Januártól jönnek az elektromos autók

Vezettük: Peugeot iOn villanyautó

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2010.09.15. 10.09

Jövő év elején a Peugeot megkezdi az elektromos hajtású iOn forgalmazását Magyarországon. Elvileg ez az apró, de tágas és biztonságos tojás a jövő autója. Mi már kipróbáltuk, visszatértünk a jelenbe és elmondjuk, milyen volt.

Megapoliszba elektromos autó

Balra a normál, jobbra a háromfázisú áramos gyorstöltőn táplálkozik az iOn

Balra a normál, jobbra a háromfázisú áramos gyorstöltőn táplálkozik az iOn


Jönnek az elektromos autók. Még nagyon drágák, de erősek, csendesek, a mai áramárakon potom pénzből újratölthetőek és főleg nem pöfékelnek az orrunk alá. Nekik kedvez az olajkészletek végessége, a helyi környezetszennyezés és a megavárosok kialakulása, ahol az emberek élete a lakó- és irodaparkokba koncentrálódik – legalábbis a Frost & Sullivan vaskos tanulmánya szerint.

Itthon a Peugeot lesz az első márka, amely igazi, sorozatgyártású és komolyan vehető elektromos autót kínál, mert a REVA villanyautócska egy vicc. A 2011. januárjában érkező iOnt a Peugeot az első új generációs villanyautójának hívja, mert 1995-től, a 106 és a Partner elektromos verzióval már számottevő mennyiségben gyártottak elektromos autót.

Japán alapok, hátsókerék-hajtás

Az iOn alapját adó Mitsubishi i az egyetlen japán belpiacos kei car, amely hivatalosan kapható Európában, Angliában

Az iOn alapját adó Mitsubishi i az egyetlen japán belpiacos kei car, amely hivatalosan kapható Európában, Angliában


Az iOn gyakorlatilag egy Mitsubishi i-MIEV. Az alapját adó Mitsubishi i egy japán szabvány szerinti kei car, létezik benzines és elektromos hajtással is.

Ez a páratlanul érdekes autó nemcsak ránézésre tűnik megnyújtott smart fortwonak, felépítése is hasonló: farmotoros és hátsókerék-hajtású!

Belül a mókás, mackóbuksira emlékeztető műszerek dacára sem fognék gyanút: ez egy japán kisautó, csak automata váltóval. Ám a P-R-N-D állású kar egy üzemmód-kapcsoló, az iOnnak nincs is sebességváltója.

Az áram nem a konnektorból jön

Nem ördöngősség a gyorstöltő kezelése, de háromfázisú áram, 380 V kell hozzá, ami hiányzik a háztartásokból

Nem ördöngősség a gyorstöltő kezelése, de háromfázisú áram, 380 V kell hozzá, ami hiányzik a háztartásokból


Németországban, Kínában és mindenütt, ahol sok a szénerőmű, az elektromos autók szén-dioxid emissziója nem jobb egy dízel kisautóénál. Az auto motor und sport mérései szerint 125 g/km körül lenne az iOn, míg egy városban is nagyjából öt litert fogyasztó dízel Thalia értéke kilométerenként 130 gramm körül van, ha csak a CO2-t nézzük.

Dőreség azonban ennyire primitív egyenletekkel leírni a villanyautókat, mert például a magyar áramtermelés, benne Paks 37 százalék körüli részesedésével máris jobb CO2-mérleget jelent. Ráadásul a szén-dioxid fent a légkörben csúnyán befűt nekünk, de az sem mindegy, a káros anyagokból az autó mit pörköl közvetlenül az orrunk alá. Az erőművek szennyezésének sem örülünk, de zéró helyi károsanyag-kibocsátásukkal a villanyautók pont oda nem büdösítenek, ahol dolgozunk, fröccsözünk, babakocsit tolunk.

Jobbra a nagy tömb az elektromos motor, tőle balra az erőátvitel látszik. A mögötte lévő differenciálműből jön ki a jobb oldali féltengely

A nagy tömb az elektromos motor, tőle balra az erőátvitel látszik. A mögötte lévő differenciálműből jön ki a jobb oldali féltengely


Váltó azért nincs, mert minek: a villanymotor azonnal teljes erővel húz, nem kell pörgetni ahhoz, hogy erőre kapjon, ami miatt a sebességváltóra szükség van a többi autóban.

Megkapó csendben

Megszokni csak az orrtolást kell: a stabil, a padlóban lévő akkuk miatt mély súlypontú autó a vékony első gumikon kifelé radírozik az ívről, ami nem veszélyes, a széria ESP korrigálja.

