Összefogtunk az új Autó2 Autó és Stílus magazinnál dolgozó kollégákkal és egybegyűjtöttük összehasonlító tesztre a Hyundai i30-at, a Mazda3-at, az új Opel Astrát és a frissen átdolgozott Toyota Aurist, mindet ezerhatos, benzines motorral. Mindegyiket ismertük, de az egyikből a másikba átülve kíváncsian vártuk, melyik lesz a legmeggyőzőbb.

Tágasabbak a rövidebbek

Hátul a Mazda3 a legszűkebb

Hátul a Mazda3 a legszűkebb


Térkínálatban az i30 és az Auris fölényben van a jóval hosszabb Mazdával és Opellel szemben. Főleg a Mazda helykihasználása gyenge, hátul ez a legszűkebb, míg a többiben elférnek 190 centis utasok is. Az Aurisban találtuk legkevésbé a helyünket, nem tetszett rövid ülőlapja és főleg magas vezetőülése.

A vezetőülés a másik három autóban egyaránt kényelmes, üléshelyzetben a Hyundai jó, a Mazda még jobb, az Astra tökéletes: ebben állítható a legtágabb tartományban az ülés és a kormány.

Törésteszt-eredmények i30 Mazda3
 Astra J
 Auris
Felnőttutas-biztonság (pontszám / %) 34 31/86 34/95 35
Gyermekbiztonság (pontszám / %) 38 41/84 41/84 37
Gyalogosvédelem (pontszám / %) 14 18/51 16/46 21
Biztonsági segédeszközök (pontszám / %) nincs adat 5/71 5/71 nincs adat
Összeredmény ***** ***** ***** *****

Forrás: Euro NCAP töréstesztek. Az i30-at és az Aurist a korábbi, kevésbé szigorú értékelési rendszerben tesztelte az Euro NCAP, ezért hiányoznak bizonyos adatok.

Csinos a Mazda, praktikus a Hyundai

Látványra az Astra belseje a legjobb

Látványra az Astra belseje a legjobb


Sok ügyes rakodóhely, semmi csicsa: a hétköznapokban jól jön az i30 praktikussága. A Mazda designja látványosabb és minőségérzetre is kicsit nívósabb. Az Auris belsejének jót tett az átdolgozás, de így is az Astra a legvonzóbb belülről.

A temérdek tekerentyű és kapcsoló nehezebben kiismerhető, mint a többiek logikája, de a szép anyagokkal, a fehérről vörösre váltó műszerfali fényekkel az Opel kelti a legigényesebb benyomást és az előddel szemben a rakodóhelyeket sem felejtették ki a tervezők.

A Toyotáé a legfejlettebb, a Hyundai a legjobb ezerhatos

Motorja a legjobb, futóműve messze nem

Motorja a legjobb, futóműve messze nem


Hegynek fel az i30 látványosan elhúzott a többiektől, vehemens motorja a legjobban harap kis fordulaton, és ha nem rezelünk be a hangjától, ötezer felett még egyet rápakol. Egész felvillanyozza az embert.

Városban gurulva nem érezni, mitől volna 132 lóerős az Auris. Halkan, finoman, de lanyhán lódul neki. A nagyon fejlett, a szívó- és kipufogószelepek vezérlésén kívül a szelepemelést is változtató motornak van egy másik arca is: nagy fordulaton egész tüzes.

Melyik jobb? – Astra, Auris, i30 vagy Mazda3 1

További képek a galériában. Fotók: Földi D. Attila és Földes Attila

Életteli Mazda, tétova Opel

A Mazdát tényleg jó vezetni, futóműve és kormányzása is remek

A Mazdát tényleg jó vezetni, futóműve és kormányzása is remek


A másik japán motorját nem véletlenül hívják MZR-nek, ami a Mazda a Responsive Engine-ből jön. A jó gázreakció nem kamu, a motor élénksége elhiteti velünk, hogy jobban gyorsul a ténylegesnél, és sokszor ez az, ami számít. Az Auris és az i30 maga mögé utasítja, a 105 lóerőnek adottak a korlátai, de a Mazdát nem éreztük lassúnak.

Szemben az Opellel, amely érzésre a leghaloványabb. A kilométerórán alig nőnek lassabban a számok, mint a konkurensekben, de lustán reagál a gázra, nem táltosodik meg kihúzatva, csak kiegyensúlyozott erőleadása szól mellette.

