Alig hosszabb, mint amilyen széles a legtöbb autó

Alig hosszabb, mint amilyen széles a legtöbb autó


Bár kétüléses városi autóként nincs igazi konkurense – a hasonló külső méretekkel bíró, és jóval okosabb Toyota IQ négyszemélyes – mégis néha illik megújulnia a smartnak is.

Az autóiparban megszokott ráncfelvarrási ciklus elkapta a smartot is, így idén tavasszal annak rendje és módja szerint megújult. Markánsabb hűtőmaszkkal, újra rajzolt lökhárítókkal, felárért rendelhető LED-es nappali fénnyel és az előzőnél sokkal hangsúlyosabb emblémával, belül új színösszeállításokkal, új anyagokkal feltupírozva néz a kirakatból a legfrissebb smart.

Vicces, öniróniától sem mentes smart reklám, olyan neves figurákkal, akik odavannak a ráncfelvarrásért:

Élesben

Nagyobb embléma díszlik az autó orrán

Nagyobb embléma díszlik az autó orrán


Az első előfeltevést – azt, hogy a smart szűkös – már a beülés pillanatában megcáfolhatjuk. 190 centivel, még vagy 5 centi légrés marad a fejem, és a mókás üvegtető között és az ülést is hátra lehet benne annyira rúgni, hogy az enyémnél hosszabb lábak is elférjenek benne.

Szóval két embernek tökéletesen elegendő, és még egy-egy közepes hátizsák is befér hátra. És még ki sem kell szállni a kocsiból, ha kell belőle valami, mert hátrafordulva simán kotorászhatunk a csomagtartóban, vagy letörölhetjük a hátsó ablakról a párát.

Az üvegtető a barátunk

Tágas, korrekt belső

Tágas, korrekt belső, de semmi extra


A beltér nem igazán teljesíti azt, amit egy prémium, vagy legalábbis egy bő 4,5 millió forintba kerülő kiskocsitól elvár az ember. Ugyan a középen kidudorodó két darab műszer ügyes húzás, de a szövettel álcázott műanyagok, illetve a belső kivitelezése lehetne sokkal vonzóbb is.

Ellentmondásos volt a tesztautóban az is, hogy míg a robotváltó működésébe bele lehetett szólni a kormány mögötti fülekkel, addig a rádió vezérlésének nem jutott a kormányon egyetlen gomb sem.

Akár egy szögmérő

Elsőre csak az üveg nyílik, a hátfalat egy másik pöcök megrángatása oldja

Elsőre csak az üveg nyílik, a hátfalat egy másik pöcök megrángatása oldja


Bár a parkolás és tankolás valóban élmény vele, a kettő közti haladás már nem feltétlenül. A rövid tengelytáv miatt a fékezések kalandosak vele, és ilyenkor télen a tempósabb kanyarok is okozhatnak váratlan szívdobogást.

A smartban dolgozó arobotváltó működtetését könnyű megtanulni, és megszokni sem vészes. Ha ráérzünk, mikor kell kicsit elvenni a gázt, akkor rángatás nélkül is lehet vele autózni, bár a legkényelmesebb, ha magunk mondjuk meg neki, mikor, hova váltson. Szerencsére ezt is megtehetjük.

A csomagtartóból nyílik a motortér

Futóműve kicsike, csajos autóhoz képest kemény, butácska nem olyan, mint amit az ember egy prémium-közeli minibe képzel. Ráz, pattog. Kormánya szintén nehéz – semmiféle rásegítés nincs benne – de legalább jó modorra nevel, hamar leszokunk benne az állóhelyzetben történő kormánytekergetésről.

Hibrid volna?

ECO-mód kapcsoló

ECO-mód kapcsoló


Nem. Hiába a hangzatos micro hybrid drive megnevezés, a smart még a sokszáz lóerős benzinzabáló csatahajókba épített alibi villanymotornál is kevésbé hibrid. Ebben villanymotor legfeljebb az ablaktörlőlapátot mozgatja. A micro hybrid rendszer lényege egy mezei  start-stop automatika, amely ha lehet, leállítja a motort.

Annyival tud többet a legtöbb hasonló rendszernél, hogy nem kell teljesen megállni ahhoz, hogy a motor is pihenőt tartson, hanem fékezés közben, már 8km/órás tempó környékén is lekapcsolja a benzinmotort. Állítólag ettől városi körülmények között akár 20 százalékos üzemanyag megtakarítás is el érhető.

A tesztautó 71 lóerős, háromhengeres 999 köbcentis benzinmotorja tökéletesen elegendő egy ekkora autóba. Így is nehéz vele megállni, jobb a békesség. Amúgy a smart igen biztonságos kis járgány, az EuroNCAP 2007-ben végzett tesztje alapján négycsillagos eredményt ítéltek neki, mindössze az utasok térde volt komolyabb veszélynek kitéve.

Kell ennél több?

Két darabban nyílik a hátsó ajtó

Két darabban nyílik a hátsó ajtó


Ekkora autóban ülve óhatatlanul is felmerül a kérdés, van-e értelme egy ilyen apróságnak. Legfeljebb két ember fér bele, és fejenként egy-egy közepes hátizsák a csomagtartóba. Ez ugyan nem sok, de kérdés, hogy valóban van-e ennél nagyobbra szükség a hétköznapokon.

Alább egy felmérés, amely egy a városba bevezető főúton készült. A vizsgált járművek személyautók, a teherautók, kisbuszok kimaradtak a számlálásból. Ebből világosan látszik, hogy az autók nagy részében egy ember ült. Az összesen 200 darab atuóból 190-ben egy, vagy két ember ült. Ezek simán átülhetnének egy smart-méretű, kevesebb helyet foglaló, ne adj’ Isten takarékosabb autóba is.

Villámstatisztika:

Városi embernek jó a kurta is: smart 1

Ha kicsit tovább gondoljuk, svájci mintára lehetne névre szóló rendszám is, amit hétköznap a kiskocsin, hétvégén a családi autón lehetne használni. De ez már nyilván túl unortodox megoldás lenne az autósok lenyúlásában jeleskedő rendszernek…

A tesztautó ára mindenféle extrával 4,653,280 forint. Fel sem tudnám sorolni, mennyiféle egyéb autó kijönne ugyanennyibből. Igaz az is, hogy más, apró városi készemélyest bajosan találnánk.