2009 végén a Saab klub téli találkozóján halotti tort ültünk. A hazai Saab márkaképviselet igazgatója, Andrew Prest megköszönte az eddigi szép éveket, és egymás vállára borulva búcsúztattuk a márkát.

Az OPC Insignia unokatesója a 300 lovas Aero

Az OPC Insignia unokatesója a 300 lovas Aero


Még alig váltunk el, amikor jött egy telefon. Andy hívott, hírek érkeztek. 

Úgy néz ki, korai volt a tor. Ki tudja, hányadik hitegetés volt,  én már szkeptikus voltam.

Vad álmaimban sem gondoltam volna, hogy nem kell egy év, és ismét magyar rendszámos vadonatúj Saabban ülök. Ma már nem kell a múltat idézni, valóban megérkezett Magyarországra az új 9-5 és a jövőbe tekint.

(Ha valakiben eddigre felmerült volna, hogy ki ez a Saab-bérenc?, annak elárulom: a szerző a Saab 900 klub elnöke. Azt hiszem, ez mindent megmagyaráz. A szerk. )

Az autó a valóságban sokkal megnyerőbb, mint a képeken. Végre egy modern Saab, ami nemcsak mentálisan kapcsolódik a múlthoz. A forma határozottan különleges, az általam hőn szeretett klasszikus Saabok közül leginkább a Saab 99-es vonalait idézi.

Feltámadott a griffmadár 1

A képre kattintva a gyári galéria nyílik meg

Az utóbbi időkben mutogatott koncepcióautókat gyúrták össze a klasszikus formákkal, aminek eredményeképpen olyan autó született, aminek láttán még az olasz nyugdíjas csoport is megszakította az ordítozást a buszuk mellett. A kollégák a tesztút szünetében  hívták fel figyelmem a hátsó szélvédőre, ami vonalában szinte megegyezik az öreg 900-asok szélvédőivel, csak éppen 180 fokkal elfordítva. A részletek a Saabos hagyományoknak megfelelően szépen kidolgozottak, de most kivételesen összességében sem lehet panasz.

Magyarul beszél és jellegzetesen saabos a műszerfal

Magyarul beszél és jellegzetesen saabos a műszerfal


A hátsó lámpa nem az én stílusom, de tény, hogy az utóbbi idők legszebb Saab feneke született. Főleg sötétben impozáns az autó teljes szélességében végigfutó piros fénycsík.

Bár a forgalmazó irtózik tőle, sokan – nem alaptalanul – az Opel Insigniához hasonlítják.

Az új 9-5 egyelőre nem tudja letagadni a rokonságot, de a hasonlóság a két modell között nem több, mint az unokatestvéreknél. Aki nem áll napi kapcsolatban az Opelekkel, annak nem zavaróak például a hasonló kapcsolók és kezelőszervek.

Az autó több mint hetven százaléka egyedi alkatrész, saját cikkszámmal. A padlólemezeket tekintve a 9-5 10 centivel hosszabb és teljesen más felfüggesztéseket használ, mint GM-es rokona.

Július vége óta lehet hazánkban megrendelni új 9-5-öst, de testi valójában csak pár hete érkeztek az első modellek.

A svéd fejlesztők meghatározása szerint az új 9-5 a valaha gyártott legfejlettebb Saab lett. Az első benyomások ezt maximálisan alátámasztják, a szolgáltatásait tekintve gyakorlatilag csak a pénztárca szab határt.

Aggasztó jel

Az újkori Saabok nem állnak túl megbízható autók hírében. Lehet, hogy az új 9-5-tel ez változik, mindenesetre nem túl biztató, hogy pár napja láttunk egy példányt, ami az autópályán húzott el. A hátulján kontakthibásan pislogott a különben tényleg csinos fénycsík.

Az alapárakat nézve 9 950 000 forinttól indul a lista, ami egészen 16 millióig tart.  Ha most vásárolnék új 9-5-öst, akkor abban biztos vagyok, hogy a motor-váltó-hajtás megfelelő összeállítása a felszerelésekkel és az extrákkal kombinálva könnyedén több munkanapot kitenne. Ráadásul bizonyos opciók egyes konstellációkban nem elérhetőek.

Például az alacsony károsanyag-kibocsátásra optimalizált felszerelésnél hiába szeretnék napfénytetőt, nem választhatok, illetve az autót is alacsonyabb hasmagassággal kell megszokni.

Egy rövid tesztúton kipróbálhattuk a modellkínálat néhány változatát. Az út rövid volt ahhoz, hogy mély benyomásokat szerezzek, remélhetően hamarosan konkrét teszten mutathatjuk be a típust. A megtett pár kilométer után mindenesetre mindegyik változatból elégedetten szálltam ki.

A Saab az elmúlt időben mostohagyerekként nem volt könnyű helyzetben, így elismeréssel adózunk azoknak, akik a válság és a Saab bizonytalan helyzete mellett ilyen átütő autót terveztek. A svéd Saab 9-5 reklámfilm utolsó mondatát magam is osztom: “Til alla er som aldrig slutat tro: Tack”, azaz szabad fordításban “Köszönet mindenkinek, aki nem adta fel.”