Nem aprózta el a Kia, Nizzában volt a bemutató. A sötétben a tenger rejlik, de a kép a W 126-os Mercedes miatt készült

Nem aprózta el a Kia, Nizzában volt a bemutató. A sötétben a tenger rejlik, de a kép a W 126-os Mercedes miatt készült


Eltelt húsz év, amíg Amerikában olcsón eladható, de elég szánalmas autókkal tébláboltak a koreaiak az európai piacon.

Most a Picanto, a Rio és a jövőre megújuló Cee’d révén a Kia szépen hasít előre a piacon és tényleg kezdett kínos lenni, hogy a személyautó-kínálat tetején az Opirus eltűnésével a Magentis szerénykedik.

Igazi viperafészek a középkategória

Valami nagyon más kellett abba a kategóriába, ahol 21 márka van jelen, köztük az összes tradicionális európai tömeggyártó és az őket szorongató prémiummárkák. A Magentis utóda ütős újrakezdésnek ígérkezik.

Honnan jött át Kovács Miklós és Peter Schreyer a Kiához? Hát persze, hogy az Auditól. Lent a másik fehér autó az új A6, főleg a tetőív hasonló

Stop-start rendszerrel 4,9 litert fogyaszt a kézi váltós dízel, EcoDynamics csomag nélkül 5,1-et

Stop-start rendszerrel 4,9 litert fogyaszt a kézi váltós dízel, EcoDynamics csomag nélkül 5,1-et


Az Optima a New York-i Autószalonon mutatkozott be elsőként, még 2010 áprilisában, európai premierje pedig ugyanebben az évben, a Párizsi Autószalonon volt.

Audis arányok

Először az tűnt fel az Optimán, mennyire jók az arányai. Látszik rajta, hogy a modell külső formatervezését menedzselő Kovács Miklós és a márka formatervezési vezetője, Peter Schreyer is az Auditól jött.

Bedobták azt a trükköt, hogy a sárvédőktől az átlagnál ferdébben fut be az orr-rész a hűtőmaszkhoz, ezért az első túlnyúlás rövidebbnek tűnik, a sziluett nem olyan orrnehéz, mint a legtöbb elöl hajtó autóé.

Nagyobb az i40-nél

Kevés autó kínál hasonló kényelmet hátul

Kevés autó kínál hasonló kényelmet hátul


Direkt rákérdeztem a bemutatón és a gyári emberek szerint az Optima nem a Hyundai i40 padlólemezét használja, mert öblösebb nála (szélessége 1,5, tengelytávja 2,5, hossza 10,5 centiméterrel nagyobb). Ha nem is azonosak, sok különbség aligha van az alapok között, hiszen a Dacia Logan MCV és a Nissan Note is közös padlólemezre épül, hiába van tengelytávjuk között 30 centi.

A motorválaszték nem ejti kétségbe a vevőket, összesen egy benzinesből, egy dízelből, és 2012 őszétől a hibridből áll, szemben mondjuk egy Insignia 12 tagú motorkínálatával. A benzines egy kétliteres szívómotor, folyamatosan változó vezérléssel és szelepemeléssel, 170 lóerővel.

Elegáns és szép a belső tér. Bézs bőrkárpitot rendelve még előkelőbb

Dízelt, de automatával

Stop-start rendszerrel 4,9 litert fogyaszt a kézi váltós dízel, EcoDynamics csomag nélkül 5,1-et

Stop-start rendszerrel 4,9 litert fogyaszt a kézi váltós dízel, EcoDynamics csomag nélkül 5,1-et


A menetpróbán csak az 1,7 literes, 136 lóerős dízeleket tudtuk kipróbálni, egyformán hatfokozatú kézi és automata váltóval. Nem sok derült ki róluk a rövid tesztúton, de ígéretes az Optima.

A nagy autók nyugalmával és magabiztosságával gurul, el tudnánk vele suhanni bő ezer kilométert egy nap. Automata váltóval a kis dízel harmonikusan viselkedik, 325 Nm nyomatékkal autópályán is határozottan gyorsul. Hosszú útjai miatt a kézi váltó messze nem ennyire vonzó.

Kanyargós úton végképp kijött, menyire más az amerikai és az európai Optimák hangolása. A precízen kidekázott kormányerőkkel és a határozott futóművel jó volt vezetni az autót. Aki nagyon beleéli magát, a kormány mögötti fülekkel is kapcsolhatja az automata váltót.

Fejtér helyett tolótető

Ülésszellőztetés is jár a vezetőnek az EX Premum kivitelben a fűthető kormány mellé

Ülésszellőztetés is jár a vezetőnek az EX Premum kivitelben a fűthető kormány mellé


A bemutatón csak EX Premium kivitelű autókat találtunk, ami azért baj, mert ezekben napfénytető csökkenti el a fejteret elöl. Én 190 centivel igazán nem vagyok égimeszelő, de nem sikerült kényelmes üléspozíciót beállítani a csekély fejtér miatt.

Aki magas, mondjon le a tolótetős felszereltségről vagy üljön hátra! Itt keresztbe teheti a lábát a csarnoknyi térben, amihez egyedül a Superb tágassága mérhető. Elöl a vezetőnek jár ülésszellőztetés, fűthető a kormány, de ülésfűtés hátul is van, amit nagyon szeretünk a Hyundai és a Kia újabb modelljeiben.

Végre nem gagyi belül

Hétmillió forint alatt lesz az Optima alapára, a dízel félmillióval kerül többe a 170 lóerős benzinesnél

Hétmillió forint alatt lesz az Optima alapára, a dízel félmillióval kerül többe a 170 lóerős benzinesnél


Az Optima szellős, kényelmes és ami nagyon hiányzott elődeiből, szép és jó minőségű belül.

A műszerfalat bőrbetétek díszítették, a kézifékkart kivéve a műanyagok igényesek, de a legtöbben úgyis gombnyomásra old és rögzít a fék, ami ebben a kategóriában általános kényelmi szolgáltatás.

Érdekes, hogy az automata váltós alapmodellekben pedállal működik a rögzítőfék, ahogy a praktikus jenkik szeretik, míg a manuális váltósban kézzel kell behúzni a kart, de csak az LX alapkivitelekben.

Nincs távolságtartó tempomat

Az extralistán nincs hátsó oldallégzsák és kimaradt a ma divatos vezetőtámogató rendszerek zöme. Sávtartó asszisztens és automatikus parkolás van, de hiányzik a hightech megoldások közül például a távolságtartó tempomat, a holttérfigyelés vagy a táblafelismerés, amit az Insignia, a Mondeo vagy a Passat felmutathat.

Jövő márciustól lesz kapható az Optima, de az árai már januárra véglegesek lesznek. Jelenleg annyit tudni, hogy a benzines alapára hétmillió forint alatti, a dízel pedig várhatóan félmillió forinttal többe kerül majd.

Az LX alapmodellek felett jön az EX, majd az EX Premium szint, azonos motorral a legszerényebb és a legfényűzőbb kivitel között kétmillió forintnál kisebb lesz az árkülönbség.

Márciustól kapható, kombi is lesz belőle

Bár Ázsiában és Észak-Amerikában kicsit sincs igény kombira, Európában fontos volna. Az autó tervei készen vannak, de gyártására 2013-2014 előtt nem jut kapacitás, hiába készül az Optima Dél-Koreában, Kínában és az Egyesült Államokban is. A konkurenseknek addig elég a limuzinnal megvívniuk.