Érdekes látni, mennyire más autókat kínál egy globális autómárka a világ különböző pontjain. Pár éve még Portugáliáig repültünk, hogy együtt láthassuk a Nissan különféle autóit a gázüzemű barokk taxitól a világverő GT-R-en át az Infiniti QX 56 monstrumig. A Hondánál viszont elég betérni egy hazai márkakereskedésbe, hogy lássuk, milyen kompakt autót igényel Európa és milyet a világ másik fele.

Keleti-nyugati Civic

Van az új, kiadósan megdizájnolt ötajtós Civic, amely nekünk csalódás volt és van a lépcsőshátú, amely elsősorban Ázsiának illetve Észak-Amerikának szól, de Kelet-Közép-Európa és Kelet-Európa néhány országában is kapható.

440 literjével nem túl nagy a csomagtér, de nem ez a baj, hanem a lehúzásához hiányzó él vagy fül

440 literjével nem túl nagy a csomagtér, de nem ez a baj, hanem a fedél lehúzásához hiányzó él vagy fül


Elvileg ez a modell veszi célba a konzervatív, legalább ötvenes férfi vásárlókat, de kívülről egyáltalán nem avítt. Belülről annál inkább, bár a prospektus szerint “a vezetői környezet kifinomult, ergonomikus kialakítását kiváló minőségű anyagok teszik teljessé”, amit kár volt papírra vetni.

A tegnapelőtt autója

Aki beül egy Jettába, de legyen az összehasonlítás alapja akár a jóval olcsóbb Cruze vagy Fluence, 10-15 évvel ezelőtti autóban érzi magát. Puritán, kemény műanyagok jelzik mindenütt, hogy ez nem volt szempont, olcsó benyomást kelt az üléskárpit és talán tartós, de ócskának ható szőnyeg borítja a padlót.

Jól használható a műszerfal, kár, hogy ennyire olcsók az anyagok az utastérben

Jól használható a műszerfal, kár, hogy ennyire olcsók az anyagok az utastérben


Csak a vezető oldali ablakemelő fut végig egy gombnyomásra fel-le, mert a többiből kispórolták az akadályérzékelőt.

A kategória többi autója, például az ötajtós Civic is eljutott az oldalanként beállítható légkondihoz, a lépcsőshátú Civicé viszont egyzónás.

Sajnos a Bluetooth-kapcsolatos kihangosító csak az Elegance Plus felszereltséghez jár, ezt a funkciót megérdemelné az 5,25 milliót kicsengető ügyfél, ha már itthon 15 000 forintra büntethetik a kézből telefonálást.

A Civic 1,6 Elegance és négyajtós konkurenseinek listaára
Chevrolet Cruze 1,6 LT+ (124 LE)4 490 000 Ft
Ford Focus Champions 1,0 GTDi EcoBoost (125 LE)5 175 000 Ft
Honda Civic 1,6 Elegance (125 LE)5 249 990 Ft
Hyundai Elantra 1,6 Comfort (132 LE)5 490 000 Ft
Renault Fluence 1,6 Techno Feel (110 LE)4 240 000 Ft
Toyota Corolla 1,6 Sol VSC (132 LE)5 700 000 Ft
VW Jetta 1,2 TSI Comfortline (105 LE)5 272 000 Ft

Átlagon aluli a csomagtér

Alapáron jár az USB-csatlakozó. Okos megoldás, hogy a kábellel jól hozzáférhető, de rejtett helyen van

Alapáron jár az USB-csatlakozó. Okos megoldás, hogy a kábellel jól hozzáférhető, de rejtett helyen van


A csomagtér kisebb a kategóriában elvárhatónál, de 440 literjével nem mondanánk szűknek. Nagy dobozokat ez sem nyel el, ebben mindig jobbak az ötajtósok és a kombik, de jó megoldás a két kis kar az üléstámlák előredöntésére.

Szomorú, hogy a fedélre nem sikerült valami peremet vagy fület aggatni a lehúzásához, így az időnként saras lemezt kell megfogni. A fedél másik baja, hogy nincs rajta nyitógomb, csak a vezetőülés mellől vagy a slusszkulcsról, távirányítással nyitható, ami elég kényelmetlen.

Takarékosan suhan az elődjénél áramvonalasabb Civic, tesztátlagunk 7,1 liter lett

Nincs rossz dolgunk bent

Négy centivel hosszabb a tengelytávja elődjénél, de a térkínálat átlagos maradt

Négy centivel hosszabb a tengelytávja elődjénél, de a térkínálat átlagos maradt


A fontosabb dolgokban viszont jó a Civic: kényelmes az ülés, sokat vezetve is kellemes az üléshelyzet és a mai autók többségével szemben nem takar ki első tetőoszlop egy bálnarajt.

