Boxer dízellel megspékelt Legacy járt már nálunk, akkor kombi változatot, most pedig a négyajtós kivitelt próbálgattuk. A formáról akkor sem tudtuk eldönteni, hogy tetszik-e, vagy inkább csúnyának tartjuk – és ez azóta sem változott – mindenesetre érdekes az autó eleje. Aztán az első pár nap után kezd elnézőbbé válni az ember – már nem rökönyödik meg a fényszóró formáján – ugyanis vezetni remek a dízel Subarut.

Rendmánia

Hízásra hajlamos

Hízásra hajlamos


Belsejét nyugodtan nevezhetjük letisztultnak. Hajszálnyit talán steril, olyan, mintha egy betegesen rendmániás ember tervezte volna az utolsó szegletéig. Minden szürke, fekete és ezüst színbe öltözött, a szemünk szinte felkiált, amikor meglátjuk a vészvillogó kapcsolójának fikarcnyi pirosát.

Ezzel együtt a legtöbb kapcsoló, gomb, mütyür a helyén van, használható méretű. Csomagtartója több emeletes és 486 liternyi cuccnak nyújt elegendő helyet. Mindezt több emeleten.

Ergonómia

A villanykézifék logikája, és az elhelyezése megszokást igényel. Elsőre nem biztos, hogy sikeresen kezeli a vezető, de nagy baj így sincs, alaposan kitáblázták a rendeltetésszerű használatot. Már ha valaki a két lehetőség végigjátszása helyett olvasgatásra adja a fejét. Az már zavaróbb, hogy baloldalra, a vezető térde mellé került. De hogy örüljünk is valaminek, az elektromos kézifék legalább magától megtartja az autót, ha emelkedőn kell elindulni.

A gyári galéria a képre kattintva nyílik meg:


Megszelídített raliautó 1

Bútorozás

Nevezzük letisztultnak

Nevezzük letisztultnak


A kárpitok, műanyagok és a teljes belső kidolgozása hibátlan, sehol nem találni kellemetlen, spórolás-szagú megoldásokat. Ülései nagyok, vastagok, kényelmesek, a kárpitok, műanyagok is rendben vannak. Hely pedig van benne bőven. 190 centivel a második sorban is szép az élet, bár az alacsony üléspozíciónak van egy gyenge tankhajó gyomrában ücsörgős hangulata, amire a sötét belső is rájátszik valamicskét.

Fogyasztási verseny

Műszerfal nappal

Műszerfal nappal


A Subaru rendesen sokkolja a magáról megfeledkező vezetőt, rögtön kétféle fogyasztás-visszajelző műszer is szembesít az elégetett gázolajmennyiséggel. A műszerfal baloldalán mutatós műszer jelzi a pillanatnyi értéket, a szélvédő tövében pedig az átlagfogyasztásról tájékoztat egy kijelző.

Nem túl szavahihetően, de nem is hazudik arcpirítóan nagyot. Miközben a tesztút vége felé 5,8 literes értékkel simogatta a vezető takarékos egóját, addig a tankolásnál kiszámolt érték ennél valamivel több lett. A 7,1-literes főként országúton, autópályán elért eredmény még talán belefér a hibahatárba. Egy ekkora, összkerekes autótól pedig kifejezetten szép adat.

Biztonság:

Ötcsillagosra tört

Ötcsillagosra tört


Az EuroNCAP tesztjein a Legacy, ha nem is igazán magabiztosan, de begyűjtötte a szinte már kötelező öt csillagot. A vezető- és utasoldali front-, valamint oldalsó test- és fejlégzsákokkal is felszerelt autó utastere ép maradt a frontális ütköztetésnél, de a tesztbábuk lábai komoly sérülésveszélyről árulkodtak. Míg az enyhébb, korlátos oldalirányú ütközésre maximális pontot kapott a Legacy, addig a durvább, oszlopos tesztnél a kívánatosnál jóval nagyobb erőhatás érte a bábu mellkasát. Az autó fejtámlái sem jeleskedtek az ostorcsapásos nyaksérülések megelőzésében. Ez így “csak” 79 százalékos eredmény, de az öt csillag jár érte.

Motor

Lapos motor

Lapos motor


A műszaki unikumnak tekinthető boxerdízel előnyei között leginkább az alacsony súlypontot említhetnénk meg. Persze kérdéses, hogy egy négyajtós, teljesen polgári limuzinban ez mennyire fontos. Emellett a motor a sajátos hangjával együtt csendes, és bár nem tartozik a kategória legizmosabbjai közé, ereje mégis elegendő a dinamikus autózáshoz.

A motorhoz kapcsolt hatfokozatú manuális váltó igazi férfias darab, határozottan, rövid úton jár. Finomkodni nem érdemes vele, igényli a határozottabb kezelést. Cserébe pontos, gyors.

Kanyarba vele!

Az össze kereke hajtott

Az összes kereke hajtott


Futóműve ügyes, kellően határozottan tartja a kocsit, mégsem kapunk meg semmit a kerekek alatti rázós világból. Az összkerékhajtás és az alacsony súlypont miatt a kanyarokban érzi magát a legjobban az autó. Nálunk éppen akkor volt az autó, amikor az egész Dunántúlt befújta a hó, így a kanyarban száguldozás élvezetéről szomorúan ugyan, de le kellett mondani.

Maradt helyette a jégborda, több arasznyi hófúvás és 90 km/órás oldalszél. Ez sem volt rossz móka, kétkerekes autóval valószínűleg igen hamar elvéreztünk volna, hiszen a Subaru elektronikája is gyakran jelezte a műszerfalon, hogy alaposan megdolgozik az előrejutásunkért.

Összességében a dízel Subaru egy a konkurenseknél gyengébb dízellel, de igen kifinomult összkerék-hajtásával és nem túl magas indulóárával mégis megfontolandó választás azoknak, akik tágas, hófúvásban, jégen is használható ritka autóra vágynak.


Műszaki adatok -Subaru Legacy 2.0D Limuzin Active
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm)1998
Furat x löket (mm)86 X 86
Hengerek / szelepek száma4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.)110(150)/3600
Max. nyomaték (Nm/ford.)350/1800-2400
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h)9,3
Végsebesség (km/h)206
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km)7,9
Lakott területen kívül (l/100 km)5,3
Vegyes (l/100 km)6,3
CO2 kibocsátás (g/km) 165
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm)4730/1780/1505
Tengelytáv (mm)2750
Csomagtér (liter)486
Menetkész tömeg/terhelhetoség (kg)1500/545
Üzemanyagtank kapacitás (liter)65
Gumiméret205/60 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint)7 990 000
A szériafelszereltség fontosabb tételeiItt megtalálhatóak
ÉRTÉKELÉS
Pontszám (max. 10)  7,5 pont

Mellette – Ellene
  • műszaki különlegesség
  • nem túl drága
  • tágas, átgondolt belső tér
  • lehetne erősebb a motor
  • formáját szokni kell