Röviden – Volvo V40 Cross Country
Mi ez?Prémium kompakt autó, SUV-s cicomával, a V40 mindent bele verziója
Mit tud?Több teret ad az önkifejezésre, magasabb a sima V40-nél és ebből is csak a T5-höz van 4×4
Mibe kerül?Alapára 6,8 millió Ft, a vérpezsdítő csúcsverzióért kifizethetünk akár 11 milliót
Kinek jó? Akinek  tetszik az Audi allroad-vonal, de mindezt svéd hangulatban élvezné, kisebb méretben
Megmentett a Volvo. Ráéreztek, hogy kenőkéssel fogom nyiszálni az ereimet, ha egy száraz menetpróbán tolják le a torkunkon a V40 vidéki verzióját, a Cross Countryt. Tudták, hogy a méhsejtmintás hűtőrácsot, a matt fekete műanyag díszítőelemeket és a négy centivel emelt futóművet önmagában látva agyunk nem kezd szivárványszerű ömlengésbe.

Négy centiméterrel ülünk magasabban mint a normál verzióban, ennek megfelelően a futóművet is áthangolták

Négy centiméterrel ülünk magasabban mint a normál verzióban, ennek megfelelően a futóművet is áthangolták (katt a képre a galériához!)

De ha szöges gumikkal csapathatjuk, kilinccsel előre egy befagyott tó jegén, akkor sokkal könnyebb megtalálni a megfelelő jelzőket. Ráadásul objektív ítélőképességünket a legerősebb verzió tesztlehetőségével torzították, csak a V40 Cross Country T5 AWD kulcsai álltak rendelkezésre. A döntés némileg érthető, hiszen jelenleg csak ehhez elérhető az összkerékhajtás.

Bárhogy is, mikor a 254 lóerős öthengeres T5 turbómotor mind a négy kerék felé küldött 400 Nm nyomatéka karcol nyomot a kallvägeni svéd tél hizlalta jégbe, az több mint inspiráló. A lapjával vett kanyarok esetlen egymásba fűzése kitűnő időtöltés, a DSTC Sportállásba kapcsolt menetstabilizáló rendszer ilyenkor csak messziről figyel, engedi a játékot, sőt nevelő célzattal azt is hagyja, hogy besokallva a hófalba álljunk. 

A svéd tél kötelező kelléke a szöges téli abroncs

Kötelező kellék a jeges svéd utakra a szöges téli abroncs

Az ötödik generációs Haldex-kuplunggal szerelt összkerékhajtás és a rövid tengelytáv tökéletes mókatárssá teszi az autót, ebből a szempontból bármelyik izmos konkurensre halálos veszélyt jelent az új Volvo csúcsváltozata.

A DSTC bekapcsolt állapotában más a képlet, ilyenkor előjön a biztonságunkat őrző svéd pedellus. Szinte lehetetlen kihozni a sodrából, ésszerű sebességnél hiába rúgjuk a gázt, rángatjuk a kormányt, a rendszer mindig visszaterel a helyes útra.


A dinamikus DSTC menetstabilizáló rendszer mellett a kanyarstabilitást növelő Corner Traction Control elnevezésű segéd segít nekünk, hogy vérbeli skandináv ralipilótának érezhessük magunkat. Finoman fékezi az ívbelső kereket, játszik a nyomatékkal, addig kutyul-kavar, míg orrtolás nélkül, okosan-ügyesen elfordítja helyettünk az autót.

Egy funkció emlékeztet a terepjárókra, ez a Hill Descent Control. A lejtmenetvezérlőt aktiválva lépésben, 10 km/órás sebességgel ereszkedik le helyettünk az autó meredek lejtőkön, minden képességét bevetve a megcsúszás megelőzésére.

Összegezve az emelt hasmagasság ellenére a V40 Cross Country a lehető legmesszebb áll a terepjárós képességekkel is bíró XC családtól. Inkább egy mindent bele verzió, ahol a rendelhető 19 colos kerekek, az ezüstszínűre fújt küszöb a megjelenést és nem a mocsárból való kijutást szolgálják.

Ebben a környezetben egy duroplastot vedlett Trabant is élmény lett volna, hát még a 254 lóerős V40!

Beülve szintén ez a törekvés érhető tetten, a V40 által sugárzott minőség itt kap még egy adag fűszert. Új, kéttónusú bőrkárpitok bővítik a választási lehetőségeket, a hangulatról pedig szabályozható színű LED-lámpák gondoskodnak. Kéktől a vörösig élhetjük ki művészi hajlamunkat, de hét előre beállított árnyalat is rendelkezésre áll. A szemfényvesztő trükkök mellett akadnak praktikus újítások, a 335 literes csomagtér kétfedelű, alul tároló rekeszek, felül sínrendszer segíti megzabolázni a csomagokat.

Az utastér is bővült modern emberre szabott tárolókkal. A volán melletti rekesz a mobiltelefonunkat várja, de akad itt hűthető kesztyűtartó, sőt az ajtózsebben kialakított jégkaparótartó, ami megakadályozza, hogy idegösszeomlást kapjunk a kis zörgő műanyagdarabtól.

A Volvo V40 belső terét eddig sem érhette kifogás, a praktikum azonban még tovább nőtt a CC esetén

A giccses képeslapokat messze leköröző környezetben megtett pár száz kilométer és a jeges duhajkodás kétségkívül bizonyította, a Volvo V40 CC alkalmas az ökörködésre. Sajnos ez a felhasználói torta hajszálvékony szeletét jelenti, így az autóról, és annak való életben tapasztalható tulajdonságairól hosszabb, hazai tesztünk után nyilatkozunk majd. 

Adatlap

Volvo V40 Cross Country menetpróba

Fagyos kéj, szöges gumival 1
Motor2497 cm3, Benzin, S5
Teljesítmény254 LE
Nyomaték360 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)6,4 sec
Végsebesség235 km/h
Fogyasztás (vegyes)8,3 l / 100 km

A rendelhető motorok és extrák listája megegyezik a Volvo V40-hez elérhető kínálattal, a D2 Base alapmodell ára 6 850 000 forintról indul. Az általunk tesztelt csúcsmodell 9,6 millió forintba kerül, Kinetic felszereltséggel. 

Ellenfelet szinte lehetetlen kiállítani a Cross Countryval szemben, a sajtótájékoztatón a BMW X1 vásárlóinak elcsábításáról volt szó, és tulajdonképp ez reális cél.

A kisméretű bajor SUV felhasználói körének pont elég az alapszintű cicoma és a padkára parkoláshoz elegendő emelt karosszéria, ezt pedig hozza a V40 CC, anélkül, hogy bumfordi batárnak látszana. Csak azt kellene megoldani, hogy dízelmotorral is legyen összkerékhajtás.