Nem New Beetle, simán Volkswagen Beetle az új generáció neve

Nem New Beetle, simán Volkswagen Beetle az új generáció neve


Berlin, szakad az eső. De a frizura tart – ezzel szállt ki kis csapatunk a repülőgépből a német fővárosban, ahol a hazainál még elkeserítőbb idő kergette el a nyarat. De az utat bearanyozta a Bogár harmadik alapjaiban új generációja, amelyet egyszerűen VW Beetle néven árul a Volkswagen.

Szélesebb célcsoport

Egy autógyár sem fogja lesütizni saját termékét, ezért a sajtóanyagban az elődénél sportosabb, dinamikusabb, férfiasabb vonalakról regélnek, amely a 2005-ös Ragster tanulmányt követi. Arról van szó, hogy az 1998-ban bemutatott New Beetle közönsége többnyire azokból állt, akik a férfiakra buknak, tehát a nőkből és a melegekből. A gyár szeretné megszabadítani az autót a szivárványos stigmától, ezért arányai is egészen mások, mint eddig.

Hátul félmerev a futómű, csak a 200 lóerős 2,0 TSI kapja meg a Golf VI felfüggesztését

Hátul félmerev a futómű, csak a 200 lóerős 2,0 TSI kapja meg a Golf VI felfüggesztését


1,2 centivel alacsonyabb, 8,4-gyel szélesebb és 15,2 centivel hosszabb lett, nyomtávja hátul 4,9, elöl egyenesen 6,3 centivel szélesebb az eddiginél.

Technika: Golf VI, olcsóbban

4278 milliméterével nagyjából akkora, mint a kompakt autók, de sokkal vagányabb, új arányaival nagyon jó a kiállása.

Meredekebb szélvédőjével a Beetle inkább ősére hasonlít, mint az első retro-Bogárra. Annyira jól ül a hátsó kerekein, mintha az összes tervező a 911-es Porschéről álmodozna.

0-200-ra 66 év alatt

Az eredeti Käfer farmotoros és hátul hajt. 1954-ig az 1100 25 lóerős volt, a nagy hátsó lámpás 1303 44 lóerőt tudott. Legendás megbízhatóságának is köszönheti hírnevét a Bogár

Az eredeti Käfer farmotoros és hátul hajt. 1954-ig az 1100 25 lóerős volt, a nagy hátsó lámpás 1303 44 lóerőt tudott. Legendás megbízhatóságának is köszönheti hírnevét a Bogár


Idén 73 éve volt az ősi Bogár, a Volkswagen Typ 1 bemutatója, amelynek alapkonstrukciója a magyar származású Barényi Bélához köthető. Ferdinand Porsche az ő terveit lenyúlva adta be 1934-ben a Birodalmi Közlekedési Minisztériumhoz egy népautó dokumentációját, amit a náci propagandagépezet el is nevezett KdF-kocsinak (Kraft durch Freude – Erő az öröm révén).

1,3 millió db egy év alatt

Hitlernek más járművek kellettek a világháborúhoz, ezért a tömegtermelés csak 1945-ben kezdődött meg. A legjobb évben, 1971-ben 1 291 612 darab készült az olcsó népautóból.

7308 meós ügyel a bogárhátú minőségére, de azt a kollégát még nem tudtuk felvenni, aki eltávolítaná a szöget az útról - mondja a reklám

7308 meós ügyel a bogárhátú minőségére, de azt a kollégát még nem tudtuk felvenni, aki eltávolítaná a szöget az útról – mondja a reklám


Németországban már 1978-ban befejeződött a gyártás, de Mexikóban csak 2003-ában álltak le a szalagok. A New Beetle után most a Beetle is a pueblai gyárban készül, a Jetta és a Golf kombi mellett.

Tilos volt Bogárnak hívni

Egykor a New York Times szerzője galacsinhajtó bogárnak nevezte az autót, ami német eredetiben (Mistkäfer) trágyabogárnak hangzik. Bár a saját nyelvén az egész világ Bogárnak hívta, a gyári szóhasználatban sokáig tilos volt Bogarat emlegetni, a Volkswagen Typ 1 beceneve csak az 1970-es évek elejétől jelent meg a reklámokban.

Ha kicsit kedvezni akarunk neki, 21 529 464 példánnyal a bogárhátú a világ legsikeresebb autótípusa a gyakorlatilag egygenerációs autók között. (A második a Lada hátsókerék-hajtású típuscsaládja 16,8 millió példánnyal, harmadik a T-Ford 15 millióval. A generációkat összeadva a Toyota Corolla vezet és a Golf is megelőzte a nagy elődöt, még 2002-ben.)

Félkörívek játékából született a New Beetle. A kabrió 2003-ban jelent meg

Félkörívek játékából született a New Beetle. A kabrió 2003-ban jelent meg


A félkörívek játékával megrajzolt, 1998-2010 közötti retroautó pár évig nagyon sikeres volt Amerikában, de túl sokáig tartott, mire az 1993-as tanulmányból szériaautó lett a Golf IV alapjain. Összesen bő egymillió kelt el belőle, ami egy borsos árú rétegmodelltől szép eredmény.

