NNem sikerült elrontani a Mini-formát

Amikor először meglátja az ember – főleg így, fehérben, fekete díszítésekkel -, óhatatlanul elolvad. Az új, ötajtós Mini egyszerre bájos és gonosz, tenyérbe simuló és harapósan agresszív. Különösen meredek, enyhén cápaszerűen előremeredő hűtőmaszk-fogsora sikerült jól, van benne valami a klasszikus brit sportkocsik hangulatából.

A hűtőmaszkban van valami a TVR-es, Astonos brit orrhagyományokból

A hűtőmaszkban van valami a TVR-es, Astonos brit orrhagyományokból


Kár is ragozni: a Countryman ugyanolyan látványos, hangulatos kis vadóc kívülről, mint a kétajtós Mini, vagy a két és fél ajtós Clubman.

Belülről nemkevésbé. Az ajtókárpitok, a középkonzol, a kormány, az ülések: mindegyiket el tudom képzelni nem csak autóban, de egy hangulatos nappaliban is, akár díszként, akár bútorként, értelemszerűen.

Kisstílű anyagválasztás

Viszont a Mini belsejének feltérképezésére mégis javallható a klasszikus intés: mindent a szemnek, semmit a kéznek. A feláras bőrülésekkel persze nincs baj, de az alapműanyagok sok helyen (ajtókilincs körül, műszerfal tetején, váltókar alatt) silányabbak, mint a Mini megjelenése alapján illenék. És silányak az árcédulához képest is. A márka tulajdonosa, a BMW csoport nagyjából BMW-árra kalkulálta a Mini árait is, de a beltér anyagaiban korántsem sikerült hoznia a BMW-k szintjét.

Az ülések szépek és komfortosak

Az ülések szépek és komfortosak


Szintén nem méltó a kocsihoz a zajszint. Száz felett ugyancsak fel kell tekerni a remek csúcshifi hangerejét, hogy elnyomja a menetzajt. A Countryman nevével ellentétben bizony leginkább városi jövés-menésre készült.

Tágas, kényelmes

A Mini belsejében az autóság lényegét tekintve minden rendben van, amit egy Golf méretű kocsitól elvárhatunk. Négy felnőtt számára igen kényelmes a kabin – jól tették, hogy ötödik üléssel nem is vacakoltak a tervezők. Helyette inkább egy praktikus kiegészítőket tartó sínt építettek be a kocsi teljes hosszában középre.

A csomagtartó 350 literes, de jóval nagyobbnak tűnik, mert jól pakolható, magas, és a kalaptartó is praktikusan, könnyen eltüntethető a csomagok útjából. Szerencsére azonban a Mini nem egy jól megcsinált tömegautó: sokkal-sokkal problémásabb, hisztisebb, tehát izgalmasabb jelenség egy átlagos kompakt autónál.


Nézz körül a Miniben!

Teljes a zűrzavar, teljes a boldogság

Hogy a megvásárlás utáni tizedik évben is élmény legyen Mini Countrymant vezetni, arról elképesztő kuszasággal, átláthatatlansággal gondoskodtak a tervezők. A hatalmas sebességmérő középen teljesen alkalmatlan arra, hogy leolvassuk róla a sebességet. Ezért aztán a kormány mögött, a fordulatszámmérőben van egy extra kilométeróra, egy kis digitális. Alatta meg a fedélzeti számítógép kijelzője. És ebben az órában van néhány visszajelző lámpa is. Más visszajelzők a levesestányér-szerű órába kerültek. Ennek közepén pedig még ott van a hifi, navi, klíma és egyebek központi kijelzője is.

Adatlap

Mini Countryman Cooper S

Kipukkad-e a felfújt Mini? 1
Motor1598 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény184 LE
Nyomaték240 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)7,9 sec
Végsebesség210 km/h
Fogyasztás (vegyes)7,1 l / 100 km

A Mini elektronikus cuccainak kezelését egy csodálatosan mellbimbó-szerű tapintású kis pöcökkel, gyári megfogalmazásban joystickkal végezhetjük, ez a két első ülés között van. A direkt gombok pedig úgy öt vonalban találhatók szétdobálva, a váltókar szintjétől fel a tükör feletti pöcöksorig.

