Szabó Sári javította az ivararányt a korban, nemben és testmagasságban is erősen homogén tesztbrigádon belül

Szabó Sári javította az ivararányt a korban, nemben és testmagasságban is erősen homogén tesztbrigádon belül


Magyarországon egy új Suzuki bevezetése mindig nagy esemény. A Swiftről van miért beszélni, a megöröklött formavilág miatt sokan még azt sem hiszik el róla, hogy tényleg új fejlesztés, nem pedig olcsó tupír.

Kisautók, benzines motorral

Az új Swift a széria térdlégzsákkal, légkondicionálóval és ESP-vel más pályán focizik, mint eddig, viszont ára sem ugyanaz, mint agyonakciózott elődjéé.

Az 1,2-es benzinest a hasonló teljesítményű és árú konkurensekkel hasonlítottuk össze.

Fotókellékké vált a csörgős krokodil, amúgy kislányunk, Eszter játszik vele

Fotókellékké vált a csörgős krokodil, amúgy kislányunk, Eszter játszik vele


A mindenre elszánt tesztbrigád tagja volt az Autó és Stílus magazintól Csordás Gábor és a másodállásban babérkoszorús blogszerző Vida Ferenc, akik szintén megírják majd, melyik autó mit ér. Mivel a vezesst Lőrincz Károly és én képviseltem, sikerült 190 centi feletti átlagmagasságot összehozni. Ám megnyertük az ügynek Szabó Sárit, aki nemcsak a hangulatnak tett jót, de képviselte a nőnemű és normál méretű autósokat.

Árak: 3,4 és 3,9 millió Ft között

Mellbevágó, hogy a tesztautók közül egyedül a Life AC kivitelben átvett i20 listaára volt közelebb a hárommillióhoz, mint a négyhez. 3,4 milliós összeg reális, bár a Comfort alig drágább és sok hasznos extrával nyújt többet.

Jól működik de rideg és nem vonzó az alapmodellként tesztelt i20 belső tere

Jól működik, ám rideg és nem vonzó az alapmodellként tesztelt i20 belső tere


A 3,5 milliós Corsa Enjoy 111 biztonsági alapfelszereltsége messze a leggyérebb, sem oldallégzsák, sem ESP, sem függönylégzsák nem jár hozzá, szemben az említetteken felül még térdlégzsákot is kínáló Swifttel. A Corsa és a Fabia előnye viszont, hogy a fontos extrákat egyenként össze lehet válogatni hozzájuk, amitől az ázsiai autók megfosztják a vásárlókat.

A Mazdához hozzádrágult a mezőny

A Swift GLX AC gazdag felszereltsége a 3,7 milliós ár ellenére megmenti a Swift ár/érték arányát. 3 707 250 forintért a Skoda Fabia Ambiente sem olcsó, amit tisztes kivitellel és a mezőny legmodernebb motorjával próbál ellensúlyozni.

Még vastagabban fog a ceruza a Mazdánál, a 84 lóerővel csak TE kivitelben kapható Mazda2 listaára 3,9 millió forint, de a legdrágább és a legolcsóbb induló között így sincs 15 százalék árkülönbség.

Az új Swift és ötajtós konkurensei, hasonló teljesítményű benzines motorral
Hyundai i20 1,25i Life AC (78 LE)3 399 000 Ft
Mazda2 1,3 TE (84 LE)3 899 900 Ft
Opel Corsa 1,2 Enjoy 111 (85 LE)3 535 000 Ft
Skoda Fabia Ambiente 1,2 TSI (86 LE)3 707 250 Ft
Suzuki Swift 1,2 GLX AC (94 LE)3 699 000 Ft


Vidám színeivel a Corsa utastere tetszett legjobban. Az Opel praktikus és felnőtt autó

Vidám színeivel a Corsa utastere tetszett legjobban. Az Opel praktikus és felnőtt autó


Elöl az öt autó között nincsenek nagy különbségek, de összességében az Opel előrébb tart a többieknél. Ez alkat kérdése is, de nekünk a Corsa üléshelyzete tetszett a legjobban.

