Amikor megvettem a kocsimat, tisztában voltam vele, hogy mennyit fog fogyasztani, ezért nem is aggasztom rajta magam. A Prius más. Nagyon érdekelt, hogyan fog alakulni az elégetett üzemanyag mennyisége.

Újrajátszás

Bár járt már nálunk ez a kocsi, a napelemes szellőztetést akkor nem igazán tudtuk kipróbálni. Hát most újra megkaptuk. És ismét annyira fellelkesültünk rajta, hogy rövid beszámoló helyett kollégánk véletlenül előállított egy komplett szerelmeslevelet a hibrid Toyotákhoz. Íme.

 Nem fogyaszt

Itt az elején elárulom,

Autópályás fogyasztása sem rossz. Egy baleset miatti dugóban araszolva nem is járt a benzinmotor.

Autópályás fogyasztása sem rossz. Egy baleset miatti dugóban araszolva nem is járt a benzinmotor.


hogy az eredménnyel még a fogyasztás-fasiszta édesapám is elégedett lenne, mert a nálam töltött ezer kilométer alatt a Prius átlaga 5,1 liter lett. Ebből a fővárosban 250, autópályán 650, míg országúton 100 kilométert tettem meg.

A dízelrajongók persze biztosan megmosolyogják, hogy én ezzel elégedett vagyok, hiszen ilyen értéket a gázolajos autók könnyen produkálnak. Ez igaz, ám ezt sokkal nagyobb károsanyag-kibocsátás mellett teszik meg, méghozzá nem éppen kulturált formában. Gondoljunk csak a nagyobb gázadáskor kialakuló koromfelhőkre!

Ráadásul a Prius motorja éppen ott eszik keveset, ahol a többi autó fogyasztása nő, városban. Budapest szenzációsan szervezett közlekedési útvesztőjében 4,7 liter benzinre volt szüksége száz kilométer megtételéhez.

Autó ez

Mégsem a fogyasztás tetszett legjobban a Toyota hibridjében. Már nem kell ahhoz becsukni a fél szemünket és megkeresni a megfelelő perspektívát, hogy rendes autónak tűnjön. Több embernek megmutattam, s érdekes módon mindegyikük szépnek tartotta. Sőt, a nők egyenesen gyönyörűnek titulálták. Egy Toyotát!

Jó volt meglátni reggelenként a garázsban ezt a pofázmányt

Szépen törik?

De még mennyire! Az Euro NCAP töréstesztjén ötcsillagos eredményt ért el az autó. A Prius nemcsak a környezetre, hanem a gyalogosokra is nagyon ügyel, ugyanis a gyalogosvédelemre kapott 68%-os eredmény jócskán kiemeli versenytársai közül

Belül sincs már

A kormány mintha egy játékkonzolé lenne

A kormány mintha egy játékkonzolé lenne


kísérleti autó jellege, a műszerfal formája éppen csak annyira próbál különleges lenni, mint karosszériáé. De minden megvan rajta, mindössze az nem fér a fejembe, hogy miért nem tudják ugyanúgy elhelyezni a pohártartókat, mint az Aurisban, a szélső szellőzőrostélyok alá.

Úgy talán még több rakodóhely akadna, bár a mostani pakolási lehetőségekre sem lehet panasz. Talán csak az első ajtók apró térképzsebe nem illik a képbe; napszemüvegtartónak azonban éppen megfelel

A feltűnően finom kárpitozású ülésekben kényelmesen lehet terpeszkedni mind elől, mind hátul. Meglepődtem, hogy az én méretemre beállított vezetőülés mögött – 193 centiméter magas vagyok – egy ugyanekkora ember lábai még kényelmesen elférnek, s ha a nyakát kicsit behúzza, a haját pedig nem zselézi fölfelé, akkor még a tetőt sem éri a feje. Hiába, az áramvonalas forma hátránya itt jelentkezik.

Egy rendes autónak csomagtere is van. Ezt is kipipálhatjuk. Majdnem 450 literrel gazdálkodhatunk, igaz, az akkumulátorok elhelyezésének köszönhetően, több szinten.

A felső részbe

A rekesz alatt a defektjavító készlet. Még ide is bepakolhatunk pár olyan tárgyat, amire csak szökőévenként van szükség.

A rekesz alatt a defektjavító készlet. Még ide is bepakolhatunk pár olyan tárgyat, amire csak szökőévenként van szükség.


ésszel kell pakolni, mert, bármilyen pradoxnak is hangzik, ugyan mély, de alacsony. Magasabb csomagokkal ne próbálkozzunk, vagy számoljunk azzal, hogy a kalaptartót – amely az autó egyetlen minőségileg kifogásolható része – nem tudjuk a helyére húzni.