Kikapcsolt menetstabilizálóval murván még kicsiket farolni is tud az autó, hóban nagy élmény lehet a hátul hajtó iOnnal autózni.

1: hajtáslánc 2: akkumulátor. Rajta a kerek nyílás a hűtést szolgálja, a légkondival hűtött levegővel 3. egyenáram/váltóáram-átalakító 4. töltő

Lenyűgöző a helykihasználás: elöl és hátul is elférnek langaléták

Lenyűgöző a helykihasználás: elöl és hátul is elférnek langaléták


Óra szerint 70 és 132 között suhantunk a jólét békéjét sugárzó, virágdíszes, megkapóan szép falvak és kisvárosok között Párizs közelében. Meglepő a kényelem, a futómű mindenen finoman átlép, lágy hangolását a dülöngélés is igazolja.

Belül semmi motorhang, egyedül a szélzaj jelenik meg 100 körüli tempónál, mintha kint bekapcsoltak volna egy hajszárítót. Az iOn különös diszkrécióval száguld, országúton is hangtalanul illant el mellettünk. Nem ártana ebbe is egy városi tempónál bekapcsolható hanggenerátor, amilyen a Leafé.

Ideális esetben 150 km

Kilowattóránként 45 forinttal számolva száz km kijön nem egészen két liter benzin árából. A magas olajár jó a villanyautóknak

Kilowattóránként 45 forinttal számolva száz km kijön nem egészen két liter benzin árából. A magas olajár jó a villanyautóknak


A Peugeot a Mitsubishivel javította az áramfelhasználás hatásfokát, így az európai szabvány szerint az iOn 150 kilométert tud megtenni, hangsúlyozottan kíméletes vezetéssel.

Egy villanyautó hatótávolságát nem nehezebb megfelezni, mint a szabványos átlag dupláját kitaposni egy normál autóból, csak máshogy kell nekifogni.

A gyakori, erős gyorsítás és főleg a tartósan gyors utazás itt is hatásos, de a megtehető kilométerek majdnem fele rámehet a kényelmünkre.

Sokba kerül a légkondi és a fűtés

Igazi, komolyan vehető autóban éreztük magunkat

Igazi, komolyan vehető autóban éreztük magunkat. Az autó rendkívül halk, semmi nem zavarja a telefonálást vagy a zenehallgatást


A Peugeot adatai szerint a légkondicionálás 5-25 százalékkal csökkenti a hatótávolságot, a fűtés 5-45 százalékot vehet le, a végsebességhez közeli, 115-ös egyenletes utazás is megfelezi az elméleti 150 kilométert.

Mi nem bíztuk a véletlenre: bekapcsolt légkondival, maximumra tekert fűtéssel, a katlan miatt lehúzott ablakkal gyorsítottunk állandóan, többször megfutva a 130 km/órás, leszabályozott végsebességet.

Ebben a hülyegyerek-üzemmódban is elment az autó 62 kilométert úgy, hogy még nem állt át energiatakarékos módba. Ilyenkor a vezérlés korlátozza a teljesítményt a hatótáv érdekében, de a Mitsubishi i-MIEV-vel szemben itt nincs külön takarékos, normál és sportos üzemmód.

Nincs váltó, nincs kuplung, a villanymotor is egyszerű: az iOn karbantartása és javítása nem vihet el sok pénzt

Megvenni túl drága volna

Legalább tízmillió forintba kerülne, de nem megvenni, hanem lízingelni lehet majd

Legalább tízmillió forintba kerülne, de nem megvenni, hanem lízingelni lehet majd


Európában az autóval naponta megtett utak 90 százalékban rövidebbek 60 kilométernél, ezért városi és elővárosi forgalomba az iOn még farkasordító, akkugyilkos hidegben is megfelel.

Az új technika új felállást jelent az autó értékesítésében is.

Az akkuk rizikója a gyártóé

Bár az autónak van ára (35 ezer eurós, azaz 9,8 milliós összeget sikerült kipréselni a gyári emberekből), de a kocsit nem lehet megvásárolni, csak lízingleni, havonta nagyjából 500 euróért.

Mit ad a magyar állam?

