mindez számomra szimpatikus, mégis azt mondom, hogy ha nem csinálnak egy 30 centivel rövidebb, háromajtós változatot (mint korábban volt; most sajnos nincs ilyen terv), akkor ez a hatalmas méret elriaszthat egynémely hölgyvásárlót a kocsitól. Azoknak ez már sok lehet, akik csak az egy szem gyereket viszik oviba, ami előtt reggelente általában szűkös a parkolás, márpedig eddig 46 százalékban nők vásárolták a kocsit.

6,85 millió forinttól lehet valaki az új RAV4 tulajdonosa, de van 10,7 millióért is

Férfiembert a RAV4 mérete mellett a minősége is gyorsan meggyőzi arról, hogy inkább mégis lebeszélje nejét az ócska műanyaggal teli, fáradt formájú Qashqairól. A belső tér szimpatikus anyagminősége mellett az egész autó a régen oly nagyra becsült, az utóbbi években kissé megkopott Toyota-minőséget hozza vissza. Szerencsére nemcsak a forma klassz, kikezdhetetlennek tűnik a minőség is.

A Barcelona mellett emelkedő hegyek közötti rövid tesztút alatt elsőként egy közepesen felszerelt benzines változatot próbáltunk kézi váltóval, 4WD-vel, és miközben kanyarogtunk, tapostuk neki, rángattuk jobbra-balra a szakadó esőtől vizes szerpentineken, egyre erősödött a benyomás, hogy a király visszatért. Legtöbb riválisánál bizony komolyabb autónak mutatja magát a RAV4.

Kissé nyomatékszegény a 151 lóerős benzines (195 Nm), amely maximális teljesítményét 6200-as fordulatnál adja le. Na, addig senki nem pörgeti

Különösen a futómű, és a benzines motor fogyasztása érdemel verbális simogatást az összeszerelés minősége mellett. Előbbit nagyban segíti a 4WD Dynamic Torque Control, amely az első és hátsó tengelyek közötti nyomatékelosztást irányítja úgy, hogy a rendszer egy, a hátsó differenciálmű előtti elektromágneses tengelykapcsolóval dolgozik. A nyomatékelosztást a 100:0-tól az 50:50 százalékos arányig változtathatja az első és a hátsó tengely között a jármű sebessége, és a karosszéria függőleges tengely körüli perdülete alapján. A hátsó hajtás az első kerekek kipörgése mellett akkor is bekapcsolódik, ha alulkormányozottságot érzékel a rendszer.

Habár 1605 kilóval, két emberrel, és két kisebb bőrönddel mentünk neki a kacskaringós hegyeknek, az emelkedők, a rengeteg kapcsolgatás és gyorsítás ellenére csak 9,3 literig kúszott fel a fogyasztásunk, ami meglepően barátságos adat, de hiteles átlagnak azért egyáltalán ne tekintsük. Más úton, inkább már városban használtuk a szintén összkerekes, de már automata és dízel változatot, amely viszont 10 liter felett fogyasztott. Egyikből se vonjon le senki messzemenő következtetést, rövidke tesztutak voltak ezek. Az lesz mérvadó, amikor majd itthon, hosszabb időre kézhez kapjuk az autókat.

A 6,85 milliós, kézi váltós benzines 4WD-t (amely CVT-vel már 8,3 millió) egy elsőkerék-hajtású, kétezres dízel követi 6,94 millió forinttól 124 lóerővel (310 Nm), míg a harmadik nálunk megrendelhető változat a 2,2-es dízel (150 lóerő, 340 Nm), amelyet kézi váltóval 7,99 milliótól, automatával 9,4 milliótól lehet megvenni. A RAV-4 összesen háromféle felszereltségi szinttel választható, a legdrágább konfiguráció már 10,7 millió körül jár.

Nem olcsó jármű, ahhoz meg különösen drága, hogy a képességeit ne használja ki a tulajdonosa, márpedig többségében nem használja. Erre mondják egyesek, hogy a hobbiterepjárók kategóriája úgy hülyeség, ahogy van. Akik viszont jól érzik magukat ezekben a járművekben, azzal vágnak vissza, hogy biztonságot ígér nekik a városban a magas üléspozíció, és a méret, amelyből vásárlásnál, vagy gyerekfuvarozáskor minden liter jól jön.

Az első benyomások alapján mindezt tudja a RAV-4. Biztonságot nyújt és hatalmas teret, talán már nagy is egyeseknek a konkurenciával összevetve, amelynek többségénél profibb jármű érzetét kelti. Ismét a ravaszon az ujj, most már csak az a kérdés, hogy mennyien értékelik kellően a kvalitásait a zsúfolt mezőnyben.

Tetszik az autó? Nem? Értékeld!

993 szavazat - átlag: 7.8 (10-ből)

Tetszik az autó? Nem? Értékeld!