Nem azért írunk egyszerre a két Mazdáról, mert önálló anyaghoz túl sótlanok volnának: mivel az autóMAGAZIN és a vezess kollektívája egyszerre ment velük az egyre szebb és szezonon kívül is életteli Balatonfüredre, adta magát, hogy az azonos szakaszon összemérjük a fogyasztásukat.

Megtöltöttük a Mazdákat. Leghátra is lehet emberszabású lényeket ültetni, de négy hely kényelmes hosszabb úton

Adatlap

Mazda5: dízelt vagy benzinest?

Fogyasztási teszt: dízel vagy benzines? 1
Motor1998 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény150 LE
Nyomaték191 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)11 sec
Végsebesség193 km/h
Fogyasztás (vegyes)6,9 l / 100 km

Essünk túl rajta: nem a kompakt egyterű az az autófajta, amivel a fiúk kiplakátozzák a szobájukat.

De nálunk többen nevelnek gyermekeket, mint dudálnak a csajoknak a villantós tesztautókból, ebben az életszakaszban egy Mazda5 intenzív kötődést válthat ki. Ez van, derekunk köré gyarapodik a szalonnaöv és már a másnap is két napig tart.

Optimális a tolóajtó

Minősége mellett elsősorban a tolóajtóval nyert meg a Mazda5, amely a Grand C-MAX óta már nem egyedülálló a kategóriában, de továbbra is optimális megoldás. A tolóajtós Citroën Berlingo és társai, a dobozos áruszállítóból született családi autók itt nem számítanak, mert kevésbé variálhatók, más kasztba tartoznak.

A Mazda5 és néhány hétüléses vetélytársa
Ford Grand C-Max Trend 1,6 SCTi EcoBoost (150 LE)6 425 000 Ft
Ford Grand C-Max Trend 1,6 TDCi (115 LE)6 375 000 Ft
Mazda5 2,0 TX6 559 900 Ft
Mazda5 CD 115 TX6 959 900 Ft
Peugeot 5008 Premium 1,6 HDi (112 LE)6 765 000 Ft
Peugeot 5008 Premium 1,6 THP (156 LE)6 625 000 Ft
VW Touran Comfortline 1,4 TSI (140 LE)6 876 000 Ft
VW Touran Comfortline 1,6 TDI (105 LE)7 229 250 Ft

Váratlanul könnyű bejutni leghátra, a tolóajtó nagy nyílást tár fel

Váratlanul könnyű bejutni leghátra, a tolóajtó nagy nyílást tár fel


Nem nyitják rá a gyerekek a mellettünk állóra, szűk helyen is kényelmes a beszállás.

Mivel a tolóajtó jó nagy és szögletes lyukat nyit az autón, leghátra is könnyű beállni és a gyermekülésekkel is sokkal kényelmesebb a Mazdában matatni, mint az oldalra nyíló ajtajú konkurensekben.

Ennél egy praktikusabb megoldás létezik, a Ford B-Max tetőoszloppal kombinált tolóajtaja lesz az, ha kellően kiforrott. A tesztautóból hiányzott az elektromos nyitás, ami a TX Plus és a GTA felszereltséghez jár. Többgyermekes családoknál a slusszkulcsról távirányatható ajtó jó alkualap a liftgomb megnyomásából épp kimaradó csemetéknek.

Csak a Ford Grand C-Max kínál tolóajtót a kategóriában. Könnyen lehet, hogy az is a Mazda5 megoldását kapta

Igen hosszú, 275 centiméter a tengelytáv

Igen hosszú, 275 centiméter a tengelytáv


Látszik, hogy az ajtóban rengeteg japán mérnöki munkaóra van. Imponálóan finoman működik, hegynek föl sem kell nekiveselkedni a nyitásnak, könnyen, de hatásosan rögzül az ajtó.

Távol a szülői kontrolltól

A tolóajtókkal azért is járunk jól, mert a harmadik sorba is oly méltóságteljesen sikerült behatolni, mint más autókban a hátsó ülésre.

Bejutnom könnyű volt, ott maradni nem, de ezt a két helyet a konkurensek sem Fanyűvőre és Kőmorzsolóra méretezik.

Egyterű létére kevés a rakodóhely hátul. A vezetőülés háttámláján nincs zseb, az ajtókról is hiányzik a térképtartó

Egyterű létére kevés a rakodóhely hátul. A vezetőülés háttámláján nincs zseb, az ajtókról is hiányzik a térképtartó


Egyébként sincs annyi énkicsipónim vagy kukásautó, amiért a gyermekek feladnák ezeket a kincset érő helyeket, a lehető legtávolabb a szülői kontrolltól.

4+2+1

A doppingolt nehézatléták a két első sorban találnak kényelmes helyet, ahol a Mazda jó tágas. Hátratolt középső üléssel hosszú utakon is beválik az autó, amíg szerencsétlen utas nem próbál meg helyet találni egy flaska víznek vagy az olvasnivalónak.

Híven a japán standardhoz, a vezetőülés háttámláján nincs zseb, csak a másik oldalon, a tolóajtókon sincs térképtartó. Érdemes előre gondolkodni és kihajtani a hálót az ülés alól, mielőtt rátelepszik az útitárs.