Itthon kevés az ösztönző a kevésbé környezetszennyező autók elterjedésére

Itthon kevés az ösztönző a kevésbé környezetszennyező autók elterjedésére


Nagyban függ az elektromos autók elterjedése attól, kezdetben mekkora állami-önkormányzati támogatás jár megvásárlásukhoz. Franciaország például 5000 eurós kedvezményt biztosít, Hollandiában pedig az állam és Amszterdam városának közös támogatásával akár 23 ezer euróval olcsóbban juthat villanyautóhoz a szerencsés amszterdami lakos.

Itthon a regadóban élvez engedményt az elektromos hajtás. A regisztrációs adóról szóló 2003. évi CX. törvényben egységesen 190 000 forintos tétel szerepel az “elektromos meghajtású, illetőleg hybrid (elektromos és Otto-, vagy elektromos és dízelmotoros) hajtású” személygépkocsikra, de még várjuk a Nemzetgazdasági Minisztérium és a környezetvédelmi államtitkárság válaszait az esetleges ösztönzőkről.

Sajnos az első villanyautókkal a regadókedvezményen nem sokat fog a vevő. Az iOn alapját adó, sima benzinmotoros Mitsubishi i esetében 250 ezer Ft lenne az adótétel, a Nissan Leaf használati értékét nyújtó Mégane 1,5 dCi után 361 000 forint fizetendő. Tízmillió körüli áraknál a regisztrációs adón megtakarítható pár százezer forint aligha tétel. Többet jelentene például az áfa elengedése, hozzá az ingyenes parkolás fizető övezetekben, esetleg a buszsávok legális használata és persze egy működőképes gyorstöltő-hálózat bevásárlóközpontokban, közintézményekben. Budapest első gyorstöltő-állomását a jövő héten avatja fel az ELMÜ Budapesten.

Ebben az összegben az évente egyszer vagy 20 ezer kilométerenként esedékes karbantartás is benne van, öt év alatt ötvenezer kilométeres használatra vonatkozik, de aki akar, szerződhet magasabb futásteljesítményre is.

Tartós bérlettel az akkumulátorral kapcsolatos rizikót a gyártó viseli, ami jó, mert az akku messze ez az autó legdrágább egysége. A hasonló kapacitású lítium-ion akksitömbök árát 2,5-3 millió forintra becsülik a nálam okosabbak.

Lassan jön az új világ

Az iOnból nézve bármilyen mai autó, még egy nyolchengeres Audi S5 kabrió is rémesen avítt.

Az iOn egy új világ autója, egy olyan világé, amelyben kisebb a légszennyezés, csekélyebb a zajártalom, de autózásról egyre kevésbé lesz szó.

Addig azért eltelik még pár évtized: a mostani előrejelzések szerint 2020-ra csupán tíz százalék lesz a hibrid és mindössze 4-5 százalék a villanyautók részesedése Európában az újautó-eladásokból.

Ennek egyszerű oka van, a kőolajba rengeteg energia szorult.

Egy villanyautó negyed tonna lítium-ion akkumulátorral annyit megy el, mint 10-12 liter benzinnel. Amíg a kőolaj elérhető és – az adókat levonva – ennyire olcsó, a belső égésű motor marad az úr.

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Gondolom ezt is áramcégek, önkormányzatok és flották veszik majd, magánembernek lízingben is elérhetetlen. Szeretnék és is 600-700 forintból elmenni 100 kilométert, közben nem szennyezve a környezetet. Főleg a csend lehet nagy királyság: robognak az ablakom alatt és nincs ricsaj, nincs büdös, nem rezeg a csillár, nem reped a fal.

  • v_gabe

    Na ja. Ez valóban elérhetetlen. Feléért talán lenne rá érdemi kereslet.

  • thomasz

    Persze egészen más a helyzet , ha pl napelemeket szerel fel az ember a ház tetejére és azzal tölti a kocsit. talán így közelít a CO kibocsájtás a 0-hoz , és még olcsó is az üzemeltetés. Elmaradnának viszont az adók amitöl meg sírva fakadnának a politikusok…… De az ára így is rettenetesen magas.

  • Akkumlátoros

    Nem értem, hogy miért ilyen drága. Az akkumulátor értéke max. 3.5 mill. Ft, ez eddig renben van, de a többi 6,5 mill.?????????????

  • v_holiday

    Thomasz!
    Az elmaradó adókért nem a politikusok sírnának, hanem te, amikor nem lenne miből finanszírozni az oktatást, egészségügyet stb. stb.
    Az ötlet maga jó.

