Közel hat évig hiányzott a kis Suzuki a kínálatból

Közel hat évig hiányzott a kis Suzuki a hazai kínálatból


2008 őszén, Párizsban mutatta be a Suzuki az Altót (a Nissan meg a testvérmodell Pixót), mi mégis csak most írunk róla tesztet. Ennek egyetlen oka, hogy az első időszakban nagyon kapós volt nyugaton, így az indiai gyárnak nem volt fontos kiszorítania egy minimálárat a híresen csekély profittartalmú magyar piacra.

Sok extra, erős spórolás

Mostanra van annyi Alto, amennyiből nekünk is jut elegendő (nem mintha sok új autó fogyna mostanság), ezért is futott be hozzánk a tesztautó. A piros kiskocsi üde színfolt az utcaképben, közelről viszont látszik a spórolás, elsősorban belül.

Takaros menyecske, hercig fiatalember. További gyári képek a galériában

Hiba, hogy nem kapcsolható ki jobb elöl a két első légzsák

Hiba, hogy nem kapcsolható ki jobb elöl a két első légzsák


Alapáron jár elöl az elektromos ablakemelő (hátul kibillenthető az ablak, mert így olcsóbb és szélesebb az utastér), viszont a vezető is csak az autón átnyúlva tudja leengedni az utas oldali üveget, mert oldalanként 1-1 kapcsoló van csak. A csomagtérfedél csak körülményesen, kulccsal nyitható, ha nem a belső távnyitót használjuk.

Egy tipikus női autótól érthetetlen, miért nem kapcsolhatók ki az utas oldalán a légzsákok, hogy a vezető maga mellé köthesse be a babaülést. Tetszett viszont a hátsó öv, amely teljesen kihúzva megszorul, stabilan rögzítve a hordozót.

Törésteszt: három csillag

Négy légzsákkal gyenge eredmény ötből három csillag

Négy légzsákkal gyenge eredmény ötből három csillag


Az EuroNCAP szakemberei letesztelték a Suzuki Alto új, 2009-es verzióját. A kisautó nem remekelt. A felnőtt utasokra vonatkozó próbák közül a frontális ütköztetésnél az utastér ép maradt, de a műszerfal mind a sofőr, mind az anyósülésben helyet foglaló utas térdeire és lábszáraira veszélyt jelentett. A sérülés kockázata különösen nagy a vezető alsó lábszáránál.

Veszélyben a lábak

Az oldallégzsákok a miniautón csak opcionális felszerelésként kérhetők. A tesztelt példányban testlégzsák igen, fejlégzsák azonban nem szerepelt, így az oszlopteszt nem volt végrehajtható. Az oldalirányú ütköztetésnél a mellkas védelme épp megfelelő értékelést kapott, ahogy az ostorcsapásos nyaksérülések elleni védelem is ezzel a minősítéssel zárt. A felnőttek védelmére 55 százalékot adtak az értékelők. A folytatást itt találják.

 

Nem minimálautó

Autópályán hangos az Alto, de ülése és rugózása kényelmes

Autópályán hangos az Alto, de ülése és rugózása kényelmes


Menet közben az Alto nem az a primitív minimálautó, amit a tejfölöspohárból sajtolt ajtókárpit és a hasonlóan olcsó műszerfaltömb sejtet.

A rugózás nem szippantja fel az úthibákat, de megrázkódtatás nélkül viseli a kikerülhetetlen, besüllyedt csatornafedeleket és az aszfaltból kiálló villamossíneket is.

Kanyar előtt ritkán kell lassítani, egyrészt a gyorsulás nem az a fékevesztett fajta, másrészt az Altóban lendületből, flottul vehetjük a fordulókat.

Csak nagyon gyors kanyarokban veszi rossz néven a gázelvételt, de terhelésváltásra sem áll keresztbe, a reakció nem vészes. A kormányzás nem elég pontos, de a célközönségnek ez nagyjából mindegy is.

Apró és fordulékony

Többet számít a fordulékonyság, kevés autóval lehet ennyire könnyen visszafordulni és parkolni.

Nagyon sokat kitakar a hátsó oszlop és az ajtó

Nagyon sokat kitakar a hátsó oszlop és az ajtó


Hétvégén, Balatonakarattyán a reménytelenül tömött parkolóban is akadt egy hely, ahová nagyobb autót nem tudtam volna bepasszírozni a strand előtt.

Viszont egy városi autótól nem ilyen pocsék kilátást várunk. Például a Budai alsó rakpartról az Erzsébet-híd előtt felkanyarodva nem látni, jön-e biciklis velünk párhuzamosan, mert a felkanyarított hátsó ajtó, a vastag tetőoszlop és a kis ablak így egyben túl sok.