A Mazdából hiányzott a tengelyirányban állítható kormány, ami a GS csúcsmodellt kivéve a Swiftekben sincs benne.

Csinos az Opel

A Hyundai olcsó műanyagjai, érdes kormánya, a Fabia lélektelen, szürke műanyagjai után felüdülés volt beülni a Corsába, amelyet feldobott a vidám piros üléskárpit és műszerfal.

Kevés városi és sok országúti szakasszal mértük a fogyasztást. A Swift volt a legjobb, százon 5,7 literrel. Egy decivel evett csak többet a Mazda2, 5,9 literjével a Fabia is hat liter alatt maradt. 6,2 litert tankoltunk százon az i20-ba, 6,6 literrel a Corsa ványadt motorja kérte a legtöbbet

Belül a Swift a legkisebb

Nívós a Swift belső tere, de tengelyirányú kormányállítás csak a GS kivitelhez jár

Nívós a Swift belső tere, de tengelyirányú kormányállítás csak a GS kivitelhez jár


Bár a Swift műszerfala is jól mutat, nívós anyagaival és szép esti fényeivel az Opel belseje tűnt a legkevésbé kisautósnak. A Skodában a Roomsterből örökölt műszerfal teteje puha ugyan, mégsem tetszett még soha, ám az autó igen praktikus: az ajtajában jut hely a másfél literes vizesüvegnek és rakodóhely is bőven van, szemben a Mazdával.

Mivel Sárit kivéve mindannyiunkat XL méretben szállított le a gólya, nagyra értékeltük az i20 és a Corsa, de főleg a Fabia relatív tágasságát. A használható csomagtartó mellé a Skodában jutott a legnagyobb hátsó lábtér és a fejünket is kevésbé sikálta a tetőkárpit, mint a kívülről a legrövidebb és belül is a legszűkebb Swiftben.

Túlsúlyos német

Kényelmesek az ülések, de szokni kell a magas üléshelyzetet

Kényelmesek a Skodában az ülések, de szokni kell a magas üléshelyzetet


A meccs jól indult a Corsának, de ezzel a motorral csak addig vezet, amíg állunk.

Mintha Hungarocellen keresztül venne levegőt, az 1,2 literes motor csak kínlódik a nehéz, 1060 kilós autóval, amely bő egy mázsával hájasabb az ázsiai kiskocsiknál. Bár a futómű bírná a tempót, potens motor híján csak a jó rugózási kényelemnek lehet örülni.

Papíron az Opel 7 lóerővel erősebb a Hyundainál, de felüdülés volt átülni a koreai autóba, annyival több élet van a motorjában. Az i20 energikus, jól reagál a gázra és ha nem rémiszt meg a hangja, bőszen gyorsul 100 fölé.

Sárinál a Fabia szóba sem jön

Sári a Corsa és a Mazda2 között tusakodott, végül a Mazdát vinné

Sári a Corsa és a Mazda2 között tusakodott, végül a Mazdát vinné


Első pillantásra a Mazda2 nyert nálam. Ezzel egy időben az elbirtokolhatatlannak tűnő utolsó helyet a Fabia is megszerezte, és ezen csak a vezetési élmény enyhített egy kicsit. Sajnos a Mazda belül nem okozott kitörölhetetlen élményeket menet közben, viszont dizájnja egyértelműen a legjobb. A tuning Suzuki belül szép, de én egyértelműbb gyorsulást vártam tőle a szárny és a szoknya miatt… A műszerfala viszont kárpótol mindezért, jó nézegetni a különleges kialakítást a dugóban, valóban csinos. A belső szépségversenyt azonban a Corsa nyerte, sőt, nálam kívül is a második helyen áll. Vezetése feledhető volt, de talán ebben volt a legkevesebb kifogásolható megoldás. Annak ellenére, hogy ez sem egy túl karakteres autó, legalább nem sok dolgot rontottak el rajta.

Nem vitás, Karcsi lovagnak született

Nem vitás, Karcsi lovagnak született


Az i20-ról nehéz indulatok nélkül nyilatkozni. Nem is indul, nem is megy, nem is veszi be a hátramenetet. Viszont pakolni jó bele, ennek fejében elviselhető a hatalmas motorbőgés minden induláskor.