  • Sokéves

    Itthon mindent fordítva csinálnak… Az adókedvezmény is a minél öregebb járműveknek jár, nem a környezetbarátabb fiatal- esetleg új- autóknak. A haverom a 2-es golfjára fele annyi adót fizet mint én a 4 éves suzukimra. Az enyémben EURO 4-es motor van, az ő 25 éves dobozában EURO minusztízes. (Karburátoros 1.3, katalizátor nélkül és motorolajjal megy:) .) Hol itt a környezettudatos államirányítás?

  • covee

    Az akku árának számítása pontatlan. Pont fordítva kell számolni: a 3 milliós eredeti Mitsubishi-i árát (9000 Font) kell kivonni a mostani 9 millából. Ennyit a szakértőkről.
    A házon levő napelemből szerintem legfeljebb nyáron jutna az autóba is, és akkor sem hiszem, hogy teljesen feltöltené…

  • JAm

    Fenébe a 0 helyi CO-kibocsátással, ez egy szép érték, és az is szép, hogy napelemből, vízből vagy szélből termeljük meg a szükséges villanyt így sehol nem termelünk CO-t. Arról miért nem ír egyik rohadt energiatermelő sem, hogy mennyi ideig él egy napelem, és mennyi hulladék lesz egy elöregedett napelemből (természetesen ez a kérdés felmerül a szél vagy vízerőmű generátorával és mindenféle áramátalakító elektronikával kapcsolatban is). Rengeteg rézdrót, ami újrahasznosítható, de le kell égetni róla a szigetelést (aki szagolt már égő kábelt, tudja, hogy 10m kábel büdösebb, mint 1000 autó kipufogó füstje), lakkot, rengeteg félvezetőt, ami ha egyszer elromlott többé nem lesz belőle szilícium, hogy aztán újra félvezető legyen, és mindezekkel undorító műanyag lapokra vegyszerekkel feljuttatott, és aztán lemart rezet (meg némi aranyat és ezüstöt) kötözünk össze. Természetesen az arany és az ezüst bányászata és a rézérc bányászata és rézzé alakítása is sokkal környezetkárosítóbb, mint egy nagy büdös szénbánya. Már a csapból is az folyik, hogy hány fát vágnak ki egy csomag géppapírért, de sehol nem olvashatod azt, hogy hány hektár erdőt irtottak ki elektromos vezetékek miatt a világon? Szóval arra hivatkozhat bárki, hogy kifogy a szénalapú energiahordozó, ezért át kell állni másra, de azt nekem senki nem tudja beadni, hogy olyan marha környezetkímélő az elektronizálás. Az autóban brutális környezetszennyező a talán 5 évente cserélendő akku legyártása és az elöregedett akku megsemmisítése, vagy részleges újrahasznosítása.
    Továbbá mindenhol sírnak, hogy ha elfogy a kőolaj/földgáz/szén, nem lesz belsőégésű motorhoz hajtóanyag, és erőműbe fűtőanyag, de sehol nem írnak arról, hogy ha elfogy a kőolaj, miből lesz út (aszfalt=kőolajszármazék), miből lesz műszerfal (műanyag=kőolajszármazékból vegyi úton előállított egyéb anyag), szénszálerősítésű karosszéria (SZÉNszál=SZÉNalapú), miből lesz panel az elektromos autó vezérléséhez?(igen a panelek is műanyag-alapúak, lásd fentebb), stb-stb.

    Miért pont a benzinen vagy gázolajon parázik mindenki???
    Ettől még természetesen hajrá villanyautók, éljen a fejlődés, és találjunk ki vmit az olaj/szén/gáz helyett, de ne meséljük be az embereknek, hogy ettől megszűnik a környezetkárosítás!!!

  • v_holiday

    JAm!
    Miért? Olvastál egyetlen itteni hibrid aktivistától is olyat, hogy mennyibe kerül az ilyen hajtásláncok újrahasznosítása? Netán előállítása?
    Nem. Akkor tudod is a választ a kérdéseidre.

  • Akkumlátoros

    covee
    A “szakértők” jól számoltak. Magyarországon 250kg Lítium-ion akkumulátor áfás ára kb. 3,5 mill.

  • Akkumlátoros

    v haliday és JAm,
    Mindig lesz benzin és szén és gáz. Soha nem fog elfogyni, de pár évtizeden belül 5-10szer drágáb lesz.
    Az újrahasznositás meg töredék környezet kárositást okoz mint az új alapanyagok gyártása.Nem is értem, hogy lehet ezt másként gondolni.

