Amikor Kati, a Peugeot PR-ese a bemutatóról hazafelé tartva a lisszaboni reptéren megkérdezte, milyen volt a kocsi, könnyű volt válaszolnom. Nagyszerű – három nagy hibával. A futómű kellemetlen, az érintőképernyős vezérlőközpont használhatatlan, az ötfokozatú váltó a legrosszabb, amit ebben az évezredben próbáltam. És, ezt tessenek elképzelni: mindezekkel együtt a 208-as Peugeot a legjobb, legharmonikusabb, legizgalmasabb, legkreatívabb Polo-kategóriás kisautó mind közül a mezőnyben: az összes többi szürke egérnek hat mellette.

Hamar megszokható a furcsa vezetési helyzet. A kormány alja különben pont ott van, ahol a 207-esben is volt

Hamar megszokható a furcsa vezetési helyzet. A kormány alja különben pont ott van, ahol a 207-esben is volt


Forradalmi kormány

A Peugeot 208 tulajdonképpen semmi más, mint egy csinos, tágas, praktikus, okosan megtervezett, nagyon jó minőséget ígérő kisautó, korszerű – ha nem is a legmodernebb – műszaki tartalommal. Tavalyelőtt ez még elég tudott lenni a VW Polónak egy Év Autója-díjhoz, de most már 2012 van, új Yarisszal és Kia Rióval, szóval ki kellett találni valami mást is az alapokon túl a Peugeot-nál, ha biztosra akartak menni az új 200-as modellel. Nem volt nehéz, elvégre a Peugeot egy francia vállalat.

Amikor már azt hinnénk, mindent kitalált az autóipar, amit csak lehet egy sorozatgyártású modellnél, mindig jönnek a franciák, és csinálnak valami elképesztő geget. A hidropneumatikus rugózás, a nyitható keménytető és a dízelhibrid után most azt találták ki, hogy a kormány legyen akkora, mint egy gokarté, és felette átnézve láthassuk a műszereket.

A P E U G E O T felirat a motorháztető alján és a kormány alján rímelget egymásra

És, hölgyeim és uraim: a 208-as kis kormánya – jó! A karima alja éppolyan magasan van, mint a 207-esé, de a kis átmérő miatt így is kényelmesen ellátni felette az órák felé. Ráadásul a lapított, mokány, sportos kis kormány fogása eltalált vastagsága és főleg a nagyon finom bőrkárpit miatt igen kellemes. Az elektromos szervó elvégzi a meló nagyját helyettünk, így az áttételezés is direkt lehetett – lett is. A 208-as olyan fürgeséggel pattogtatható a sávok között, amilyen tapasztalatot a szériaautók között így hamarjában csak az új Honda Civic-kel kapcsolatban tudok felidézni.

Az érintőképernyő rádiós nézete

Az érintőképernyő rádiós nézete


Az autó nem telefon

Ha már ekkorát lelkesedtem a 208 egyik nagy újítása miatt, hadd panaszkodjam is gyorsan egy másik okán. A Peugeot észrevette, hogy manapság már több embernek van érintőképernyős okostelefonja – legalábbis a fejlett világban -, mint amennyinek nincs. Miért ne lehetne akkor az egész infotainment-rendszert kicserélni egy nagy érintőképernyőre, gondolták, és kicserélték. Sajnos.

Ne legyen igazam, de úgy sejtem, a biztosítók hamarosan jelentősen felárazzák majd a 208-asok KGFB és Casco-díjait. Mert, hiába vannak rádió- és telefongombok a kormányon, egy-egy funkcióváltás a navigációban, vagy egy átbökés a Kossuthról a Petőfire annyi odanézéssel kombinált nyomkodást és böködést igényel, hogy az már a biztonságot is veszélyezteti. Anyukám mindig azt mondta, hogy okos ember a más kárán tanul – hát a Peugeot mintha nem tanult volna a BMW i-Drive sztorijából. Elkövették ugyanazt a hibát, csak amíg a bajorok egy évtizede egy tekerentyűvel akarták kiváltani a jól bevált tucatnyi közvetlen funkciógombot a műszerfalon, a franciák egy egérmozival próbálták meg ugyanezt.

No sebaj, majd a ráncfelvarrásnál odakerülnek a gombok, amik hiányoznak, addig meg minden 208-tulaj álljon meg, ha zoomolni akar a navin, vagy fel akar hívni valakit a kihangosítóról!

Hátul egy centivel csökkent a túlnyúlás a 207-hez képest

Sok okosság, pár butaság

A gazdagon extrázott tesztautó-parkkal szerzett tapasztalataink alapján egyelőre nem tudjuk, milyen lesz a majdani átlag-208. Ezek a kétzónás klímás, csúcshifis, üvegtetős, sportüléses kocsik mindenesetre a mai kisautó-mezőnyben jónak tűntek, helyenként kiemelkedően értelmes megoldásokkal. Két USB-csatlakozót például még Audiban se látni, a 208-asban pedig volt.