Hyundai i30 1,6
Mazda3 1,6
Opel Astra 1,6
Toyota Auris 1,6
Gyári átlagfogy. (l/100 km)
6,2 6,3 6,3 6,6
Tesztfogyasztás (l/100 km)
6,1
7,0 7,0 6,7
Fordulatszám/perc 100 km/óránál
2950 (5.)
2800 (5.)
2550 (5.)
2650 (6.)
Saját tömeg (kg) 1168 1155
1308 1250
Kétszázvalahány kilométert tettünk meg fogyasztásméréskor, gyakori sofőrcserével, főleg autóúton és dimbes-dombos országúton. A jó erőben lévő Hyundai volt a legtakarékosabb, az Auris kicsivel megelőzte az Astrát és a könnyű Mazdát. Az Opelben gyakran padlóig kellett taposni a gázt, hogy követni lehessen a többieket, talán a hosszú áttételű váltó segített kompenzálni a magas súlyt és a nagy terhelést.

Csak az Aurisban van hatodik

Az automatikusan nyitó-záró Aurisé jeladó, a többié slusszkulcs

Az Aurisé jeladó, a többieké slusszkulcs


Szomorú, hogy a sebességváltó egyedül az Aurisban hatfokozatú, pedig a többiek motorja is igényelné a zajszintet és fogyasztást csökkentő, a rugalmasságot javító hatgangos váltót.

Az Opel kicsit megakadó váltója nem az igazi, az ázsiai konkurencia előrébb tart. A Hyundaié pontos, jól kapcsolható, a Toyotáé mozog a legkisebb erővel, de a Mazdáé tetszett legjobban.

A második oldalon: nehéz volt eldönteni, melyik autó a legjobb a négy közül, de az élen ezúttal sincs holtverseny


Egyik tesztautó sem mérsékli stop&start automatikával a környezetszennyezést illetve a fogyasztást, az i30-hoz legalább felárért rendelhető ISG, az Aurisból az 1,33-ashoz széria. A takarékos vezetést csak a Toyotában segítették váltásra figyelmeztető nyilak.

Auris: vezetni nem, utazni igen

Utasnak jó lenni az Aurisban, vezetni nem igazán

Vezetni nem nagy élmény, de kényelmes és békés autó az Auris


Vezetni a könnyű és kevésbé érzékeny kormányzás miatt nem különösebben jó a Toyotát, utazni viszont szerettünk benne, mert az Astra után a legcsendesebb, finoman rugózik, a dupla kesztyűtartóban és többi rakodóhelyen elférnek a cuccaink.

Más kategória az Astra

Az Astrába átülve mégis az volt az érzésünk, mintha egy kategóriával feljebb léptünk volna. Az Opel egy betonbunker tömörségét nyújtja, stabilitása és halksága miatt a 140-et nem éreztük gyorsabbnak benne, mint a többiben a 100 körüli tempót.

Móni szerint: csak a Mazda

Színe és a formája miatt Móninál a Mazda3 az első

Színe miatt Móni kedvence a Mazda3


Nógrád várához érve betértünk némi ropogtatnivalóért a legközelebbi vegyesboltba. Itt találkoztunk a pult mögött Mónival, akit megkértünk, hogy női szemmel és minden udvariaskodás nélkül értékelje az autókat.

Nála rajtaütésszerűen nyert a Mazda, pár pillanat alatt mellette döntött, pedig a család Opel drukker. Most egy Classic II-es Astrát használnak, mivel korábbi H Astrájuk totálkárosra tört (az anyagi kár jelentős, a sofőrnek kutya baja). Móni szerint a Mazda vonzereje a formájában és – itt jön a női faktor – a színében rejlik. Nem akadt több kérdésünk, de utólag is köszönjük az életmentő karamellás csokit és a kedves kiszolgálást!

Az Astra csendes és agilis, nagyon eltalált autó

Az Astra csendes és agilis, nagyon eltalált


Kényelemben az Opel leiskolázza a Hyundait, amelynek igényes konstrukciójú, hátul is független felfüggesztése gyengébben leplezi, mennyire pocsék a hazai úthálózat.

Rugózási komfortban az agilis Mazda jobb valamivel, de a dél-koreai autóhoz hasonlóan a Mazda motorja is túl hangos autópályán.

Vezetés: az Opel és a Mazda az élen

Kanyarban is megtévesztő a sebességérzet: az Aurisban és az i30-ban már erősen kapaszkodtunk annál a tempónál, amit az Astra rezzenéstelenül viselt.

Az Opelt kell a legritkábban olajcserére vinni

Az Opelt kell a legritkábban olajcserére vinni


A Nógrád megyei görbe utakon egyedül a Mazda3 tudta tartani vele a lépést, amelyet nagyon pontos kormányzása és váltója miatt kicsit még az Astránál is jobb vezetni.

Az Opel elektronikusan vezérelt lengéscsillapítással állt ki a tesztre.

A FlexRide nyilván előny, de nem tilos a többieknek sem hasonló rendszert fejleszteni, ráadásul az alapfutóműve is remek, ezt kipróbáltuk.