  • v_Petya25

    Ha az akku 3,5 milla, a kocsi nem lehet tĂśbb mint 2, kis szutyok Matiz ez. Akkor miĂŠrt is kell 10-et fizetni ĂŠrte? (ĂĄfĂĄt, regadĂłt mĂŠg nem is adtam hozzĂĄ) Kicsit nagy az ĂĄrrĂŠs csĂłkolom.

  • v_Petya25

    Na majd akkor jön ám a jó élet, amikor a kW nem annyiba fog kerülni mint ma, lesz ott ész aki meglátja energiatermelő oldalon ezt. Amig benzin csak autóba kell, áram mindenbe. Tehát borítékolható a szívás benzin nélkül is.

  • JAm

    Akkumlátoros! Egyrészt teljes újrahasznosítás nincs, tehát mindenképp marad hulladék, ráadásul általában (természetesen vannak kivételek!) az a legkevésbé újrahasznosítható, ami a legkárosabb. Maradva az autóiparnál: bezúzod az autót, felhasználod az amúgy környezetre tök ártalmatlan vasat, és megmarad a gumi, és a műanyag műszerfal, kárpit, és a korábban említett elektronika, stb. pont a környezetszennyező rész.
    Ha kicsit bonyolultabb újrahasznosításról beszélünk, pl. papír, vagy egyes műanyagok újrahasznosításánál pedig mérgező vegyszerek segítségével tisztítják, fehérítik, újraszínezik a masszát egetverő árakon, ami sok esetben károsabb hulladékokkal jár, mintha az eredeti hulladékot ledobtuk volna egy lerakóba, és kivárjuk azt az 1000 évet, ami alatt a természet lebontja, csak ugyebár jönnek a nagy zöldszervezetek, hogy a hulladék hány százalékát lehetne újrahasznosítani, a lehetőségből követelés lesz, a követelést pedig teljesíteni kell. A követelések jó részében nem az szerepel, hogy hány tonna károsanyag keletkezhet adott évben, hanem az, hogy a termelődött hulladék hány százalékát kell újrahasznosítani (ezt pedig akár további károsanyag kibocsátással is, de teljesíteni kell!). Az autóiparra visszatérve, sajnos nem azt tekintik feladatnak, csökkentsék a károsanyagkibocsátást, hanem azt, hogy csökkentsék a COx-kibocsátást. Sarkítva a dolgot: ha ma ujjnyi sugárban mondjuk kénsav folyik a kipufogómból, de azon kívül csak hegyi levegő árad ki, akkor megkapom az EURO10-es besorolást is a motoromra, míg egy tökéletes égéssel járó és CSAK CO2-t illetve vízpárát kibocsátó azonos teljesítményű motort be sem indíthatok, hogy a besorolást elvégezzék, mert abból jön a borzasztó CO2! Nem kell vegyésznek lenni, hogy tudjuk melyik mekkora kárt okoz.
    20 ĂŠve az NOx-ok voltak porondon, előtte vagy utĂĄna pedig egy ideig az SOx-ok. GyĹąlĂślĂśm, hogy minden terĂźleten kinĂŠznek alkalmi mumusokat, ĂŠs azt szajkĂłzzĂĄk, minden mĂĄst letojnak! Ilyen volt rĂŠgebben az AIDS, amit az ĂŠn korosztĂĄlyomnak iskolĂĄs korunkban szinte egyetlen ĂŠs kizĂĄrĂłlagos nemi betegsĂŠgnek ĂĄllĂ­tottak be, kĂśzben pedig max. korholĂĄst kaptak a tantĂłnĂŠnitől a klotyĂłban dohĂĄnyzĂłk, ĂŠs mĂŠg azt sem a suli előtt ĂŠs alatt vicces cigizők. Ma tudtommal talĂĄn a drogosok vannak porondon a suliban. “Az elhĂ­zĂĄs korunk nĂŠpbetegsĂŠge”, iszonyĂş kĂ­nok kĂ­nja kĂśzt fog meghalni minden dagadĂŠk, ĂŠs ĂŠszre se vesszĂźk, hogy mennyi satnya ĂŠl kĂśzĂśttĂźnk, ami ĂŠppĂşgy kĂĄros lehet! SzĂśrnyĹą kĂĄros a napĂŠgĂŠs, napfelkelte ĂŠs napnyugta kĂśzt csak 10 rĂŠteg ruha alatt merĂŠszkedhetĂźnk utcĂĄra 100000 faktoros krĂŠmmel teletaknyolva a bőrt ĂŠs uv-polĂĄr-hiperszuper-szĹąrős “napszemcsiben”.

