Odalett a különleges V10, hangban az utód nem ér az előző S6 nyomába

Odalett a különleges V10, hangban az utód nem ér az előző S6 nyomába


M5 és E 63 AMG, de S6 és RS6: az Audi másképp csinálja, náluk kétféle sportmodell van.

Közülük az S6-ot hagyományosan az M5 alá, az RS6-ot viszont árban és teljesítményben is a konkurensek fölé lövik be.

Szívó V10 helyett duplaturbós V8

Nem tudom, mit forgatnak a fejükben az RS6 utódaként, de amit az új fejlesztésű V8-cal az S6 tud, azt nehéz lesz überelni.

Pedig most keseregnem lehetne, siratni az előző S6 V10-es motorját, nyavalyogni a modellváltással 435-ről 420 lóerőre csökkenő teljesítményen.

Alapesetben elöl 40, hátul 60 az erőeloszlási arány, de mehet a nyomaték 70 százaléka előre és 80 hátra is a nyomatékérzékelő középső differenciálművel. Az erőeloszlás hátul oldalankét szabályozható, hogy az autó nem tolja az orrát kanyarokban

Kevés luxusautó van olyan szép, mint az S7 Sportback

Kevés luxusautó van olyan szép, mint az S7. Június végén fut be hazánkba az S6 és az S7, de még nincs listaáruk


Na meg azon, hogy Amerikában, a Németország és Svájc előtti legfontosabb piacon, trágyahordó pickupokban is V8-as motor van, így odavan a sportlimuzin előnye. Mert a nagyobb hengerszámot sokan értik és értékelik, nem véletlenül lett a japán uralkodónak 12 hengeres Toyotája, bár 39 évig elég volt a V8-as Nissan Prince Royal.

Keveset fogyaszt. Tényleg

A tízhengeres szívót leváltó duplaturbós V8-nak hajszállal nagyobb a nyomatéka (540 helyett 550 Nm, végig 1400-5200 között) és legfőképp 25 százalékkal kevesebbet fogyaszt. A fogyasztás nem azért fontos, mert a tulaj ne tudná tankolni a huszonmilliós autót, de szempont a környezetszennyezés és a nagyobb hatótáv is. A szabványos mérési ciklusban az S6 és az S7 Sportback beéri 9,6, az S6 Avant 9,7 literrel százon, és ezt az értéket nem kell felszorozni kettővel, amire visszatérünk.

0,65 milliméter vastagságúra kell vágni a fabetétet. Ezt a világon egyedül egy amerikai cég tudja megoldani a kellő precizitással. A gond az alumínium és a farétegek eltérő szilárdsága, a szilárdabb fedelű, alatta puha krémesből is ezért nehéz szép szeletet vágni

Az Audinál is megjelenő hengerlekapcsolás nemcsak azzal takarít meg üzemanyagot, hogy elveszi a benzint a hengerek felétől. Az sem mellékes, hogy az etetett hengerek nagyobb terheléssel, így jobb hatásfokkal működnek. Gyári adatok szerint a hengerszám felezése 10 százalékkal csökkenti a fogyasztást százon.

Leírás

Az aktív motortartó bakban a tekercs elektromágneses térben mozog fel-le. A rezgést továbbadja egy membránnak, az a glikol folyadék közvetítésével mozgat egy gumiréteget a motor alatt. Másodpercenként 50-250-szer billentik a bakok jobbra, balra a motort, hogy kioltsák a rázkódást négyhengeres üzemben

Az aktív motortartó bakban a tekercs elektromágneses térben mozog fel-le. A rezgést továbbadja egy membránnak, az a glikol folyadék közvetítésével mozgat egy gumiréteget a motor alatt. Másodpercenként 50-250-szer billentik a bakok jobbra, balra a motort, hogy kioltsák a rázkódást négyhengeres üzemben


Szerencsére ma már volumenmárkák is adnak távolságtartó radart, sávba visszakormányzó rendszert, minőségi hifit, miegymást, de a prémiummárkáknak vannak még tartalékai. Az S6, az S7 Sportback és az S8 motorjában különleges megoldás például az aktív motortartó bak.

Nyolc- helyett négyhengeres luxusautó

Fogyasztáscsökkentési okból kis gáznál a sportmodellek motorja mindössze négy hengert lát el benzinnel. A Cylinder on demand (hengerek igény szerint) nevű technológia önmagában nem új, a GM-nél Displacement on demand, majd Active Fuel Management néven fut, de többek között a Mercedes-Benz is alkalmazta a V12-es szívómotorján, 1999-től pár évig.
Videón a hengerdeaktiválás működése

Egymás mellett forog a zöld szelepek felett a szelepeket mozgató bütyök és egy szelepkiemelésre képtelen tárcsa. A kettő között pár ezredmásodperc az átállás

Egymás mellett forog a zöld szelepek felett a szelepeket mozgató bütyök és egy szelepkiemelésre képtelen tárcsa. A kettő között pár ezredmásodperc az átállás


Ugyanez a 4,0 literes Audi motor a Bentley Continentalban is kikapcsolja a benzinellátást a hengerek felénél, de csak ritkán és ezért nincs benne aktív motortartó bak. Az Audi viszont minél nagyobb megtakarítást akart és amikor csak lehet, négy hengerrel járatja a motort.

Rázna és zajos volna a V8

Ilyenkor hiába mozog 8 dugattyú (négynél zárt, négynél működő szelepekkel), a motor egyenetlenül rezeg és hangja csúnya. Legtöbbünk boldogan eljár egy négyhengeres autóval, de egy átalakított, gombnyomásra nyolcról négy hengerre váltó demoautóban megtapasztaltuk, mennyire zajos és rázós a felezés.