Előre bekanyarodva is ért kellemetlen meglepetés, mert az első, az A-oszlop is vaskos, sokat elfed a világból.

Lapozzanak! A fogyasztással folytatjuk, nem lesz magas


Városban eleven

Városban fürge az Alto, autópályán oda a lendület

Városban fürge az Alto, autópályán lanyhább a lendület


A háromhengeres motornak az előd négyhengeresével szemben több előnye van, mint hátránya. Alapjáraton bizsergeti az ülést, a kormányt és a váltót, de ez belefér, egy Toyota Aygo sem jobb.

Városban a nyomatékos motorral az Alto eleven, pedig az apró motorhoz nagyon hosszú áttételek kapcsolódnak: kettesben százig húzatható az autó. A pörgős motorhoz kellene a fordulatszámmérő, de az itthoni felszereltségből ez hiányzik, a kihúzatási határok sincsenek jelölve a kilométerórában, mint régen, mivel a motor előbb-utóbb úgyis leszabályoz. A Splashből ismert benzines fő előnye a csekély fogyasztás. Mi Budapesten 6,3, autópályán kulturált, de nem tötymörgős tempóval 5,1 litert mértünk, ami a gyakran maximumon kergetett légkondival együtt jó eredmény.

Miben nagy a kicsi Suzuki?

Szinte mindegy, mennyire nívós kocsi vagy gyenge eresztés az Alto, egyvalamiben mindenképp példaértékű az iparág számára. A Suzuki ugyanis képes legkisebb és legolcsóbb autóin is érzékelhető nyereséget elérni, ami a konkurenseknek nemigen megy.

Például a Volkswagennek sem, amely pont azért vásárolt tavaly 19,9 százalékos részesedést a Suzukiban, hogy ellesse tőlük kisautógyártás a nagy csodáját: hogyan lehet pénzt keresni a városi minikkel? A részvénycsere másik vonzereje a Suzuki piacvezető szerepe Indiában, ahol a Volkswagen pozíciói gyengék.

Cserébe a Suzuki profitál egy nagy konszern beszerzési erejéből, tovább csökkentheti költségeit és hozzájut olyan technológiákhoz, amelyek kifejlesztéséhez egy kis autógyártónak nincs elég pénze.

Olcsóbb és kevesebb helyet igényel a kibillenthető ablak a kurblizósnál

Olcsóbb és kevesebb helyet igényel a kibillenthető ablak a kurblizósnál


Az élet harc, autópályán ez sokszor eszembe jutott, amikor előzés után padlógázzal kellett visszamenekülni jobbra a 130-cal döngetők elől.

Az Alto életerejét megcsapolja a légkondi, kikapcsolásával érezhetően lendületesebbé válik a gépezet.

2,4 millió forint

Mégis jobb megbarátkozni a hiányzó tartalékokkal és nyugodtan utazni.

Adatlap

Suzuki Alto 1,0 GLX AC

5,1 liter: ez egy Suzukitól is jó 1
Motor996 cm3, Benzin, S3
Teljesítmény68 LE
Nyomaték90 NM
Gyorsulás (0-100 km/h)17 sec
Végsebesség150 km/h
Fogyasztás (vegyes)5,2 l / 100 km

Aki ráér, egyenletes tempóval és nem 34 fokban utazik, városon kívül 4,5 literrel eljut száz kilométerre. Az Alto a maga kategóriájában kényelmesnek bizonyult, legalábbis elöl. Motorja hangos, de ülései kényelmesek, jó az üléshelyzet és a rugózási komfort.

2 299 000 forint – az induláskor még 2,4 milliós listaár után – végképp kedvező alapár egy négy légzsákos, szervokormányos, légkondis, CD-s rádiós, távirányítós központi zárral és motoros ablakemelővel kistafírozott Altóért. De az összes jól felszerelt mininek az a baja, hogy árban karnyújtásnyira vannak tőlük a kisautók.

Akcióban közel a Swift

Alacsony a fogyasztás, átlagunk 5,8 liter lett

Alacsony a fogyasztás, átlagunk 5,8 liter lett


Most az 1,3-as Swift GLX CD AC árát a Suzuki leverte 2,7 millió forintra, a kevésbé takarékos és fordulékony, de erősebb, komfortosabb, biztonságosabb és tágasabb autó megér még négyszázezer forintot.

Aki a könnyebb parkolás vagy a minimális fenntartási költségek miatt csak városi miniben gondolkodik, az nem fog mellé az Altóval. Listaáron az összes konkurens sokkal többe kerül, mint a gazdagon felszerelt japán, amely ezért a pénzért egy igazán használható autó.