Sajnos a Fabiával nem sikerült kibékülnöm, pedig nagyon akartam. Próbáltam elvetni minden előítéletem a Skodáról, de ezen a tervezők nem sokat segítettek. Kíváncsi lennék, mennyit költöttek a dizájnra, mert véleményem szerint akár még plusz háromezer forint is megérte volna. Az oldalsó pohártartóban viszont egy másfélliteres üveg is elfér, így jár a Fabiának a fél pirospont. Végül a Corsa és a Mazda2 között tipródnék, az utóbbit választva a fogyasztás miatt. (És amiatt, hogy amit egy egyszer nő eldönt, azon nem változtat.)

78 lóerő egyenrangú 94-gyel

Nagy piros pont jár a Suzukinak, hogy a Swiftben hazánkban is alapáron adja a menetstabilizáló elektronikát, amit a vásárlók amúgy nem igényelnének

Nagy piros pont jár a Suzukinak, hogy a Swiftben hazánkban is alapáron adja a menetstabilizáló elektronikát, amit a vásárlók amúgy nem igényelnének


A motorral szemben a Hyundai futóműve nem az igazi. A tököli tesztpályán érezhetően lassabb volt a többieknél, jócskán megdőlt és ráadásul a rugózási komfortja sem jobb közepesnél.

94 lóereje ellenére a Swift nem lépi le a 78 lóerős i20-ast, de látszik, hogy a japánok régóta jók szívó benzinmotorban. A Suzuki motorja rezzenéstelenül forog, sosem üvölt, nagyon kulturáltan működik. Váltója finomabban jár, mint a Hyundaiban, pláne az Opelben.

Felnőtt autó lett a Swift

A korábbi tesztautóknál tompábban viselkedett a fehér háromajtós, ami a magas oldalfalú téli gumikon múlhatott. A futómű hangolása megfelelő, de a Corsa és a Fabia rugózási kényelemben, a Mazda2 vezethetőségben jobb.

Biztonság: előnyben a Suzuki és a Hyundai

A Hyundai i20 és a Swift töréstesztje messze kiemelkedik a mezőnyből, mert a két friss autó már a jelenlegi, szigorúbb értékelési sémában ért nagyon jó pontszámmal öt csillagot. A Corsa és a Mazda2 is megszerezte az akkori legjobb minősítést az Euro NCAP szabványosított zúzdájában, míg a Fabia nem sokkal ugyan, de lemaradt az ötödik csillagról.

Messze a Mazdát a legjobb vezetni az öt közül. Olyan, mint egy jó kosaras: mozgékony és gyors

Messze a Mazdát a legjobb vezetni az öt közül. Olyan, mint egy jó kosaras: mozgékony és gyors


100 lóerő alatt a VW konszern márkáin kívül a Clio az egyetlen turbós benzines kisautó mifelénk.

Ha elterjed ez a technika, akkor örülünk, mert a Fabia az 1,2 TSI-vel nagyot ugrott előre a továbbra is kapható, 100 ezer forinttal olcsóbb 1,4-es szívómotorhoz képest.

Fölényben a turbómotor

A feltöltött motor a legerősebb, főleg kis fordulaton lapítja ki a többieket. A TSI Fabia jól gyorsul, halkan működik, visszakapcsolás nélkül felszalad a hegyre és erejéhez mérten takarékos.

Ha a Skoda turbómotorja nem volna, a Mazdát emelnénk pajzsra, mert megadja mindazt, ami az autózásban örömöt nyújt. A Mazdában él mind a 84 lóerő, az 1,3-as benzines jól harap és felszabadultan pörög, ami egyre ritkább.

Autócserekor valahogy mindenki a Mazdát akarta érzékszervi próbának alávetni, a tesztpályán és országúton is a legvagányabb volt.

Jó mélyen lehet ülni benne, váltója nagyon pontos, alig kell mozdítani rajta két fokozat között és a modellfrissítéskor kettestől ötösig megnyújtott áttételezéssel nem bőgeti értelmetlenül a motort. A kisautók között a MINI-t szokás isteníteni vezethetőségért, de a Mazda2 majdnem akkora élményt nyújt, és mégsem a melegek pincsije.