A tetőablak alatti hangulatfény nagy flash éjszaka

A tetőablak alatti hangulatfény nagy flash éjszaka


Az üvegtető alatt körbefutó hangulatfény pazar háttérvilágítást ad éjszakai kocsikázáshoz. A kormányküllőn végre-valahára olyan hangerő-szabályzót találtam a rádióhoz, amit tekerni kell, nem nyomkodni, mint a legtöbb kocsiban. Ja, és a Peugeot 208-asé alighanem a legszebb ajtóbelső a kategóriában, most és mindörökké.

Ugyanakkor a háromajtós kocsiban az utasoldali ablakemelő nem automata, a mobiltelefonnak nincs egy átkozott lyuk vagy odú sehol, ahova csak kényelmesen bedobhatná az ember, ahogy beül a kocsiba, a hátsó ülések támlái pedig nem dőlnek síkba a padlóval leborításnál. De ezek aprócska hibák, annyit sem számítanak, mint Cindy Crawfordon az anyajegy. Vagy csak pont annyit: valahogy még vonzóbb lesz tőlük a 208.

Bár a Yaris és a Polo is felsejlik benne, a 208 önálló egyéniség és igazi Peugeot

Gerinc, ideg és vizuális aláírás

A 208 külsejéről a magam egyszerű, földhözragadt férfieszével csak annyit tudnék mondani, hogy aranyos, arányos, és nagyon jól állnak neki az olyan rafinált új színek, mint például a szürkésrózsaszín (lásd a tengerparti képeken). Ja, és hogy jópofa ötlet az 508 orráról már ismert félig rejtett P E U G E O T felirat megismétlése itt is az oroszlán alatt.

A hátsó lámpában három karmot kellene látnunk a sajtóanyag szerint

A hátsó lámpában három karmot kellene látnunk a sajtóanyag szerint


De szerencsére a márkánál nálam sokkal gazdagabb fantáziával megáldott marketingesek dolgoznak. Így a sajtóanyagot lapozgatva megtudtam, hogy az autó hátán gerincként fut végig egy él, az ötajtós kasztni oldalán idegként húzódik egy másik, hogy a LED-es menetjelző elöl és a bumeráng formájú hátsó lámpa jellegzetes vizuális aláírást ad a 208-asnak, hogy a krómhűtőmaszk lebeg, és hogy a háromajtós ablakvonala kiköpött olyan, mint az ikonikus 205-ösé volt.

Akárhogy is, tetszik, és nem beszéltem olyan kollégával a bemutatón, akinek ne tetszett volna – se fiúval, se lánnyal.

Úgy nagyobb, hogy kisebb

A 208-as négy felnőtt számára kifejezetten kényelmes, tágas, szellős, pláne ha üvegtetős – talán csak vállban szorít egy kicsit. És úgy tud ekkora lenni, hogy kisebb, mint elődje!

Hátul is tágas, és még a háromajtós sem fojtogatóan zárt

Hátul is tágas, és még a háromajtós sem fojtogatóan zárt


A 207-esnél két centivel keskenyebb, egy centivel alacsonyabb, elöl 6, hátul 1 centivel rövidebb túlnyúlású autó hátul öt centiméterrel kínál hosszabb lábteret elődjénél. Ráadásul a nagy ablakokkal, a viszonylag alacsonyan tartott övvonallal még a háromajtós karosszéria hátsó ülésén is jól érzi magát a hátra került utas.

Míg egy háromajtós Mégane-ban, Astrában hátul kilométerek alatt klausztrofóbiás sokkot kapna még Drakula gróf is, egy háromajtós 208-ban még a tájban is csaknem egyformán elgyönyörködhet minden utazó.

A sportos ülés úgy 90 kilóig kényelmes, fölötte szorít

A sportos ülés úgy 90 kilóig kényelmes, fölötte szorít


Nem csak kicsi, könnyű is az autó. A 208-as azonos motorral 110 kilogrammal kevesebbet nyom, mint elődje, a legkisebb motorral szerelt alapmodell csupán 975 kiló. A súlytakarékos tervezés jót tesz a dinamikának – még a háromhengeres, 82 lovas 1,2-es motorkával is fickósnak, fürgének tűnt a kocsi. (Azért a 68 lóerős egyliteres alapmodellt nem merték ideadni a bemutatón.)