Ember meg nem tanulja soha, hogy a legalsó gombsorban melyik egyforma gomb a ködlámpáé és melyik kapcsolja a SPORT üzemmódot, élénkebb gázreakcióval és később kapcsoló váltóva. Szintén örökké odanézést igénylő feladat egy sorral feljebb a leengedni vagy felhúzni kívánt ablak krómbigyójának megtalálása. (Jó pont viszont a Mininek, hogy minden ablaka le-fel egyaránt automata.)

És hogy fent melyik pöcök nyitja a tetőt és melyik változtatja lilából pinkbe vagy vissza az ajtóbelsőkből és a középső vezetősínből áradó hangulatfényt? Fene tudja megjegyezni. Ki kell keresni szép rendesen, odanézve mindig a megfelelő gombot, kapcsolót, ha akarunk valamit az autótól.

Countryman-reklám sok dimenzióban

Vezetni vidám és rémisztő élmény

A fenti reklám azt sugallja, a Countrymant vezetni virgonc örömködés. Néha ez így is van, bár az élmény kézi váltós, fronthajtású kivitelben lehet az igazi. Tesztautónk 184 turbó-lóerejéből sokat felemésztett a 4×4 és a hagyományos automata ellenállásának leküzdése, a legdrágább, legerősebb Countryman Cooper S így fáradt öregembernek hatott egy sima Mini Cooper S-hez képest. Fáradt öregemberez képest mondjuk jó étvággyal evett: vegyes üzemben tíz literes átlagfogyasztással adtuk vissza az autót.

Jópofa: a fényszóró lent marad, a kerete felnyílik a gépháztetővel

Jópofa: a fényszóró lent marad, a kerete felnyílik a gépháztetővel


Azért így is termelt a kocsi adrenalint bőven. Ha nem a fickóssággal, a fordulékonyság és erő lelkesítő ötvözetével, mint a kétajtós Cooperek, hát mással. Azzal, hogy időnként hajlamos kitépni az ember kezéből a kormányt.

A nyomvályúk rettenetesen megvezetik a széles kerekeket. Először arra gyanakodtam, talán a szokásosnál keskenyebb a Mini Countryman nyomtávja – de nem, pár milliméterrel még szélesebb is, mint egy 6-os Golf GTI-é. Fene se érti, de a jelenség objektív: akik csak vezettük eddig a kocsit Magyarországon, mind falfehéren emlegettük fel sajtóeseményeken egymásnak rémes élményeinket.

Sima aszfalton, éles kanyarokban viszont még ebben a magas, nehéz Miniben is érezhető valami az alapkoncepció hangulatából. A direkt kormánnyal, feszes futóművel gyors városi menetekben, öt ajtó ide vagy oda, azért mégis kicsit az Olasz melóban érezheti magát az ember.

00:34-től indul a móka

Kipukkad-e a felfújt Mini?

A Countryman vitathatatlanul stílusosabb autó, mint konszerntársa, az Egyes BMW (legalábbis az ötajtós). No de ér-e a stílus annyi pénzt, mint amennyiért adják? A legolcsóbb Countryman, az 1,6 literes, 98 lóerős benzines fapados (manuális klímával, fedélzeti számítógép nélkül) 6,13 millió forintba kerül. Egy 122 lóerős 116i – igaz, klíma nélkül – hatmillió. Tegye fel a kezét, aki szerint a fapados Mini megéri!

Gegnek jó, autónak elmegy, de ennyi pénzért inkább egy Clubman és egy benzinkártya

Még nyomasztóbb az ár tesztautónk esetében.

Az összkerékhajtású, automata, 184 lóerős turbómotoros, navigációs, Harman-Kardon hifis csoda – nehéz kiszámolni pontosan a csomagolt extrák miatt – bőven tízmillió forint feletti autó. Tizenegymillió forintért pedig adnak egy pont ilyen teljesítményű, feleekkora fogyasztású, szintén összkerekes, de élvezetesebben vezethető 320xd-t. Na most tegye fel a kezét, akinek a kettő közül inkább a szép kis magas ál-brit kéne.

Az én kezem lent maradt.