Új családi autó a Volkswagentől

Vezettük: VW Sharan 2010

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2010.07.19. 08.07

Teltek-múltak az évek, a Golf IV-ből Golf V és VI lett, de a Sharant csak nem váltotta le a Volkswagen. Ám eljött a nagy nap, 15 év után itt az alapjaiban új, tolóajtós egyterű, amelyet Németországban vezettünk.

Akár a Twingo

30 kilóval könnyebb a karosszéria, pedig 22 centivel hosszabb a Sharan

30 kilóval könnyebb a karosszéria, pedig 22 centivel hosszabb a Sharan


Régen volt 1995. 15 éve a mobilt sokan még bunkófonnak hívták és csak a legmenőbb darabok fértek el egy nadrágzsebben.

A magyar bajnokságban még az MTK-t erősítette Talapa János és Bokros Lajos pénzügyminiszter is ekkor szabadította ránk a 40 százalékos inflációt.

Az eltelt időben az óvodás kislányok jó csajjá cseperedtek, a korabeli szériaautók közül a G-osztályt kivéve talán egy sem készül már, mindet leváltották frissebbek. Csak a Sharant nem, amelynek az első Twingóéhoz hasonló, szokatlanul hosszú karrier jutott.

München mellett, a Tegernsee közelében vezettük az autót

A Forddal kezdődött

Összesen 607 700 Sharant gyártott a portugáliai üzem

Összesen 607 700 Sharant gyártott a portugáliai üzem


Anno az első generáció még a Ford és a Volkswagen közös egyterűprojektjének eredménye volt, ennek keretében a Galaxy, a Sharan és a SEAT Alhambra is Portugáliában készült, ugyanabban a gyárban. A hármasikrek igen sikeresek voltak, csak a Sharanból 608 ezer jött ki az üzemből, ahol az új Sharan és Alhambra is készül a Scirocco és az Eos mellett.

Modellfrissítés az ezredfordulóra

2000-ben egy alapos modellfrissítés következett, de a teherautósan, közel vízszintesen álló kormányon kívül a csupán háromcsillagos törésteszten is látszott a konstrukció öregsége.

A Ford később kiszállt, saját maga fejlesztette ki a Galaxy utódját és bedobta mellé a különös okokból Év Autójának megszavazott S-Maxot. Az időben lépő Ford négy éve arat egyterűivel a koros Sharan és Alhambra, illetve a 2002-ben bemutatott 807-Ulysse-C8-Phedra négyesikrek ellenében.

Két srác cikizi aput a reklámban, hogy menő verda, kis kiruccanás a strandra anyuval és a gyerekekkel, mi? A savazás visszafele sül el, és jön a szlogen: a gyermekeknek hely kell.

Visszaszorulóban

Kivehető ülésekkel készült az első széria

Kivehető ülésekkel készült az első széria


A VW-konszern jó ideig nem tudta, mit kezdjen a nagy egyterűekkel, amelyek iránt a piaci igény csökken. A Renault például nemrég elhalasztotta a készre fejlesztett Espace-utód piaci bevezetését, mert magas fogyasztásuk, így szén-dioxid-emissziójuk miatt a jövőben egyre nehezebb lesz eladni ezeket az autókat.

Teljes modellváltás helyett az első Sharan-generáció két modellfrissítéssel volt kénytelen kihúzni öregkoráig. Végül a sürgetőbb feladatok mellett a nagy egyterűk leváltására is akadt kapacitás: az új Sharan idén Genfben volt először látható, értékesítése szeptemberben kezdődik hazánkban.

 

Szabadítsatok ki

Felárért gombnyomásra vagy távirányítással nyit-zár a tolóajtó


Most azonban itt az alapjaiban új, 9,2 centivel szélesebb, 22 centivel hosszabb és 1,2 centivel alacsonyabb modell, amelynek két alkatrésze származik csak az elődből: a jobb és a bal oldali napellenző.

22 centivel hosszabb, 1,2-vel alacsonyabb

A koncepcióváltással eltűntek az előd hibái és megszületett a mérvadó Ford Galaxyhoz mérhető családi autó.