Értékelés, végeredmény:

1. Skoda Fabia Ambiente 1,2 TSI: a Fabia a takaros, szorgos és eszes fehérnép. Tud viselkedni az Operaházban, de disznóvágáskor sem sivalkodik, ha a tojásos agyvelőre lecsúszik a kerítésszaggató. Bár nem ez a legvonzóbb autó az öt közül, a Fabia egyet sem botlik. Modern turbómotorja, tágassága, eltalált futóműve és jó ár/érték aránya elég az első helyhez.

Nagyon kiegyensúlyozott autó a Fabia, sok benne a hely, belső tere hervasztó, de praktikus. Kényelme és ár/érték aránya is jó, eltalált futóművével és erős motorjával vezetni is kellemes

2. Mazda2 1,3 TE: a modellfrissítés előtt is szerettük a Mazda2-t, pedig sosem volt jutányos kisautó. Mivel a Swifttel az élen hozzádrágult a mezőny, 3,9 milliós ára már nem kiugró. Karakteresen sportos autó, minden nap öröm volna beleülni: váltója a legjobb az öt közül, motorjában van elég tűz, de fogyasztása és kényelme sem rossz. Ám hátul szűk és nincs benne tengelyirányban állítható kormány.

Következetes súlycsökkentés eredménye a Mazda egy tonna alatti tömege. Csak az új Swift éri utol e téren

3. Suzuki Swift 1,2 GLX AC: sokaknak nehéz megemészteni, hogy a Suzuki Swift nem a futottak még kategóriába tartozik. Kulturált belül, széria ESP-t tartalmazó biztonsági felszereltsége kimagasló. Az 1,2-es motor nem valami erős, de jól pörög, finoman jár és mért fogyasztása a legalacsonyabb lett. Az ellenérvek: a Swift csomagtere minimális, magas embereknek hátul nehéz elférni és itthonra túl drága. Akcióban a Swift 1,3 GLX AC CD pont egymillióval került kevesebbe.

Kulturáltan működik a Swift, jó felszereltségéhez és a többiekhez képest ára sem kiugró. 3. lett, a szűk kasztni és a Mazdáétól messze elmaradó vezetési élmény nem engedett többet

4-5. Hyundai i20 1,25 Life AC és Opel Corsa 1,2 Enjoy 111: Egy alapvetően hölgyvásárlók uralta kategóriában a Hyundai pont a női szemmel fontos szempontokban marad alul, viszont több észérv is szól mellette. Utastere az olcsó műanyagokkal lehangoló, mosdatlan motorhangja autópályán idegesítő. Mégis ez az egyik legésszerűbb kisautó városi használatra: motorja élénk, alapára a sok biztonsági extra ellenére a legkedvezőbb és az ötéves garanciát nem kurtítja meg kilométer-korlátozás.

Városi autónak megteszi jó az i20, mert így nem zavar az autópályán hangos motor. Egy kis finomítás ráférne, aduja az ötéves garancia, km-korlát nélkül

A tesztíráshoz segédletként használt, pontozásos értékelésben a Corsa kicsivel megelőzte az i20-ast, de a néhány százaléknyi különbséggel együtt a két autó abszolút egyenértékű. A Corsát az életunt motor veti vissza, amely egyszerre tohonya és éhes, de váltója sem jó és 2010-ben szégyen alapáron csak két első légzsákot adni. Erősebb motorral jó autó volna, például a teszteltnél csupán 130 000 forinttal drágább 1,4-es benzinessel, mert a Corsa futóműve, kényelme illetve sikkes belső tere komoly érv, és ára is rendben van.

Érdemes rászánni még 130 ezer forintot az 1,4-es, 100 lóerős motorra a tohonya ezerkettes helyett

Köszönjük a fotóhelyszínt és a tesztpályákat a Tököli Vezetéstechnikai Képzési Központ munkatársainak! Elérhetőség: +36-30-25-25-399, weboldal: www.vezetestechnika.eu