115 lóerő több mint 120, 3 henger több mint 4

68-tól 156 lóerőig terjed a 208-es teljesítményskálája, miszerint

68 LE: 999 cm3-es, háromhengeres szívó benzinmotor,
68 LE: 1398 cm3-es, négyhengeres HDI ( 2TR duplakuplungos automatával is)
82 LE: 1199 cm3-es, háromhengeres szívó benzin (hamarosan automatával is)
92 LE: 1598 cm3-es, négyhengeres HDI (automatával is)
95 LE: 1397 cm3-es, négyhengeres szívó benzin
115 LE: 1,6 HDI, csak erősebben
120 LE: 1598 cm3, négyhengeres szívó benzin
156 LE: 1598 cm3-es négyhengeres turbós benzinmotor

Az 1,2 literes háromhengeres a legjobb, amit valaha próbáltam (bocs, Nissan Micra)

Az 1,2 literes háromhengeres a legjobb, amit valaha próbáltam (bocs, Nissan Micra)


A fenti választékból a vastagon szedett verziókat tudtuk kipróbálni, pár-pár tucat kilométer erejéig. A tanulság: a 208-as legjobb, legharmonikusabb változata alighanem az 1,2 literes, háromhengeres benzinlmotor – lesz, az egyelőre még nem rendelhető, homologizáció alatt álló duplakuplungos automatával társítva.

A motor a teszten a legjobb benyomást tette minden újságíróra. Kulturáltan jár, ugyanakkor érdekes, izgalmas hangja is van (a négyhengeres, 120 lovas, BMW-eredetű VTI néma csendben tette a dolgát, amivel furcsán lélektelen autót csinált a különben oly eleven 208-ból). Alacsony fordulaton nyomatékból tol, pörgetve lelkesen húz – ilyen jó háromhengeres motort én még nem próbáltam, ideértve a Nissan kompresszoros csodáját is a Micrában.

Bónusztrack a képgaléria végére: lány, autóval sorozat

Még a gyalázatosan pontatlanul kapcsolható, irgalmatlan hosszú utakon járó és értelmetlenül rövid kiosztású ötfokozatú váltót is majdnem megszerettette velem. Amíg az 1,6-os motorért a szívem szakadt meg, amikor autópályán 130-nál majdnem 4000-en kínozta a gonosz szerkezet, a kis háromhengeres olyan jókedvűen rikoltozott ilyenkor, hogy szinte nem is zavart a nagy pörgés. Persze a fogyasztáson majd meglátszik a dolog – aki ilyet vesz, és gyakran merészkedik ki sztrádára 208-asával, ne lepődjön meg, ha nem jön össze majd a katalógusban ígért 4,5 literes fogyasztás. Talán a másfélszerese lehet reális.

Valószínűleg az is nagyban a váltón dőlt el, hogy a 115 lóerős dízelmotor még úgy is sokkal jobb benyomást tett ránk a 208-asban az amúgy remek 1,6-os benzinesnél, hogy nem mi fizettük a tesztek üzemanyagát. Mert ezt a motort olyan hatfokozatú váltóval kínálja a Peugeot, ami illeszkedik a motor karakteréhez. Még a szerpentines szakaszon is jobban élveztük ezt a dízelt, mint a benzinest: no persze az igazi motor ide a 156 lovas turbó lett volna, addig is, amíg nem jön meg a Genfben már beharangozott GTI, 200 lóerő feletti teljesítménnyel.

Sportos, erőteljes a háromajtós dizájnja

Pattogva dől, hirtelen

A futómű kezdetben csalódás volt, de aztán a különleges háromhengeressel még ezt is majdnem elkezdtem szeretni. Hirtelen kormánymozdulatra a kasztni egy nagyot dől, de aztán a rugók határozottan felkeményednek, és tartják az autót – a csillapítás pedig kimondottan feszes. Vagyis a 208 sportosnak lágy, kényelmesnek kemény, és közben mindig pattog egy kicsit.

Kell a fura orgánumú, vidám motor, hogy ez az eléggé félrecsúszottnak ható karakterisztika összeálljon, és már-már elhiggye az ember, hogy talán direkt tervezték ilyen érdekesre a mérnök, nem csak így sikerült.

Az árát már tudom, de titok

A 208 sikerét Nyugat-Európában alighanem semmi nem akaszthatja meg, és nálunk is csak egyvalami tehetne ilyet: ha nagyon drága lenne. Nos, én már tudom, hogy az lesz-e (legalábbis a belépőmodell), de Kati, a PR-es megkért minket, hogy a hazai forgalmazás hivatalos megkezdéséig, csütörtökig ezt még ne áruljuk el.

De akármennyi is lesz, mindenkinek, aki kisautó vásárlásán töri a fejét – pláne, ha nő -, azt javaslom, ne döntsön csütörtökig. Még emlékszem, amikor anyukám, talán ’99-ben megrendelte a Peugeot 206-osát, aztán kinevezték főfőnökké, és járt volna neki egy hivatali Passat – ő pedig kijárta, hogy a nagy német limuzin helyett a cég vegye meg a már megrendelt kis Peugeot-t, kábé fele áron. És azzal járt úgy öt évig, boldogan.

Márpedig ha a 206-osba ennyire bele lehetett szerelmesedni akkor, hát a 208-asba legalább annyira bele lehet, most. És, hölgyeim, ugye milyen kellemetlen volna, ha már házasságkötés után jönne szembe a szerelem az utcán!