  • Mini Cooper S

    Na azt majd megnezem, hogy milyen lesz a torestesztje ennek az aprosagnak…
    ez az auto sem egy szepseg, de legalabb kinez ugy hogy autonak lehessen nevezni nem pedig jateknak. En sem ertem hogy mi a szar kerĂźl ezen 10 millio forintba. max 6 milla, de akkor van benne sok extra is. amugy en tovabbra is a hagyomanyos uzemanyaggal mukodo autokat tamogatom, csak kar hogy ilyen budos draga a benzin meg a gazolaj. nem a benzin aranak egbe emelesevel kene az embereket ravenni a takarekos autozasra meg a villany auto vetelere, hanem mondjuk azzal, hogy nem 10 milla egy ilyen. meghogy a legtobb kutra epitenek gyorstolto allomast, es addig a fel oraig megehetek egy ebedet.

  • Akkumlátoros

    Jam
    Szívesen vitatkoznék veled, de nem tudom elolvasni, hogy mit írtál.
    Az újrahasznositásnak épp az a lényege, hogy kevésbé szennyezük a környezetett mint az új alapanyagok legyártásval tennénk. Ha ez több pénzbe és szenyezőbb mint az új alapanyag akkor azokat a termékeket kidobják. Nyugodj meg.
    De mindenek ellenére a környezettudatos életmód drágább mint a semmivel nem törödő magatartás. Akinek az tetszik az éljen a saját szemete tetején, én azért elviszek mindent újra feldolgozni, persze észerü határok mellet.

  • bdfhz

    Valoszinuleg a kis peldanyszam miatt draga az auto. Amibol sokat el tudnak adni, annak lehet levinni az arat. Mindennel Ă­gy van ez.
    .
    OFF Víztűrő tükörfúrógép.

  • bdfhz

    OFF Vagy rugjak ki a webmestert, vagy emeljek fel a fizeteset, de valamit csinaljanak, mert nehez igy a kommunikacio.

  • DTF

    2. kocsinak, csak városban használva, napi 1 töltéssel rohadt jó é s megéri az árát (aki megtudja venni, annak).
    Lehet már volt erre utaló kérdése, de acikkben nem találtam: mi történik, ha lemerül az autó úgy, hogy van még acélig 10-15 km? mert gondolom nem mobil gyortöltőt adnak hozzá. elvontaták? kijön az assistance és feltölti?

  • nevezess

    AkkumlĂĄtoros: Ennek a kocsinak az akkumulatora nem max. 3.5 millio, hanem 6.5 millio korul van. Ami a cikkben szerepel az csak talalgatas nem hivatalos adat. Kis sorozatban gyartott dolgok legtobbszor dragak, raadasul az eredeti gyarto mindenkit megelozve lepett picra az iMIEV-el 2009 kozepen, ugyhogy amig nincs konkurencia, annyiert adja amennyiert csak akarja. Es ilyen aron is vettek. Aki nem tudja megfizetni ne vegye meg, ennyi.

  • nevezess

    DTF: Pontosan ugyanaz tortenik, mint amikor a belsoegesu motoros jarganybol kifogy a nafta. Megall es kesz. Ha a kozelben van lakohaz akkor eltolod odaig es bekopogtatsz egy konnektorert. Egy masfel orat beszelgettek a tulajjal toltes kozben es mar mehetsz is tovabb a maradek 15-20 km-re. Ha nincs a kozelben ilyen, akkor hivsz egy kisteherautot amivel elszallittatod.

  • Akkumlátoros

    nevezess
    Én akkumulátorok kis és nagykereskedelmével foglalkozom. Tehát mégegyszer leírom. 250 km Litium-ion akku Magyar kisker ára max. 3.5 mill. Igaz az szabvány méretü akku cellákból összerekva és eggyetlen egy telep vásárlása esetén. Persze a mostani árral nem vagyok teljesen tisztában, de ezek az akkumulátorok minden évben kb. 10% kal olcsób.
    Én személy szerint nagyon várom a Suzuki hibrid autóját 40km tud elmenni az aksival, ha pedig ez nem elég akkor egy 600cm3 agregátor kezdi tölteni. Nagyon- nagyon csalódott leszek ha ez is nagyon drága lesz.

