Hibrid, de duplaturbós V8-ból

700 Nm és 465 lóerő a hibrid Hetes összteljestménye

700 Nm és 465 lóerő a hibrid Hetes összteljestménye


13 évvel a Toyota Prius értékesítésének megkezdése után a BMW nem rukkolhat elő akármilyen hibriddel. Első két utcai hibridmodelljét az X6-ból és a Hetesből dobja piacra a gyár, amelyek már itthon is kaphatóak, kicsivel 30 millió forint alatti alapáron.

A két autóban közös a V8-as, duplaturbós benzines motor, de hibridtechnikájuk, benne a nagyfeszültségű akkumulátorokkal, erősen eltérő. Szerencsénk volt, a kettő közül az X6 ActiveHybridet sikerült kipróbálni a BMW fejlesztéseit bemutató rendezvényen.

Hibridarzenál a BMW-től: más a Hetes, más az X6

A rézszínű tárcsa a váltó előtt a 15 kW-os elektromos motor a Hetesben

A rézszínű tárcsa a váltó előtt a 15 kW-os elektromos motor a Hetesben


A 7 ActiveHybrid egy félhibrid vagy angolul mild hybrid, mint a Mercedes-Benz S 400 Hybrid. A két luxuslimuzin nagy vonalakban közös megoldásában a 15 kilowattos (20 lóerős) villanymotor besegít a gyorsításba és csökkenti a fogyasztást, de önállóan nem képes mozgatni az autót.

A V8-as benzines itt kicsivel erősebb, 449 LE/650 Nm, míg az X6-ban 407 lóerőt és 600 Nm-t ad le. Eltér a hibridrendszer nagyfeszültségű akkumulátora is, a Hetesben a modernebb és sokkal jobb teljesítménysűrűségű lítium ionos akksi van, míg a SUV-é a Honda, a Toyota és a Lexus hibridekben is használt nikkel-metálhidrid típusú. Kapacitása kisebb, de a kipróbáltan megbízható és tartós.

Két villanymotor hajtja az autót illetve tölti az akkukat az X6-ban

Két villanymotor hajtja az autót illetve tölti az akkukat az X6-ban


Az X6 ActiveHybrid technikája, a Two-Mode Hybrid néven futó fejlesztés a Daimlerrel és a General Motors konszernnel közös.

Különlegesen összetett rendszer, amely ennek ellenére rendkívül meggyőzően és kifinomultan működik.

A hétfokozatú automata váltóval közös házban összesen négy kuplung hangolja össze a V8 és a 63 illetve 67 kilowattos villanymotorok működését.

Modernebb a Hetes lítium-ion akkumulátora, az X6-é nikkel-fémhidrid

Modernebb a Hetes lítium-ion akkumulátora, az X6-é nikkel-fémhidrid


Egy harmadik, kisebb elektromos motor az automata váltó számára állít elő olajnyomást, hogy álló V8 mellett is mozogni tudjon az autó.

Elinduláskor és erős gyorsításkor az autó a nikkel-fémhidrid nagyfeszültségű akkuból merít erőt, illetve ide táplál vissza áramot gázelvételkor és lassításkor, amikor egy vagy mindkét elektromos motorja generátorként dolgozik.

A telep elfoglalja a Dynamic Performance Control csomagba tartozó, az erőeloszlást oldalanként változtató hátsó differenciálmű helyét. A hibridben ezért sima differenciálmű van.

#BMW X6 Act.Hy.
BMW 7 Act. Hy.
Mercedes S 400 Hybrid
Lexus LS 600h
 Benzines
motor
 V8 biturbó, 407 LE / 600 Nm V8 biturbó, 449 LE / 650 Nm V6 szívó, 279 LE / 385 NmV8 szívó/394 LE / 520 Nm
 Villanymotor 91 és 86 LE / 260 Nm és 280 Nm  15 kW (20 LE) / 210 Nm 15 kW (20 LE) / 160 Nm 165 kW (224 LE) / 300 Nm
 Összteljesítmény 485 LE/780 Nm 465 LE/700 Nm 299 LE / n.a. 445 LE/
 Átlagfogyasztás9,9 l/100 km 9,4 l/100 km 7,9 l/100 km 9,3 l/100 km


A színe és a felnije segít

A vezérlőelektronika lakik a dudor alatt

A vezérlőelektronika lakik a dudor alatt


Első blikkre a hibrid X6 a csekélyebb légellenállású felniken kívül a bluewater kék metálfényről is azonosítható, amely rajta kívül kizárólag az ActiveHybrid Heteshez rendelhető.