Elöl és középen a szélső helyeken van négy jó ülés, a leghátsó kettő is megjárja. Középen a középső szükségmegoldás

A másik szék alól a középső pótülés párnája fordítható ki, a szellemes megoldást az elődből örökítette át a Mazda. A négy jó, két elfogadható és egy szükségülés jó kompromisszum. Hátul középen ülni úgyis kényszermegoldás, a keskeny ülőlappal legalább a két szélső hely kényelmes marad.

Fogyasztás: autópályán a benzines is jó

Indulás előtt mindkettőt teletankoltuk. A fehér a dízel, a halványszürke a benzines

Indulás előtt mindkettőt teletankoltuk. A fehér a dízel, a halványszürke a benzines


Legutóbb 600 kilométeren, Szlovéniáig és haza vetettük össze egy benzines Galaxy és egy dízel S-Max fogyasztását, amiből inkább a benzines jött ki jobban: autópályán, szabályos tempóval alig volt takarékosabb a dízel, városban viszont lenne köztük három-négy liter a TDCi javára.

Ezúttal 300 kilométert haladtunk együtt a két autóval, és az eredmény hasonló: autópályán nem, városban kidomborodott a dízel fogyasztásbeli előnye. Azonos úton, váltott sofőrökkel a kétezres benzines Mazda5 8,2 litert fogyasztott sztrádán és országúton, a dízel itt beérte 7,1 literrel százon. Hatodikban, 140 körül, tempomattal a közvetlen befecskendezéses benzines is takarékosan működött. Városban járva a dízel fogyasztása nem változott, a benzinesé viszont felment tíz literre, ami még mindig nem vészes egy benzines egyterűtől.

Snassz: se USB, se komfortindex

Ez kínos: csak a vezető oldali ablakból nem spórolták ki az ütközésérzékelőt. A többi ezért nem fut végig egy érintésre

Ez kínos: csak a vezető oldali ablakból nem spórolták ki az ütközésérzékelőt. A többi ezért nem fut végig egy érintésre


Van pár megoldás, amit ezért a pénzért nem szeretnék lenyelni a tulajdonosok helyében. Az ülésfűtés nagyon hamar fűteni kezd, de a ki-be állás snassz hétmillióért, még kínosabb, hogy az ablakemelők nem futnak végig egy érintésre.

Valamiért kimaradt egy 2010-ben bemutatott autóból a filléres, de fontos USB-bemenet saját zenehordozónkhoz, amit az Aux-csatlakozó nem pótol. Hiányzik a komfortindex, amit egy SEAT Ibiza 2002-ben már tudott, tehát 9 éve és harmadennyi pénzért.

Egy japán autóban ritkán botlunk a legutolsó divat szerint cicomázott műszerfalra, ami, kövezzenek meg érte, de nekem sosem hiányzott, főleg egy olyan prózai autóban, amilyen egy kompakt egyterű.

Kemények a műanyagok, de ez nem nagy baj. A minőségérzet megjárja, minden tartósnak érződik

Csak a benzinest (balra) állítja le az i-stop. A Mazda stop-start automatikája olajozottan működik

Csak a benzinest (balra) állítja le az i-stop. A Mazda stop-start automatikája olajozottan működik


Ezeknél a családi autóknál az elvárások nem állnak messze a haszonjárművekkel szemben támasztott követelményektől, ettől függetlenül a Mazda5 megérdemelt volna némi puha műanyagot a műszerfalára.

Mesebeli hajtáslánc

Vezetni sokkal jobb a benzinest. Ezzel a motorral nagyon harmonikus az autó, kiváló a váltó, finoman dolgozik a kuplung. A benzines azonnal reagál a gázra, kulturáltan jár és nem is zajos.

Menni viszont nem megy, hiába 150 lóerős. Kis sebességnél, amíg a kettest lehet húzatni, még megcsillan a tűz, de országúton és főleg autópályán a motor megadja magát a másfél tonnának és a légellenállásnak.

Fogyasztásban a dízel nyert. Autópályán szabályos tempónál csak egy liter a különbség, városban majdnem három

Szebben megy a benzines, gyorsabb a dízel

Tanulságos volt átülni a dízelbe. A csak 115 lóerős, de 191 helyett maximum 270 Nm-es nyomatékot leadó négyhengeres látványosan jobban megy a nála 400 000 forinttal olcsóbb benzinesnél.

A kép csal. A szívó benzinesnél sokkal jobban megy a turbódízel

Autópályán 120-ról hatodikban kezdtünk gyorsítani, egymás mellett. A szívó benzinessel nem sikerült hatni az autó mozgására, a dízel viszont elindult, és még akkor is jobban gyorsult hatodikban, amikor negyedikbe visszahúzott benzinessel utána eredtünk.

Tehát a 2.0 MZR szebben fut, aki szeret vezetni, annak több öröme is telik a benzinesben, de a mindennapokban a dízellel kényelmesebb járni és gyakorlatilag bármikor otthagyja a szívómotort.

400 ezer Ft az árkülönbség

A komfortos rugózás ellenére sem érezni, hogy egy dugig tömött hátizsákkal billegnénk. A hasonlóan magas batárokhoz mérve a Mazda5 ügyesen kanyarodik és jók a kormányerői.

A tesztelt középső, TX felszereltséggel a dízel 6 959 900, a benzines 6 559 900 forintba kerül.

Mivel az árkülönbség nagyjából fele a használtkori értékesítéskor is megmarad, a sokkal autószerűbb, élvezetesebben vezethető benzinesnél jobb vétel a dízel.