VetélytársakListaár, forint
Toyota Auris 1,6 Sol Navi (132 LE) 5 850 000
Hyundai i30 1,6 Premium (122 LE) 4 999 000
Mazda3 1,6 TX Plus (105 LE)5 419 900
Opel Astra 1,6 Cosmo (115 LE)5 640 000
Peugeot 308 Premium 1,6 VTi (120 LE) 5 189 000
VW Golf Highline 1,4 TSI (122 LE) 5 762 250
Táblázatunkban a gyakorlatilag csúcsfelszereltséggel megkapott Auris és Mazda3 miatt a konkurenseknél is a gazdag felszereltségű modelleket szerepeltetjük, bár a tesztautók kivitele ennél egyszerűbb volt. A Hyundai listaára a legalacsonyabb, ötéves kilométer-korlátozás nélküli garanciaideje a leghosszabb. Jelenleg raktárról könnyebb 1,4-es benzinest vagy 1,6 literes dízelt keríteni, mint ezerhatos benzinest, amelyet csak rendelésre  hoz be az importőr.

i30: Jó, de a többiek jobbak

Hangossága miatt nem végez előrébb a jutányos i30

Hangossága miatt nem végez előrébb a jutányos i30


Ha sorrendet kell felállítani, akkor a Hyundai és a Mazda megosztva a harmadik. A praktikus i30 erőssége az ezerhatos motor, de ára is kedvező, leghosszabb a garanciaideje és legalacsonyabb volt a mért fogyasztása.

Hiányzik belőle némi finomítás, futóműhangolása és zajossága miatt nem végez előrébb. Más kérdés, hogy tényleges vásárlási helyzetben megadná-e bármelyikünk a többiek felárát.

Mazda3: nem az első, de legalább valamilyen

Karakteresen sportos a Mazda3, amiért elnézzük hibáit

Karakteresen sportos a Mazda3, amiért elnézzük hibáit


A Mazda a legkarakteresebb autó. Ami a vezetés öröméhez fontos, azt megkapjuk, ami nem, az nem számít. Jól ülünk benne és motorja gyengébb ugyan, de a Hyundait kivéve élénkebb a többiekénél. Ára, szűk hátsó lábtere és túl erős motorhangja miatt nem tudja befogni az Aurist, de a brigád jó része ezt vinné haza.

Auris: nincs baja, mégsem győz

Magas ülését kivéve nincs miért belekötni az Aurisba. Még korosodnunk kéne, hogy vonzónak is találjuk, de takarékos motorja a legfejlettebb konstrukció a négyből, nagy fordulaton erős is, zajszintje elfogadható. Belül a Toyota tágas és praktikus, ára a sok extrát tekintve nem magas.

Melyik jobb? – Astra, Auris, i30 vagy Mazda3 2

Motorja hátrányba hozta, de a négy közül mégis az Astra a legjobb autó

Astra: a tesztgyőztes

A négy közül az Astra a leglátványosabb autó, főleg belül. Sokkal halkabb a többieknél és elég hely van benne hátul is. Messzire utazni messze az Opelben a legpihentetőbb, futóműve FlexRide híján is meggyőző volna. Magas listaára, rossz áttekinthetősége és lusta, bár nem erőtlen motorja dacára a legjobb autó a négy közül.

Legutóbbi összehasonlító tesztjeink
Mégane RS vs. Civic Type R
Családi hobbiterepjárók
Dízelek nagycsaládosoknak
Infiniti vagy BMW?

Hyundai i30 1,6
Mazda3 1,6
Opel Astra 1,6
Toyota Auris 1,6
Lökettérfogat (cm3)
1591
1598 15981598
Telj. (kw/LE/1/min)
90/122
/6200
77/105
/6000
85/115
/6000
97/132
/6400
Nyomaték (Nm/1/min)
154/4200 145/4000 155/4000 160/4400
Gyorsulás 0-100 km/h (s)
11,0
12,2 11,7 10,0
Végsebesség (km/h)
192 184 188 195
Fordulatszám 100 km/óránál
2950 (5.)
2800 (5.)
2550 (5.)
2650 (6.)
Saját tömeg/terhelhetőség (kg) 1168/552 1155/615
1308/597 1250/500
Gyári átlagfogy. (l/100 km) / CO2 (g/km) 6,2/152 6,3/149 6,3/147 6,6/153
Tesztfogyasztás (l/100 km) 6,1 7,0 7,0 6,7
Garancia
5 év km-korlátozás nélkül
3 év/100 000 km (Akcióként 3+2 év/150 000 km)
2 év km-korlátozás nélkül
3 év/ 100 000 km
Szervizciklus (km)
Egy év/20 000 km
Egy év/ 20 000 km
Egy év/30 000 km
Egy év/15 000 km
Hossz/szélesség/magasság
4245 /1775 /1470
4460 /1755 /1470
4419 /1819 /1510
 4245 /1760 /1510
Tengelytávolság
2650
  2640
  26852600
Csomagtér
340-1250
340-1360
370-1235
 354/1335