Ha a tulaj más szín mellett döntött, akkor sem kell a feliratokat skubizni: messziről látszik a motorháztető masszív domborítása. A power dome avagy izomdudor alatti teret a hibridrendszer vezérlőelektronikája tölti ki.

Áll a motor, megy az autó

60-ig villanymotorral suhan az X6 hibrid

60-ig villanymotorral suhan az X6 hibrid


A hajtásrendszer gombnyomásra kel életre, a fordulatszámmérő nulla/ready állásba lendülve jelzi, hogy az autó menetkész, de a benzines motor nem jár.

Hangtalanul indul el az autó és lehetőleg egészen 60 km/óráig csak az egyik villanymotor erejével halad. Ha többre vágyunk a rendszer 485 lóerős összteljesítményéből, a másik elektromos gép beindítja a benzinest, de mindezt csak a fordulatszámmérőn látni, annyira olajozottan és puhán áll munkába a V8.


Egy V8, két villanymotor

Itt máris jön egy trükk, mert a második elektromos motort a nyolchengeres részben hajtja az autót, de forgatja a generátorüzemre váltó második villanymotort. Tehát áramot termelnek, hogy a hibridrendszer minél szélesebb tartományban dolgozhasson magas hatásfokkal.

407 az X6, 449 lóerős a Hetes V8-as benzinese

407 az X6, 449 lóerős a Hetes V8-as benzinese


Állandó sebességgel, nagyobb tempóval haladva a benzines erejének jó része közvetlenül az autót mozgatja, az egyik villanymotor generátorként biztosít áramot a másiknak. Amikor elszabadítjuk az őserőt, a két elektromos gép az akkukból nyert árammal besegít a gyorsulásba, az autó erősebb lesz, pedig nem is dől be még több benzin a motorba.

Belül olcsó

Ez az egész nemcsak bonyolultnak tetszik, az X6 ActiveHybridben kapott csúcstechnika nem véletlenül veri fel az árat a sima V8-as benzineshez képest.

Vezettük: BMW X6 ActiveHybrid 1

További képek a galériában

Nívóban az X6 utastere messze van egy új Ötöstől

Nívóban az X6 utastere messze van egy új Ötöstől


Kár, hogy belül a hibrid X6 az előtte vezetett új Ötöshöz képest váratlanul primitív autó volt.

Az ajtócsapódás hangja közel sem ígérte ugyanazt a minőséget, az egyszerűbb belső téri anyagok miatt az 523i-nél amúgy jóval drágább X6 ActiveHybrid kifejezetten olcsónak tűnt a limuzinhoz képest. Aligha a köztük lévő pár év számít, inkább az amerikai piac igényei, ahol az X6 készül és ahová eredendően szánták.

Nehezebb, erősebb, durvább

2,5 km tehető meg tisztán elektromos üzemben, ami jó: az X6 nem villanyautó

2,5 km tehető meg tisztán elektromos üzemben, ami jó: az X6 nem villanyautó


A hibrid X6 260 kilóval nehezebb az xDrive 50i-nél, tehát 2,5 tonnás. Katalógusadatokon lovagoló kiskorúak biztosan tudják, hogy 5,6 másodperces idejével a hibrid kap tőle két tizedet százig, de aki azt hiszi, hogy kevésbé jól megy, azon nem lehet segíteni.

Egészen valószínűtlen az az agresszivitás, amivel a két villanymotor és a feltöltött V8 a fizikai korlátoknak feszül és szinte legyőzik a nehézségi erőt. Padlógázzal a gyorsulás alig felfogható, összesen 485 lóerős és 780 Nm van velünk, ami még az M-es verzió 680 newtonméterénél is brutálisabb.