  • nevezess

    Akkumlátoros: Ok, de en elegge biztos vagyok benne, hogy a Te nem foglalkozol a Mitsubishi iMIEV-ben levő akkumulátorok kereskedelmevel itt viszont arrol van szo (ezt a Lithium Energy Japan gyartja, eredetileg a GS Yuasa fejleszttette). Emiatt teljesen mindegy, hogy egy masfajta celleakbol felepitett hasonlo tomegu akkucsomag mibe kerul. Megjegyzem nem a tomeg hanem a kapacitas alapjan van ertelme osszevetni ezeket. Az iMIEV-ben 16kWh-nyi van.
    A 6.5 millio koruli ar magatol a Mitsubishi-tol szarmazik, talan hitelesebb adat mint a talalgatasok.
    Termeszetesen mindenki arra var amire csak szeretne, de az altalad leirt adatok alapjan a Suzuki megoldasa nem nagyon lesz hasznalhato, ugyhogy nagy remenyeket nem fuznek hozza.

  • d.nagy

    Na irány mindenki adatlapot frissíteni a képfeltöltésért: http://www.vezess.hu/regisztracio/?action=1&profilemod=1

  • Akkumlátoros

    nevezess
    Természetesen nem forgalmazok olyan aksikat. DE kétfajta litium akkumulátor között annyi a kölömbség mint egy alpesi tej és egy alföldi tej között, de biztos van külömbseg. A Kinaiaknak már több mint 10éve megvan az a tecnologia. És fell vannak készülve hogy az egész világ ilyesfajta akku igényét kielégitse.
    A suzuki hibridjének a hatótávolsága 800 km és ez a tecnika a GM Voltjában már rég müködik. Néz utánna.
    De még azt is elárulom mindenkinek, hogy a Litiumos akkumulátorok már a múlt, tavaly védetek le egy világszabadalmat az amerikaiak ami 30% könnyebb és erőssebb és olcsóbb, remélem lesz is belőle valami, mert nekem szivügyem az elektromos autó, de ilyen áron még jó sokáig elérhetetlen lesz az biztos nem.

  • kurbli

    Nevezess!
    “Egy masfel orat beszelgettek a tulajjal toltes kozben es mar mehetsz is tovabb…”
    Életszerű…
    Olvaslak néhány napja. Jó nagy marha vagy te fiam. De hát finomabban ugyan, de mondták ezt már neked páran itt.

  • nevezess

    Akkumlátoros: Az az alpesi tej hasonlat nem egeszen allja meg a helyet. Tobb mint 30 fele, mukodeseben es a felhasznalt anyagok tekinteteben tobbe-kevesbbe kulonbozo litium alapu akkumulatortipus letezik vagy all(t) fejlesztes alatt. Ezek kozul egyesek – mint pl. a nanotechnologias litium-titanat elektrodu, meg a szokasosnal is csillagaszatibb aruak, mig a litium-vas-foszfat alapuak joval olcsobbak, a hagyomanyos litium-kobalt-oxid-osak meg a tomegtermeles miatt a legolcsobbak. A legolcsobb es a legdragabb kozott oriasi kulonbsegek vannak. Ha kereskedessel foglalkozol akkor az egzotikusabbakkal nem is talalkozhattal.
    Az eros tulzas, hogy a Volt-ban a soros hibrid hajtaslanc regota mukodik. 2008 vegen kaptak meg az elso tesztakkumulatorokat, es 2009 kozepen gurult ki a tesztpalyara az elso tesztauto. A forgalmazasa meg most november 11-en fog kezdodni. Raadasul a soros hibridnek jonehany hatranyos tulajdonsaga van a Toyota soros-parhuzamos elrendezesehez kepest (sokkal magasabb ár, alacsonyabb hatásfok).

    kurbli és minek olvasol? Az ilyen v_holiday szintű primitív trollok amúgy sem képesek erre, kar eljatszanod, hogy barmit is ertenel belole.

  • loach

    Nem tudom, miért vitatkoztok. A legtöbb autógyár má rmegmondta, hogy ezek az akkuk csak átmenetileg használhatóak, a jövőt vmi más, erősebb, jobb és könnyebb aksival képzelik el….Remélem tényleg sikerül kitalálni vmit…Végül is ha belegondolok, hogy az elmúlt 20 évben mennyit fejlődött a technika, akkor nem elképzelhetetlen a dolog….

  • v_holiday

    Nevezess!
    Hol vannak az ígért tanulmányok? Idejársz hazudozni?
    Elkeserítő vagy.

