Spanyolországba repített minket a Renault, hogy országúton és versenypályán próbáljuk ki, mit tud a megújult Mégane. Minden terepen elégedettek voltunk vele.

A Mégane-portfolió, a nemrég megújult Scénic-kel együtt

A Mégane-portfolió, a nemrég megújult Scénic-kel együtt


A Mégane, a Renault alsó-középkategóriás modellje az utóbbi években mintha kissé lemaradt volna technológiában a konkurenciától, ugyanakkor árképzése miatt így is erős versenyzőnek számított a Golf-kategóriában. A 2012-es frissítéssel a jó ár maradt, viszont megjött a tudás is. Nem lennék most az ellenség helyében!

Külső, belső, kütyük, motorok

A fészliftelt Mégane-ok során végigtekintve elsőre elég zavarosnak tűnt, mi is történt valójában. Kellett a sajtótájékoztató, hogy kitisztuljon a kép: nem úgy általában kapott új arcot a kompakt Renault, máshogy lett más a háromajtós, az ötajtós, a kombi és az RS. Ja, a CC, a keménytetős kabrió maradt, amilyen volt.

(Most fel fogom sorolni, mi minden lett új a Mégane-on, aztán kikövetkeztetem, milyen jó vétel lett így az autó. Unalmas lesz, aki nem akar elaludni, inkább ugorjon vagy három bekezdést, és térjen át a konkrét autókkal szerzett tapasztalatainkra.)

GT Line és sima egymás mellett

Külső: új LED-es nappali fények, Nike-logo alakú a GT Line-on, egyenes a sima Mégane-okon. Színre fújt oldalsó csík és kilincs, új lökhárító, fényes, fekete betétek elöl. Selyemfényű tetőrudak a kombin. Új (szerintünk csúnya) ködlámpa-fészek a Coupén. Krómkeretes légbeömlők a legdrágább modelleken! 6 új felni! 2 új szín!

A GT Line fekete-fehér bőrbeltere ugyancsak hatásos

A GT Line fekete-fehér bőrbeltere ugyancsak hatásos


Belső: hat új kárpit, közte két alcantara-bőr kombó! Új biztonsági-kényelmi elektronikus extrák (amiket már régóta használ számos konkurens modell), mint a sávelhagyásra figyelmeztető hang, vagy az egy indexkar-bökésre hármat villantó komfortindex. Automata reflektor, lejtőn elindulást segítő féknyomás-megtartó, tolatókamera, kétzónás klíma. És új audio-fejegységek, USB-aljzattal az előlapjukon!

Mindezekkel a harmadik generációs, 2008-tól gyártott Mégane remekül felzárkózott az olyan újabb modellekhez, mint a Focus, Astra, Hyundai i30, Citroen C4. Nagyjából változatlan árakon jó esélyekkel indul a vásárlók kegyeiért. És még az új motorok is jól sikerültek; élményeink a menetpróbáról a táblázat után!

Mégane-ok és konkurensek (aktuális listaárak a márkák weblapjáról, 2012 április)
MéganeGolfFocus
Belépő benzines, ötajtós1.6i, 100 LE: 3 540 0001.2 TSI, 85 LE: 4 993 8701.6i 85 LE: 4 370 000
Belépő dízel, ötajtós1.5 dCi, 90 LE, 4 290 0001.6 TDI, 90 LE, 5 737 7701.6 TDCi, 95 LE, 5 330 000
105-125 lovas benzines, kombi, alap1.2 TCe, 115 L, 5 340 0001.4 TSI, 122 LE, 5 691 1001.6 Ti-VCT, 105 LE, 4 980 000
1,6 dízel, fullos (de opciók nélkül), ötajtós1.6 dCi, 130 LE, 6 390 0001.d TDI, 105 LE, 6 649 6301.6 TDCi, 115 LE, 6 045 000
GTI-modell, 200+ lóerő, alapárRS, 2.0T, 265 LE, 7 990 000GTI, 2.0T, 210 LE, 7 897 710– (régi RS már, új még nincs)

Remek benzinmotor: 1,2-es turbó-benzin (ötajtós, GT Line)

Három, a Mégane-ban újnak számító Renault-motort emeltek kia sajtótájékoztatón, három új motort próbálhattunk ki a forgalomban, három új Mégane-ban. Elsőként az 1,2 literes kis turbós benzinest vittük el, sportos Gt Line felszereltségű ötajtós karosszériával.

