Adatlap

Hyundai ix20 1,4 CRDi Style

Amikor az olcsóbb benzines jobb a dízelnél 1
Motor1396 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény88 LE
Nyomaték240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)14,2 sec
Végsebesség167 km/h
Fogyasztás (vegyes)4,2 l / 100 km

Jó ideig úgy tűnt, hogy az ix20 a Hyundai első dobása a kis egyterűek között, aztán visszarévedtem a múltba, és felsejlett előttem egy megtört övvonalú kisautó. Formáját a Pininfarina rámelegítette a mit sem sejtő dél-koreaiakra, akik akkor még elhitték, hogy egy patinás európai formatervező csak olyan designt adhat el nekik, ami sikeres lesz az Óvilágban.

Matrix, az előd

Nem így alakult, szerencsétlen Matrixnak marginális szerep jutott a kategóriában, most viszont itt az utód, amely ugyanúgy komoly tényező lesz a maga kategóriájában, mint az utóbbi években az összes új Hyundai az i10-től az ix35-ig.

Az ix20 az azonos alapok és a megegyező oldalnézet ellenére merészebb a Vengánál. Bár a Hyundai a piaci bevezetésben szokás szerint átengedte az elsőséget a konszernhez tartozó Kiának, ezúttal az ő autójukon fineszesebb a design, szemmel láthatóan nem ütöttek állandóan a formatervezők kezére, ha valami jó eszükbe jutott.

Célcsoport: családok és nyugdíjasok

Alaphelyzetben 440 literes a tér. Nem nagy az alapterület, de felfelé van hely

Alaphelyzetben 440 literes a tér. Nem nagy az alapterület, de felfelé van hely


Elvileg nincs hervasztóbb tesztautó egy pelenkahurcolásra kitalált, szuperpraktikus, az utolsó csavarig józan és költséghatékony egyterűnél, kivéve, ha az ember kisgyermekes apuka és a család sok városi úttal, de hétvégenként hosszabb kirándulásokkal fedésben van a célcsoporttal. (Persze ez nem ilyen egyszerű, mert az 1-2 gyermekes fiatalokon kívül a nyugdíj felé közelítőknek is szól az ix20, akik a magas ülés kényelmét szokták értékelni.)

Nem volt olyan régen, hogy egy dél-koreai kisautó belseje csak hajszállal volt vonzóbb, mint egy fiúöltöző a kerületi focibajnokság után. A sivár utastérben döglesztő műanyagszag sugározta az olcsóságot.

Kis kombik, kompakt autók és kis egyterűek hasonló árban
Hyundai ix20 1,4 CRDi HP Style (90 LE)5 199 000 Ft
Hyundai i30 1,6 CRDi LP Comfort (90 LE)5 099 000 Ft
Kia Venga 1,4 CRDi HP (90 LE)5 049 000 Ft
Nissan Note I-Way 1,5 dCi (90 LE)4 349 000 Ft
Peugeot 207 SW 1,6 HDi Premium Outdoor (112 LE)4 849 000 Ft
SEAT Ibiza ST Style 1,6 TDI (90 LE)4 986 750 Ft
Skoda Roomster Comfort 1,6 TDI (90 LE)5 220 500 Ft

Királylányt randira

Állítható a háttámlák dőlésszöge is, az üléspad 13 centis úton mozgatható

Állítható a háttámlák dőlésszöge is, az üléspad 13 centis úton mozgatható


Ezzel szemben a tesztelt ix20-szal egy királylányt is nyugodtan randira hívhatunk. A jeladót felismeri az autó, elég a kilincset meghúzni, hogy a nemes hölgyet betessékeljük a parádés kocsiba. Főrangú ülepét tomportemperálás óvja a bőrülés hidegétől, a csillagok az elöl nyitható, panoráma üvegtetőn ragyognak be. A lovag szemét automatikusan elsötétedő belső tükör óvja a megelőzött pórnép vakító fényszóróitól és tolatókamera segít neki beállni, nehogy leégjen egy virágládát eltrafálva.

Középen érintőképernyővel működik a navigációsrendszer és az autórádiónak már aligha nevezhető, USB- és iPod-csatlakozós audioberendezés. Az érintőképernyőnél nincs intuitívabb kezelőfelület, akit pedig érdekel, hogy az ellenállásos képernyő miben tér el a kapacitív iPhone-tól, az a Techneten erre is talál felvilágosítást.

Pár éve el sem hittem volna, hogy egy koreai kisautó belseje ilyen gusztusos lehet

Állítható a hátsó ülés

Elegáns extra a dupla üvegtető 300 ezer forintért

Elegáns extra a dupla üvegtető 300 ezer forintért


Hasznos a 13 centis úton mozgatható hátsó üléspad, amelynek két részét külön-külön lehet tologatni, ha épp nem 190 centis egyedek ücsörögnek egymás mögött, hanem az alaphelyzetben is értékelhető csomagteret kell bővíteni.

Egy kis egyterűben nem kell meglepődni az okos rakodóhelyektől, de feltűnt, milyen jól tartanak az első ülések.

Kényelmük jól is jön, mert a tesztautóéhoz hasonló peres gumival tudnánk tippeket adni, hol nagyon aktuális az útfelújítás.

Késéssel kezd el húzni a kis dízel, a Toyota 1,4 D-4D-je vagy az i30 1,6-os dízele jobb motor

Késéssel kezd el húzni a kis dízel, a Toyota 1,4 D-4D-je vagy az i30 1,6-os dízele jobb motor


Városba a rövid és erős ix20 ideális lenne, ha nem takarna ki a világból ennyire sokat az első szélvédőoszlop. Könnyű ki- és beülni, minden a helyén van, aminek az értéke csak azért tűnik fel, mert nem minden autógyárnak sikerül megoldani ezt.

Miért nem az i30 motorja?

Egyformán 220 Nm az ix20 kétféle dízelmotorjának maximális nyomatéka, így nem biztos, hogy megéri a 77 lóerős helyett a 90 lóerőst választani.

Szerintünk a Hyundai jobban járt volna, ha az i30 hasonló teljesítményű dízelét teszi a kis egyterűbe is, mert az sokkal jobb motor ennél az apró négyhengeresnél.

5,5 literes fogyasztást mértünk, két harmad részben országúton és autópályán

Ha jókor adunk gázt, legalább 1800-as fordulaton, akkor elindul ugyan, ám a késlekedés zavaró.

Ilyenkor országúton is könnyű kiugorni a kamionok mögül, de nagyon kontrasztos az átmenet a letargikus és az élénk tartomány között. Tesztünkön 5,5 literes fogyasztást mértünk, az utak harmada volt Budapest, a többi kilométer autópálya és a 8-as úton pörgött az autóba 100-130 között.

Elég az 1,4-es benzines

Nem először járunk úgy egy nagyon kis dízelmotorral, hogy az öblösebb öngyulladós egy nagyobb kasztnival kevesebbet fogyaszt, pedig a 130-nál 2700 körüli fordulattal az ix20 hatodikja nincs bántóan rövidre áttételezve. A szintén 90 lóerős, de 1,6 literes dízel i30 takarékosabb volt és a középső felszereltséggel, 600 ezres akcióban 4,5 millió forintra engedett árával igen jó vétel.

Szép is, jó is, és 5,2 milliós árával drága az erősebbik dízel a Style csúcsfelszereltséggel. Aki fejben most összeszorozta, hogy hány havi nettójából jönne ki ez a verzió, annak van egy jó hírünk: a kis egyterű a 90 lóerős benzinessel is harmonikus, takarékos autó, és listaára a nagyvonalú Comfort kivitelben épp négymillió forint alatt marad.