  • Akkumlátoros

    nevezess
    Jó pár éve hallotam először a Voltról, de már elkezdték a gyártást, igaz 7,5- 8.5 mill be kerül amerikában, de 8 év garit adnak az aksira és a hajtásláncra.
    Litium aksin vitatkozni nincs értelme, minden gyártónak az lenne az érdeke, hogy minnél olcsóbb és jobbat csináljanak. Sajnos ebben is a kinaiak a legolcsóbbak és a legjobbak. Ha valóban 6mill egy olyan akku az akkor már nevetséges, mert még a legolcsóbb kinai is megfizethetetlenül drága.

  • nevezess

    Akkumlátoros: A Volt-nak 41000 USD a listaara az USA-ban. Ebbol 7500 USD-t visszakap a tulajdondos szovettsegi tamogatas formajaban es ezen felul meg bizonyos allamok plusz kedvezmenyeket adnak (pl. Kaliforniaban 5000 USD allami tamogatas). Ilyen modon akar 28500 USD-ert is hozzajuthat valaki, ha szerencses helyen lakik, ez pedig mai arfolyamon atszamitva kb. 5,8 – 6 millio Ft.
    Persze, minden gyartonak az az erdeke, de nem tudjak lenyegesen alacsonyabb aron adni. Jelenleg meg litium fronton nincs tomeggyartas es verseny sem a gepjarmuvekbe meghajtasi cellal gyartott akkumulatorok piacan, igy aztan csillagaszatiak az arak. Ez a helyzet kb. 2 even belul meg fog valtozni.
    A kinaiak lehet hogy a legolcsobbak, de hogy a legjobbak lennenek azt ketlem. A nagy tervekkel indulo BYD gyar csunyan bebukott az elektromos es plugin hibrid autoival, csak az elenyeszo toredeket tudtak eladni annak mint amit terveztek. Ebben persze tobb tenyezo is szerepett jatszott, de a gyenge minoseg es a megbizhatatlan konstrukcio is benne volt.

F1: Alonso könyvet ír, nem pokémonozik

Fernando Alonso elárult magáról néhány érdekességet, valamint a Forma-1-es álompárosát is megnevezte.

Esernyővel támadt a buszvezetőre, ez lett az eredmény

Többször összeszólalkozott egy utas a busz sofőrrel, majd esernyővel támadt rá, ezért tarolt le több autót aztán egy másik busz állította meg.

Halkan suhan a Hyundai új furgonja

Hannoverben üzemanyagcellás furgonról rántották le a leplet a dél-koreaiak. A null-emissziós jármű a Hyundai ix35-ös hajtásláncát kapta meg.

Új amerikai szabadidőjármű jöhet Európába

Turbómotorokkal, köztük gázolajevő erőforrásokkal kínálja új kompakt SUV-ját a Chevrolet. Vajon Európának készült a dízel Equinox?

Csinosabb, okosabb lett a Kia egyterűje

Átdolgozta a Carens kompakt buszlimuzint a Kia. Lényegi változások helyett a körítésre gyúrtak rá.

3 autó ütközött, teljes útzár a 7-esen

Három személyautó ütközött össze Nagyrécse és Nagykanizsa között.

Csak az önrész 8 millió

Nem akármilyen teszten vagyunk túl: vezettük Horacio Pagani mester legújabb sportautó műalkotását, a 800 lóerős, 1100 Nm-es biturbó V12-vel hajtott, 1218 kilogrammos Pagani Huayra BC-t. Ára kissé borsos: 744 millió forint…

El se hiszed, hogy megy ez a kompresszoros Escalade

Egy igazi száguldó páncélszekrényt alkotott a Cadillac Escalade-ből a Henessey nevű tuningcég, ami olyan gyors, mint a legdurvább sportautók.

F1: A Honda készül a második csapatra

A Honda kibővíti angliai bázisát, hogy 2018-ra a McLaren mellett képes legyen egy második csapatot is motorokkal ellátni.

Tarolt az Audi a Hungaroringen

A hungaroringi DTM szombati futamán mindhárom dobogós helyet az Audi szerezte meg, a legmagasabb fokra Edoardo Mortara állhatott fel.

6 szolgáltatás, amit elvárunk majd a jövő autóitól

Az autóipar legfrissebb fejlesztéseiből már most látszik, hogy a nem túl távoli jövőben nem kizárólag utazásra használjuk majd az autókat.

Bármilyen autóvá át tud változni ez a furcsa négykerekű

Ennek segítségével többé nem kell tucatnyi autót összetörni, hogy látványos felvételeket nézhessünk majd a mozivásznon.