A legutóbbi Nissan Juke és Murano dízel bemutatón futottunk bele a Nissan mókás kis járműveibe. Irdatlan nagy tengelytáv, itt-ott lekerekített, barátságos téglatest forma, gömbölyded, aszimmetrikus ablakok jellemzik a járgányt, amelyet a rendezvényt kiszolgáló, a tesztkocsikat újságírókkal összepárosító személyzet tagjai használtak. Nekünk azonban annyira megtetszettek az idétlen formájú, de roppant praktikusnak tűnő kiskocsik, hogy megpróbáltunk egyet elkunyerálni, legalább egy rövid próbaútra.

Vidám forma: akár egy kerekes tengeralattjáró

Szerencsére a Nissannál igen rugalmasan álltak hozzá a hülyeségünkhöz, mindössze a kiváló magyar PR-menedzser áldását kellett kérnünk a projektre, aztán beállították a navigációt, és már vihettük is próbakörre a kocsit.

Nagy dobás: három ülésor a Cube-ban

Lakályos és nagyon tágas a Cube Cubic belseje

Lakályos és nagyon tágas a Cube Cubic belseje


Házon belül Földes Attilán kívül még egy szekértolója van a Cube-nak, jómagam. Én azonban az elődmodell Cubic változatáért, a Cube3-ért rajongok, amely 390 centis hossza ellenére hét ülést kínál, három sorban.

A térhasznosítás effajta csodáját csak japánok képesek megalkotni, mert egy Opel Corsánál 9,9 centivel rövidebb autóban ennyi utast elhelyezni varázslatként hat.

A kis egyterűbe két éve botlottam bele, a gyár teljes kínálatát felvonultató, Nissan 360 nevű rendezvényen.

Nem volt balkormányos

Ez a Cube a harmadikon, a hétüléses verzió az elődből. 9,9 centivel rövidebb egy Opel Corsánál

Ez a Cube a harmadikon, a hétüléses verzió az elődből


A 350Z-k, Altima Hybridek és japán belpiacos taxik között nem ez tűnt a legérdekesebbnek, de megérte kipróbálni a jobbkormányos autót, mert az első szériából még nem volt balkormányos.

Létezik olyan állása az elöl és középen is állítható üléseknek, amikor 190 centimmel elférek az anyósülésen, a második sorban és leghátul is.

A Cube is hozza az állandó dugókra tervezett, japán belpiacos mikroegyterűk otthonosságát, mivel a torlódásokban az ülés oldaltartása mit sem számít, fontosabb viszont az egybepaddal, a padlószőnyegszerű kárpitokkal biztosított lakályosság. Szörényi András

 

Akár egy kád

Külsőre is elég merész a Cube, mégis bentről az igazi. Állítólag egy többszemélyes jacuzziban ülve – nyilván nem egészen józanul – álmodták meg az autó belsejének bútorozását. Elég, ha kicsit körbenézünk, és rögtön megértjük, miért.

Európára szabva: az ajtó az út jobboldalára parkolva nyílik kényelmesen

Európára szabva: az ajtó az út jobboldalára parkolva nyílik kényelmesen


Már a vidám kiskocsi belseje is olyasmi, mintha egy nagy kádban ülnénk, nekünk kedves emberek társaságában. Rakodóhelyek mindenütt, pohár- és palacktartók az ajtókban, zsebek, akasztók a hátsó traktusban, a műszerfal közepére pedig semmire sem jó szőrös fürdőszobaszőnyeg került.

A tér szenzációs, hála a kocsi sarkaiba száműzött kerekeknek, pedig az autó nem túl nagy, nincs még négy méter hosszú sem, mégis jól elférni benne. Nemcsak elöl, hanem hátul is.

Lakberendezés

A kanapészerű ülések a hátsó sorban előre-hátra tologathatóak, így a csomagtartó mérete és a hátsók lábtere könnyen a pillanatnyi igényekhez igazítható. Csomagtérajtaja oldalra nyílik, de a legtöbb japán modellel ellentétben nem a rossz irányba. A kifejezetten az európai utakra épült autóval, ha a menetirány szerinti jobb oldalon parkolunk, akkor kényelmesen, testi épségünk kockáztatása nélkül is pakolhatunk. Maga a csomagtartó aránylag mély, széles és többé-kevésbé szabályos alakú, egyedül a kalaptartónak kinevezett, gumikkal kifeszíthető rongydarab nem illik a gondosan kitalált részletek közé.

Rengeteg gomb a kormányon

Rengeteg gomb a kormányon


Hála az üvegtetőnek – amelyet teljesen el lehet sötétíteni, vagy a japán papírajtók hangulatát idéző árnyékolóval félig beárnyékolni -, rengeteg fényt engedhetünk az utastérbe.

A Nissan Cube-ot vezetni is hasonlóan mókás dolog, mintha nem is autóban ülne a vezető. A magasra épített kasztniból jó a kilátás, a turcsi orr nem zavar elöl sok vizet, és a holtterek is minimálisak. Félősebbek a tolatókamera képét is nézegethetik, ha a lekerekített sarkú ablakokon mégsem látnának tökéletesen hátra. A nagy tengelytávú autó fordulóköre sem rossz, mindössze 9,2 méteres térre van szüksége a hátraarchoz.

Aszimmetrikus üvegezés

Biztonság

A Nissan Cube négycsillagos eredményt érte el az EuroNCAP töréstesztjén. A felnőtt utasokat tekintve a frontális ütközésnél nem szerepelt túl jól a Cube, mert az utastér ugyan ép maradt, de mind a sofőr, mind az anyósülésen utazó térdére és lábszárára sérülésveszélyt jelent a műszerfal, a középkonzol. Az oldalirányú ütközések közül a korlátos teszten hibátlanra vizsgázott az autó, végül felnőttbiztonságra összesen 83 százalékot kapott. Akit a részletek is érdekelnek, itt olvashat többet a témában.

Fogyasztás, menetzaj

Találjuk ki együtt, kell-e ilyen autó, vagy valahogy megvagyunk nélküle.

  • Legfeljebb 4 millióért kéne62%
  • Akár többet is adnék érte20%
  • Nem tetszik, nem kéne17%

Találjuk ki együtt, kell-e ilyen autó, vagy valahogy megvagyunk nélküle.


Arra sajnos nem derült fény, hogy a közel tökéletes téglatest formájú, közel függőleges szélvédőjű jószág autópályán mennyire zajos, vagy mennyit fogyaszt. Mindenesetre jó jel, hogy nemcsak benzines, hanem dízelmotorral is kapható a Cube.

Utóbbi 1,5 literes és hatfokozatú váltóval, míg a benzines ötfokozatú kézi és fokozatmentes automatikus váltóval is rendelhető Európa néhány országában.

Nekünk miért nincs?

Nálunk egyelőre nem kapható a Cube, és a közeljövőben nem is valószínű, hogy bővülne vele a hazai Nissan-kínálat. Az ok nem titok, a Japánban, Oppamában gyártott autó ára mire Európába kerül, valószínűleg átlépi a megcélzott vásárlóközönség fájdalomküszöbét. Kár, pedig a Cube hangulata, egyedisége üdítően hatna a sok, közel egyforma kiskocsi között.

Vezettük: Nissan Cube 1