Volt egyszer egy Opel Calibra nevű autó. Talán még akad, aki emlékszik rá, milyen is volt ez hatalmas szárnyak és orrspoilerek nélkül – eredetiben fennmaradt példányt bizony már keveset látni. Az 1989-ben bemutatott kupé rendkívül áramvonalas karosszériájával igazi szenzáció volt a maga idejében. 0,26-os alaktényezőjét sokáig nem tudta senki túlszárnyalni, de még ezt utolérni is csak keveseknek sikerült.

Hét decivel kevesebb, mint a korábbi, 177 lovas Efficient Dynamicsban

Járjuk körbe az autót virtuálisan!

Járjuk körbe az autót virtuálisan!


Most, 21 év múltán a BMW csinált egy autót 0,26-os cW-vel. Az autóipari zöldhullámot meglovagolva a bajorok egy teljesítményéhez képest meseszerűen alacsony, katalógus szerint mindössze 4,1 liter száz kilométerenkénti átlagfogyasztású Hármassal rukkoltak elő. Ez a 320d Efficient Dynamics Edition.

A 316d-ben 115, a 318d-ben 145, a 320d-ben 184 lóerősre állította be a BMW a négyhengeres dízelmotor csúcsteljesítményét. Hogy még nagyobb legyen a káosz, a mi tesztautónkban 163 lóerőt szednek ki ugyanabból az 1995 köbcentis blokkból.


Unalmas gyári videó a fullos 320d városi gurulásáról

A hatfokozatú kézi váltó áttételezése is hosszabb a sima 320d-énél, a minél több gázolaj megspórolásához szükséges váltásokra a két nagy körműszer közötti kis kijelzőn figyelmeztet az elektronika. A számítógép nem szereti, ha 2000 fölé vagy 1000 alá esik a fordulat, igyekszik a kettő között és minél alacsonyabban pörgettetni a motort a sofőrrel.

Bár ez egy 12 milliós autó, szürke kárpitjaival nem túl izgalmas jelenség

Bár ez egy 12 milliós autó, szürke kárpitjaival nem túl izgalmas jelenség


A Start-Stop automatika, vagyis a motort megálláskor leállító rendszer is az Efficient Dynamics felszereltség része. Ez leállítgatás nem túl idegesítő és csak néha okoz minimális zavart a vezetésben (ha pont a piros legvégére érünk a lámpa alá és már indulnánk is), de aki nem szereti az ilyesmit, egy gombbal lekapcsolhatja az egészet.

A karosszériát trükkök százaival a már említett, derék 0,26-os cW értékre hozták, a hasmagasság is alacsonyabb a sima Hármasokénál. (Le is ér gyakran a földutakon.) A felni, a gumi is a takarékosságot szolgálja a sportossággal szemben.

BMW vagy nem BMW?

A négyhengeres dízel alapjáraton igen kulturálatlanul remeg

A négyhengeres dízel alapjáraton igen kulturálatlanul remeg


A sok takarékossági intézkedés persze szükségszerűen a vezetési élmény rovására megy. Mivel azonban a 3-as BMW-t amúgy is nagyszerű dolog vezetni (hátsókerék-hajtás, hosszanti orrmotor, remek súlyelosztás, ilyesmi), még ennek a bálna- és esőerdőmentésre optimalizált, ha tetszik, herélt kocsinak is maradt ebből az élményből elég.

A menetstabilizáló teljesen kikapcsolható, a kocsi fara könnyen táncba hozható, ha valaki szereti az ilyesmit. A kormány közvetlen és pontos, a futómű úgyszintén. A hosszabb váltó pedig autópályán, nagy tempónál még jót is tesz a dízel BMW-nek; nagyon lehet élvezni, ahogy mondjuk ötösben szép hosszan gyorsul a kocsi százról száznyolcvanra. (Állítólag, a németek mesélték.)

Az Efficient Dynamics kasztniját lejjebb engedték az alap-Hármasokhoz képest

Hány forint a kék-fehér propeller felára?

Ezer forint híján tízmillió az autó alapára. Német presztízsautóról lévén szó persze ehhez már a szivargyújtó és a dönthető hátsó üléstámla is feláras; tehát mire megkapjuk a még mindig semmi különösebben forradalmi extrával felszerelt tesztautót, már 12 millió felett járunk. (Automata ablaktörlő, fényszóró, Bluetooth a telefonhoz, fényre sötétedő belső tükör, satöbbi, satöbbi.)

Adatlap

BMW 320d Takarék Edisön

5,7 literrel előzi a sort százon 1
Motor1995 cm3, Dízel, S4
Teljesítmény136 LE
Nyomaték340 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)8,3 sec
Végsebesség225 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,3 l / 100 km

Nem olyan rég volt alkalmam egy másik, szintén fogyasztásra kihegyezett szedánt vezetni. Az Insignia Ecoflex nagyobb, tágasabb, nagyjából ugyanolyan erős és dinamikus, de csak 7,5 millió. Hol van az a két és félmilliós különbség?

Hát kérem, nem csak az emblémában. A BMW mindössze 80 kilóval nehezebb az Opelnél, mégis, hasonló körülmények között tesztelve több mint egy literrel kevesebbet fogyasztott. Persze pár liter gázolajjal soha nem lehet behozni egy ekkora árkülönbséget, de azt meg kell hagyni: a presztízsértéken túl bizony finomabb mérnöki munkát is kapunk a BMW-emblémával együtt a többletpénzért.

És mennyit is fogyaszt valójában?

A 4,1 liter persze hülyeség, laborérték, semmi köze a valósághoz. Engem pedig érdekelt a valóság. A Négyesen mentünk el Debrecenbe a családdal és vissza, ez a 600 kilométeres túra és még vagy 400 vegyes üzemű kilométer adta a tesztátlag számításához az alapot.

Sokat előzve, nem annyira a KRESZ, mint inkább a forgalom biztonságosan, de gyorsan haladó részének tempójához igazodva 5,7 literre jött az átlag, javarészt klímahasználat mellett. Külön öröm, hogy a számítógép se hazudott kevesebbet: 5,6 litert írt ki, ami majdhogynem a kerekítési hibán belül van.

Ezt a képet muszáj volt megcsinálni - a másik autó egy 320d Coupé

És mindez úgy jött össze, hogy a BMW kifejezetten gyors, agilis autóként viselkedett a forgalomban. Velem együtt. Ha feltisztult a forgalom, rá-rányomtam a tempomatra, de ha úgy jött ki a lépés, nem átallottam visszakapcsolással-padlógázzal előzni. Egyszóval nem akartam rekordot beállítani, de vadbarom sem voltam – mentem, ahogy szoktam.

Ez, kérem, pazar. A 60 literes tankkal úgy el lehet autózni ezer kilométert, hogy nem kell figyelni a fogyasztásra. Egy BMW-ben.

Vannak azért pozitív hozadékai is az olajár robbanásának, a klíma és a gazdaság válságának. Például az Efficient Dynamics. Csak maradjon időnk kiélvezni ezt a változást, mielőtt 400 celsius fokos Vénusszá változik a Föld. Már csak az ilyen jó kis BMW-k túlélése miatt is megérné ezt elkerülni.