Kétségkívül a GT Line a legszebb Mégane, de kemény futóműve miatt nem ez a legharmonikusabb

Kétségkívül a GT Line a legszebb Mégane, de kemény futóműve miatt nem ez a legharmonikusabb


Egy 1,2 literes Renault-turbómotort már a clióban is szerettünk, harmóniája, finom járása miatt. Ez nem ugyanaz a blokk, teljesen új fejlesztés, de ez is jó. A Mégane-ban kicsit több erővel is ékesen bizonyította: a downsizing, ha jól csinálják, remek dolog. Az 1,6-os szívó benzinmotorok teljesítményét, ugyanakkor dízeles, 190 Nm-es nyomatékot hozó kis turbómotor kiválóan teljesített a 12 mázsás Mégane-ban. Utcai használatra teljesen elegendő, már 2000-es fordulaton érkező nagy nyomatéka képes kiváltani a hasonló teljesítményű, de drágább dízeleket, hangereje, orgánuma pedig össze sem mérhető egy gázolajos motoréval.

A “vasököl, bársonykesztyűben” gyári szlogenben csak a vasököl a túlzás, de ha a közvetlen befecskendezéses kis motor nem is tud – újra idézek – a “kétliteres motorokhoz mérhető értékeket”, a Mégane-hoz kapható legkisebb motor igenis képes országúti előzésekre is bőven alkalmas dinamikát adni a Mégane-nak. Stop/Start rendszere is gyors, nem idegesítő a piros lámpáknál a leállás, újraindulás.

Nagyon várjuk a magyar rendszámos tesztautót, hogy a fogyasztási adatokat is mellétehessük a teljesítménynek. Az 5,3 literes gyári érték nyilván nem fér össze azzal, ahogy egy átlagos cégautós üti-vágja kocsiját.

Új színek, felnik, extrák a 2012-es kombiban

Remek dízelmotor: 1,6-os turbódízel (Grandtour)

A Renault új dízelmotorjáról számos kollégát hallottam már áradozni például Scénic-es tapasztalatok alapján, de nekem most először volt alkalmam kipróbálni a 130 lovas 1,6-ost. Hát kérem: ez tényleg a legjobb, legkifinomultabb motornak tűnik a mai 1,6-os mezőnyben. A hersegő, lefulladós Fiat és VW-dízel a nyomába sem érhet, a Peugeot-Ctroen-Mazda-Ford autókban szolgáló, közös eredetű 1,6-os mostanság csak kétszelepes hengerenként, és ez érződik is rajtuk magas fordulaton. Még talán a Hyundai/Kia 1,6-os dízelével volna értelme egy összehasonlító tesztnek: megpróbáljuk megszervezni.

A parádés dízelmotor egy Grandtour elé volt fogva a menetpróbán, és családi kombiként a 2012-es Mégane ezzel a motorral ugyancsak vonzó választás a mezőnyben.

.. nappal kiderül, hogy ez a legkevésbé sikerült új Mégane. Azok a ködlámpafészkek, brrr!

Egész jó dízelmotor, de nem nekünk: 1,5-ös turbódízel (Coupé)

Egy háromajtós Coupé-ban az új turbóval, új fúvókákkal, új olajszivattyúval és hűtött EGR-rel (kipfogógáz-visszavezetés) 110 lóerősre húzott másfél literes dízelmotort is kipróbálhattuk, méghozzá dupla kuplungos váltóval párosítva.

Mivel ez a motor egyelőre nem lesz rendelhető nálunk a Mégane-hoz, kifejezett megkönnyebbüléssel számolhatok be arról, hogy bár erős és nem is túl hangos a motor, az 1,6-os blokk sokkal kellemesebb útitárs. A váltó viszont jól harmonizál a hétköznapi Mégane-ok komfortjával, így reméljük, mielőbb kínálja majd a Renault a nagyobb dízelmotorhoz is.

265 lóerő előttem és alattam

A Mégane-ok királya (RS)

Bár a legkevesebbet a Mégane RS változott, a sajtóbemutató fénypontja mégis az a kétszer három pályakör volt, amit ezzel a kocsival tehettünk meg a Sevillához közeli Monteblanco pálya aszfaltján.

265 lóerő, 390 nm, kiváló futómű, remekül adagolható fékek, önzáró differenciálmű a CUP modellben: a Mégane RS nagyjából a legtöbb, amit egy fronthajtású szériaautóból utcai technológiával ki lehet hozni. (Azért csak nagyjából, mert a 305 lovas Focus RS még ennél is jobb, de legalábbis állatabb GTI egy hangyányit.) Sokatmondó információ: Japánban, ahol szeretik az igen kemény sportautókat, a Mégane RS-ből, több fogy, mint nem-RS Mégane-ból.

Biztos az RS Monitor miatt. Ez a kütyü, egy továbbfejlesztett fedélzeti számítógép, ami a navigáció helyén lévő LCD-ből és a kormány melletti rádió-konzolon lévő extra gombokból áll. Ezzel lehet köridőket, 400 m-es, 0-100 km/h-s gyorsulást mérni, a hosszirányú és oldalgyorsulási erőket követni, sőt, a gázpedál karakterisztikáját beállítani a vezetőülésből.

Egy Mégane RS Recarójába csüccsenve igazi versenypilótának, netán megelevenedett Need for Speed-szereplőnek érezhetjük magunkat.