Átlagos a térkínálat, hátul a korlátozott fejteret leszámítva normálisan elférni, kapunk kartámaszt és nemcsak az anyósülés háttámláján van zseb, ami egy japán autótól értékelendő. Van elegendő rakodóhely, az első kartámasz ürege USB-csatlakozót rejt.

Ez valóban MOTOR

6500-on 125 lóerős a motor, maximális nyomatéka 152 Nm 4300-as fordulatszámon

6500-on 125 lóerős a motor, maximális nyomatéka 152 Nm 4300-as fordulatszámon


Az autó valódi ütőkártyája a hajtáslánc, ami több mint meggyőző. A Cruze vagy az Astra szívó benzinese úgy viselkedik, mintha ólomból volna minden eleme és a robbanás erejét felemésztené a dugattyú lelökése, az autó hajtására alig jutna valami.

A Civicben viszont olyan motor van, amit a benzines szívómotorok közül csak a Hyundai és a Toyota ezerhatosa közelít meg és rugalmasságát leszámítva az 1,6 i-VTEC összességében semmivel nem marad el a VW modern TSI turbómotorjaitól.

Sok baja van, amíg el nem indulunk. Motorja és váltója példaértékű, 9,9 másodperc alatt gyorsul százra és a 200-as végsebesség is jó

Üresen csupán 1210 kilós a hájmentes négyajtós

Üresen csupán 1210 kilós a hájmentes négyajtós


A 125 lóerős négyhengeres csodálatos szerkezet. Kulturált nyomatékot ad kis fordulaton, teljesítménye a fordulatszámmal arányosan nő, majd 5000-től kigyúlnak az ünnepi fények, minden fokozatban jól gyorsul és elszántan pörög majdnem hétezerig.

Eco módban csökken a fogyasztás

Majdnem mindig Eco üzemmódban jártunk, mert a pörgős motor a lustább gázreakció ellenére ilyenkor sem életunt. A műszerfali zöld gombot megnyomva feléled a rendkívül intuitív takarékossági intés: spórolósan vezetve sötét- vagy halványzölden világít a sebességmérő háttere és nagyjából 10 l/100 km pillanatnyi fogyasztásnál kékre, majd sötétkékre vált.

Kiváló a váltó, de nagyon kellene a hatodik fokozat. Az 1,3-as Civicben alapáron jár

Kiváló a váltó, de nagyon kellene a hatodik fokozat. Az 1,3-as Civicben alapáron jár


Tökéletes a váltó, a motorvezérlés és a kuplung összehangoltsága. Optimálisan adagolható a gáz elindulásnál, nem fullad be a motor, hogy aztán a vezérlés felverje a fordulatot és a gyalogosok azt higgyék, most váltottam a kordéról autóra. A váltó finoman, pontosan mozog, ezt is tanítani lehetne, de nagyon hiányzik a hatodik, ami az 1,3-as ötajtóshoz viszont szériában jár. Autópályán így elég hangos a motor.

Igényes és kényelmes futómű

Testvérénél igényesebb konstrukciójú, hátul is független felfüggesztéssel gurul a Civic. A kormányzáshoz kisebb rásegítés is elegendő volna, a szintetikus kormányérzet sem tetszett, de az autó legalább pontosan irányítható, nem billeg, nem imbolyog az úton, pedig nagyon kényelmes. Komfortos rugózásával elhanyagolt utakon is finoman fut.

Kiváló fogású a kormány, rajta a tempomat könnyen használható gombjaival. Furcsa ellenben, hogy a kuplung benyomására, sőt még visszakapcsolás után sem old a sebességtartó automatika, hanem viszi előre az autót a beállított 73-mal, csak már kettesben. A gyáriak szerint elég a tempomat Cancel gombja?

Nem drága

Nagyjából 350 kilométert mentünk városban és 450-et országúton illetve autópályán a kocsival, ezzel az eloszlással a 7,1 literes tesztfogytás kedvező.

Listaáron nézve 5 és negyed millió forint a Civicért reális, inkább a Toyota és főleg a Hyundai lőtte be rosszul a maga autóját.

Ebből a mezőnyből a Jetta és a Focus jobb autó a Civicnél, az Elantra nagyjából ugyanazt tudja, a Corolla kicsit gyengébb nála, a Cruze lomha motorja miatt marad el tőle. A kiváló ár/érték arányú Fluence viszont nem rosszabb annyival egy vetélytársnál sem, amennyivel kevesebbe kerül.