Hátul praktikus tolóajtók váltották fel az oldalra nyílókat, amelyeket nem lehet rányitni a szomszéd autóra vagy villanyoszlopra.

Elektromos mozgatást rendelve a tolóajtók kétféleképp is vigyáznak, hogy ne nyomják össze az utasokat: a gumitömítés alatt lévő érzékelőket kiegészíti egy szoftver, amely az ajtónyitás sebességének változásából látja, ha egy akadály miatt meg kell állítani a folyamatot.



Okos ülések

Magasabbak és kényelmesebbek a hátsó ülések

Magasabbak és kényelmesebbek a hátsó ülések


A lényeg mégis az átgondolt ülésrendszer, amely alapáron jár, ezerszer hasznosabb és kényelmesebb az eddiginél. Hátul a túl mély ülések miatt az első széria nagyon kényelmetlen volt, ezt egy életre megtanultam egy Sopron-Budapest túrán. Az 5,8 centiméterrel megemelt üléseken mostantól nem kell padlóközelben, csúnyán meghajlított lábbal utazni.

Bőséges maradt a fejtér, a Passat kombinál hosszabbra nyújt Sharan annyira tágas, hogy leghátra is befértem. Ehhez azért előrébb kellett húzni a 16 centis úton mozgatható középső üléseket, de a harmadik sorban nálam alacsonyabb utasokra számítanak.

Nem muszáj gyermekeket ültetni leghátulra

2297 liternyi űr szabadítható fel a hétülésesben, az ötszemélyesben 2430

2297 liternyi űr szabadítható fel a hétülésesben, az ötszemélyesben 2430


Beszállni könnyű, mert a két szélső ülés előredől és előre is siklik. A plusz két ülést megrendelve helyből jár a háromzónás (elöl oldalanként és hátul is külön állítható) légkondicionáló, amely a tetőben lévő levegőkilépőkkel a 31 fok ellenére elviselhetővé tette az utazást.

2,6 helyett 2,3 köbméter

Egyszerűbben aligha lehet átrendezni egy autót, mint az új Sharant. A két hátsó sor ülései egy mozdulattal előrebuktathatók, szépen a padlóra süllyedve várják a kredencet vagy a gumidelfint. Utóbbit a müncheni Bavaria Filmstúdióban szervezett bemutatón rámolták a kocsiba, amely ránézésre egy olasz téren állt, pedig el sem hagyta a filmstúdiót.

Nagyon halk a Sharan, ami a telefonálás miatt is fontos a mai vásárlóknak

Nagyon halk a Sharan, ami a telefonálás miatt is fontos a mai vásárlóknak


Az új felállás egyetlen hátránya a csökkenő maximális raktér: a kivett ülések nem foglalnak helyet, szemben az összehajtottakkal. Az előd maximálisan 2610 literével szemben az űr 2297 illetve az ötüléses verzióban 2430 liter.

Vezetés közben a Sharan halksága az első, ami feltűnt. Német autópályákon is mentünk az egyterűvel, ahol 180-190-nél megejtő csendben kamatozott az alapos zajszigetelés, a 0,299-re javított alaktényező, a burkolt alváz, a tükrök ügyes kialakítása.

Nincs reggeli a kormányon

Jó a minőségérzet, a kormány végre nem fekszik teherautósan

Jó a minőségérzet, a kormány végre nem fekszik teherautósan


Sok a fém és kevés az üveg, arányuk nagyjából két harmad-egy harmad. Paradox módon ez a formatervezési elv javítja az áttekinthetőséget, mert a magasra falazott kasztni igen szilárd, a kevés üveg miatt nem kell vastag első tetőoszloppal merevíteni. A Sharanból az Espace és a C4 Picasso osztott első tetőoszlopa nélkül is jó a kilátás.

Örvendeztünk az üléshelyzet javulásának is, főleg a személyautósan álló volánnak. Az előd laposan álló kormányán éppúgy megteríthettünk a kedélyes szalonnázáshoz, mint a buszsofőrök egy távolsági Ikarusban.