A padló alatt egy műanyag rekesz található, ami tökéletes hely lehet a folyékony dolgokat tartalmazó edények, dobozok  tárolására. Egy családlátogatás után az is bebizonyosodott, hogy könnyen tisztítható, hamar eltüntettem a kovászos uborka levének nyomait.

A legalsó szinten a kerékjavító készlet mellé az ügyesebbek még sok minden betömhetnek, hogy aztán az autó eladáskor csodálkozzanak rá: “Jééé, ez itt van?!”

Kánikula ellen

Mivel a tesztautó

Az érintőképernyőt határozottan kell tapogatni

Az érintőképernyőt határozottan kell tapogatni


a legmagasabb felszereltségi szintet képviselte, ezért nem hiányzott belőle semmi. Legalábbis nekem. Barátnőm, akinek nagyon tetszett az autó – ez volt az első, amire azt mondta, hogy kellene – egyből kiszúrta az ülésfűtés hiányát. Mivel nem élek vele, nekem télen sem tűnne fel, nemhogy a nyári kánikulában.

Annál inkább élveztem a tetőn található napelem áldásos hatását. A tűző napon álló autó szellőztetését látja el energiával. A rendszer működik, egyszer sem sültem hozzá az üléshez és a kormányhoz. Ilyet minden autóra!

Csendesen mozog, de halad

Az autó vezetése nem kíván speciális felkészülést. Beülünk, nyomjuk az indítógombot – elcsodálkozunk, hogy nem jár a motor -, a megfelelő állásba húzzuk a váltót, gázt adunk, s tökéletes csendben elindulunk. Feltéve, ha nem tolatni kezdünk, mert olyankor a Prius akkora ricsajt csap, mint egy jól megtermett teherautó. Ráadásul kikapcsolhatatlanul.

A benzinmotor

Nem kell megijedni, ha nem hallunk hangot a motortér felől

Nem kell megijedni, ha nem hallunk hangot a motortér felől


50 kilométeres óránkénti sebesség fölött csatlakozik be a munkába, illetve alacsony töltöttségű akkumulátorok esetén. Belépése alig észrevehető.
Ilyenkor is halkabb az átlagnál a Prius, akár városban, akár országúton, akár autópályán közlekedünk.
A hangja csak akkor lehet furcsa, amikor erősebbet gyorsítunk, hiszen a fokozatmentes váltónak köszönhetően ilyenkor nem a megszokott hangot halljuk; mintha egy robogót hajtanánk.

A gyorsuláshoz tartozó hangélmény ugyan elmarad, de a sebesség növekedése nem. Rugalmas autó, bár nem egy dízel.
Ez utóbbira azonban van gyógyír. Hihetetlen érzés, amikor motorfékkel beesünk egy településre, belőjük a tempomatot 55-re és hangtalanul átszeljük az egészet. Ilyenkor 4-5 kilométert is megtehetünk elektromos hajtással.

Adatlap

Toyota Prius Premium

Teszt: Toyota Prius Premium 1
Motor1798 cm3, Benzin, S4
Teljesítmény99 LE
Nyomaték142 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)10,4 sec
Végsebesség180 km/h
Fogyasztás (vegyes)3,9 l / 100 km

A kényelemre hangolt futómű jó társ az autózgatásban, s a 15-ös kerekek sem csábítanak forszírozott kanyarvételre. De ne gondolják, hogy másképpen használtam a Priust, mint a saját autómat! Azzal sem szoktam nagyokat ökörködni az utakon, ezzel sem tettem. Abban élvezem a kemény futóművet, ebben egy cseppet sem hiányzik.

Nem, nem a vezetési stílust változtatja meg a Prius, egyszerűen megnyugszik benne az ember. Mégis ugyanannyi idő alatt éri el a célját, mint máskor.

Nemcsak a vidéki utakon nyugszik meg benne az ember

Mennyi?!

A nyugalomnak azonban ára van. A legjobban felszerelt Prius 9,25 millió forintba kerül. Mégis azt mondta egy barátom, aki kipróbálta – pedig vezetett Velorextől kezdve tankig szinte mindent -, hogy, idézem: “Bazmeg, kell nekem egy ilyen, bazmeg!” Méghogy a Toyota nem generál érzelmeket!

Ha kicsit vár, legalább egymillióval olcsóbban megveheti a Prius egyetlen vetélytársát. A Toyota Auris HSD-t. Mi lesz akkor a Priussal?