New Beetle 1998-ban

A bemutatón egy korai és egy az Ultima Edicionba tartozó modellt is vezettünk. Az 1958-as és a 2003-as Bogárral szerzett élményekről később írunk, mert más okból ugyan, de mindkettőben élmény volt a gépészkedés.

Meredekebb a szélvédő és hosszabb az orr, így az autó optikailag jól ráül a hátsó kerekekre

Meredekebb a szélvédő és hosszabb az orr, így az autó optikailag jól ráül a hátsó kerekekre


A technika is alapjaiban más. Elvileg a Golf VI a donor, de csak a kétliteres turbós benzines kapja meg a négylengőkaros független hátsó felfüggesztést, a 105 és 160 lóerő közötti motorokkal be kell érni egy félmerev hátsó futóművel. A hátul dobfékes alapmodell is jelzi, hogy a fő piac Észak-Amerika, ahol a széles és egyenes főutakon ez is bőven megjárja.

1,2 TSI – Nem kell jobb

Négyféle benzines és kétféle dízelmotort vett le a polcról a VW. Bár van turbós és kompresszoros 1,4 TSI 160 lóerővel és a tesztautóban kipróbált 200 lóerős 2,0 TFSI ezúttal is nagyon kulturált és rugalmas volt, bőven elég volna a finoman járó és takarékos 1,2 TSI. Az öthengeres, 2,5 literes, 170 lóerős szívómotort sajnos Amerikának szánják, pedig meghallgattuk volna, hogy szól.

A dián nem szerepel, de van még egy motor. A 2,5 literes szívó öthengeres 170 lóerős és csak Amerikában kapható

Minden műanyag kemény a műszerfalon, de sehol nem gagyi a belső tér

Minden műanyag kemény a műszerfalon, de sehol nem gagyi a belső tér


Dízelként a 105 lóerős 1,6 TDI-ből és a 140 lóerős, kétliteres turbódízelből áll a választék. Észak-Amerikában csak az utóbbi kapható, jenki mércével imponálóan alacsony átlagfogyasztási értékekkel.

Nagy zene a Fendertől

Itthon nem, de máshol a 105 lóerős motorokhoz kapható fogyasztás- és emissziócsökkentő BlueMotion technológiacsomag, amivel a benzines átlagfogyasztása 5,9-ről 5,5, az 1,6 TDI-é 4,5-ről 4,3 literre csökken.

DSG váltó mindegyik motorhoz rendelhető, a kétezresekhez hatfokozatú, a kisebbekhez hétgangos.

Minden országban van saját neve, a helyi nyelveken is kérhető a Bogár típusfelirat

Mindenütt van beceneve, újdonságként a helyi nyelveken is kérhető a Bogár felirat. Hozzánk azonban típusjelzés nélkül jön


Mi egy amerikai specifikációs autót kértünk a próbaútra, hogy megcsodálhassuk a Fender-hangrendszert, de ebben az összeszerelés és az anyagminőség erősen elmaradt egy európai Golf színvonalától.

Dizájnos, de használható

Minden műanyag kemény, bár a felületük szép és végre a műszerfal sem terpeszkedik otromba tömbként a belső térben. A hifi remekül szól, függetlenül attól, hogy a Fender csak a nevét adta a Panasonic-kal közös munkához vagy komolyabb szerepük volt a fejlesztésben.

Elvileg az amerikai verzió DSG-váltója puhább és lassabb az európainál, de így is jól működött, csak a nyomorult külső tükröket átkoztuk, amit szerencsére az európai és így a magyar vásárlók is megúsznak.

Az új Bogár vidám és belevaló autó, remek üléseivel és korrekt zajszigetelésével bírja a hosszú sztrádákat, de elemében van országúton is. A motor nem tűnt 200 lóerősnek, de ha nem is repítette, azért szépen gyorsította az autót.

Szeptemberben lesz ára

A legújabb kori Bogár olyan, amit egy az átlagnál igényesebb autógyártótól elvárhatunk. Jó vele tempót menni, de még jobb városban páváskodni és bekaszálni az elismerő pillantásokat.

Használati értékben sem nyújt kevesebbet egy Pólónál, ami egy ilyen dizájnos autónál nagy szó. A 310-905 literes csomagtartó elfogadható, az utastér négyszemélyes ugyan, de tényleg elfér benne négy átlagmagas homo erectus.

Magyarországon szeptembertől lehet előrendelést leadni a szép új Bogárra, tehát akkorra az ára is meglesz. Az első autókat november végén-december elején vehetik át a boldog tulajdonosok, ami ezúttal nem nyálas fordulat, mert az új Beetle sokat hozzátesz az életminőségükhöz, még a legesősebb munkanapon is.