95 lóerő feszegeti a motorháztetőt

95 lóerő feszegeti a motorháztetőt


Durván egy esztendővel ezelőtt találkozhattunk először az Aveo alapjaiban megújult, friss változatával, amely a megszokott, óvatos modellfrissítésektől eltérően többek között új padlólemezt kapott, ami miatt bő tíz centivel hosszabb is lett az autó. Valamelyest szélesedett is, és emellett a külső formához is bátran hozzányúltak a tervezők.

Azóta már az utakon is hozzászokhattunk a látványos, masszív külsőhöz, az agresszív, kerek lámpákhoz, a hátsó ajtó rejtett kilincséhez is, most pedig a dízelmotoros változattal költöztünk össze egy rövid időre.

Íme egy kisfilm, az Aveo külső vonalairól:

Morgós, de jó

Adatlap

Chevrolet Aveo 1,3 CDTI LT Plus Red Brick

Mindent a szemnek, semmit a kéznek: Chevrolet Aveo 1
Motor1248 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény95 LE
Nyomaték210 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)12,6 sec
Végsebesség174 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,1 l / 100 km

Az Aveo takarékos dízelmotorjának mindössze két hibája van. Hangosabb az átlagnál, és alacsony fordulatszámon – jellemzően 1500-1800-as fordulatszám között – jól érezhetően elgyengül, ha nem kap elég levegőt a turbótól. Utána már nincs baj vele, bár teljesítménye nagyjából megegyezik a korábban próbált benzines változat erejével, de a dízel mégis jóval szimpatikusabb karakter. A 95 lóerős, 1248 köbcentis Fiat-eredetű dízelmotor nem ijed meg a kiskocsi 1,2 tonnájától még autópályán sem, bár a papíron szereplő 12,6 másodperces gyorsulási adat valószínűleg nem hoz lázba senkit.

Remekül passzol hozzá a hatfokozatú, aránylag hosszúra áttételezett kézi-váltó, amellyel nem lehetetlen kihívás az öt liter alatti átlagfogyasztást sem elérni. Persze a dízelhez társított, a lámpánál az autót leállító start/stop rendszer is segít abban, hogy sikeresen takarékoskodjunk a drága gázolajjal.

Vezetni kifejezetten élvezetes dolog – ezt titokban írom, mert a szerkesztőség több tagja szerint rémesen zajos a dízelmotor – szerintem simán lehet vele élni, de abban már mindenki egyetért, hogy az Aveo futóműve igen jól sikerült, ügyes darab.

Mindent a szemnek, semmit a kéznek

Jó fogású a kormány

Jó fogású a kormány


Az Aveo berendezése nagyon ügyesen alkalmazza a fenti szabályt. Szemre határozottan vonzó a bútorozás, vannak színek, érdekes formák, ötletes megoldások, de a műanyagokat saját érdekünkben ne fogdossuk. Nem rémes a dolog, csak 2012-ben már ennél sokkal jobbat is lehet látni, tapintani.

Cserébe okos, jól használható megoldásokra bukkanhatunk az Aveo belsejében. Jópofa a dupla kesztyűtartó, amelynek fedelére még apró lyukat is haraptak, hogy a mélyére rejtett, az autó rendszerére kötött zenelejátszó vezetékét ne csípjük be. Emellett temérdek kisebb nagyobb rekesz, polc, fiók, tartóizé várja, hogy megtömjük az útközben nélkülözhetetlennek vélt kacatjainkkal.

A filmben szereplő hölgy is minden zugot belak az Aveóban:

Vékonyka könyöklőt kapott az Aveo, ami így is sokat dob a kényelmen

Vékonyka könyöklőt kapott az Aveo, ami így is sokat dob a kényelmen


Apró figyelmesség a vezetőnek járó keskeny, de kényelmes kartámasz is, a kerek, sajátos módon állítható légbeömlők pedig annyira jól sikerültek, hogy még egy kategóriával feljebb is elmennének. A műszerfalat a kék háttérfény ellenére nagyon szerettem, amellett, hogy érdekes megoldás a fele analóg, fele digitális felosztás, határozottan jó dolog a pillanatnyi sebességet hatalmas számokon látni.

A többi kezelőszerv, gomb, kapcsoló is tisztességes kivitelezésű – bár a GM-es eredetet nem tudnák letagadni, ha akarnák, akkor sem. Kormányáról szinte minden gyakran használt funkció elérhető, és az elektromos szervót vezérlő volánnak még a fogása is klassz. A fedélzeti számítógép kezelése okozhat még fejtörést, ezt nem sikerült igazán könnyen kezelhetőre alkotni.

Jópofa, egyedi műszerfal, nehézkes fedélzeti számítógép-kezeléssel

Nem fenyeget klausztrofóbiás roham a hátsó ülésen

Nem fenyeget klausztrofóbiás roham a hátsó ülésen


És nem utolsó sorban kisautóhoz mérten meghökkentően nagy a belső tere. Négyméteres hosszával elöl-hátul bőven elegendő a hely, nemcsak a lábtér, de a fejtér is bőséges. Kisebb csoda, hogy emellett a csomagtartó sem fonnyadt össze láthatatlanra, alap esetben 290, lehajtott ülésekkel pedig 653 liternyi térrel gazdálkodhatunk. Ülései sem kisautósak, van bennük hely is, anyag is rendesen, nem gond a megfelelő üléshelyzet beállítása, még idétlen arányokkal rendelkező testalkattal sem.

Biztonság

Kicsiny vészvillogó a gombkupac közepén

Kicsiny vészvillogó a gombkupac közepén


A Chevrolet igen büszke Aveo töréstesztjére. Van is mire, a kiskocsi magabiztosan hozta az ötcsillagos eredményt. Frontális ütközés után az Aveo utascellája ép maradt, mind a térd, mind a combcsont védelme megfelelő volt. Az oldalról érkező ütközést maximális pontszámot megszerezve védte ki, a tesztbábuk védelme megfelelt, semmi különösebb sérülés nem érte őket és még a ráfutásos ütközések ellen is jól véd a kocsi. Értékes pontot ért a széria ESP, illetve a minden ülést figyelő biztonsági öv becsatolásra figyelmeztető jelzés is.

És ez még nem minden, hiszen ez az eredmény nemcsak önmagában szép, hanem 2011-ben az euroNCAP szerint az Aveo lett kategóriájának legbiztonságosabb modellje, olyan autókat utasítva maga mögé, mint a Toyota Yaris, vagy éppen a Volkswagen up!