Két-két motorváltozat

5,5 liter a 140 lóerős TDI gyári átlagfogyasztása

5,5 liter a 140 lóerős TDI gyári átlagfogyasztása


Négyféle motor van, a két benzines is turbós és közvetlen befecskendezéses, a dízeleknél ez nem újdonság. Az alapmodell a kompresszorral, majd 3500-as fordulattól egyedül turbóval feltöltött négyhengeres. A 150 lóerős 1,4 TSI nem volt elveszett a hatalmas egyterűben, a fedélzeti számítógépen kiírt 8,2 literes fogyasztása ígéretes.

140 és 170 lóerővel kapható 2,0 TDI, amelyek közül a 320 Nm-es gyengébbet vezettük. A benzines belépőmodellnél erősebb, alig zajosabb és jóval takarékosabb gép. Minden motorhoz rendelhető a hatfokozatú, olajos kuplungos DSG, amely a 200 lóerős kétliteres benzinessel szériafelszerelés.

Nem vakít a reflektor

Óvatos és ügyes az extraként rendelhető automatikus parkolás

Óvatos és ügyes az extraként rendelhető automatikus parkolás


A váltó előtt lévő kapcsolósor a technológiai Zentrale, egy gazdagon extrázott modellben itt látni, felárért mi mindent tud a Sharan.

Itt van az automatikus parkolórendszer kapcsolója, amely magától beáll és kiáll az autónál 80 – illetve kifelé csupán 50 – centivel hosszabb helyekre.

A Touranhoz is elérhető parkolórendszer volt számunkra az első, amely valóban meggyőzően, akár több húzásból áll be szűk helyekre. Nemcsak a járdával párhuzamosan, hanem merőlegesen is.

Érdekes a szintén feláras Dynamic Light Assyst, amely nem kapcsolja ki a reflektort, csak azon a területen vesz vissza a fényerőből, ahol a távolsági fényszóró vakítaná a szembejövőt.

Rokonok: Passat és Tiguan

Szeptemberben kezdődik a hazai értékesítés, ára augusztusra lesz

Szeptemberben kezdődik a hazai értékesítés, ára augusztusra lesz


A kapcsolók között megleljük az állítható lengéscsillapítás nyomógombját, amellyel kényelmesebbre vagy sportosabbra vehetjük a gátlókat. Ez a hasznos extra a Golfhoz is rendelhető, de a lemezek alatt főleg a Tiguan és a Passat a rokon. Az első futómű nagy vonalakban az SUV, a hátsó a Passat megoldását rejti, persze az új feladathoz és a nagyobb súlyhoz igazítva.

Még nem tudni, mennyiért, de szeptembertől lesz kapható hazánkban az új Sharan. Mivel akkortájt jön a modellfrissítés utáni Touran, év végén pedig az átdolgozott Caddy, a T5 Multivan tavalyi renoválásával teljesen megújul a VW egyterűkínálata.

Kommentek

  • Mini Cooper S

    Hát szebb lett az biztos, de szerintem Francia társai a design terén felülmúlják, de hát a VW már csak ilyen. Szerintem a Francia az egyterű nemzet, de jó hogy azért vannak németek is a piacon, ha valaki nem szeretné a franciákat. Viszont azok olcsóbbak, és tele vannak praktikus ötletekkel. Én nem francia pártinak akarok látszani, mert nem vagyok az, de szerintem ilyen a szitu. Az 1,4 TSI kitűnő motor, már bizonyított, szerintem itthon is fogyni fog.

  • G-Shock

    Mini Cooper S, “Én nem francia pártinak akarok látszani” – szerintem ezt itt senki nem fogja feltételezni:D:D:D:D

    Egyébként egyetértek. Fő a változatosság. Akinek meg ez tetszik vigye.

  • KISOKOS II

    A VW. végre megcsinálta a modell váltást ,épp ideje volt már .Talán a legnagyobb hibája a német gyárnak az árképzése ,ami ugye nem éppen magyar barát . Mennyi lesz majd a kezdő ár ? 7,8-8,2 millió brrr.. ? Pont a nagycsaládos embereknek kellene nálunk ,de ennyi pénz még a mesében sincs,amibe ezek kerülnek majd…….