Hibrid után hidrogén

Kész a hidrogénes Hetes, de csak bő 200 kút van hozzá a világon

Kész a hidrogénes Hetes, de csak bő 200 kút van hozzá a világon


Hosszabb távon a BMW a hidrogént tartja alkalmasnak a kőolaj kiváltására, de nem a Honda FCX-ben kipróbált módon, üzemanyagcellában felhasználva, hanem a motorban elégetve.

A hidrogénes üzemhez a V12-es motoron nem kell sokat módosítani, nem ezért nem futkosnak százszámra a gyakorlatilag készre fejlesztett Hydrogen Hetesek. A hidrogénüzemben 260 lóerős, de benzinnel is használható luxusautó elterjedését a hidrogénes töltőállomás-hálózat hiánya akadályozza. A világon összesen mintegy 200-210 hidrogénkút van, összehasonlításképp: itthon csak a MOL 366 benzinkutat üzemeltet.

80 évig forró kávé

Titok az összetétele, de a tank kétcentis hőszigetelése felér 17 méternyi hungarocellel

Titok az összetétele, de a tank kétcentis hőszigetelése felér 17 méternyi hungarocellel


A legérdekesebb a hidrogénhajtású autó tankja. A BMW nem magas nyomáson, hanem – a nagyobb sűrűség okán – folyékony állapotban tárolja a hidrogént, ehhez azonban mínusz 250 fokra kell hűteni a gázt.

A cseppfolyósodott hidrogént duplafalú fémtank tárolja, amelynek csupán kétcentis hőszigetelő rétege egy 17 méter vastagságú hungarocell hőszigetelő-képességét nyújtja. Termoszként használva a hidrogénes Hetes tankja 80 éven át hidegen tartaná a kisfröccsöt.

29 790 000 Ft a hibrid X6 listaára, ez 5,5 millióval haladja meg az 50i-t

29 790 000 Ft a hibrid X6 listaára, ez 5,5 millióval haladja meg az 50i-t


Induláskor az elektromos motorok nyomatéka katapultálja az autót, nagyobb tempónál a közel hétezerig forgó V8-as motor eszement ereje és az egész környéket betöltő üvöltése viszi a prímet.

Hárommilliós adókedvezmény

A nagy műért a BMW igen húzós felárat kér a normál X6 xDrive50-ihez, tehát a benzines nyolchengereshez képest. Bár állam bácsi a benzines 3 207 000 forintja helyett a hibridre csak 190 ezer forintos regisztrációs adót vet ki, a felár így is 5,5 millió forint.

A márkakereskedésekbe is eljut a hibrid flotta

A márkakereskedésekbe is eljut a hibrid flotta


Ezen a szinten nem a benzinköltség, hanem a kevésbé rossz lelkiismeret, a csekélyebb környezetkárosítás és a ritkább tankolás kényelme miatt fontos a fogyasztás.

Nem fogyaszt 20 litert

A BMW nagyjából húsz százalékos megtakarítást ígér a hibridre áldozóknak a turbós V8-hoz képest.

Ez azt jelenti, hogy 18-20 liter helyett átlagosan nagyjából 14-16 literrel beéri az X6, a jelentős erő- és súlytöbblet dacára.

Betölti a környéket a V8 csodás üvöltése

Betölti a környéket a V8 csodás üvöltése


Ennél azonban nagyobb is lehet a különbség. Az országúton és autópályán megtett próbaúton a fedélzeti számítógép 13,8 és 15,5 liter közötti átlagokat számolt az autókban, ami lejjebb vihető sok városi úttal és persze kevesebb padlógázas gyorsítással.

Ezt az első időkben nehéz lesz megállni a dúsgazdag tulajoknak, akik kifizetnek 29 790 000 forintot a kupés hibrid terepjáróért.

Elementáris erejével a hibrid X6 zöld maszkban is arra alkalmas leginkább, hogy a G 55 AMG-t leszámítva lesöpörjön mindenki mást az útról.