Ha andalgás közben a csajokat nézed vagy egyenletes, mérsékelt tempóval gurulsz, csak négy henger kap benzint

Ha andalgás közben a csajokat nézed vagy egyenletes, mérsékelt tempóval gurulsz, csak négy henger kap benzint


A csúf rezgéseket aktív motortartó bakok küszöbölik ki. A motor mindkét oldalán van belőlük egy, leegyszerűsítve a motort olyan frekvenciával billegtetik jobbra-balra, hogy kiegyenlítsék a négyhengeres üzemben jelentkező rázkódást – magyarázta a bemutatón Stefan Vollman fejlesztőmérnök. A megoldás lelke egy elektromágneses térben másodpercenként 50-250-szer, tehát 50-250 Hertzcel fel-alá mozgó tekercs. Ezt a mozgást közvetíti egy membránon át a glikol, a folyadék rezgeti a motortartó bakot olyan frekvenciával, ami kioltja a vibrációt.

Mivel a pórias hengerszámmal a motorhang is csúful, a tetőkárpitba épített 4 érzékelővel mérik az autó hangját és az ajtókban lévő hangszóróval illetve a hátsó mélynyomóból érkező hanghullámokkal semlegesítik a négyhengeres zajt. Mindkét rendszer ezredmásodpercek alatt reagál, valós időben oltja ki a nemkívánatos vibrációt és zajokat.

Dynamic, Auto, Comfort?

420 lóerős az új fejlesztésű nyolchengeres, amely Győrben készül

420 lóerős az új fejlesztésű nyolchengeres, amely Győrben készül


A futómű légrugós, így a menetdinamikai menüből választhatunk kényelmes és sportos állást is, ha nem bízunk az automatikusban. Furcsa átélni azt a váltást, amikor az ajtókat szervomotorral behúzó, minden földi jóval megtömött S7 átvedlik luxusautóból sportlimuzinná.

Tíz négyzetméternyi alapterületével inkább az autópálya, mint az országutak királya, de olyan fölényes nyugalommal kanyarodik egyre ijesztőbb tempóval, hogy hajlamos vagyok leborulni a technika előtt. A kormányzása pontos, sportos vezetéshez ideális mértékben csökken a rásegítés.

Óra szerint valamivel 260 felett veszi el a gázt a határolás. 250-nél hetedikben csak 4000 a fordulatszám

Óra szerint valamivel 260 felett veszi el a gázt a határolás. 250-nél hetedikben csak 4000 a fordulatszám


Hangélményben viszont messze került a grandiózus elődtől, az új S6 és az S7 Sportback nem háborgatja izgató csatazajjal az úri közönséget.

Nemcsak a tónus domesztikáltabb, de a hangerő is visszafogott, a V8 zenéje elég tompán jut be.

250. Papíron

Ereje viszont kolosszális. Papíron 250 a vége, de óra szerint az S7-est kicsit később, 262,5 km/óránál szabályozza le a számítógép.

A 420 lóerős autó megalázó lazasággal, megtorpanás nélkül tép fel a határolásig, 140-nel vagy 240-nel ugyanolyan egykedvűen hasít.

Közel a 300-hoz

120-nál automatikusan kiemelkedik a légterelő és Sport- illetve Efficiency-üzemmódban egy centit ültet az autón a légrugózás. Comfort beállításban marad a hasmagasság

120-nál automatikusan kiemelkedik a légterelő


Az a sebesség, amit a legtöbben soha meg sem közelítenek saját autójukkal, az S7-nek csak bemelegítés. Hivatalosan nincs róla adat, de az egyik gyári ember megsúgta, hogy az S7 290-et menne, jobb légellenállása miatt az S6 még 2-3 kilométer/órával többet.

Ebben az autóban természetesnek tűnik fel az abnormális sebesség. A 120 felett kinyíló hátsó légterelővel, a nagy tempónál egy centit süllyedő karosszériával szélzúgás és izzadó tenyér nélkül érhető el a 300 ezres közigbírság-kategória, rezzenéstelenül, minimális nekifutással.

4,9 centivel hosszabb az S7 az S6 limuzinnál

Főúri kényelem

Közben jó pénzért 1200 wattos Bang & Olufsen hifiből árad cizelláltan a muzsika, az autó Google Earth-fotókkal teszi látványosabbá a naviképernyőt és végigsimítom az aluerezettel díszített, csíkonként négy réteg fa és egy alulemez összepréselésével készült betét, amelyet a világon egyetlen cég képes legyártani.

A hétfokozatú, duplakuplungos automata tökéletesen végzi a dolgát és a nemes bőrkárpitú sportülésben kezdem átérezni, mennyire kisstílű volna visszasírni az orrnehéz, tohonyább és jóllakathatatlan elődöt.

Saját mérés: 19,9 helyett 10-13 liter

Hat éve az S6-tal 19,9 litert konvertáltunk boldogsághormonokba a számítógép szerint, az új S7 beérte 13,1 literrel százon, majd egy S6-ban 10,3 liter jelent meg a kijelzőn, pedig abban is megvolt a leszabályozás autópályán.

Lehetne magasztalni a motort, dicsérni a légrugózást, álmélkodni a luxuskényelmen és a lenyűgöző utastéren. De nemrég hallottam egy borkóstolón Heimann Zoltánt, aki Gál Tibort idézve azt mondta, hogy egy igazán nagy bort nem lehet és nem is érdemes szétszedni. Ha egy bor remekmű, azt úgyis érzed. Valami hasonló igaz az S7-re is.