  • G-Shock

    KISOKOS II, nagyon jó meglátás, ellenben én visszájára fordítanám, vajon miért kell millió gyereket csinálni, ha a megélhetés és az ellátás is pengeélen van. Nyilván nem akarnék alkotmányos jogokat csorbítani, de azért az elgondolkodtató, hogy a tudatos családtervezés itthon nem egy nagy divat. Lehet erre azt mondani, hogy lehetőségek hiánya okozza ezt, de szerintem nem azt kell eldönteni, hogy akkor én nagy családot akarok ha törik ha szakad, és egyébként majd max megélek segélyekből, hanem ha van rá lehetőségem és ez stabilnak látszik, és szeretnék nagy családot, akkor vágok bele. De lehet én komplikálom túl. Ilyen szempontból a VW árképzése nem rossz.

  • Mini Cooper S

    Szerintem 8 millióba nem fog alapáron kerülni, szerintem alapáron, semmi nélkül, úgy 5,5 millió körül fog kóstálni. Amelyik család meg szűk keretből él, az szerintem nem fog tűzzel-tűzzel vassal ragaszkodni egy új VW-hez, hanem először szétnéz a használtpiacon. Szerintem az előző Sharan jó választás lehet.

  • Gil Grissom

    5,5 menj ki a szabadba mert rád szakad a plafon min. 6.5.

  • KISOKOS II

    Elnézést kérek az alap árat illetően ,megnéztem az előző Sharant árlistáját ,nos a Vezess.hu oldalán kedvezmény nélkül a legolcsóbb amit találtam :8.741.000 forint….Tehát az új modell sem fog sokkal kevesebbe kerülni…..

Buszsofőrrel hőbörgött a bunkó autós Győrben

A buszmegállóban állta el a menetrend szerint közlekedő járat útját, és szerinte ezzel nem volt gond, sőt annyira ragaszkodott igazához, hogy még a buszsofőrnek is magyarázott.

F1: Alonso könyvet ír, nem pokémonozik

Fernando Alonso elárult magáról néhány érdekességet, valamint a Forma-1-es álompárosát is megnevezte.

Esernyővel támadt a buszvezetőre, ez lett az eredmény

Többször összeszólalkozott egy utas a busz sofőrrel, majd esernyővel támadt rá, ezért tarolt le több autót aztán egy másik busz állította meg.

Halkan suhan a Hyundai új furgonja

Hannoverben üzemanyagcellás furgonról rántották le a leplet a dél-koreaiak. A null-emissziós jármű a Hyundai ix35-ös hajtásláncát kapta meg.

Új amerikai szabadidőjármű jöhet Európába

Turbómotorokkal, köztük gázolajevő erőforrásokkal kínálja új kompakt SUV-ját a Chevrolet. Vajon Európának készült a dízel Equinox?

Csinosabb, okosabb lett a Kia egyterűje

Átdolgozta a Carens kompakt buszlimuzint a Kia. Lényegi változások helyett a körítésre gyúrtak rá.

3 autó ütközött, teljes útzár a 7-esen

Három személyautó ütközött össze Nagyrécse és Nagykanizsa között.

Csak az önrész 8 millió

Nem akármilyen teszten vagyunk túl: vezettük Horacio Pagani mester legújabb sportautó műalkotását, a 800 lóerős, 1100 Nm-es biturbó V12-vel hajtott, 1218 kilogrammos Pagani Huayra BC-t. Ára kissé borsos: 744 millió forint…

El se hiszed, hogy megy ez a kompresszoros Escalade

Egy igazi száguldó páncélszekrényt alkotott a Cadillac Escalade-ből a Henessey nevű tuningcég, ami olyan gyors, mint a legdurvább sportautók.

F1: A Honda készül a második csapatra

A Honda kibővíti angliai bázisát, hogy 2018-ra a McLaren mellett képes legyen egy második csapatot is motorokkal ellátni.

Tarolt az Audi a Hungaroringen

A hungaroringi DTM szombati futamán mindhárom dobogós helyet az Audi szerezte meg, a legmagasabb fokra Edoardo Mortara állhatott fel.

6 szolgáltatás, amit elvárunk majd a jövő autóitól

Az autóipar legfrissebb fejlesztéseiből már most látszik, hogy a nem túl távoli jövőben nem kizárólag utazásra használjuk majd az autókat.